/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Logonprofiler i 98SE
Fra : due2680
Vist : 235 gange
100 point
Dato : 29-10-02 20:35

Jeg har lige fået en bærbar af skolen, en dejlig maskine med det jeg ser meget dårligt er at der er Win98SE på den. Problemet er at jeg på skolen bruger nogle faste IP-adresser som er tastet ind. Hvis jeg så kommer hjem kan jeg ikke bare gå hjem om smide netkablet i den bærbare og gå på nettet. Så skal jeg gå ind og slette alt og taste mine faste IP'er hvilket er nødvendig for mit hjemmenetværk.

Kan man i 98 have forskellige "logon-profiler"??

Eller er jeg nødsaget til at installere Win2K hvilket jeg ser som den eneste løsning.

På forhånd tak
Michael Due

Kommentar
Fra : SANTA2002

Dato : 30-10-02 07:30

Hvis skolen ikke kører med ftp server adresse så er det nok din eneste mulighed michael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 07:27

due2680 skrev:
> Jeg har lige fået en bærbar af skolen, en dejlig maskine med det jeg
> ser meget dårligt er at der er Win98SE på den. Problemet er at jeg på
> skolen bruger nogle faste IP-adresser som er tastet ind. Hvis jeg så
> kommer hjem kan jeg ikke bare gå hjem om smide netkablet i den
> bærbare og gå på nettet. Så skal jeg gå ind og slette alt og taste
> mine faste IP'er hvilket er nødvendig for mit hjemmenetværk.
>
> Kan man i 98 have forskellige "logon-profiler"??
>
> Eller er jeg nødsaget til at installere Win2K hvilket jeg ser som den
> eneste løsning.

news:dk.edb.netvaerk

--
/Gevaldi (remove 369)
http://www.wintip.dk/
http://www.usenet.dk/grupper.pl
http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 12:12

Hej Michael,

hvilke operativsystemer er der i netværket på skolen hvor der ska' logges på, og hvilke derhjemme?

jeg tænkte bl.a. på at man ku' lave et slags logonscript, der før man kommer ind i windows ku' sørge for at ha' de rigtige IP nummer udfyldt... det ka' evt. være et en Bat fil... men jeg ved ikke lige hvor go' en løsning det vil blive, eller om windows vil være så glad for en indblanding fra Dos i dens registrerings database... men det ku' være en mulighed...

jeg vil prøve at undersøge det...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 30-10-02 13:07

Hej Michael

På min bærbare win 98/se pc, har jeg flere netværksprofiler. I Dos-prompten spørger den mig om hvilken profil jeg vil bruge altså inden mit logon:

1. Oprindelig konfiguration
2. Hjemme
3 Ingen af ovenstående.

skriv dit valg:

Det var noget mit firma's tidligere edbansvarlige lavede for mig, desvære har jeg ikke kontakt til ham mere og jeg kan ikke huske hvad han gjorde i detaljer.
Jeg kan dog huske at han kopierede min netværksprofil, hvorefter den blev redigeret/omdøbt.

Hvordan han fik pc'en til at prompte i dos ved jeg ikke, men jeg er næsten sikker på at strarup eller SANTA kan svare på dette.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : due2680

Dato : 30-10-02 13:23

Skolen kører kun med Win2K....

Så derfor ville jeg heller køre med det...

Hjemme kører jeg med XP og Win2K

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 13:48

Hej Micheal,

oki doki...

jeg vil prøve at se ud af om jeg ka' finde ud af hvordan og hvorledes med registry... men det driller lidt da jeg har sammelignet et par registries, og værdierne ikke lå det samme sted selvom det begge var Win98, det var bl.a. en bærbar og en stationær... jeg har dog fundet noget omkring nogenlunde hvor det ka' ændres i Win2000, men 98 driller lidt...

derudover har jeg fundet et par programmer der sku' ku' gøre det... men de er desværre ikke gratis...

der er bl.a. NetSwitcher... -->
http://www.5star-network.com/Internet/Networking/netswitcher.html
http://www.netswitcher.com/
http://www.netswitcher.com/downloads.htm

og "Select-a-Net"... -->
http://www.digeratitech.com/selectanet/

men begge programmer sku' dog koste under 100,- kr.

jeg vil lede videre efter det med registry... a la det SRhansen også snakker om... idet det er muligt, jeg ved bare ikke helt lige hvordan endnu...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 01-11-02 18:48

"due2680" <due2680.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:HfBv9.193272$Qk5.6732125@news010.worldonline.dk...
> Jeg har lige fået en bærbar af skolen, en dejlig maskine med det jeg ser
> meget dårligt er at der er Win98SE på den. Problemet er at jeg på skolen
> bruger nogle faste IP-adresser som er tastet ind. Hvis jeg så kommer
> hjem kan jeg ikke bare gå hjem om smide netkablet i den bærbare og gå på
> nettet. Så skal jeg gå ind og slette alt og taste mine faste IP'er
> hvilket er nødvendig for mit hjemmenetværk.

http://www.netswitcher.com/

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Windows ICS, XP tips, Fjernstyring af PC m.m.:
<http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/>
!-! Remove _X_ from Email address

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-12-02 15:42

Hej Michael

Jeg har fundet en løsning på dit problem
Det der er foretaget på min bærbare PC er såmænd bare at der er lavet 2 hardwareprofiler. Denne løsning kræver dog at man hver gang man logger på derhjemme skal omskrive domæne IP adresse mm. Altså ikke særlig elegant.

