/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
musikken hakker på min hjemmeside!
Fra : Annehvid
Vist : 515 gange
100 point
Dato : 24-10-05 21:03

Er der nogen der har en løsning til hvad jeg kan gøre?

Musikken hakker ind imellem når jeg selv er inde på siden.

Og flere har hørt det samme.

Pft Anne

www.lyzetsengel.dk

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-10-05 21:09

Tjaeee jeg hører ingenting????

Sverola

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 21:24

Næeh... det kører perfekt

http://www.lyzetsengel.dk/Lysvæsnet.htm er dog lidt længe om at loade synes jeg. 9,63 Mb. er også en stor mundfuld at skulle hente på en side. Du bør bruge et andet format end *wav. Feks. *.mp3 eller *.wma

Når en side 'hakker' i lyden er det som regel klienten der har et problem. Lyden afspilles nemlig først når HELE filen er hentet. Dvs. 'hakkerne' skyldes at brugeren har spændt sin egen maskine for hårdt op, hvad resurcer anbelanger. Det kunne være mange programmer i systembakkn (systray) bl.a. RealPlayer, MSN, Quicktime, PhotoShops Gammakorrektion, Office start, Kazaa (..eller anden P2P), Skype, ICQ og så selvfølgelig antivirusprogram, firewall og hva' har vi ...? ..eller tilsvarende at have flere programmer kørende, medens man browser. I værste fald trojanere, ad-/spyware der æder CPU resurcer.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 24-10-05 21:26

aldrig godt at sidde og hakke i det

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 24-10-05 21:29

Ps. Som du kan se af ovenstående URL (internetadresse) bør du undgå æøåÆØÅ i dine filnavne

..undgå dem helt eller i tekst benyt i stedet disse ascii ækvivalenter:

Kode
æ &#230;
Æ &#190;
ø &#248;
Ø &#216;
å &#229;
Å &#197;

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 21:44

Det der er galt, er at du bruger en filtype der er alt for tung til formålet.
MP3 og WAV fylder meget og er ret tunge som musikfiler på en hjemmeside.
Din musikfile "wangelis.wav" fylder 8375 kB, og må siges at være meget i overkanten, hvis det skal fungere godt. Hvis du kunne finde den samme fil i MID, ville det fungere meget bedre.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 21:50

Det sammen gør sig gældende med don,t.wav på 7817 kB, på siden "Besked fra min mor", den hakkede indtil hele filen var hentet hjem. Den var begyndt at spille, inden den var hentet helt. Imedens hakkede den, indtil den var helt hjemme.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 21:54

Prøv at ændre din index side, så den henter filen, inden man klikker på linken til næste side, så kan du måske undgå det, når filen så allerede er hentet. ???

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 22:03

severino -> Preload af flere siders lydfiler vha. javascript er en besnærende tanke, men hvis man ikke lige har tænkt at besøge alle sider på sitet? Kæmpe loadtid på index siden til ingen verdens nytte. Næppe særlig smart at lade klienterne vente på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 22:24

OK mole, men den første melodunte kunne jo preloades, da man klikker sig ind på denne side i linken.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 22:38

severino -> Jep, men det løser ikke loadproblemet. Da preload som ordet siger sker før at html koden hentes vil man blot se en blank side indtil musikken er hentet og hvem gider kigge på det?

Preload skal kun benyttes til billeder, flash, lyd mm., hvis det tjener et formål for forståelsen/kontrakten med brugeren siger god programmeringsskik og accesability overvejelser. Det er nærmest et helt datakommunikationsstudie for sig selv på uni ..både DIKU og RUC.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 24-10-05 23:24

Løsningen for Annahvid er at hun prøver at få filen i MID, i stedet for i WAV

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 23:49

Løsningen på en hurtigere loadtid ja, men det var vist ikke dét, der blev spurgt til

Om det er en *.wav, *.mp3, *.wma, *.au eller *.mid fil gør ingen forskel, hvis lyden 'hakker'. Det vil den gøre i alle formater, da det ikke er filens størrelse eller loadtid der får musikken til at 'hakke', men klienten der ikke har sat sin maskine optimalt op.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 24-10-05 23:55

Mid ... det ville være en katastrofe at lytte til midi .. kan ikke fordrage dét.

Jeg finder ud af det med æø og å.

Pft tail alle.

