/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
lsolering af loft
Fra : CCjunior
Vist : 2760 gange
100 point
Dato : 24-10-05 21:10

Jeg skal til at efter isolerer loftet nedefra. jeg har vendt en lægte på højkant og er klar til at tråde isoleringen op.
hvordan skal tråden side.. mellem lægterne så man laver en række færdig, eller skal den spændes hele vejen hen over lægterne..
er det nok at sætte tråden fast med klammer fra en klamme pistol... tænker på lovmæsigt..

Junior

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-10-05 21:17

Jeg tror ikke at der er nogen lov om hvordan du hænger din isolation op......... Træk du bare tråd fra lægt til lægt og gør det færdigt som gør det lettest for dig selv.
Jeg vil anbefale at du isolerer hele loftet først og så tager din klamme pistol og fæstner din dampspærre før du begynder at montere loftet -det sparer dig for en masse støv og fnuller i øjnene når arbejder -Jeg plejer at lade damp spærren gå ca 5 cm ned af væggen hvor den tapes fast -så slår jeg mit loft op -og til sidst skærer jeg så dampspærren væk ca 1 cm under loftet-det bliver jo gemt bag skygge listen bagefter og jeg bilder mig ind at jeg derved har forseglet isolationen så der ikke kommer støv ned

mvh sverola

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 24-10-05 21:24

Det jeg tænkte på var om det blev til syne hvis der nogen steder løber en tråd under bræderne.. altså at nogen af dem kommer til at lige skæve..

jeg har fået oplyst at når det er træ loft så er det lov krav at isoleringen skal trådes fast..
angående dampspær, så slutter jeg af med en akryl fuge hele vejen rundt...så skulle det være dejligt tæt både for støv og for træk...

Junior

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-10-05 21:34

Jeg tror ikke det er et lovkrav med tråd, det er for at gøre arbejdet nemmere. Når vi har sænket lofter, er der lavet et

stykke færdig af gangen, det syntes vi er det nemmeste, når isoleringen skal på plads, men smag og behag er jo som

bekendt forskellig

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-05 21:35

Hvis du bruger den almindelige bindseltråd til formålet er der ikke noget at se bagefter da den jo er meget tynd -den er jo ikke tykkere end de klammer du bruger og den lille tråd bliver udlignet i træet -At det er lov om at bruge tråd er jo godt nok -og du vil jo også bruge det så du er på den sikre side.Det med at bruge akryl fuge er ikke dumt -jeg brugte det selv i stuen efter at jeg havde slået listerne op og før jeg malede dem sidste gang efter montering for at fjerne søm huller og sprækker i forbindelse med tørring-(du ved det sikkert) men husk at købe den over malbare akryl fuge

mvh sverola

PS men for at være sikker kan du jo evt slå på tråden og klammerne der hvor den passerer lægterne og gøre den minimal

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 24-10-05 21:45

Tak for svaret sverola.

Jeg tror jeg fik svar på det jeg ville...

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-10-05 21:47

Ok bare hyggeligt og selv tak............

Mvh sverola

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-10-05 11:09

Citat
Jeg tror ikke at der er nogen lov om hvordan du hænger din isolation op.........

Jo det kan du bande på, at der er.
Hvis brandsikring kræves skal man anvende 2 mm udglødet jerntråd der opsættes på tværs af lægterne med en afstand på 300 mm.
Desuden skal man være op,mærksom på, at ved efterisolering er man forpligtiget til at følge det gældende byggeregulativ med hensyn til tykkelse af isolering.
Hvordan det må gøres afhænger af om det er et et eller flerfamiliehus, etagebyggeri eller med udnyttet overetage.
Pas på for det kan blive dyrt at gøre det forkert.