/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Bærbar computer!!!
Fra : CaPsen
Vist : 435 gange
250 point
Dato : 24-10-05 22:31

Jeg leder efter en bærbar computer, her er nogle links.
Hvilken en af dem er bedst til: spil, skole opgaver og surfen på nettet?

http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149749
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=148795
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=149900
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=157130

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 24-10-05 22:51

Jeg ville klart vælge HP'en.
Dette først og fremmest fordi jeg synes at den er federe rent udseende-mæssigt.

Derudover får du et bedre mainboart 800 mhz mod de andres 533.
Du får 128 mb videohukommelse som kun også opnås af Toshibaen.
Du får en større skærm (17") med en af de bedste opløsninger.

Spil er den diciplin der kræver mest af en computer og her mener jeg at HP'en slår de andre med flere længder.

Kommentar
Fra : webgun

Dato : 24-10-05 23:00

Jeg har lige købt den her http://www.packardbell.dk/products/node1821.asp?partnumber=PB24M01089

Bedøm selv!! jeg fik den til 8400kr

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 24-10-05 23:02

Derudover ser jeg HP mere som en mærkevare end nogle af de andre.
Mht. Internet kan de alle kobes op både på alm. modem og via netkort (bredbånd) så her er ikke noget problem.

Microsoft Office og lign. programmer kan de alle køre så der vil ikke være problemer mht. skoleopgaverne.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 24-10-05 23:10

Skal man så ikk købe netkortet ved siden af???

Hvis ja, vil du finde et godt et....??

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 24-10-05 23:12

Nej.. Det er i.
Står sådan:
Netværk:

Ethernet / Fast Ethernet / IEEE 802.11b / IEEE 802.11g / Netværksadapter

Så det er på plads

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 24-10-05 23:17

Men hvordan fungere det?? Skal man have fx TDC abonnement? Eller hvordan.....

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 24-10-05 23:24

ja.. du skal oprette et abonnement et eller andet sted.. Hvis du er tilsluttet en antenneforening med dit TV, kan du sikkert med fordel få det der.
Hvis ikke hedder løsningen ADSL, hos TDC, Cybercity, TELE2 eller lign.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 15:45

Okay... Så du ville helt klart købe HP'en?

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 15:46

Hvad er mainboart? Og hvad gør det???

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-10-05 16:15

Tag lige og check Zepto.dk - her er det ikke den billigste maskine, du får, men en kvalitetsmaskine hele vejen igennem. Vi har en her i huset - og det er ikke den sidste!
hilsen myg

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 16:21

Er det er specielt jeg skal kigge efter?? Kan du ikke evt. skrive hvad den hedder??

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 16:21

Er det er specielt jeg skal kigge efter?? Kan du ikke evt. skrive hvad den hedder??

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 16:21

Er det er specielt jeg skal kigge efter?? Kan du ikke evt. skrive hvad den hedder??

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-10-05 18:13

Næ, du skal blot kigge efter en som opfylder dit behov. Køb hvad du har brug for, men lad være med at "forkøbe" dig for at fremtidssikre - det har altid været skidt politik i edb-verdenen.

Skal du spille eller lave grafiske ting, video o.l., så P4 med et stort grafikkort. Er det mest kontorbrug (og småspil) er en Celeron tilstrækkelig. Centrino er en god teknologi, der "forærer" dig trådløst netværk.
I alle tilfælde MEGET Ram - mindst 512 men gerne 1024.
Men det er blot et par af de ting, jeg går efter .....

Er du i tvivl, så kontakt dem på Zepto - de er umådelig rare og giver en god service.

En smart konstruktion du kan lave derhjemme med en bærbar er:
Køb alt tilbehør som USB - f.ex. scanner, ekstra (stor) harddisk, printer, mus, evt. tastatur osv. og forbind det via en USB hub med egen strømforsyning.
Nu har du blot 2 stik (strøm og USB) der skal tilsluttes eller fjernes, hver gang du tager computeren med dig.

Hilsen myg

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 18:22

Moggi..... hvad er mainboart? Og hvad gør det???

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-05 18:56

Mainboard er bundkortet. Og med 800Mhz er det hurtigere end 533 Mhz.

Jeg vil også som myg skriver vælge en Zepto. Jeg har haft fingre i flere af dem og det er virkelig kvalitet og så er det dansk. De har vundet flere priser i edbkredse. så der vil du ikke gå galt i byen.

