/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Min Mondeo går i stå.
Fra : bassenborg
Vist : 1375 gange
50 point
Dato : 23-10-05 16:04

Jeg har en Ford Mondeo 1,8i fra 1994. Den er med katalysator.
For et stykke tid siden, begyndte den at køre lidt ujævnt i motoren, og efterhånden er den begyndt at gå i stå ind i mellem.
Den går altså kun i stå en gang i mellem.
Jeg har tjekket mine vaccumslanger, og mit batteri, men jeg ved ikke hvad jeg ellers skal kigge efter, og hvor det eventuelt er placeret.
Hjælp!!!
(Det var sgu' nemmere i gamle dage, hvor der var en karburator og en strømfordeler.)

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-05 16:14

Tjek også lige tændkablerne for modstand, hvis modstanden er for stor, ca max 50% skal kablerne skiftes. Tjek også

lige tændrørene, om de er pæne og rene, og om afstanden er 0,7

Kommentar
Fra : Moggi

Dato : 23-10-05 16:23

Mht. tændkablerne kan du også prøve at lade bilen holde et mørkt sted i tomgang, åbne kølerhjelmen og så se om der springer gnister nogen steder.
Har selv oplevet problemer med tændkabler og problemet var da mest udpræget i fugtigt vejr. Dette vejr har vi jo lige årstiden til.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 23-10-05 16:38

Har tjekket tændrør. Det med kablerne skal lige prøves.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 60 point
Dato : 23-10-05 16:46

Skift dit benzin filter.Det kan hjælpe.Tjek også at dit tanklog ikke er helt tæt ,tanken skal have ilt eller så kan benzinpumpen ikke suge riktig.
alimak

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 23-10-05 17:26

Hvordan går den i stå??? Dør den bare eller føles det som om den bliver kvalt???
Jeg havde et problem med min Peugeot som begyndte at miste træk kraft og så gik i stå ......Det viste sig at det var katalysatoren som var gået en tur og alle de små dele havde så tættet udstødningen så den blev kvalt..........Bare et forslag

mvh sverola

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 23-10-05 20:18

jeg havde det samme problem med min, og det var luftmængde måleren der lavede rod, den blev skiftet og vupti, nu køre den som en drøm igen, men det er ikke noget man sådan lige selv kan måle sig frem til, bilen skulle lige forbi et test center, 450 kr for den tur

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 23-10-05 20:32

Hej Fnug72.
Det der testcenter, er det noget de kan ved en almindelig mekaniker?
Hvor meget kan der måles, med sådan noget stads?
Og den der luftmængde måler, ved du hvor den er placeret?

Kommentar
Fra : fnug72

Dato : 23-10-05 20:39

hmm tja nole steder kan de godt, men der er "kun" en almindelig mekaniker der kikker på den, her er det en der ikke laver andet en at finde fejl. der bliver sat en masse måle udstyr på, der kan måles alt, lige fra HK til hvor der har været fejl i systemet.
måleren sidder på røret fra dit luft filter og ind hvor dit gasspjældhus sidder. oftest er det sådan en sort lille "kasse" der sidder på luft røret.
hvor er du fra?

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-10-05 20:42

Du kan få sat en computer på bilen på nesten alle værksteder i dag. Den kan måle det hele.Det meste af elektronikken.Luftmængdemåleren sidder der motoren suger luft ved luftfilteret.
alimak

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 23-10-05 21:51

Jeg bor i 8900 området.
Tak for alle svar, og del bare videre af jeres viden.
Jeg går straks i morgen i gang med at undersøge mulighederne.
Jeg skal selvfølgelig nok melde tilbage.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-10-05 19:14

Det kan også være lambra sonden, men det får du vel vide når du får computeren på.
alimak

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 24-10-05 19:57

Der er lige en ting mere.
Det er som om at det er værst når motoren er varm.
Kan det have noget med automatchokeren at gøre.
PS: Der går lige et par dage før jeg overgiver mig til en mekaniker.
Jeg vil godt lige prøve lidt først.

Kommentar
Fra : bassenborg

Dato : 01-11-05 07:28

Jeg har skiftet benzinfilteret, og indtil videre (ca. 3 dage) har der ikke været nogle problemer. Den går dog stadig langt ned i tomgang.
Jeg vender tilbage om et par dage, med status på spørgsmålet.

Godkendelse af svar
Fra : bassenborg

Dato : 03-11-05 08:13

Tak for svaret alimak.
Jeg har skiftet benzinfilteret, og har nu kørt en uge, uden den er gået i stå.
Den går lidt langt ned i tomgang, men den holder sig i gang, og det er hovedsagen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 03-11-05 18:42

Tak selv.
alimak