/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
SÅ..nu sker det vist!
Fra : mangorossa
Vist : 3692 gange
100 point
Dato : 21-10-05 23:53

Tror min dejlige labrador(blanding) er ved at føde...
Hun virker lidt urolig og der er udflåd..
Bagpartiet er ret løst og udvidet..så mon ikke der snart sker noget..
UUhhh hvor er vi spændte min mand og jeg...næsten som at være der selv

Hilsen Sus

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 21-10-05 23:56

I er der vel for filan da også - eller har i tænkt at lade vovsen alene hjemme og stikke af ?????????

tsk tsk

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-05 00:00

Held og lykke med hende

Spændende....

Knus og god fødeweekend

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-10-05 00:01

Ha ha...ja, mon ikke hun klarer det selv? *LOL*
Naiii mirirt..du ved, som om man selv skal føde

Jeg er helt rundt på gulvet af bare spænding..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-10-05 00:05

Tak vil.du ..ja det er sindsygt spændende..

Vi troede det blev igår, da vandet gik i går aftes...
Vi havde naboen, som er pensioneret dyrlæge til at tjekke hende..han mente ikke at der skete noget igår, da hun var helt tør.
Men nu, har hun igen "smidt" noget vand, og er nu våd og meget hævet bagi., så mon ikke det sker noget snart.

Men følg med i denne spændende historie *GG*

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 22-10-05 00:07

jamen ok - lol - held og lykke til vovsen og ud og sæt jordemoderkaffen over mango - hunden er nok bedøvende ligeglad men hvis i skal holde jer vågne så er det vist nødvendigt

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-10-05 00:09

Ejj hvor er det bare alle tiders at I har en nabo der er pensioneret dyrlæge

Jeg tænkte på at det nu er weekend og HVIS (selvfølgelig får I ikke dét)..man nu skulle få brug for en dyrlæge, så er det bare SÅ typisk at det er en weekend...

Men hjælpen er nær hos Jer

Mon hævelsen er den førstefødte?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-10-05 00:10

Har skam lavet kaffen..hun ligger bare og sover lige nu...

Men er dog kravlet op i fødekassen.

Ja, hun venter nok bare på at vi går iseng *G*

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-10-05 00:13

Ja, jeg er også ret taknemlig..mange penge sparret der

Ja sæføli skal det være i weekenden..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-05 00:14

Nej hvor spændende.

Held og lykke med det.

Og glæd dig så til, at du om ikke så lang tid, sikkert har sådan en ustyrlig flok terrorister til at rasere huset, p.... og s.... overalt og æde de nye sko, flå fjerene ud af dynerne, give dig grå hår o.s.v.

Og alligevel vil det sikkert være svært den dag de skal rejse hjemmefra

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-10-05 00:38

Ja...livet er en underlig størrelse....

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 22-10-05 08:42

Hej

Ja, det er bare altid så super spændende, når ens tæve skal føde, man er lige ved selv at få veer...
Håber der er sket noget i løbet af natten, og at hun har klaret det til ug.

Hilsen Malene

Kommentar
Fra : babee

Dato : 22-10-05 10:19

nå får vi snart en melding ??

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-05 13:17

Jah, nu hænger jeg osse på...
Hvordan går det?

Nu MÅ I da snart have fået udsovet...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 22-10-05 15:07

Hvis der er kommet en kuld dejligheder, har de sikkert riiiigeligt at tænke på

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-05 15:16

narh, når hvalpene først er kommet, så skal mor og børn jo nok især ha lidt ro...

Så kan der da ikke være noget, der er vigtigere for Sus end at tænde for putten og sende os en nøje beskrivelse af forløbet og de kære små...

MEN...Vi må jo bare vente....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-10-05 15:54

Der er ikke sket noget endnu *GG* Det er den anden aften hun snyder os *GG*

Undskyld at jeg ikke har været her før nu, men vi skal holde surpriseparty for den store, han bliver 17 år. Så det er jo fint nok hvis hunden liiige venter til imorgen

Hun ser ellers meget klar ud.. Kønsdelene bagpå flabber snart hen af gulvet...men hun har været ude at gå en tur og nu ligger hun bare og snorker. Logrer lidt hvis man snakker til hende..eller hører vi ikke noget til hende.

Men rolig, jeg skal nok melde når der sker noget.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 22-10-05 18:19

Jamm, tillykke med "den store".. Det kunne da ellers være fintnok med sådan en fødselsdag på fødselsdagen...

Men hundepigen har da smidt vand et par gange, -har hun ikke? Hvad siger dyrlægevennen til det? -Det kan jo også være, at hun bare slikker sig meget.. Det lyder underligt, hvis vandet skulle gå så længe inden fødslen...

Hvornår blev hun egentlig parret?

Nogle af de første tegn på at fødslen er nært forestående er tit rastløshed, skraben og redebyggeri... Det lyder ikk' liiige som om......

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-10-05 23:40

Nej, jeg holder mig også mere til at hvalpene trykker på blæren, og hun har svært ved at holde på vandet?
Det er sket et par gange idag også.
Hun har ikke gjort anstalter til redebygning endnu?
Tror aligevel hun går tiden ud!
Hun har termin på torsdag/fredag.
Men hun er dælme stor

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-05 13:27

Nåøh... Så ka' vi da godt gå i seng og sove et par timer...

Hvad med mælkekirtlerne? Der kommer som regel mælk i dem op til en lille uges tid før fødslen... Produktionen starter først i det bagerste par kirtler, og efterhånden kommer der også mælk i de næste par. Dagen før fødslen er det tit mælk i det fjerde par (regnet bagfra). Det femte par, altså det, der sidder helt oppe mellem forbenene kommer dersom regel ikke mælk i.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 10:29

Så, nu tror jeg altså på at det snart bliver. Hun vækkede os her til morgen fordi hun vadede rundt og halsede. ...kl 05.30 det er fanme tidligt.. [gab]
Nu her kl 10.30 faldt hun endelig lidt til ro og får sig nu en lur..overvejer faktisk det samme, kan jo godt trække ud i aften !
Men nu tør jeg godt tro på det, det er også mere sandsynligt nu, da hun jo har termin torsdag.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 10:41

Der er mælk over hele linien Har ikke undersøgt de øverste, men du har nok ret.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 25-10-05 12:24

Hej

Det lyder som om hun er kommet til den fase, hvor hun blokker op som det hedder, altså at livmoderhalsen er ved at åbne sig. Så halser tæven meget voldsomt, og det er meget forskelligt om det tager 6-12 eller flere timer. Når hun holder op med at pruste, vil hun sikkert begynde at få presseveer, og så bliver det spændende. Temperaturen falder til 37 grader eller derunder, ca. 24 timer før fødslen, under opblokningen stiger temperaturen igen. Held og lykke

Hilsen Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 13:22

Hej Malene

Sike en flot side i har og nogle skønne vabser må jeg sige.