Hpen er med en alm processor til en stationær pc, og den er meget strømslugende end hvad godt er. Samtidig udvikler den en hel masse varme.

Prøv derfor lige at kigge forbi www.zepto.dk . Læs myg's indlæg kl. 18.13 der er hvad du skal vide. Du skal også gå efter en hvor der ikke er indbygget grafikkort på bundkortet da det bruger af dine ram, hvor imod en "løst" grafikkort har sine egne ram.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-05 18:57

Bundkortet er den printplade hvor alt det andet er bygget op på, groft sagt

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 19:01

Fijala, vil du ikke anbefale en bærbar fra zepto??
Ved ikke rigtigt, hvad for en jeg skal vælge...

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-05 19:04

Nu skal jeg lige gå ind og kigge. Hvad er du mest til spil eller lektier. Der er nemlig himmelvid forskel i prisen.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-05 19:07

et eksempel http://www.zepto.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage¬ebookid=uEr3vouEILH0BEXdl

Husk priser er plus moms. De er lidt dyrere med er også virkelig kvalitet

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-05 19:08
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-10-05 19:10

http://www.zepto.dk/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage¬ebookid=H4UcLlxPA6gLnbT5

Vær opmærksom på at du selv kan gå ind og sætte den hardware i du vil. Mer ram, større harddisk osv osv.

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 19:14

Tror du ikke 80 GB er nok?

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 25-10-05 19:17

.... Og hvad er egenligt forskellen på windows pro og home?
Spørsmålet er om jeg skal vente, der kommer jo en ny windows, nemlig longhorn?!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 25-10-05 22:34

Win XP pro kan køre i et client-server netværk, hvorimod Home "kun" kan køre i et peer-to-peer netværk, MEN: Det er i langt de fleste tilfælde tilstrækkeligt til hjemmebrug! Det er de færreste der har andet derhjemme. Jeg har maskiner med både Pro og Home, og i daglig brug derhjemme mærker jeg ikke synderlig forskel!

Vedr. harddiskens størrelse, vil jeg anbefale dig, at se stort på den. 60 Gb vil efter min mening være rigeligt, idet jeg så vil købe en stor (200-300 Gb) eksternharddisk, til at stå på hylden derhjemme. Så risikerer man ikke at miste / "komme i klemme" med harddiskens indhold, når man bevæger sig rundt udenfor huset.
Husk på at computeren er nemmere for svage sjæle (og kontrollerende instanser) at komme til, når du har den med!

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 26-10-05 15:12

Hvad er fordellen ved mac? Ulenpen er at den ikke kan kører sammen med noget som helst windows og spil ikk?

Kommentar
Fra : CaPsen

Dato : 26-10-05 15:29

Er der ikke word og de andre office programmer i Windows xp pro?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-05 16:21

Hej igen

Der er ikke noget i vejen med Mac men da det ikke er så udbredt i Danmark er der jo ikke nogen af dine venner der har det, så om det er det værd .

Der er ikke word og andre office programmer i XP. De skal købes seperat. Der er et lille tekstbehandlingsprogram med Wordpad og et lille male, klippe klistre med Paint. Men man kan med fordel køre det gratis Office program - Open Office, som indeholder alt hvad du skal bruge. Kan hentes her. http://www.openoffice.org/ Du behøver heller ikke at købe et styresystem det kan også gøres billigt, men lige hvad det koster og hvilken version eller hvad ved jeg ikke, da jeg aldrig selv har brugt det. Jeg har dog en prøveversion på en cd et sted, men det tiltalte mig ikke.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-10-05 16:25

Hvor mon alle mine indlæg fra i går aftes er blevet af Jeg havde da skrevet op til flere

Kommentar
Fra : myg

Dato : 26-10-05 22:59

Mac er uovertruffen til ex. musik og grafikarbejder, men som Fijala rigtigt siger, så er den ikke så udbredt blandt "almindelige" brugere.

Hvis du er under en eller anden form for uddannelse/skole, så kan du købe MSOffice til en billigere pris.
Det er med den, som med andre "ualmindelige" programmer og styresystemer, at det er bedst, at have det samme som de fleste andre, så tingene kan snakke ordentlig sammen.
Det hjælper ikke meget, at Wordprefect f.eks. kan læse /konvertere Word-filer, når der ofte opstår fejl!

Så - hvad enten du kan lide Bill G. eller ej - er MS-programmer mere eller mindre et must. Dog er der flere og flere, der bruger Mozilla Firefox som web-browser i stedet for Explorer.