/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Fysik spørgsmål !
Fra : chahin
Vist : 1336 gange
40 point
Dato : 22-10-05 14:51

vil i ikke være søde og løse de 2 opgaver !

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

opg 1 :

ved et uheld sprøjter 1g kogende vand over på min hånd. vandet afkøles til 30 grader, mens det afgiver energi til din hånd.

A). Hvor megen energi modtager din hånd ?

ved et uheld med en damprenser bliver en person ramt af 1 g vanddamp med temperaturen 100 grader. vi regner med at vanddampen fortsættes og afkøles på personens hånd.

B). Beregn hvor megen energi personens hånd modtager. hvor mange gange værre er dette uheld end uheldet i spørgsmål A ?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

opg 2.

trykket 1 atm er ca. lig med trykket fra en 10m høj vandsøjle. vi vil konstruere en dykkerklokke, der skal kunne arbejde på dybden 200m

A). hvor stort er trykket i denne dybde ?
B). hvor stor er vandets kraft på et 10cm gange 10 cm stort stykke af en dykkerklokke i denne dybde ?
C). dette stykke af dykkerklokke anbringes vandret i en ramme ved jordoverfladen. hvor tungt et lod skal dette stykke kunne bære ?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

på forhånd tak !

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 22-10-05 17:28

trykket på 200 m er 20 bat
trykket på 100 m2 er 100 gange 20, altså 2000kg
spørgsmål c forstår jeg ikke meningen med.
mht de første spørgsmål, er det vel noget med at regne kalorier ud, og 1 cal. er den varmemængde der skal til for at hæve temperaturen i 1 gram vand med 1 grad.
Håber du kan kimme lidt videre nu

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 23-10-05 22:59

Tjah - eftersom vands specifikke varme er i nabolaget 4180 Joule pr. kilogram * Kelvin, må svaret på det første blive i nabolaget:
A) DELTA W = masse * Cspec * DELTA T = 0,001 kg * 4180 J/(kg * K) * (373 - 303) = cirka 3hundrede Joule (regn det selv ud og find den præcise værdi i din formelsamling eller fysikbog)
og
B) Til ovennævnte beregning lægges fordampnings(og kondenserings-)varmen i 1 gram vanddamp/vandvæske ved 100 gr. C.
2A) OVERtryk på 200 meter vandsøjle = 20 Atmosfære overtryk = 21 At absolut.
2B) Hvis vi ikke skal i numerisk sbnavs på 3./4.ciffer, så trykker 21At med 21 * 100 kiloPascal, så klokkevæggen blir trykket på begge sider med 2,1 MPa og 1/100 kv.meter påvirkes med 0,01 * 2,1 * 10^6 = 21 *10^3 Newton, og det kan alm. alufolie fra mors køkkenskuffe sagtens klare. Husk på, at en dykkerklokke er åben forneden, så trykket inde og ude er lige stort!
2C) 21 kiloNewton er tyngden på Jorden af godt og vel 2 tons.
Alt det med numerisk snavs på tredie og fjerde ciffer må du selv og din formelsamling og regnemaskine selv ligge og rode med, og hvis din fysiklærer er nøjeregnende med, hvad der sker med tryk og vægt og den slags ud over to cifre, så hils ham og sig, jeg nødig vil gå på en bro, han har været med til at dimensionere. Kvalificeret afrunding til den sikre side plus rigelig margin for usikkerhed på materialeegenskaber samt check af styrke og dimension ved alle forekommende temperaturer plus minus en sjat er langt mere sikkert.
mvh
pbp
PS: Og så synes jeg, du skal følge bedre med i fysiktimerne og i fysikbogen, hvis du mener noget seriøst med din skolegang/dit studium

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 01-12-05 14:59

Nu må du da snart have fået din opgavebesvarelse tilbage med røde streger i. Trimare og jeg er meget nysgerrige efterat vide, om vi har bestået!
mvh
pbp