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 24-10-05 23:57

problemmet er at frontpage ikke vil tage mp3 filer ind, kun wawe og andre midi filer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 23:57

Dvs. hvis der konverteres fra *.wav til *.mid vil det muligvis gå lidt hurtigere ...før man hører 'hakkeriet'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 00:07

Det har intet med frontpage at gøre, men den HTML kode du benytter.

<EMBED SRC="vangelis.wav" WIDTH="352" HEIGHT="96" AUTOSTART="true" LOOP="true" TYPE="audio/midi" border="1"><noembed>Stop</noembed>

Embed markøren er IKKE HTML : http://www.w3schools.com/tags/default.asp

Det er <bgsound..> HELLER ikke !

Det er en Microsoft 'ting' og virker kun med deres produkter. Måske derfor sverola Dato : 24-10-05 21:09 ingenting hører

Hvis man skal have kyd til at virke på alle maskiner på alle platforme skal man bruge Java (..ikke javascript) og formatet SKAL være *.wav eller *.au (..måske den nyeste version af Jave understøtter *.mid, men jeg er nu ikke sikker). Alternativt må man bruge et flash objekt eller ty til <object> ... </object> markøren men dette kræver at klientewn har en specifik afspiller f.eks. Mediaplayer installeret, hvilket vil afskære f.eks. Mac brugere fra at høre lyden.

http://messageboards.aol.com/aol/en_us/articles.php?boardId=438965&func=5&articleId=3555&channel=Computers+%26+Electronics&ignoreKillFile=1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 00:13

Jeg har lige testet : Der er ingen lyd på siden i hverken Opera, Netscape 8.0 eller Mozilla Firefox !!!

Til Firefox og Netscape kan man dog downloade et plug-in der 'narre' browseren til at afspille lyden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 25-10-05 00:16

det er ikke dét jeg mener, jeg mener frontpage vil og kan ikke åbne mp3 filer.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 00:24

Joeh.. sagtens. Hvorfor mener du at Frontpage ikke kan det? Det er jo blot en editor til at skrive eller generere HTML kode ..eller noget der ligner

Der er intet i vejen for at indsætte f.eks. denne kode for at få lyden til at virke i alle browsere, hvis f.eks. mediaplayer er installeret :

Kode
<object ID="myMediaPlayer" classid="CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95" width="0" height="0">
<PARAM NAME="AudioStream" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AutoSize" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AutoStart" VALUE="1">
<PARAM NAME="AnimationAtStart" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AllowScan" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AllowChangeDisplaySize" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AutoRewind" VALUE="1">
<PARAM NAME="Balance" VALUE="0">
<PARAM NAME="BaseURL" VALUE="">
<PARAM NAME="BufferingTime" VALUE="5">
<PARAM NAME="CaptioningID" VALUE="">
<PARAM NAME="ClickToPlay" VALUE="-1">
<PARAM NAME="CursorType" VALUE="-1">
<PARAM NAME="CurrentPosition" VALUE="-1">
<PARAM NAME="CurrentMarker" VALUE="-1">
<PARAM NAME="DefaultFrame" VALUE="">
<PARAM NAME="DisplayBackColor" VALUE="0">
<PARAM NAME="DisplayForeColor" VALUE="0">
<PARAM NAME="DisplayMode" VALUE="0">
<PARAM NAME="DisplaySize" VALUE="0">
<PARAM NAME="Enabled" VALUE="-1">
<PARAM NAME="EnableContextMenu" VALUE="-1">
<PARAM NAME="EnablePositionControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="EnableFullScreenControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="EnableTracker" VALUE="-1">
<PARAM NAME="Filename" VALUE="MIN_LYD.wav"> // Hér insættes din *.WAV fil !!!
<PARAM NAME="InvokeURLs" VALUE="-1">
<PARAM NAME="Language" VALUE="-1">
<PARAM NAME="Mute" VALUE="0">
<PARAM NAME="PlayCount" VALUE="0">
<PARAM NAME="PreviewMode" VALUE="0">
<PARAM NAME="Rate" VALUE="1">
<PARAM NAME="SAMILang" VALUE="">
<PARAM NAME="SAMIStyle" VALUE="">
<PARAM NAME="SAMIFileName" VALUE="">
<PARAM NAME="SelectionStart" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SelectionEnd" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendOpenStateChangeEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendWarningEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendErrorEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendKeyboardEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendMouseClickEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendMouseMoveEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendPlayStateChangeEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowCaptioning" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowAudioControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowDisplay" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowGotoBar" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowPositionControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowStatusBar" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowTracker" VALUE="-1">
<PARAM NAME="TransparentAtStart" VALUE="0">
<PARAM NAME="VideoBorderWidth" VALUE="0">
<PARAM NAME="VideoBorderColor" VALUE="0">
<PARAM NAME="VideoBorder3D" VALUE="0">
<PARAM NAME="Volume" VALUE="100">
<PARAM NAME="WindowlessVideo" VALUE="0">
</object>