Jeg har i stedet downloadet følgende program:

http://www.globesoft.com/download.html

Det er virkligt nemt og elegant at have med at gøre, det er gratis at prøve i 20 dage.

mvh srhansen

Det er gratis at prøve, derefter koster det penge

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 03-12-02 15:55

Hej SRHansen,

koster "MultiNetwork Manager" under 100,- kr. som f.eks. "NetSwitcher" og "Select-a-Net" gør?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 03-12-02 23:21

Hej Strarup

Jeg mener ikke det kun er prisen der afgør, hvor egnet et stykke software er. Så ville flere vælge Linux tror jeg.

Jeg ville hellere have medgivet dig, at jeg var lidt rigeligt begejstret i mit sidste indlæg Jeg lod mig helt rive med af det lille effektive stykke software der havde fundet min computer. Ikke særlig jydsk't, men det var det der skete.

Jeg havde taget min bærbare med hjem og måtte sande at det ikke var så enkelt at logge på mit private netværk, som jeg måske har givet udtryk for. Efter at blive anvist dette stykke software af firmaets EDB-ansvarlige og efter at have prøvet det selv, mente jeg tiden var inde til at dele. I min iver for at skrive, glemte jeg at læse tidligere indlæg, der præcist omtaler software med samme funktion.
Set i bakspejlet ville jeg gerne have været foruden min første linie, der nemt kan virke anstødende, hvilket jeg beklager.

Michael
Det er selvfølgelig ikke kun det stykke software jeg har linket der kan løse dit problem. Andre, har inden mig, linket software der først og fremmest er billigere, men måske også er ligeså/bedre egnet som/end det software jeg linkede. Mit råd er, prøv at download de forskellige programmer og se hvilket der bedst opfylder dit behov. Det kan selvfølgelig lade sig gøre at lave en løsning selv, men jeg mener ikke det er umagen værd.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-12-02 11:19

Hej SRHansen,

øh... det var nu heller ikke meningen at det sku' opfattes som en kritik eller noget i den stil...

jeg er næsten fuldstændig enig med at det ikke kun er prisen der afgør det... men når man er studerende og ka' få et stykke software der ka' det samme... hvorfor så betale det mere...

ang. prisen var jeg bare nysgerrig... men har fundet ud af den koster omkring en 36$ (ca. 270,- kr)... men nu ved jeg så ikke om den ka' mere end de andre 2 programmer... jeg har desværre ikke mulighed for at teste de forskellige programmer... så der har du en større ekspertise end mig... jeg ka' kun gå ud fra de ting jeg har hørt og læst om dem, da jeg ikke har afprøvet dem...

men har du evt. afprøvet de andre programmer ang. hvordan de funker og om de er lige så gode som "MultiNetwork Manageren" eller om "MultiNetwork Manageren" er den bedste af de 3?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 07-12-02 12:49

Hej Strarup

Lol, nej men jeg læste det nok som en beretiget kritik af mit udbrud, men jeg plumpede i med begge ben dengang jeg skrev det indlæg - hovedet fulgte først med senere. Jeg havde såmænd nok forsøgt, at "rette", min fejl lidt senere i dette indlæg, men det er hermed gjort.

Angående "MultiNetwork Manageren", så kan den det der skal til og ikke mere. Det er uhyre nemt , at oprette nye netværksprofiler, man kan bare kopiere en af de forige. "NetSwitcher", har jeg været inde og kigge på, jeg har ikke downloadet den. Umiddelbart får man langt mere for pengene ved køb af "Netswitcher", da den laver en komplet profil, både for Novel, dial up networking og internet og meget mere. Så "Netswitcher", er for den der vil det hele til meget små penge. Og "MultiNetwork Manageren", er for den der godt vil give lidt mere for kun at have det nødvendigste og måske en nem installation. Den sidste "Select-a-net", skiller sig lidt ud fra de de øvrige, jeg fornemmer det er et produkt der stammer fra win 95 tiden, som løbende er blevet opgraderet. Det begrunder jeg med understøttelsen af MS-proxy, der stort set ikke bruges mere. Programmet koster 8$ og kan det nødvendigste, men ser til gengæld ikke ud til at være så let at konfigurere som de øvrige, selve konfigureringen foregår i tekststrenge i en configurationsfil "a la" system.ini.

Dette var mine førstehåndsindtryk, jeg har som sagt ikke prøvet andre end "MultiNetwork Manageren", men mine favoriter er den billige "NetSwitcher", der kan det hele og den lille "MultiNetwork Manageren", der kan det mest nødvendige nemt

mvh srhansen

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 07-12-02 15:04

Hej SRHansen,

der er da ikke noget i vejen med et glædes udbrud... og jeg synes heller ikke det er nogen fejl... hvis jeg synes noget er fedt vil jeg da gøre det samme... så jeg beklager hvis du har opfattet det sådan... det var absolut ingen kritik...

jeg kom i tanke om et andet indlæg herinde, der omhandler lidt af det samme... "Windows 2000 IP configuration"... -->
http://www.kandu.dk/dk/spg/1249
hvor Knud2sen bl.a. stillede et ligende spørgsmål... han har afprøvet "Netswitcher" og den sku' vist ikke ku' håndtere domæne logons... så ved jeg ikke om "MultiNetwork Manageren" ka' det... men det går jeg umiddelbart udfra den ka'...

men det ved du som sagt mere om end mig... men du ka' evt. fortælle lidt omkring "MultiNetwork Manageren" til Knud2sen, idet jeg ikke har afprøvet den og det har du...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 22-12-02 22:09

Joda

Og god jul til alle

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Ishoey

Dato : 02-10-03 07:53

Hejsa

Hvis dit spørgsmålet er besvaret er du så ikke sød at lukke det?

mvh
Ishoey