Tak for beskrivelsen af forløbet.

Hun har halset som sagt siden ved femtiden i morges og gør det stadig.

Hun har prøvet flere gange at komme af med afføring, men det vil ikke lykkedes...er det noget jeg skal være på vagt overfor?

venligst Sus

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 13:30

så kom den første kl.13.25 ..feedt og hun klarer det flot.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-10-05 14:20

WOW!!! Man KAN da heller ikke være borte fra computeren et øjeblik!!!
Tillykke med den førstefødte..
Du har nok så travlt nu med hvalpe og hvalpe og hvalpe, så du sletikke har tid til at fortælle, hvordan det går.. Men vi hører nok fra dig i løbet af aftenen.

Kommentar
Fra : Bizzezze

Dato : 25-10-05 15:10

WOW hvor hyggeligt tillykke håber at mor og babyer har det godt !!!!! *smiler*
venter spændt på at høre nærmere oxo tillykke med sønnen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-10-05 15:37

Uh, jeg troede lige, at det var Sus, der var tilbage ved tastaturet..

Og nu skal jeg ud i regnvejret med min Silke-vuffer, --så det skal nok passe, at der er nyt mens jeg er væk..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 25-10-05 15:43

Held og lykke med "ungerne"

Så bliver det vist ikke i denne weekend, du skal på svampetur

Håber at det hele vil gå som forventet.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 16:36

*suk* hvor er det dejligt

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 25-10-05 16:50

Hej

Til lykke

Håber der er kommet nogle flere hvalpe ud af den tykke hund...

Malene

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 17:03

Så er vi oppe på 7 og hun klarer det SÅ flot. De er blevet vejet og de vejer ca 450g så det er flot..2 tæver og 5 hanner er det blevet til indtil videre..tror der er mindst 1 til!!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 17:04
Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-10-05 17:33

Nårh... Hun må da være træt efterhånden, den bette Laika... Og sikken en barm hun har!

Nu må du jo se at få taget nogle billeder af de små sorte syvlinger... eller hvad det nu bliver til.. Vi MÅ jo bare se dem allesammen!

Indtil videre syv gange TILLYKKE!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 17:39

Ja jeg har sendt et billede til "morfaderen"..det er ham der har hjemmesiden.
Og takker!
Her en vidunderlig symfoni af piben og klynken

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 17:40

110% enig - vi har altså LOV til at se dem!!! (basta!!)...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 17:51

Ja bestemt *LOL* Det får i skam også lov til da ha ha!!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 18:02

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 19:01

POP..der kom liige en han mere..hold da k.. hvor er vi trætte alle sammen.

Tror også der er en mere, men den er vist død..håber snart den kommer ud.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-10-05 19:12

tillykke med den lille efternøler...

Vi håber, at den allersidste også er ok... Den KAN jo bare være lige så træt som resten af familien..

Du er selvfølgelig klar til at nulre barnet kraftigt med et håndklæde og suge slim ud af munden på den.. Jeg fik selv liv i en skindød hvalp på den måde for et par år siden..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 20:34

Der kommer ikke flere..men gå ind på : http://www.123hjemmeside.dk/SandbergsHjemmeside/100543 og se dem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-10-05 21:14

Hvor ser de tykke og dejlige ud... Det er da ikke sært, at Laika så lidt, -øh, "stor" ud. Og den barm hun har! Der går vist ikke længe før børnene har fordoblet deres vægt!
Men der mangler da to på billedet?

Og hvordan kan I kende forskel på dem? Dypper halerne i forskellige farver, eller hva'?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 21:45

Go ide, det med halerne

Ja der mangler 2, da vi var begyndt at putte dem ned til Leika igen, hun kiggede jo langt efter dem.
Nu fik vi hende endelig lokket ud og besørge, det var ikke nemt

Så nu er der lagt rent på og alle hvalpe sover snart og moderen ligger og har det godt. Hun har fået sin ormekur, har drukket en masse og fået lidt godt at spise. Så nu kan vi snart trygt gå iseng.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 25-10-05 22:32

Tillykke med de rigtig rigtig lækre små tykke vapse - eeej man bliver da helt forelsket i dem

Jeg kan GODT forstå at I er ved at være trætte allesammen og vel især den stolte mor, nu må vi håbe I får en god nats søvn, så I er klar til nussepusseri i morgen

Citat
Så nu er der lagt rent på og alle hvalpe sover snart og moderen ligger og har det godt. Hun har fået sin ormekur, har drukket en masse og fået lidt godt at spise. Så nu kan vi snart trygt gå iseng.

.................kan det ose mere af ren idyl og lykke?

Giv den dygtige mor et kram fra mig.

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 22:50

I tror det er løwn..den sidste er lige ankommet..3 timer efter de andre..og det er en tæve..den har det fint..jeg havde bare på fornemmelsen at der var en mere.
Nu siger min mand der kommer en mere..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 23:03

Nej det var en and *GG* der kommer vist ikke flere nu.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 25-10-05 23:18

jo..1 til...vi er på 10 nu!! Vi har altså valgt at hun ikke skal beholde mere end 6, så der ryger altså 4 stk. Det er svært men nødvendigt.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 26-10-05 00:20

Tillykke med alle efternølerne *GG*

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-10-05 08:46

I tror det er løgn..det gjorde jeg ihvertilfælde...i aftes aflivede vi de 4...og her til morgen lå der skisme 8!!! Den ene er forøvrigt helt lys, dog med enkelte sorte hår ovenpå hovedet..lidt sjovt.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 26-10-05 09:17

Hold da op, jeg ka' da godt forstå at hun var tyk...

Hilsen Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-10-05 13:02

ja og for ikke det skal være endnu mere løgn har hun lige fået en til her kl 12 ..nu må jeg hellere få hende undersøgt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-10-05 13:30

Guddd!!! Det kan være, hun laver dem helt selv... I skal bare putte mad ind den ene vej, så kommer der hvalpe ud den anden vej...