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 00:26

I ovenstående kode kan du også indsætte en *.mp3 fil istedet for *.wav filen. Eller et hvilket som helst andet lydfil format, som Mediaplayer understøtter. Selv filmklip, hvis det skulle være

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 00:30

Man kan også 'vise' mediaplayers kontroller på siden, så brugere kan skrue op/ned, spole frem/tilbage og hvad Mediaplayer ellers kan, blot vises det hele på siden i stedet for i et separat Mediplayer vindue.

Det er dét, de forskellige <PARAM NAME="..."> parametre er beregnet til

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 00:36

Sådan vil et filmklip med alle kontroller se ud :

Kode
<object ID="myMediaPlayer" classid="CLSID:22D6F312-B0F6-11D0-94AB-0080C74C7E95" width="320" height="240">
<PARAM NAME="AudioStream" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AutoSize" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AutoStart" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AnimationAtStart" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AllowScan" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AllowChangeDisplaySize" VALUE="-1">
<PARAM NAME="AutoRewind" VALUE="0">
<PARAM NAME="Balance" VALUE="0">
<PARAM NAME="BaseURL" VALUE="">
<PARAM NAME="BufferingTime" VALUE="5">
<PARAM NAME="CaptioningID" VALUE="">
<PARAM NAME="ClickToPlay" VALUE="-1">
<PARAM NAME="CursorType" VALUE="0">
<PARAM NAME="CurrentPosition" VALUE="-1">
<PARAM NAME="CurrentMarker" VALUE="0">
<PARAM NAME="DefaultFrame" VALUE="">
<PARAM NAME="DisplayBackColor" VALUE="0">
<PARAM NAME="DisplayForeColor" VALUE="16777215">
<PARAM NAME="DisplayMode" VALUE="0">
<PARAM NAME="DisplaySize" VALUE="0">
<PARAM NAME="Enabled" VALUE="-1">
<PARAM NAME="EnableContextMenu" VALUE="-1">
<PARAM NAME="EnablePositionControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="EnableFullScreenControls" VALUE="0">
<PARAM NAME="EnableTracker" VALUE="-1">
<PARAM NAME="Filename" VALUE="DIT_FILMKLP.mpg"> // Her indsættes dit filmklip.
<PARAM NAME="InvokeURLs" VALUE="-1">
<PARAM NAME="Language" VALUE="-1">
<PARAM NAME="Mute" VALUE="0">
<PARAM NAME="PlayCount" VALUE="1">
<PARAM NAME="PreviewMode" VALUE="0">
<PARAM NAME="Rate" VALUE="1">
<PARAM NAME="SAMILang" VALUE="">
<PARAM NAME="SAMIStyle" VALUE="">
<PARAM NAME="SAMIFileName" VALUE="">
<PARAM NAME="SelectionStart" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SelectionEnd" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendOpenStateChangeEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendWarningEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendErrorEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="SendKeyboardEvents" VALUE="0">
<PARAM NAME="SendMouseClickEvents" VALUE="0">
<PARAM NAME="SendMouseMoveEvents" VALUE="0">
<PARAM NAME="SendPlayStateChangeEvents" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowCaptioning" VALUE="0">
<PARAM NAME="ShowControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowAudioControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowDisplay" VALUE="0">
<PARAM NAME="ShowGotoBar" VALUE="0">
<PARAM NAME="ShowPositionControls" VALUE="-1">
<PARAM NAME="ShowStatusBar" VALUE="0">
<PARAM NAME="ShowTracker" VALUE="-1">
<PARAM NAME="TransparentAtStart" VALUE="0">
<PARAM NAME="VideoBorderWidth" VALUE="0">
<PARAM NAME="VideoBorderColor" VALUE="0">
<PARAM NAME="VideoBorder3D" VALUE="0">
<PARAM NAME="Volume" VALUE="100">
<PARAM NAME="WindowlessVideo" VALUE="0">
</object>

