/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gør det selv rodfræsning
Fra : jensostenfeld
Vist : 10136 gange
100 point
Dato : 24-10-05 22:13

Vi har lige købt hus og fældet den skov som i de sidste 40 år har vokset ind omkring huset. Vi har derfor ca. 50 stubbe i vores have som alle skal fjernes, så vi kan anlægge en have. Der er god adgang til grunden for maskiner. Huset ligger i Allerød.

Prisen for at få stubbene fjernet er afgørende - og jeg er indstillet på at gøre en stor indsats selv, men jeg tror, at 50 rødder mellem 10 cm og 1 meter i diameter bliver for drøjt at fjerne med spade, økse, bajonetsav, tov og træktalje - eller er det???

Spørgsmål 1: Hvad er det billigste, en rendegraver med mand eller en stubfræser med eller uden mand?

Spørgsmål 2 (hovedspørgsmål): Hvor kan man leje en rodfræser her nord for hovedstaden? Jeg har set dem til udlejning i det mørke Jylland uden fører, men ikke her. Der må da være nogle steder hvor de kan det.

Venligst,

Jens

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-10-05 22:22

Du vil helt klart blive mest tilfreds ved at leje en rendegraver.

Nu er det ret svært at vurdere hvilke type rødder det er du skal have væk.
Normaltvis når vi skal have ryddet op i haven, har vi bestilt en lastbil med grab.

Det er imponerende hvad der kan hives op med en sådan grab. Vi giver 500,- kr i timer.
Fordelen ved at få en sådan lastbil med grab ud er at han tager rødderne med og tømmer muldjord af til at dække hullerne i én arbejdsgang. Nu har du 50 rødder hvilket er voldsomt, så måske skal der køres flere gange.

Hvis du nøjes med at rodfræse, skal du stadigvæk have smidt jord i hullet, er roden ikke fræset dybt nok ned, kan du få problemer med at få græs m.m. til at gro ordentlig.

Du skriver at du gerne selv vil yde for at spare lidt, min egen erfaring med groft have arbejde er at jeg ganske enkelt ikke gider.
Det en grab til 500,- kr kan klare ville have taget en lille mig og en spade flere dage, med ondt i ryggen m.m.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 24-10-05 22:23

Nu mente jeg jo så at du ville blive mest tilfreds med at leje en lastbil med grab, frem for en rendegraver.

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 100 point
Dato : 25-10-05 07:06

Jeg vil give thulin ret i at "man kan købe guld for dyrt". At slide sig en pukkel til for at få fjernet alle disse rødder for at spare et par tusser, det er det simpelthen ikke værd...de kræfter kan bruges bedre andre steder i jeres nyerhvervede hus/have.
Vi gjorde det for 2½ år siden da vi havde købt et par sommerhusgrunde, ligesom i jeres tilfælde, var fyldt med mange gamle træer (40-50 år gamle), at vi først fældede 15-20 træer og lod ca. en meter af stammen stå. Så lejede vi en stor gummiged og trak rødderne op med en kæde vi viklede rundt om stammen. Det gik fuldstændigt "smertefrit". De træer som var tykke i stammen, "puffede" vi til med skovlen på gummigeden et par gange så den løsnede sig i roden, så kunne selv disse uden problemmer trækkes op.

God fornøjelse!!!
Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : jensostenfeld

Dato : 25-10-05 22:07

Tak for svaret pallenoc.

Kommentar
Fra : bakkers14

Dato : 27-08-08 21:05

Det er godt nok en stor opgave du skal igennem der, jeg har været igennem vores egen have og der var ca 15 træer af forskellig tykkelse, men det vi gjorde var at leje en rodfræser http://tmv.dk/rod/ det gav vi 1000 kr for en weekend. Det er en meget hård arbejde, men til prisen er det helt klar det værd at gøre selv.