Men spøg til side...
13 stk... Joo, mon ikke dyrlægen skal kikke på hende... I skulle jo nødig miste hende efter det kæmpearbejde, hun har leveret..
Hvordan vælger I hvem der skal leve?? Det må være svært.. For det er jo ret mange, I nu må aflive..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-10-05 15:47

Ja, det lod jeg manden om..vi har nu 6 tilbage og deriblandt er der en der er gylden..en ordentlig tamp på 500g. Han er da til at kende

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 26-10-05 15:53

Det er da det vildeste jeg længe har hørt, blev hun parret over flere dage..?

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-10-05 15:58

Ja 2 dage..næste gang bliver det kun 1 gang

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 26-10-05 20:50

Nåmen så venter vi bare på at se et billede af ham den store tykke gule fyr...
Og af de andre fem, der har overlevet første døgn...

Leika er da heldigvis sikkert helt ligeglad med, om der er 6 eller 13. -Hvis I da ikke har lært hende at tælle.
Er hun blevet chekket af dyrlægen?

I må sove godt allesammen i nat.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-10-05 22:31

Ja, hun er tjekket, og der er kommet en hel del mere ro over foretagnet..

Man kan se på hende at hun nyder at have overblik og styr på hvalpene..det havde hun jo ikke før, der virkede hun bare træt og en smule modløs.

Men hold da op hvor er det fantastisk at betragte...utroligt at hun bare ved hvad hun skal gøre!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-10-05 20:56

Hej, hvordan går det med mor og børn? Får vi snart flokken at se??

Har mor været til helbredscheck?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 27-10-05 22:47

Jeg har haft ringet til dyrlægen og hun siger at medmindre Leika begynder at vise tegn på noget ud over det sædvanlige, er der ingen grund til at forstyrre hende. Hun spiser og drikker, besørger og passer sine hvalpe upåklageligt.
Ja, jeg skal have sendt et par billeder til ham der har hanhunden, han har jo hjemmeside..det er den jeg har linket til.
Der har været en del at se til, så jeg har ikke lige haft overskuddet til at få sendt billederne.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 29-10-05 00:10

Ja, så måtte jeg ringe efter dyrlægen. Leika var kommet i kalkchok og havde lidt feber. Hun er ved at få lidt infektion i livmoderen, så hun må lige have en bredspektret pencillin-kur. Puha..tak fordi i holdt mig til ilden...der er en hårfin grænse: hvornår er det bare træthed efter fødsel..og hvornår er der noget galt.
Gudskelov jeg lyttede til min intuition og tilkaldte en dyrlæge.
Da hun fik en kalksprøjte, var hun meget bedre..hun rystede og vaklede når hun kom op at stå...før hun fik sprøjten.
Først troede jeg det var pga. muskelsvækkelse..men kom så i tanke om det med kalkchok..godt at jeg har gået til "hundefødselsforberedelse" (læst en masse og fået gode råd herinde og hos alle dejlige hundeejere.)
Tak skal i ha!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-10-05 14:12

puha... Så bliver man jo forskrækket!!
Det var da godt, at du holder øje med hende. Og at du er forberedt på, at der kan gå noget galt.
Uden egentlig at vide noget konkret, så havde jeg en anelse om, at en fødsel af SÅ mange hvalpe ville kunne tære for meget på moderen. Hun har jo også født i over 24 timer. Det giver vel også ekstra risiko for infektion i livmoderen..

Hovedårsage til at min egen Silke ikke skal have hvalpe, det er, at jeg simpelthen ikke TØR. Jeg har en alt for livlig fantasi.. Et hundefødsel er jo ikke så meget forskellig fra en menneskefødsel. De fleste gange går det helt automatisk og godt. Men der KAN komme komplikationer. Og så er man som menneske i hænderne på kompetente og øvede fødselshjælpere. Der er masser af undersøgelser både før og efter fødslen. Og selve fødslen foregår med hjælp fra en rutineret jordemoder.
Min Silke ville jo ikke have andre end MIG til at vurdere, om alt stod vel til. Og selv om jeg ved en del om hunde og også om hundefødsler, så ville det være svært for mig at vurdere, hvornår det ville være nødvendigt at tilkalde dyrlægehjælp.

Jeg kunne godt ønske mig, at der fandtes "hunde-jordemødre". Det kunne måske være kennelejere med erfaringer fra mange fødsler og som så tog nogle ekstra kurser i fødselskomplikationer og lignende. Og måske var i praktik på en dyreklinik. Altså en helt ny uddannelse. --Eller det kunne være pensionerede dyrlæger, der lige havde lyst til en bibeskæftigelse.
Så skulle man kunne få en aftale om at kunne tilkalde jordemoderen, når fødslen var lige oppe over. Og det ville også være rart med en række undersøgelser inden fødslen, så jordemoder og hund kunne lære hinanden at kende. --Alt sådan noget er jo en selvfølge for mennesker.

Nå, men Leika har klaret skærene fint! Og når hun kun ammer de 6 af hvalpene, så er der ikke så stor risiko for, at hun skal blive for overanstrengt at det. Det ER nok en klog beslutning kun at beholde de 6 af hvalpene... Men det må være svært... Jeg tror ikke, at jeg kunne gøre det...

Husk nu at tage billeder af alle hvalpene. Jeg har simpelthen elsket, når jeg har købt en hvalp, at der har fulgt en bog med, med billeder af vidunderet fra de allerførste uger.
Det ER selvfølgelig tidligt at tænke på hvalpenes fremtidige familier og hjem, -men ikke FOR tidligt. Det er helt specielt dejligt at lære sin nye hvalp at kende på et tidligt tidspunkt. Og når hvalpene er 2-3 uger gamle, så har de bare godt af at få mange gæster. Og så har I -som opdrættere- mulighed for at lære hvalpenes nye familier at kende, så hvalpene ikke kommer ud til forkerte hjem.

Hmm, jeg ser lige, at hvalpene er klar til at tage hjemmefra den sidste uge før jul......... Se jer nu rigtig godt for!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-10-05 19:50

Birgitta, tak for hele smøren. Ja det har også været sejt, men jeg tror at jeg turde, netop fordi vi har en pensioneret dyrlæge lige overfor. Ham tilkaldte jeg ligeså snart jeg var i tvivl om det mindste, og han sagde også at jeg endelig skulle tilkalde ham. Det er dejligt med sådanne naboer.
Jeg LOVER dig at de mennesker der kommer for at se på hvalpene, bliver underlagt krydsforhør...mine hundebasser skal have det bedste

Den med hundejordemødre, super god ide' !!

