/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Hvorfor er Kim Larsen "LUN"
Fra : arne.jakobsen
Vist : 888 gange
10 point
Dato : 23-10-05 16:20

Idag er det Kim Larsens 60 års fødselsdag. Tillykke til Kim.

Hvorfor har han fået kælenavnet "Lune Larsen"???

Jeg synes da ikke han er specielt "LUN". Har nogen totalt misforstået udtrykket?

Kom gerne med eksempler på den påståede Lunhed.

200 point til den bedste forklaring

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-10-05 16:21
Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 23-10-05 16:41

Ja, nogen mente jo tilbage i 70erne, at Kim Larsen havde det der "lune" danske temperament, (måske som du siger, er der forskel på, hvad Kjæwenhaunere og så vi jyder forstår ved lune) men selv mener han:

Citat
Han hader etiketten "Lune Larsen". Larsen er ikke en skid lun. Larsen har glimt i øjet, men han er ikke lun.
Ikke hvis lun betyder hverken kold eller varm. Altså lunken!
På det punkt er larsen meget udansk, han har nærmest et italiensk temperament. Enten brænder Larsen...eller han er iskold.

Sådan skriver vennen, forfatteren og håndtegneren, Peder Bundgaard i en ny biografi: "Larsen", om danmarks nationalskjald.

mvh dova

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-10-05 16:48

haha - han er ikke hot - på toppen - heller ikke kold - på bunden - så ligger vel lunt i svinget - ham lune larsen

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 23-10-05 16:48

K – kaldes altid for Lune Larsen
I - Ikke fordi han er lun
M – Måske fordi han netop ikke er lun

L – Lune Larsen kan ikke selv lide at være lun
A – Angiveligt fordi han forbinder det med en ’lunken’ temperatur
R – Røvsygt at blive kaldt lun – synes Larsen
S – Stor flab, dét har han, men heller ikke dén er lun
E – Energisk er han ikke engang, selvom man læser ’lune Larsen har energi’
N – Nudansk FØRdansk, det er han….men dælme ikke en dyt lun.

Men han er VORES!! (om han vil det eller ej)

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 23-10-05 16:51

han går næsten altid med frakke - kan da være fordi han fryser

hopper af her - lol

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 23-10-05 16:52

Jeg kan huske en gang i Liseleje - hvor Kim Larsen havde sit sommerhus i de gode gamle dage. (Måske han stadig har???). Der stod jeg på en lille beværtning/cafe-ting, der hedder Papillion. Ind kom Larsen og spurgte, om der mon var en her, der havde glemt at slukke for billygterne. Herefter gik Larsen ud i sin lille fine grå 2CV med dannebrog på bagklappen og tøffede videre.... Det synes jeg da var lidt lunt

Meeen, ellers finder jeg ham egentlig ikke særlig lun. Han er nogengange direkte usympatisk - andre gange vældig humoristisk. Tror egentlig ikke, at jeg ville synes nævneværdigt om ham

Vaxen - som selvfølgelig ønsker manden tillykke... Han har dog bidraget ganske væsentligt og positivt til den danske sangskat og kultur

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 23-10-05 17:00

I Politikkens Nudansk Ordbog gives denne forklaring:

2. som er spøgefuld på en stille og hyggelig måde = HUMORISTISK, SKÆMTSOM d han kan godt være lun selv om han ikke er meget talende · et lunt glimt i øjet

Jeg synes bestemt ikke at det passer på Kim Larsen. Men jeg kan altså godt lide såvel hans tekster som hans sang og musik.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-10-05 17:44

http://www.sondagsavisen.dk/Site/Laser/Artikler/Dagsorden/9689668.htm

Her er en biografi af fyren som beskriver det han har lavet og er........
Men min konklusion af udtrykket "Lune Larsen" må da være at han startede Gasolin.......(brændstof) varme -lun??? Ja ja lidt søgt men dog et skud..

mvh Sverola

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-10-05 19:52

Han er vel lun fordi han kan sige tingene så folk ikke bliver fornærmede? Lun leverpostej glider nok lettere ned end direkte fra aluminiumsbakken!

Kommentar
Fra : erling_l

Dato : 23-10-05 20:02

Lune Larsen har mig bekendt ikke noget at gøre med Gasolin. Faktisk er jeg rimelig sikker på, at det enten var BT eller Ekstra Bladet, der lancerede udtrykket i forbindelse med Værsgo LP'en tilbage i fortiden.

Hvorfor... Tja... mig bekendt har det nok et eller andet at gøre med at knytte en beskrivelse af manden til den type sange, han lavede den gang - og det var vel ret beset lune tekster. Og så er det så bare blevet hængende.

En lidt kedelig forklaring - men tror til gengæld nok, at den er sand....

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-05 12:49

Hvad ordet LUNE angår er jeg helt enig med Nudansk Ordbog. Så det glæder mig at se at Kim Larsen også selv synes det er noget vrøvl. Dova får point for at have fundet hans egen mening frem. Tak til alle I andre for deltagelsen.

Godkendelse af svar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-05 12:50

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 24-10-05 12:53

Hov min pointøgning virkede ikke. Jeg opretter lige en ny tråd med de manglende point.