/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
svampeture i jylland?
Fra : mangorossa
Vist : 1678 gange
100 point
Dato : 23-10-05 22:35

Vi, min familie og jeg var sidste år på svampejagt ...kunne egentlig godt tænke mig det igen.
Er det for sent nu? ..ved godt at der stadig er svampe, men er turene slut for i år?

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 23-10-05 22:39

det er nu det sker:)
Venligst Marian
min veninde har lige hentet kantareller i skoven i går

Kommentar
Fra : marian_oxholm

Dato : 23-10-05 22:41

ok jeg var hurtig.... jeg ved ikke omd er er ture.. det kan du jo se i din lokal avis)

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-10-05 22:42

Ved det ikke men jeg kender een du kan spørge

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-10-05 22:43

mango, du ved jo hvem du kan spørge

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 23-10-05 22:50

Hejsa
Værd at kigge på disse links
- http://www.svampe.dk/
- http://www.mycokey.com/
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 23-10-05 23:00

Ja, nu KAN det jo være, at arne ikke liiige ved alt jo. Jeg synes da også at spørgsmålet har lov at gælde alle.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-05 23:05
Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-10-05 23:27

Driller dig bare søde sus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 00:14

Masser af gode spisesvampe i ungernes efterårsferie ..og sådan har det ALTID været. Husk det mangorossa

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-05 00:52

Hejsa Sus. I det Østjydske er der én tur tilbage i dette efterår nemlig en tur i Marselisborgskovene søndag d. 30 okt. Man mødes på P-pladsen ved Hørhavevej/Ørnereden kl. 11.00 turen slutter kl. 15.00 og det anbefales at medbringe mad og drikke til frokosten. På Sjælland er der stadig en række ture tilbage. Der er sikkert også nogle offentlige ture arrangeret af andre organisationer, disse kan du finde i Amtets Turfoldere. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 01:50

I 'vores' ende af verden er der altid hjælp at hente : http://kvskole-k2.inforce.dk/

..og ellers :

Citat
EFTERÅRETS SVAMPE - kan de spises? - 15. september - 31. oktober
Kom og se udstilling om svampe i Økolariets foyer - og få gode råd til hvordan du selv kan samle svampe.

http://www.okolariet.dk/page144.asp

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : arne.jakobsen

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-05 20:28

Sus - Du spørger også: Er det for sent nu? Hvad angår at tage på svampetur er det ikke for sent, det er blot andre arter der er fremme på dette sene tidspunkt. Dette år har været og er stadig et dårligt svampeår de fleste steder. Det har været for tørt. Men jeg og mine venner har da fundet mange spisesvampe. Så sent som d. 4 okt. var vi 4 pers. ude og vi fandt mere end 10 kg. gode spisesvampe. Pigsvampe, Tragtkantareller og Alm. Kantarel. Disse kan stadig findes hvis man kommer de rigtige steder. Men som hovedregel er du lidt sent ude. Husk næste år at besøge skovene i perioden aug-okt. Hilsen Arne.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 20:34

[hør] Hallooooo..... arne ->
Citat
Husk næste år at besøge skovene i perioden aug-okt.

Vi ER altså stadig i oktober måned

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-05 20:41

Molo - kære ven. Fortæl lige noget vi ikke ved. Som jeg skriver KAN man også stadig finde spisesvampe i vore skove. Men Sus er IKKE ekspert og de svampe hun kender kan hun ikke finde nu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 20:55

Hmm... Netstokket Indigo-rørhat (Boletus luridus) i sidste uge (Klampenborg Dyrehave)

..men jeg ved godt det er endog MEGET sent på året for denne sjældenhed

Svampeåret har været spagt, men også faldet sent på sæsonen i år

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-05 21:02

Var du inde i Botanisk Have i anledning af 100-års jubilæet? Jeg var ikke da jeg havde en offentlig tur ved Vejen d. 2. okt. Man kan jo ikke sidde og fejre jubilæum i Kbh. om aftenen og så være Svampeguide i Vejen dagen efter.

P.S.: Kære Sus, håber du undskylder Molo og jeg for at vi lige benytter din tråd til lidt hygge-svampe-snak.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-10-05 21:31

arne.jakobsen -> Nope. Det var jeg ikke. 2. oktober bixede jeg med en hjemmesideopdatering for en veninde

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 24-10-05 23:28

Ja endelig..snak endelig løs..hyggeligt nok! Ja, jeg ved at jeg er lidt sent ude..men var i skoven i går, søndag..og blev grebet Vi fandt en hel masse svampe som vi tog nogen med hjem af for at se om vi kunne artsbestemme dem..det kunne vi ikke..vi har ikke lige en svampebog, kun nettet. Men jeg har virklig fået lyst til at lære noget mere, så næste år tager jeg på et begynderkursus..nu har jeg læst at de starter i september...

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-05 13:46

Sus - Det bedste Online-svampe-bestemmelsesprogram finder du på vores hjemmeside www.svampe.com programmet hedder MycoKey og er ret nemt at gå til. Der er i 1000-vis af billeder. Prøv det. Hilsen Arne

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 17:56

Tak for det arne..har liiige fået noget andet at tænke på, Leika er lige nedkommet med 7 hvalpe, 5 hanner og 2 tæver

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-05 17:58

Tillykke med det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 18:20

Jeg tager i Dyrehaven i mogen; dels for at besøge et par 'gamle' venner, dels for at få fyldt op med Løgshat mm..

Ps. arne.jakobsen : Kandu finde noget fakta om denne dejlige sovsetilsætning på nettet (evt. på Dansk?)

</MOLOLEKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 18:23

Løgshat ??? .,.løghat/løgsvamp

Du kender den garanteret : Tynd stængel , ca. 15 cm. høj med brun hat, stærk løgduft/-smag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-05 18:28

molo -> Ja jeg kender den godt. Den hedder Stor løgbruskhat. Den stinker af Løg/Hvidløg og kan da godt bruges som smagstilsætning. Jeg foretrækker dog langt den ægte vare. Tørret Løgbruskhat stinker i øvrigt langt væk af sure sokker. Jeg bruger den KUN til at vise folk at de skal huske at bruge deres næser når de er på svampetur, som kulinarisk smagstilsætning er den KUN et kuriosum og den smager ikke nær så godt som ægte Løg/Hvidløg.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-05 19:04

P.S.: Der findes i øvrigt en række små Egebruskhatte med samme lugt og smag. Heller ikke de er en indsamling værd.

Men god tur alligevel, det er jo om at nyde de sidste gode timer i skoven mens der stadig er til at komme.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 25-10-05 19:20

Ja ja ja. ...arne.jakobsen : Smag og behag (..du er jyde ; ..ikke sandt?).

Brugt med måde er det en smagsnuance (f.eks. sammen med bacon/flæsk/spæk) der går fint sammen med vildt

..og jeg ved godt at netop 'vildt' ..ikke liiiige er mangorossa's 'kop the'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 25-10-05 19:26

Ja, og for folk fra "stenbroen" er det et modehit at spise alt fra naturen uanset om det smager godt eller ej. Men som sagt: Velbekomme, der er jo ikke noget galt i at spise sin natur heller ikke selvom den smager af sure sokker.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 26-10-05 15:00

Hej Sus. Så kan du godt lukke spørgsmålet for min skyld. Molo og jeg er vist færdige med vores lille smalltalk. Hilsen Arne

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 26-10-05 15:44

Tak for svaret arne.jakobsen.