Hun er fit for fight igen, er endda begyndt at gå lidt rundt i huset og også tage sig lidt god til ude i haven, det er super.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 30-10-05 20:44

Hunde skal ikke være julegaver...
Kan du ikke vente med at lade dem rejse til 1. juledag?
Det er jo alligevel ikke sagen at starte det nye liv midt i julehurlumhejet..

Dejligt at høre, at Leika har det godt igen.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 30-10-05 20:45

Held og lykke, det må man jo ikke skrive, men så knæk og bræk med hvalpene.
"Hundemor" skal nok klare den. Håber så at det er de "stærkeste" der er blevet tilbage.
Dejligt med gode naboer

Hilsen ans

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 30-10-05 22:17

De bliver ikke afhændet før efter jul da..tror i jeg er tosset?
Helst først til nytår, så der er lidt fred til at tilpasse sig deres nye hjem!
Tak fordi i er så søde

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-10-05 14:29

Jooh, men de bliver vist 8 uger d.20 december.. Og hvis de skal blive hjemme til efter nytår, så bliver de næsten 10 uger?

Og så er der det, at mange mennesker har fri mellem jul og nytår. Det kan give lidt ekstra overskud til at tage imod en lille ny..

Nå, men du må vente og se, hvem de nye familier bliver. Hvalpene behøver jo ikke at rejse hjemmefra lige samme dag allesammen.. Er der nogen, der er lovet bort på forhånd?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 31-10-05 15:59

Ja, 2 af dem er 90% ..sååeh jeg såmænd ikke så nervøs...kun lidt

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 31-10-05 20:37

Beholder du én selv? For så er der jo kun 3 tilbage... Er det hanner eller hunner? Og er den tykke gule bortlovet?
(--vi får vist ingen mails p.t., så jeg kikker lige over i den anden tråd også..)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 31-10-05 23:20

Nej den tykke er ikke bortlovet...men jeg har en lille ide om at den ene køber og ham,ville gå rigtig god i spænd sammen.
Arggh vi har bestemt ikke intensioner om at beholde nogen selv...men som sagt før så ved ingen hvordan dagen er gået , før solen går ned

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-11-05 19:35

Så, nu går det godt nok stærkt..de har taget omkring 100g på siden igår...Leika er også blevet helt frisk igen, det hjælper naturligvis.

Puha, det er næsten lige så hårdt som da jeg selv fik børn *GG* godt man ikke har dem i 18 år - altså hvalpene *G*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-11-05 19:43

Husk lige det med at tage billeder... Tiden går SÅ stærkt! og ligestraks er de allesammen voksne sorte labradorer (undtagen én). Kan du kende forskel på dem?

Og NÅR du nu tager en masse billeder, så husk lige os...
Jeg venter spændt på at se de 6 vidundere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 01-11-05 19:46

Forresten er det ikke så svært at lave en 123-hjemmeside, bare til lejligheden... Det koster ikke noget.
Og den behøver ikke at være "formfuldendt". Du kan bare smække nogle billeder ind, vi kan kikke på.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 01-11-05 21:37

Jamen så er det da gjort..det er enormt rodet og i forkert rækkefølge, for nogen af billederne blev lagt ind fra min pc og andre fra Sørens..men her er den:

www.123hjemmeside.dk/mangorossa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-05 14:57

JA!! Sådan! Ikke så svært, vel? Og godt at kunne i mange andre sammenhænge.

Men hvalpene har jeg jo set i de andre tråde... Jeg kikker dog liige igen...----De ER altså dejlige..........

Det bliver svært at sige farvel til dem... Heldigvis er der MEGET længe til jul...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-11-05 17:24

ÅÅh nej, der er ikke længe til jul...syns altid at fra nu af, flyver tiden af sted.
Forresten vil vi (min familie og jeg) prøve noget nyt i år. Vi har meldt os som værtsfamilie til juleaften, hvor der bliver hold jul for enlige og ensomme i Odder kirkecenter.
Jeg tror det bliver en god oplevelse..det der tiltaler mig lidt er, at alt står klart, træ, mad og bordet er dækket. Jeg har ikke holdt jul andre steder end herhjemme de sidste 15 år, så jeg glæder mig til at få maden serveret

Nå det var lige et sidespring...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-05 18:00

Tror du virkelig, at du kan lade 6 otteugers-hvalpe være alene hjemme juleaften???
----Du kunne jo evt. tage dem med... Så ville der i hvert fald nok blive udsolgt. Især når det er et julearrangement for enlige og ensomme...

Det lyder lidt pudsigt, at I skal være "værtsfamilie" juleaften.... men det er JER, der får maden serveret?

Jeg glæder mig selv allermest til at jul og nytår er overstået, og dagene igen begynder at blive længere og lysere...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-11-05 19:57

hmm, tror du ikke de kan være alene hjemme? De sover velsagtens, det er jo om aftenen...vel at mærke*G*

Ja, det lyder måske underligt, men vi skal bare hygge om folk og naturligvis sørge for at alle har hvad de har brug for..og vi skal da også servere maden. Den er altså bare lavet.
Det er noget kirken nu har arrangeret i 3 år.

Jeg ved sørme snart ikke...6 hundehvalpe *LOL*

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 02-11-05 20:46

I må have fat i en hvalpesitter...... Jeg ville melde mig frivilligt hvis jeg boede lidt nærmere. Jeg kan da ikke forestille mig nogen mere fortryllende måde at tilbringe juleaften end at holde 6 små hvalpe i poten.

Nå, men det er jo egentlig Leikas job at passe dem.. Og til den tid er hun jo ikke ligefrem nybagt mor mere. Men det kan godt være, at hun er ved at være lidt træt af dem.. De skal såmænd bare fodres godt af allesammen inden I tager af sted. Så sover de nok.

Men de er jo over en uge gamle nu. Så indenfor den næste uge begynder de sikkert at få øjne... Så bliver det rigtig sjovt. For så skal de jo til at opleve omverdenen. --Det går lidt stærkt, ikke?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 02-11-05 21:07

jooh, det går faktisk stærkt. Er der ikke noget med at de faktisk først kan se om 2 uger?

Ja, det med affodringen havde jeg også forestillet mig. Vi laver sadan at stuen bliver delt i 2 og den halvdel hvalpene er på bliver aldeles hvalpesikret. Ingen ledninger eller andet der ikke må bides i..så mon ikke det går an at efterlade dem sammen med LEIKA.
Jeg siger dig, jeg ville allerhelst tage dem med..men men, det bliver nok kaos hvis jeg gjorde

Vi kunne måske tage den mest robuste med...altså hvis ikke alle er afsat til dn tid...så kunne det jo være

Bor du på sjælland Birgitta?

