/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Klimaanlæg og kølevand opel vectra 96 2.~
Fra : lar88
Vist : 2783 gange
200 point
Dato : 22-10-05 10:37

Hej alle Bilen det drejer sig om : Opel vectra 1996 2.0 16v cdx
Vil gerne høre om der er nogen der kan hjælpe mig med det her problem, jeg mister kølevand, man kan ikke se noget der løber ud forneden på bilen, men kan det være fordi at klimaanlæget er stået af så den fordamper vandet? Har for nylig skiftet olie og der så det ikke ud som om der var vand i olien. Og så er der klimaanlæget, det er holdt op med at køle og når man ikke trykker knappen "eco" ind så kommer der en lyd fra blæserdysserne, en metalisk klang ( bedste måde jeg kunne forklare lyden )

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-05 11:07

Det første man tænker på, når en bil bruger vand, og man ikke umiddelbart kan se det løber ud nogen steder, er en defekt toppakning. ( det kan dog også skyldes utætheder som er svære at lokalisere, f.eks. vandpumpen)

Ryger bilen mere end den plejer, altså hvidlig røg og bliver motoren varmere end normalt?

Der kommer meget sjældent vand i olien ved at toppakningen er gået, men man plejer at kunne se det, hvis man skruer låget af kølevæskebeholderen og kigger ned i, mens motoren er i gang...hvis vandet så ligesom står og "pulser" eller bobler, er det fordi der kommer tryk fra motoren ud i køleanlægget.

Ved ikke lige så meget om, hvad klimaanlægget har at gøre med kølevandet.

mvh dova

Kommentar
Fra : geu

Dato : 22-10-05 11:30

Dit klima har inte og gøre med dit kølevand. Der er ikke nogen forbindelse mellem de 2 anlæg.
Som dova siger er det ikke ret tit du kan se vand i olien. Går den på 3 cylindre om morgen, kommer der hvis røg.

Hvor meget vand bruger den??

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 22-10-05 12:06

Hvor meget vand mister den ????

Jeg skal selv på min Vectra 2.0 DTI, efterfylde 1 dl kølervæske hver måned. Det skyldes ganske enkelt at køleslangerne ikke er helt nye mere, dermed forsvinder der en smule ud her.

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-10-05 23:41

Jeg ville kontrollere gummislangerne. En mikroskopisk revne kan sende en tynd stråle, når motoren er varm. Der er ikke noget at se, når motoren er kold. Havde for nogle år siden problemet, men var så "heldig", at strålen ramte et tændrør og afslørede sig.

Kommentar
Fra : lar88

Dato : 31-10-05 08:24

Hej alle : Det er ikke ret meget vand/kølevæske den bruger, og ganske rigtigt slangerne ser lidt møre ud, altså dem man kan se, for rummet er jo lidt kompact, men især en tyk en der går lige under luftfilteret har en del revner, så det kan jo være jeg skal skifte mine slanger ud så, med hensyn til klimaanlæget, kan det være at den " bare " mangler freon for blæseanlæget lyder helt anderledes når knappen ECO bliver trykket ind PFT

Kommentar
Fra : lar88

Dato : 31-10-05 08:28

Til Dova : Nej jeg syn's ikke bilen ryger mere end den plejer, og den kører upåklageligt, har lige skiftet tændrør olie og div filtre

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-10-05 13:06

Det lyder som om at du skulle investere 4000,- kr i et service af dit klimaanlæg, og få skiftet kølerslange samt kølevæske, bremsevæske, powersteering væske m.m.

Klimaanlægget er svært selv at gøre ret meget ved, men er du lidt snild på fingrene kan du sagtens selv skifte kølerslanger og kølevæske, og alt de andre små ting.

Det koster ca. 1500,- for service og påfyldning af klimaanlæg.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 31-10-05 13:06

Det lyder som om at du skulle investere 4000,- kr i et service af dit klimaanlæg, og få skiftet kølerslange samt kølevæske, bremsevæske, powersteering væske m.m.

Klimaanlægget er svært selv at gøre ret meget ved, men er du lidt snild på fingrene kan du sagtens selv skifte kølerslanger og kølevæske, og alt de andre små ting.

Det koster ca. 1500,- for service og påfyldning af klimaanlæg.