/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Brænde DVD med Pinnacle Studio9 ?
Fra : larsbjoern
Vist : 670 gange
320 point
Dato : 24-10-05 19:18

Jeg har redigeret ca. 1 time video i Studio9. Når jeg vælger "3 Make Movie" - vælger at brænde "Disc" - får jeg at vide: Free:11. sek og 100% guality. Det skulle vel for så vidt være OK, men når jeg, efter 1 times tid, har disken klar er resultatet ikke godt!. Billdet er super, men jeg får noget "elektronisk" støj med på disken, og hvad værre er, at lyd og billede passer ikke sammen!!!
Nogen der har et bud på, om jeg gør noge galt, eller kan få et bedre resultat på anden måde ?
Kan det have noget at gøre med, at jeg "prøvebrænder" på en DVD+RW skive ?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 24-10-05 19:52

Ja, det kan da godt have noget at gøre med at du brænder på genskrivebare, og hvorfor gøre det, når en skive kun koster ca 3 kr?.
Men hvorfor ikke bare gemme filmen i studio9, og så lukke programmet, og brænde i feks. Nero?
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : graahede

Dato : 24-10-05 20:05

hvis det er en orginal film skal den først rippes, prøv at kigge på free windows , der er flere gratis programmer til at brænde dvd. hvis du vil have dvd-er til 3kr skal du købe dem over nettet i tyskland

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 24-10-05 20:59

Halløjsa
Jeg bruger selv studio9, og brænder altid et image først, så er jeg sikker på at konvertering osv er OK før der brændes, men det er ingen garanti for at det hjælper på dit støjproblem. Jeg mener at der et eller andet sted undervejs i processen kan indstilles noget omkring synkronisering af lyd og billede. men som det tidligere er nævnt, at hvis det er en købeDVD, skal du først have fjernet copisikringen, det gøres ved at rippe DVD-n til din harddisk først. EVt. skal regionskoden også fjernes.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 24-10-05 21:04

Tak for svarene!
Det er nu ikke for at spare en DVD-skive (selv om jeg giver 4,24 pr. stk - i DK) men mere fordi jeg tidligere har prøvet at brænde på en "rigtig" skive, også her med "lydforsindelse". Dog havde jeg i dette tilfælde ca. 2 timers video, der blev "klemt" til 43%.
MEN jeg opfatter det sådant, at jeg brænder i rigtigt format ?
Til graahed: Det er eget optaget video jeg vil redig. og brænde!

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-10-05 00:04

Hej igen
Når du har overført din video til HD, kan du så afspille den korrekt uden fejl i lyd osv? Har du husket at vælge at det skal være PAL-DK format i videostudio?

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 26-10-05 09:23

Hej Brassovitski (og evt. andre)
Ja, i EDIT i Studio9 afspiller den perfekt!
Ja, jeg mener bestemt den er sat til PAL-DK (skal lige have tjekket en ekstra gang!)
Lyden er "meget bagud billedet" - kan det være indlagte overgange der giver lydforsinkelsen ??

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 26-10-05 10:51

Jeg er åbenbart ikke den eneste der har problemet!
Faldt lige over denne:
www.davk.dk/modules.php?op=modload&name=XForum&file=viewthread&fid=21&tid=67&page=1&orderdate=

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-10-05 20:00

Ja, det er slet ikke noget nyt problem, og rigtig mange har problemer med lyd ude af sync.
Problemet kan rettes i den enkelte film, men burde slet ikke opstå, og skyldes tit at computeren er for langsom (Harddisk/for lidt ram/langsom CPU) og ikke kan følge med, men der er også mange andre fejlmuligheder, som feks. dårlige codecs. Undgå det og brug kun anerkendte codecs.
http://www.videohelp.com/sync.htm
Pinnacle Studio9 kan være en stor mundfuld for mange computere, og der er skrevet utallige klager til firmaet, jeg har selv haft problemer med programmet, og derfor kan det være interessant at prøveindspille i et andet program, feks. det udemærkede Windows Moviemaker som følger gratis med XP.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 18-01-06 18:31

Jeg vil meget gerne kunne bruge Studio9, med de faciliteter det har. Min PC er en 3,4 GHz, og jeg har forøget mine ram (2x256 + 2x512 - køre parvis Duel). Mine DVD-brændinger (egne videooptagelser) er blevet bedre, men har stadig en mindre billed/lyd forsinkelse!
Er der nogen som har yderligere bud på løsning af problemet ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-06 18:57

Halløjsa!
Undskyld med det er ikke Pinnacle Studio 9 jeg bruger, men Ulead VideoStudio 9. Jeg gør altid det at jeg i 'make disk' niveauet altid vælger at 'brænde' en imagefil til HD først og så bruge funktionen 'Brænd image fil' til at brænde skiven. og det virker perfekt. jeg har efterhånden lavet ca 50 stk. skiver med diverse musikoptagelser fra TV jeg havde liggende på VHS. Min maskine er en P4 2,4 Mhz, med sølle 512 MB RAM, og den klarer opgaven fint. Jeg ved en af mine kolleger bruger Pinnacle Studio 9 til at redigere og sammen sætte hans egne hjemmevideoer og efterfølgende brænde dem. Han har en maskine mage til min, dog med 1536 MB RAM, og han har så vidt jeg ved ikke problemer.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 18-01-06 19:08

Tak for kommentaren Brassovitski.
Brænder du så din imagefil i Ulead VS9 ?
Men, men, men, jeg er i første omgang mest interesseret i at høre fra nogen som har erfaringer med Pinnacle S9 !!
Suppl. opl.: Er min HD måske for langsom ? - Det er en WCD WD2500JD-00HBB0.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 18-01-06 22:49

Yep Ulead Videostudio har en indbygget image-burner.