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-11-05 21:05

----nåeh, jeg har ikke fået mail om denneher tråd... Der har vist været lidt rod på kandu...

Ja, jeg bor i Ballerup lige udenfor København... Desværre...

Men jeg kunne nu levende forestille mig, hvor hyggeligt det ville være med 6 små labber under julebordet...

I det hele taget er sådan nogle 8-ugers hvalpe totalt uimodståelige... Husk at tage masser af billeder hver dag.
Og så varer det ikke mange dage før den første lukker øjnene op....
SÅ må du altså putte billeder på nettet igen.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-11-05 11:42

Ja, skal nok huske at tage nogle billeder. De er begyndt at være såen halvoprejst når de tøffer til patten. Nu tager det ikke så lang tid at finde der hen. Betyder også at der er knap så meget skrigeri om natten

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-11-05 22:12

Hvis der skulle være interesse for at møde de dejlige skabninger så kan jeg kontaktes på tlf. 60705960
Men husk: Du skal være helt inde i hvad det vil sige at have en hund, for jeg sælger ikke til hvem som helst

Der vil meget snart blive lagt lidt flere billeder ind.

Se faderen her: http://www.123hjemmeside.dk/SandbergsHjemmeside/100543

Og moder og hvalpe her: www.123hjemmeside.dk/mangorossa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 14:45

Det ser altså helt naturstridigt ud med alle de tykke hvalpe.. Og Leika er allerede så fin og slank.. Det er klart, de små jævleunger gør jo hvad de kan for at sutte jo saft og kraft ud af hende...

Ved du hvad, min venindes hvalpe begyndte at få øjne på 13-dagen... Det er i morgen... Så kik dem lige efter..
SÅ bliver der for alvor liv i huset, for så vil de snart ud på opdagelse.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 15:13

Hey, mango, -linket til "fars" hjemmeside, -på din 123-side- virker ikke... Men linket her på siden virker godtnok... Og de ser nøjagtig ens ud.... underligt...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-11-05 17:46

Tak for oplysningen Birgitta..ja der er ski da underligt...hmm nå, det må jeg lige kikke på.

Ja, jeg kan se på den lyse at det ikke varer længe, hans øjne er så smår begyndt at åbne. Det er jo nemmest at se tingene på ham når han er lys

Birgitta, der ringede en fra Holbæk, som måske var interesseret...du kunne måske få et lift ?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-11-05 17:56

så nu skulle linket være iorden igen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 18:13

Jeg snakkede lige med min veninde da jeg gik tur med Silke.. Den første af hendes hvalpe fik en lille smule øjne på 10. dagen................. Men hundemor Freja havde vist heller ikke så meget mælk, så de var jo nødt til at få øjnene op i en fart og gå på jagt efter føde..

-Nu ER der jo altså en bid fra Ballerup til Holbæk også... Og jeg har ikke bil, så det ville blive med DSB... Så det kunne nemt tage dage..

Men nu virker linket. Der skal jo være orden i sagerne så vi kan se både forældre og børn.

Jeg har vist min veninde hjemmesiden, men på hende virkede den sådan, at hun fik en næsten uimodståelig trang til selv at få hvalpe igen... Hun har helt glemt alt besvær og alle problemer.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-11-05 19:31

Ja ja..jeg har selv boet både i KBH og Regstrup...så jeg ved altså godt hvor langt der er

Mine ungers far bor jo også på sjælland...sååeh de kunne jo liiige ta´en hvalp med

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-11-05 20:03

Jamm, de skal da være velkomne med en hvalp under armen... Mennøøøh, jeg er bange for, at jeg har rigeligt med én hund, så de må vist tage den med hjem igen. Silke er helt bestemt en ordentlig favnfuld stadigvæk.. Hendes uddannelse er slet ikke slut endnu.

Men jeg holder ører åbne, hvis nogen her omkring skulle have brug for en helt vidunderlig lille lab-baby.
Vi har et helt ustyrlig dejligt hundeområde her hvor jeg bor. Der er masser af hunde og store grønne områder hvor de går løse (ikke fordi de må, men det gør de altså! )

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-11-05 08:27

He he..ja, vi har også nogle skønne områder herovre, bla. ved Hou strand, der er der stier, så jeg ubesværet kan komme rundt. Der ææælsker Leika også at komme. Der er desværre 15 min kørsel hver vej, så hun har endnu ikke været der efter hvalpefødslen, så jeg tror hun glæder sig til en dukkert når hun kan forlade dem lidt længere tid ad gangen.
De er forøvrigt ved at få øjne, der er en lille sprække hi hi !
Her må vi så gerne have hunde løse her fra 1. okt. ...hun er også løs de andre dage om året
Hun lystrer mig jo, sååeh det synes jeg godt jeg kan tillade mig .
Ellers er det jo unægteligt lidt svært for mig at få krudtet hende af.
Det er bare ikke alle fruetimmere der forstår det..guuud hvor har jeg ofte hørt: "du ved godt at man skal have sin hund i snor, ikke?" Sagt med en meget irrettesættende pibende stemme,,,,du kender den sikkert?
Arggh, nogen gange siger jeg så: nææh er det sandt? det var jeg SØRME ikke klar over..uhh kan ikke lade være *GG*

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-11-05 08:28

Hov, jeg glemte helt at give dig ret..jeg vil heller ikke have flere, nej det er et stort arbejde.
Super hvis du vil holde øjne og ører åbne for nogle gode hundeejere.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-11-05 14:51

Åjo, heromkring har vi de der løsgående joggere. Og de helt unge hunde SKAL jo lige have lært, at det ikke er lovligt at jage dem. Og det kan man da ikke lære med snor på.
Silke er faktisk ret flink til at stå bomstille mens de passerer, uanset om de er på cykler eller bare løber. Men vi har da haft vores konflikter med dem da hun var helt ung.

I forbindelse med en totalrenovering af de her lejligheder har jeg har haft mulighed for at vælge hvor i boligkomplexet jeg ville bo. Så jeg bor i en lejlighed, der vender direkte ud til de grønne områder. Vi skal bare over en cykelsti, så er vi i engområder med småsøer, og efter 10 minutters gang er vi i et område der tidligere har været frugtplantage og køkkenhave. Efter 20 minutters gang i naturskønt område med plads til heste og løse hunde, så er vi ude i den "rigtige" bøgeskov. Og den fortsætter bare længere end vi orker at gå..
Men vi mangler en strand! Det savner jeg meget. (men ikke nok til at flytte)

Men jeg SAGDE jo, at vufferne måtte være ved at få øjne! Kan du SÅ se at få gang i kameraet!

