/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Rund støbt søjle i badeværelset.
Fra : pentium
Vist : 1618 gange
200 point
Dato : 23-10-05 22:10

Hej

Jeg går med en ide at jeg vil støbe en søjle, med Ø ca. 20 cm, som gør fra gulv til loft. Men kan ikke lige helt komme på ander løsninger end den her:

Jeg har nogle gamle drænrør, som jeg vil lime sammen, mend de bliver fyldt op med beton. Der efter skal de pudses, og der på skal der vådrums membram, hvor på der skal glasmusaik.

Er dette en god ide?

Eller hvordan skal jeg ellers gøre dette???

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-05 22:15

Den beton klods vil veje godt til, så det er muligt at gulvet vil synke og så revne.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-10-05 22:26

Hvoffor støbe s¨dan en kolos jeg ville lave et Stel i lægter eller stålprofiler og så vådrumsgipsplade på :det kan jo også laves hurtigt og på en gang
Mvh Sune

Kommentar
Fra : i56

Dato : 23-10-05 22:27

Det lyder som en lidt besværlig fremgangsmåde, for at få en rund søjle. Hvis den er fritstående skal du nol afstive søjlen, ved at indstøbe en jernstang, for at undgå at søjlen knækker.

Når du alligevel skal overfladebehandle den efterfølgende, kunne du nok finde en lettere fremgangsmåde. F.eks. en tyk rundstok. Så vil du undgå problemerne med at line drænrørene sammen (det bliver svært at få dem limet sammen sådan at søjlen bliver helt lige).

Eller prøv at gå en tur i et større byggemarked, og se hvad du kan finde af runde materialer, der har de rigtige dimensioner.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-05 22:30

Gasbeton vejer ikke så meget, er nemt at bearbejde og godt grundlag for fliser.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 23-10-05 22:31

En anden ide hvis den skal værer cylindrisk og gulvet kan bærer er at tage sådan nogle betonringe til brønde og så murer dem op .Du kan også købeplastbrøndrør og fylde beton i

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-10-05 22:37

pentium..................hvad er dit gulv lavet af og hvad er der under.

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-10-05 08:06

En ø20 søjle med den nødvendige armering, vil veje ca. 1,75 t. Noget af et tryk på 31 cm2. Som Eyvind og andre skriver, så er det absolut nødvendig at undersøge bæreevnen. Jeg har været med til at lave mange søjler i byggeriet og de har alle haft et støbt fundament at fordele vægten på.

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 24-10-05 08:21

Ja, og, det med vægten kan je godt se. Det har jeg jo ikke tænkt på.

Jeg købte huset for 1 år siden. Jeg ved at der er lavet nyt gulvvarme i badet. Men ved ikke hvordan der ser ud under klinkerne.

Jeg havde selv tænkt på gasbeton, men tror at der vil være lidt sært at lave det rundt.

Men dette har da givet mig lidt at tænke over.

Betonringe til brønd, var da en god ide. Men kommer de ikke også til at veje for meget, og hvor "små" kan man mån få dem?

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-10-05 08:52

Jeg ved ikk lige vægten på ringene men de fås jo i de størrelser som der findes brønde i
Mvh Sune

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-10-05 08:57

Ellers fik jeg også lige den ide at lave stolpen af gennemsigtige glas byggeklodser (jeg kan ikke lige huske hvad de hedder men du kender dem nok) det bliver dog ikke hels cylindrisk men det ku nok blive spændende og så kunne du undgå at beklæde dem og de vejer ikke så meget.Man kunne jo feks.male dem på indersiden og så evt sætte lys i Hmmm det sku man måske selv prøve*ss*
Mvh Sune

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-10-05 09:41

Hvis du har en drøm om en rund ø20 cm søjle, så er det for mig at se den bedste og sikreste løsning, at købe et pvc rør, som dem man bruger til kloakledninger. Det vejer kun få kg. og har en godstykkelse på 1cm., så det er helt unødvendig at fylde den op. Den skal bare fastgøres i gulv og loft, giv den en let afslibning og brug så rigtig vådrumsmaling i betonfarve. Hvis den skal se støbt ud, kan du jo sagtens lave diverse "skader" i malingen inden sidste gang maling.

Kommentar
Fra : i56

Dato : 24-10-05 11:00

Hvis endelig du vil støbe søjlen, som du oprindeligt haved tænkt, kan du lave en betonlignende blanding, hvor du bruger Leca i stedet for sten. Det skulle reducere vægten betydeligt. Men stadig vil jeg anbefale lidt jern i længderetningen, så den ikke knækker.