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 18-01-06 23:36

Har hørt noget at hvis sidefilen er for lille kommer der forsinkelse,ved næsten intet om dette,men
det er et muligt forslag

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-01-06 07:16

Halløjsa igen
Jeg tror jabus har fat i noget af det rigtige.
Hvis disken er meget fragmenteret bliver sidefilen delt op i meget små bidder som flyder rundt på HD'n. Det samme gælder hvis du lader windows styre sidefil størrelsen, så skal windows ændre størrelsen hver gang den bliver for lille.
Derfor: kør defrag, indstil derefter sidefilen til fat størrelse f.eks. start 2048, max. 2048.
For det første bliver sidefilen en stor sammen hængende fil, og der skal ikke bruges tid på at ændre størrelsen. Desuden bliver den allokeret til et fast område på disken.
Iøvrigt mener jeg overhovedet ikke din maskine burde have problemer med at kunne udføre jobbet.
Jeg tror også det er en ide at definere forskellige steder til Videostudios tempfolder, og outputfolder til den færdige film.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 19-01-06 11:42

Hej igen
Ideen med en defragmentering kan jeg godt følge - det lyder logisk -, men faktisk havde jeg -tilfældigvis - lige defragmenteret min HD inden min sidste (ikke perfekte) brænding!
Det får mig til at tænke på,: Har det nogen betydning, at min HD (250GB) er delt i 3 partitioner?
Hvad mener I med at "indstille sidefiler til fat størrelse" - er det virtuel hukommelse vi snakker om her ?
Kunne der være en ide i, at sætte en yderligere HD i, og udelukkende bruge denne til videoredigering?

Kommentar
Fra : jabus

Dato : 19-01-06 12:12

Sidefilen,jeg hørte om at sidefilen var for lille i nogle spil og at de hakkede,derfor forslaget om størrelsen
Sidefilen finder du Start-kontrlp-system-avanceret-ydeevne,visuelle effekter-indstillinger-avanceret-
virtuel hukommelse-skift til maksimal

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-01-06 12:49

Yes!
Sidefilen (pagefile) er den virtuelle hukommelse som i praksis er en fil på HD'n.
Iøvrigt har jeg også kun en fysisk HD som er delt op i 3 partitioner.
I Ulead Videostudio er der en indstilling der hedder synkroniser audio. Har du ikke denne mulighed i Pinaccle VideoStudio?

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 20-01-06 19:29

Mine indstillinger ser pt. sådan ud (c:boot partitionen)
Brugerdefineret størrelse:
- Størrelse ved start: 768
- Maximal størrelse: 1536

Samlet størrelse på alle drev:
- Minimalt tilladt: 2MB
- Anbefalet: 2302
- Aktuel tildeling: 768

Skal størrelse ved start sættes til 1536 ? - Jeg synes ikke jeg kan forhøje - træder ændringer først i kraft efter genstart ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 20-01-06 21:47

Halløjsa
Ideen er jo at startstørrelse og max. størrelse skal være ens så filen har samme størrelse hele tiden.
Din max. (1536)ligger også under den anbefalede (2302).
Hvis du har disken opdelt i partitioner skal sidefilen defineres rigelig stor på den partition Videostudio har dets arbejdsfolder.
Jeg har f.eks. sat virtuel hukommelse til 768 både start og max på C.drevet.
Og til 2048 på mit E-drev som alle mine 'Tunge' programmer er indstillet til at bruge som arbejdspartition. Jeg har kun en fysisk HD i maskinen.
Som standard mener jeg at Videostudio står indstillet til at lægge arbejdsfolderen på C:/Documents and setting / Bruger /osv.............. Og virtuel hukommelse er sat til (1536).
Forøvrigt vil jeg mene at når du har sat pagefile til 1536 skal der minimum være lige så meget fri plads på partitionen, der skal jo være plads til midlertidige filer der skrives ind og ud af pagefilen, det er kun min helt egen teori, som ikke er teknisk dokumenteret, så vidt jeg ved.

Kommentar
Fra : vovvov

Dato : 30-01-06 15:50

Hello,
Lidt input til diskutionen om lyd/billed der er ude af sync. Har selv mødt problemet og endte med at tage kontakt til en af Pinnacle's teknikere i Holland som følgende løsning: Luk alle andre programmer end Pinnacle, demonter dit stik/ instick kort til internettet, luk dit antivirus program og nu skulle det virke. Det var for dem et kendt problem med antivirus programmer der gav netop denne sitiuation. Underligt svar men det virkede.

Kommentar
Fra : larsbjoern

Dato : 30-01-06 17:41

Hej igen Brassovitski og Vovvov

Det lyder fra jer begge som gode løsningsforslag som skal afprøves!
Min HD er delt i 3 part. og jeg har sat sidefiler til:
C (Boot) 2302 - 2302
D (Backup) 2302 - 2302
E (Recover) ingenting
Er det OK!

Men hvordan er du lige med de antivirusprogrammer? Jeg ved jeg har AVAST + Microsoft Antispyware! Men hvordan finder jeg ud af hvad jeg eller måtte have af "slige programmer" ?
Og, hvordan er det nu lige man lukker dem ?

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 30-01-06 19:20

Hej
Din sidefil på C behøver ikke være større end ca. 768 både start og max. ellers ser det fornuftigt nok ud. Med hensyn til antiVirus program osv. er du nok den der bedst ved hvad du har installeret. Et tip: hvis du har et antivirusptogram med firewall, er det klogt at slå den indbyggede firewall i Windows fra, da de ellers kan forstyrre hinanden.