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 10-11-05 11:16

Ja jeg knipser alt hvad jeg kan.

MEN MEN..havde en rigtig dårlig oplevelse idag!

Sidder og ryster endnu.
Jeg havde lukket hvalpe og moder ind i soveværelset, da Leika er blevet mere hysterisk efter hun har fået hvalpe. Hun har altid gøet når der kom fremmede og knurret lidt. Men nu er det blevet meget værre...
Det var skorstensfejeren der kom (jeg venter faktisk på at der kommer en op reparer vores pilleoven, derfor havde jeg lukket Leika og hvalpe inde.) Nå da så den her skorstensfejer kommer, gøer Leika jo fuldstændigt vildt. Skorstensfejeren siger: "bare luk hende ud" Jeg siger så: "Jamen hun æder dig" (jeg troede faktisk ikke at hun ville angribe ham sådan rigtigt...men det gjorde hun sgu!
Han fik et mærke i armen, ...jeg var utrøstelig...han siger så: jeg vil ikke melde det her til nogen, for det var jo min egen skyld.
Ja, det kan godt være....og dog, har jeg jo også et stort ansvar her.
Kan Leika rettes op igen..eller skal jeg have hende aflivet...jeg går og vender mig til tanken...så må jeg beholde en hvalp istedet.
Puha...det er hårdt.
Giv mig lidt respons på hvad jeg evt kan gøre..og hvad gør jeg forkert?

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 10-11-05 11:31

Du skal lige tage en dyb indånding, det er meget normalt at tæver beskytter deres hvalpe, derfor er det altid en god ide ikke at få besøg den første uge. Tæven kan blive meget stresset og derved kan mælken i værste tilfælde forsvinde. Du gjorde det rigtige, da du lukkede hende og hvalpene væk, og du skulle såmænd bare have holdt fast i din beslutning. Synd at det gik galt, men det var altså lidt hans egen skyld. Hvis hun ellers aldrig viser aggresiv adfærd overfor nogen, er det altså kun fordi hun beskytter sine hvalpe. Hun skal selvfølgelig ikke blive ved med at være så opfarende, når hvalpene begynder at bevæge sig rundt, må fremmede gerne komme og kigge. En så "mørk" person som en skorstensfejer kan virke meget truende, men vent og se, og vær opmærksom på hendes reaktion når der kommer gæster.
Hilsen Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 10-11-05 11:46

Føj, det var en grim oplevelse. Jeg kan desværre ikke råde dig. Jeg ved ikke noget om hunde.

Men tillykke med alle hvalpene.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 10-11-05 11:53

Hej Mango.

Jeg har fulgt tråden med stor interesse, jeg synes det har været en herlig oplevelse at få lov at følge Jeres familieforøgelse

Jeg har ikke skrevet meget, da jeg absolut IKKE er hundekender, men blot en dyreven der interesserer mig på HYGGEbasis

Nu læser jeg så din beretning om Leika vs. Skorstensfejeren - det var ikke så godt at hun gik til angreb og jeg kan godt forstå din frustration - men vil på ingen måde blande mig i hvad der evt. skal gøres eller ikke gøres, det har jeg ingen kompetance til overhovedet!

MEN - jeg kom til at tænke på en ting (igen UDEN at have spor forstand på det!!) - du tager billeder - åbenbart mange billeder. Kunne det måske tænkes at blitzen stresser den nybagte mor? Vi andre kan jo sagtens få sådan lidt 'sol måne og stjerner' for øjnene når der tages et billede - hvad så med en hundemor?

Jeg aner ikke om der er noget som helst hold i det - det er blot en tanke.

Held og lykke derudad - med mor og børn, de er rigtig dejlige at se på

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 10-11-05 11:54

Er du helt sikker malene? Hvalpene er jo godt 2 uger nu?
Jeg synes godt nok det var voldsomt..puha!

Ja, jeg sidder også og banker mig selv oven i hovedet,over at jeg ikke holdt fast.
Problemet er bare at hun heller ikke kan lide posten og har (da hun ikke var med hvalpe) været ved at snappe efter ham også.
Jeg fik hende da hun var 14 mdr. og ved jo ikke hvad hun har været udsat for.

Hun er nu 2½ og jeg har da på mange måder fået en mere harmonisk hund..men liige den der med at gø af folk der kommer og nu direkte angriber dem..den kan jeg ikke li!
Hun markerede faktisk overfor en dreng på 10 også, da han kom gående ind i stuen.
Så, det her var ligesom dråben!!

Tak Vivi..ja de er også dejlige..

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 10-11-05 12:05

Hej igen
Ja, ok det lyder ikke som et super godt labrador retriever temperament. Det er meget et personligt valg, og hos os accepterer vi intet af den slags. Vi havde en ung tæve som absolut ikke kunne udstå små hvalpe (altså andre tævers hvalpe). Hun bed ud efter dem, når de kom for tæt på, og anden gang hun gjorde det, blev der fundet et nyt hjem til hende, hvor der ikke kom små hvalpe. Men det er meget svært at råde andre, man ved jo bedst selv hvor ens grænse går.
Held og lykke - og ja, du kan beholde en hvalp, men pas på at moderen ikke får præget dem med sit eget temperament. Husk de aflæser alt hvad hun gør de næste 6 uger.

Malene

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 10-11-05 12:13

Ja, det er jo det..med aflæsningen..men hvad kan jeg gøre? Hun skal jo die dem..Vi må jo undgå de her situationer så meget vi kan.
Men er der overhovedet noget at gøre ved det. Jeg mener kan man vænne hende fra det igen?
På alle andre områder er hun jo en utrolig god hund..så det er bare så ærgeligt.
Jamen min gænse går da absolut ved at hun under ingen omstændigheder skal bide nogen som helst.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 10-11-05 12:18

Hov Dorthe..så ikke dit indlæg.
Argh, så mange billeder tager jeg heller ikke

Leika er vandt til at blive taget billeder af, og hvalpene kan ikke se..såh det tror jeg bestemmt ikke.
Men tak for sympatien

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 10-11-05 14:12

det er svært at svare på, om man kan vænne hende fra at have det temperament hun har, jeg kan anbefale dig at læse Hundelytteren af Jan Fennell. En, efter min mening, af de bedste hundebøger der nogensinde er skrevet. Hun beskriver teorien bag sine metoder til at forstå familiehundens adfærd, og der er mange gode løsninger på bla. hunde som "vil passe på sit menneske" for det er det der sker. Hunden tror den skal passe på os, og vi skal med vores kropssprog få den til at tro på, at vi nok skal passe på den. Det vil give hunden meget mere ro, når der kommer folk på besøg. Et super godt julegaveønske - eller måske skal du bare springe hen på biblioteket. Jeg åd bogen på 2 dage, kunne overhovedet ikke slippe den igen, og min familie var ved at blive tossede af, at høre mig citerer fra bogen ustandseligt.
Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-05 14:17

Hejsa... Hvad, -problemer i det lille hjem??
Det lyder, som om du er blevet rigtig rystet?