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 24-10-05 11:10

Ja, jeg kan gode se at det er lidt af en opgave jeg har givet mig selv her.

Søjlen skal jo ikke være bærende på nogle måder. Men jeg vil da heller ikke udlukke at der på et senere tidspunkt skal befæstes en håndklæde korg.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 24-10-05 16:04

Ok så vil jeg da lige gøre forvirringen perfekt med endnu et forslag
Hvad med at tage de indvendige rør som bruges til element skorstene -disse er lavet i leca -vejer ingen ting og er tillige stabile-Du har den fordel at de er hule så du evt kan trække kabler/ledninger til spots-højtalere -telefon og hvad ved jeg
Elementerne limer du bare sammen med flise lim ,og derfeter rapper du dem bare før du begynder på din mosaik--

Så som du ser er ideerne mange ---Held og lykke med projektet--

Mvh sverola

Kommentar
Fra : skippersej

Dato : 24-11-05 11:59

Du har fået mange gode forslag, jeg vil bidrage til forvirringen med endnu et. Hvis det alene skal være en søjle til pynt, så kan den bygges i et isoleringsmateriale som er beklædt med glasfiber, jeg husker desværre ikke navnet på produktet. men det forhandles af tømmerhandelen Stark. Det kan skæres ud i staver, limes sammen og beklædes med moasik eller hvad du ønsker. Pladerne opfylder kravene til vådrum, vejer meget lidt og er lette at bearbejde.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : pentium

Dato : 24-11-05 13:02

hhhmmm - den re lidt mere tricki end jeg havde regnet med.

Accepteret svar
Fra : anders_bak

Modtaget 200 point
Dato : 26-11-05 14:57

ØHHHHH, der har vist indsneget sig en temelig betydelig fejl i denne diskusion. En søjle som den du foreslår vil kun veje omkring 170 kg, og ikke 1,75 ton som anyway skriver (3,14*(0,1m)^2*2,5m*2100 kg/m^3=173 kg.), og det burde ikke være noget problem hvis der er tale om et støbt gulv.

Så at støbe en søjle vil ikke nødvendigvis være en dum løsning. Brug et afløbsrør, lav et hul i siden (i toppen), og fyld efter med selvkomprimerende beton. Selve røret vil så fungere som udvendig armering, og sikre at søjlen ikke blafrer ud til siden. Skal det være en betonoverflade kan du skære røret op med en vinkelsliber bagefter, men så er det nødvendigt at støbe armering ind i søjlen.

Det største problem vil være at tætne bunden af røret, da denne fremgangsmåde vil medføre et temmelig stort tryk i bunden under støbningen. jeg vil foreslå at du hugger et hul i gulvet (og i loftet hvis det kan lade gøre), borer et hul i midten, limer et stykke armeringsjern fast, placerer plastic røret i hullet (så armeringsjernet stikker op inde i røret, og sikrer fastholdelse af søjlen når den er færdig), støber hullet ud igen så plasticrøret står indstøbt i top og bund, venter til gulv og loft er færdighærdet, laver et hul i toppen, og fylder op med selvkomprimerende beton.

Det sidste stykke over hullet må fyldes på traditionel vis med alm mørtel eller beton når resten er hærdet.

Løsningen med at bruge et tomt plastrør er ikke god, da det er for fleksibelt, hvilket med tiden vil får klinkerne til at slå revner, eller falde af.

Denne fremgangsmåde forudsætter selvfølig at dit STØBTE gulv og loft er i ordentlig forfatning og kan holde, er du ikke sikker på om det er det, så få det tjekket inden du går igang. god arbejdslyst.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 26-11-05 15:00

Og inden du hugger løs, så husk at tjekke for hvor rør mm. løber.

Kommentar
Fra : anders_bak

Dato : 26-11-05 15:10

Arrhhh, havde læst forkert, troede at der stod at du skulle ligge gulvvarme, og ikke at det allerede var der. Det betyder jo nok at det bliver svært at hugge i gulvet.

Så er løsningen med ringe nok bedere, hvis du kan finde dem tilstrækelige små, hvad jeg tvivler på.

Godkendelse af svar
Fra : pentium

Dato : 28-11-05 10:23

Tak for svaret anders_bak.