/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Voldsom menses
Fra : Annela
Vist : 2135 gange
100 point
Dato : 22-10-05 16:30

Hej
jeg har en veninde der hver mdr har 1 - 2 døgn med så kraftig menses at hun må " skiftes" mindst hver 2. time ofte hver ½ t også om natten.Hun er sygemeldt fra arbejde de dage.
Hendes læge siger at hun ikke kan gøre noget andet end tilbyde en hormon spiral der vil nedsætte menses mængden.Det er ikke noget der tiltaler min veninde da hun syntes at det er meget at skulle have hormoner altid grundet ca 2 dage om mdr og hun er blevet steriliseret for flere år siden.
Jeg har engang hørt at man i Sverrige kunne få nogle tabs der kunne bruges sådanne dage og at de dengang var i håndkøb, Er der nogen der kender dem eller har forslag til alternative metoder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-05 16:42

Jeg vil foreslå din veninde at prøve zoneterapi/akkupunktur, hos os har vi haft rigtig gode resultater med disse behand-

linger, godt nok ikke til mensesproblemer, men til flere former for allergi, og det har virkelig hjulpet , og når det kan

hjælpe på nogle "skavanker" hvorfor så ikke også andre. Din veninde skal beregne 5-10 behandlinger, før hun kan be-

dømme om behandlingerne har effekt.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 22-10-05 16:43

Skynd dig at slette dit andet spørgsmål - det er kommet 2 gange - en fejl kandu laver når den er langsom og du så trykker 2 gange.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-05 17:04

Jeg håber da, at din veninde er ordentligt undersøgt af den læge.

Nu skriver du ikke om hun altid har haft det sådan, eller om det er noget der er begyndt for nylig.

Med ordentligt undersøgt, mener jeg om der er tjekket for fortykkede slimhinder i livmoderen, fibromer, endometriose , infektioner og sidst men ikke mindst for cancer, enten i livmoderhals eller i selve livmoderen.

Hvis hun ikke er tjekket for de ting, skal hun forlange at blive det, inden hun begynder at eksperimentere med diverse naturprodukter og alternative behandlingsmuligheder.

mvh dova

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-10-05 18:03

Din veninde skal, hvis hun ikke er det, undersøges af en gynækolog.

Jeg er meget enig i dovas indlæg.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-05 19:30

Jeg kunne godt lide at vide, hvor gammel din veninde er?
Når hun er steriliseret for nogle år siden, så er hun jo nok ikke helt ung.

For nogle (mig selv incl.) kommer der de sidste år inden den egentlige overgangsalder kraftigere og kraftigere blødninger. De kan også blive uregelmæssige... Og også medføre ret mange smerter. Så kan man jo glæde sig til når overgangsalderen endelig kommer og det hele får en ende...

For mig var der ikke så meget at gøre. Der var måske tale om fibromer eller endometriose. Men hvis ikke det er så slemt, at man vil have hormoner eller operation, så er der nok ikke så meget andet at gøre end at vente. Husk endelig at holde øje med blodprocenten... Den kan meget let blive lidt lav. I den alder skal man absolut ikke forfalde til vegetarisme... ---For der skal spises virkelig meget spinat for at rette op på en lav blodprocent.

At holde et par fridage er fint, hvis man kan det. Men det er alligevel hårdt at undvære sin nattesøvn.. Selv med både bind og tamponer kan man risikere, at sengen sejler efter få timers dårlig søvn..

Men selvfølgelig skal din veninde undersøges så hun kan være sikker på, at der ikke er noget alvorligt galt..

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 23-10-05 11:39

til Birgitta
hun er 45 år og har haft problemet ca 1 årstid.Og det med "et par fridage" er et problem for hende da hun så er bange for hfor meget fravær og næsten ikke tør melde sig syg når hun fejler andet og derfor slæber sig halvsløj på arbejde ind i mellem Hun har fået taget nogle blodprøver der viste at hun ikke er ved at komme i overgangsalderen, og alm gynokologisk undersøgelse har ikke vist noget unormalt. Blodprocenten fortalte hun var 8,0 sidst hun var bloddonor, men de havde sagt at hun havde et lidt lavt jern indhold, men at det lå indenfor normalen.Hun klager ikke over mensessmerter, men har altid hovedpine i større eller mindre omfang i forbindelse med menses.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-05 17:43

Njah, det kunne lidt lyde ligesom min situation for 10-12 år siden... Det KAN være forløber for overgangsalderen.

Men problemet kan egentlig også være hovedpinen? Hvad tager hun for den? Jeg tænker på, at flere af de mest almindelige smertestillende piller virker også blodfortyndende... Og medfører derfor ekstra stærke blødninger...

Under alle omstændigheder skal hun holde øje med blodprocent og jernindhold... Jeg holdt selv op med at være bloddonor i de år.

Det er træls, men der er nok ikke bedre behandling end noget med hormoner, evt. som spiral...
Der findes piller, der nedsætter blødningen... Men man kan jo sige sig selv, at det kan give en -måske lille- risiko for blodpropper.. For pillerne får jo blodet til at størkne hurtigere.. Det er IKKE noget, man skal eksperimentere med selv. Det kan give meget ubehagelige bivirkninger. Ligesom med hormoner så skal det være under lægekontrol..

Måske findes der noget indenfor alternativ behandling.. Men pas på, for alternativ medicin kan også have bivirkninger..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 24-10-05 01:22

Hun skal simpelthen forlange at blive ordentlig undersøgt.

Hovedpinen er der mange der døjer med i den forbindelse,(kan dog skyldes lavt jernindhold) men..... "hun er 45 år og har haft problemet ca 1 årstid".

Så er det jo ikke noget der kan siges at være "normalt" for hende, og der findes/skal findes en forklaring/diagnose.

mvh dova

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 29-01-06 00:04

er der ikke nogen der kan anbefale urteteer, mineraler, eller lign ?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-06 00:43

Er der ikke sket noget for din veninde de sidste 3 måneder????

Kommentar
Fra : Annela

Dato : 29-01-06 13:04

til ans:
nej -
og dog hun har prøvet Kranio sekral terapi, og mener at det måske hjælper lidt.

Kommentar
Fra : jef123

Dato : 29-01-06 19:14

Jo jeg har et forslag, nemlig silkepæon fra Oriental care, se på www.orientalcare.dk. tlf 70263388
Jeg vil foreslå en kur på to måneder, altså 2 gange 60 piller, 1 morgen og 1 aften.
Det koster under 200 kr, og er et forsøg værd.