Hør nu her: Du har en dejlig labbepige, som du har ladet få hvalpe. Så kan der nok ikke være de store temperamentsproblemer med hende, for så havde du vel ikke ladet hende få hvalpe. -Temperamentet kan jo også gå i arv.

MEN hun står nu med en redefuld små hvalpe, som hun selvfølgelig pr. instinkt skal forsvare.
At lade hende aflive fordi hun forsvarer sine hvalpe, det synes jeg nok er lidt drastisk, -sandsynligvis er det noget hormonelt, der gør, at hun går over gevind. Og så vil hun jo nok dæmpe sig når hormonerne falder til ro.

Men hun skal "eddersparkme" have lært, at andre mennesker godt må komme til hendes hvalpe! Og det gør du bedst ved at lade mennesker, SOM HUN KENDER og er rimeligt tryg ved komme ind til hende og hvalpene.
Hver dag!
Til at begynde med skal gæsterne bare kikke og rose de fiiiine små, og i løbet af få dage skulle de gerne kunne røre lidt ved både mor og børn. Jeg går ud fra, at DU godt kan tage hvalpene op og kikke på dem uden at Leika brokker sig? -For næste trin bliver at tage en hvalp op (den roligste) og række den til en besøgende, som kan holde den lidt og så sætte den ned til Leika igen..

Du skal endelig gøre meget ud af at løfte hvalpene op én af gangen og f.eks. veje dem og fotografere dem, - hver eneste dag, -bare for at vænne Leika til, at det er ok.

I løbet af et par uger skulle der jo meget gerne kunne komme helt fremmede og kikke på hvalpene. Så I må træne rigtig meget med alle de mennesker hun kender (IKKE postbude, skraldemænd, skorstensfejere og den slags udskud!).

Det kunne også være godt, hvis I startede lidt lydighedstræning med hende. Det med at blive mor er jo noget, der har givet hende et enormt stort ansvar. Jeg tror, det kunne gavne hende, at mærke, at du er helt klar til stadig at være leder for hende, og at det stadig er dig, der bestemmer. Altså, lav nogle lederskabsøvelser, hvor DU bestemmer hvad hun skal gøre. I har sikkert nogle ting, I lavede sammen inden hun fik hvalpe. DIT lederskab skal styrkes, så du kan fortælle hende, at det er ok at andre kikker på hendes hvalpe.

Har hvalpene ikke fået øjne endnu?????

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 10-11-05 14:40

Åhh i er så søde..
Allerførst, jo den bog vil jeg straks få fat i.

Birgitta, jeg kan sagtens tage hvalpene op og alle i familien kan skam også. Vi gør det jævnligt, både vejer og nusser.

Jeg har jo også hjemmehjælp der kommer 1 gang om ugen og hende blev der også knurret noget af.

Jeg er bange for at det er socialiseringen der er slået fejl fra hvalp af, for hun har jo ellers ud over det et roligt temperament.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-05 16:41

Prøv at gå i gang med lidt hundetræning... Jeg tror, at hun føler (for meget) at det er HENDE, der bestemmer over hvalpene. Hun skal bestyrkes i, at selv om hun er blevet mor, så er du stadig "overmor".

Men jeg ved godt, at det kan være svært, fordi hun selvfølgelig helst vil være hos hvalpene.. Men jeg tror, det er vigtigt, hun kommer lidt væk og I laver noget sammen som du bestemmer. Hvad har I lavet af træning før hun fik hvalpe?

Forøvrigt kan jeg osse anbefale den bog (Hundelytteren)... Jeg bruger selv rigtig mange ting fra den. Lån den på biblioteket, og hvis den osse siger dig noget, så kan du jo ønske dig den i julegave.
Jeg er enig med Malene i, at du skal vise Leika, at du nok skal passe på både hende og hvalpene, så hun behøver ikke at hidse sig op.

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 10-11-05 19:36

mangorossa det Leika gør, er ikke unaturlig og de fejl som du/I laver i de første 8 uger er uoprettelig for hvalpene, den prægning hvalpene får fra tæven og mennesker her er meget vigtig og hænger ved i resten af deres liv.
Hvis Leika igennem sin opførelse fortæller at mennesker er farlig og skal bides vil hvalpene også blive sådan, går menneskerne ind og blander sig på en forkert måde (evt. ved at tage kampen op) forstærker det. Normalt er hvalpene i naturen 21 dage før de ser andre end moren, der for skal man være meget påpasselig med hvem og hvormange der får lov til at komme ind og se hvalpene, og det er kun den nærmeste voksne del af familien der må tage hvalpene op (det er ikke legetøj), hvis Leika bliver utryk eller gal skal I sørge for at årsagen bliver fjernet, ligeledes skal Leika godkende hvem der skal ind til hvalpene, og hvis hun siger fra skal I reagere hurtig og hjælpe hende.

Birgitta: "Men hun skal "eddersparkme" have lært, at andre mennesker godt må komme til hendes hvalpe!"
Ja hvis man vil ødelægge hende og hvalpene.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 10-11-05 21:32

To gange jeg har købt hvalpe hos erfarne opdrættere hvor jeg har set hvalpene første gang, da de var hhv. 13 og 17 dage gamle.

De 13 dage gamle hvalpe rørte jeg ikke ved. Jeg mødte kennelmutter på en udstilling, da jeg ledte efter en ny hvalp, og hun skulle hjem og kikke til hvalpene og inviterede mig til at komme med.
Men det var en betingelse for overhovedet at få lov til at købe én af dem, at jeg kom igen HVER uge til de var gamle nok til at rejse hjemmefra. Og ugen efter fik jeg ---UDEN protest fra moderen-- overrakt en af hvalpene. Men hun fulgte da bekymret med i, hvad der skete.