Man kan anvende andre formater end *.mpg. F.eks. *.avi eller *.wmv blot mediaplayer kan afspille det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 01:11

Hm..... det går fint med lyd, men ved filmklip vil Firefox, Opera og netscape igen ikke være med, men mindre man roder en del med ActiveX i sikkerhedsindstillingerne.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Annehvid

Dato : 25-10-05 01:16

hmm skal de koder være så pokker`s lange?
Gider jeg da ikke *GGGGG*

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-10-05 07:06

Anna du bør "hvid"e at du kan da bare kopiere de tilbud som MOLO har lagt her, ind i ex. notepad, og gemme som TXT fil. Så kan du altid hente filen og lave et udklip, som du sætter over i din HTML-editor, uden at du får slidt fingerspidserne til blods.

Jeg nævnte også tidligere hvorfor den hakkede i lyden. - Det er fordi den starter med at spille melodien, inden den har hentet hele filen på de 7-8 MB. - Hvis så seeren har en langsom internetforbindelse, så vil den stå og hakke i flere dage. Men når den så først er kommet i hus, og ligger ude i Temporery Internet Files, så spiller den pænt og jævnt.

Det kan lade sig gøre med en del WAV filer, at konvertere dem til MIDI uden det lyder så forfærdeligt som du åbentbart mener det er!
Sådanne programmer har jeg set ude på nettet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 12:17

Desværre er min hosts up-load gået i kludder, så jeg kan ikke vise et eksempel, men som sagt findes der endnu en mulighed. Den beskriver jeg lige for fuldstændighedens skyld :

Først laver man et stykke java kode og gemmer som f.eks. audio.java :

Kode
import java.applet.*;

public class audio extends java.applet.Applet
{

String snd;

public void init()
{
snd=getParameter("sound");
if(snd==null)
snd="chord.wav";
}

public void start()
{
play(getCodeBase(),snd);
}

public void stop()
{
}

Denne kode kompileres med JDK til filen audio.class som uploades.

Nu kan denne javaklasse afspille lyden i alle browsere og på alle platforme (..også Mac) med denne HTML kode :

Kode
<object classid="clsid:8AD9C840-044E-11D1-B3E9-00805F499D93" codetype="application/java" width="0" height="0">
<param name="code" value="audio.class"/>
<param name="codebase" value="./"/>
<param name="sound" value="./MIN_LYFIL.wav"/> // Hér indsættes lydfilen
<!--[if !IE]> -->
<object classid="java:audioclass.class" width="0" height="0">
<param name="codebase" value="./"/>
<param name="sound" value="./MIN_LYDFIL.wav"/> // ..og hér.
</object>
<!-- <![endif]-->
</object>

Lydfilen afspilles kun én gang, men det kan man forholdsvis nemt programmere sig ud af i Java.

Dette eksempel er blot en illustration af, hvordan man kan løse problemet på en alternativ måde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 12:22

Ps. Som det ses af Java koden kan man lave en default lyd der afspilles, hvis ikke lydfilen findes : chord.wav

chord.wav skal dog så under alle omstændigheder ligge i samme bibliotek som audio.class filen.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 12:30

severino -> Er det ikke kun steams (*.wmv) hvor afspilningen begyndes før filen er hentet færdig? Hos mig begynder afspildningen af lyden først, når den er HELT færdigloadet, hvilket giver den lange forsinkelse før man overhovedet kan høre noget, selvom man kan se indholdet af siden. Lyden loades parallelt med HTML koden, men afspilningen begynder da ikke før lydfilen er hentet færdig. Som sagt, hvis man preloader filen vil HTML koden først hentes/vises når loadningen af lydfilen er tilendebragt ..og man sidder længe og glor på en tom side. Lyd og visning begynder så til gengæld samtidig.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : Annehvid

Dato : 25-10-05 13:04

som sædvantlig ... er du både hurtig og effektiv MOLOKYLE.
Tak til alle andre svar.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-10-05 14:04

Som jeg har nævnt MOLO, så starter lyden umiddelbart efter at siden er kommet på, men der hentes stadig data, som kun kan være lydfilen, som jeg også nævnte, er på 7-8 Mb. En så stor fil kommer ikke bare lige brasende ind.
Når først den er færdig med at hente filen, så begynder den at spille flydende, da den ny er lagt ned i TEMP for internettet.
Så jeg vil ikke give dig helt ret.