Men de hvalpe, jeg har besøgt, de havde fået øjne. Måske gør det en forskel. Hunde og hvalpe er jo lige så forskellige som mennesker.
Og når hvalpene har åbnet øjnene så bliver de jo mere nysgerrige og undersøgende. Det begynder at tænke på andet end mad og søvn.. Og så kan mor måske bedre acceptere at der er andre, der kommer tæt på.

Leikas hvalpe har jo åbenbart ikke lukket øjnene op endnu, så de er måske lidt senere udviklet end dem, jeg har set.
Min venindes hvalpe fik børnebesøg fra de var få dage gamle, men der var selvfølgelig ingen børn, der fik lov til at røre dem. Og Freja, som moderen hedder, er vant til at der kommer mange legekammerater i huset.
De hunde er i dag enormt børnevenlige (shæfer/labrador/eurasier-blanding). Og jeg har lige talt med hende om hvornår de fik øjne. Den første var faktisk kun 11 dage..... De SKULLE simpelthen bare se, hvad der foregik omkring dem. Og det er ikke huskefejl, for jeg har billeder med tydelige blanke øjne på alle fire da de er 14 dage (kameraet noterer datoen). Desværre var der gået 4 dage, hvor jeg ikke havde taget billeder.

Men jeg tror ligesom dig, kim, at det er meget vigtigt at få gjort mor og børn trygge ved andre mennesker.
Vi er bare uenige om, hvordan.

Måske skulle du kontakte en adfærdsbehandler, Sus. I første omgang kunne du måske ringe og tale med nogen. Eller hvis du kender nogen, der har en kennel... Måske kender din dyrlæge-nabo nogen? Jeg tror, at tiden er vigtig.. Hvalpene skal jo ikke leve i naturen, men vænnes til at leve tæt sammen med mennesker.

Malene har jo også nok en del erfaring... Har du fået fat i "Hundelytteren"? Der står mange ting i om lederskab, som du måske kan bruge.

Sus, det er dig, der kender Leika. Du må prøve at gennemskue, om det er en reaktion på fødslen og hormonelt betinget. ---eller om det er fordi hun tror, at det er hende, der bestemmer -og hende alene, der skal beskytte hvalpene. For så må du få fortalt hende, at DU er den ansvarlige.

Vi kvinder kan jo godt blive noget kulrede når hormonerne raser... Så lad lige være med at gøre de små moderløse allerede....

Men altså... Det ER slet ikke så ligetil at få et kuld hvalpe, når man ikke har prøvet det før... Der er mange ting, der kan gå galt.. Og så kan det være nødvendigt med professionel hjælp...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 10-11-05 21:34

Ja, nu bliver jeg jo først forvirret !!

Jeg tror vi har gjort den fejl at der er kommet for mange i huset, for tidligt.

Så jeg tror også at der skal mere ro på, ihvert tilfælde her den sidste uge.

Jeg mærker allerede på hende at hun respekterer mig mere nu, da jeg ikke længere er så blødsøden. Det har jeg jo nok været...det var svært andet, da hun lå og var syg. (livmoderbetændelse og kalkchok)

Jeg forsøger at være mere bestemt og fastholdende.
Det ser ud til at hjælpe.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 10-11-05 21:41

Hov, vi fik skrevet samtidigt.

Jo jo, de har fået øjne Birgitta..har du helt overset det?

De fik øjne for 3-4 dage siden...små sprækker.

Ja jeg har også overvejet at kontakte professionel hjælp.
Nej jeg har ikke fået bogen, eller bøgerne endnu..henter dem imorgen på biblioteket.
Ja, det er næsten ligeså svært som at få børn
Der bliver også gjort fejl, men fejl er jo sjældent helt uoprettelige.
Nej nej, jeg gør skam ikke hvalpene moderløse...bare rolig. Jeg gør ikke noget uovervejet, eller før alt hvad jeg kan komme i tanke om, er prøvet.
Jeg gik bare i panik i eftermiddags...jeg blev skide bange altså.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 11-11-05 13:37

Hej, Sus... Måske skal DU have nogle samtaler hos en psykolog . Man må altså ikke gå og være bange for sin hund. Det er selvforstærkende.

d. 10-11 kl 12. 18 skriver du, at hvalpene ikke kan se... Det var derfor, jeg gik ud fra, at der ikke rigtig var kommet øjne endnu.. Jeg ved godt, at du skrev d. 7. at der var ved at komme sprækker.. og ham den lille fede lyse var der lidt at se på allerede d. 6. Så det undrede mig da..

Nå, men så KAN de se nu.

Den lille episode med skorstensfejeren har nok været mest chokerende for dig. Hvis du kan lægge den bag dig, så kan Leika også.
Hun har altså rigtig meget brug for, at du er lederen. Hendes sygdom og din pylren har nok gjort hende usikker på dit lederskab. Fint, at du så let kan rette op på det.

Ih, altså. Denne tråd burde du printe ud og gemme i Leikas personlige papirer.. Her har du en ret nøjagtig og beskrivende dagbog for både fødselsforløb og ugerne efter fødslen..
Og jeg synes, det er vildt interessant og spændende at følge med i fødslen og det videre forløb.
Dette er typisk én af de tråde, som jeg aldrig synes skal lukkes. Eller i hvert fald ikke før om lang, lang tid..

Vi bliver bare NØDT til at vide, hvordan det går....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-11-05 01:04

Ja, du har, så meget ret Birgitta..gosh, hvor ville jeg gerne mødes med dig
Jeg har nu købt "hundelytteren" woooow, Birgitta, hvis ikke du har læst den, vil jeg stærkt anbefale den.
jeg er kommet 1/3 ind i den og er allerede blevet meget klogere.
Jeg bilder mig også ind at det allerede har hjulpet på Leika....

Nå..men summa sumarum, jeg er straks mere lettet, og ikke længere bange.
Jeg har sat en seddel på døren, hvor der står:
"Bank på...og vent!
Vi har hvalpe."

Det gør at vi kan arbejde i fred og ro, uden at jeg behøver at være bange for at nogen kommer brasende ind--
(det har folk for vane her ude på landet)

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 12-11-05 11:36

mangorossa hvis du syntes om "Hundelytteren" bør du også læse hendes anden bog "Hundelytteren i praktis" den er lige så god. Du skal bare have for øje at så længe din hund har hvalpe er den overhund når det drejer sig om hvalpene og hvis den siger fra skal du som flokfører støtte den, så du ikke kommer ind i en magtkamp med hende.
M.v.h.
Kim

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 12-11-05 12:49

Dejligt at du er kommet i gang med Hundelytteren, er det ikke bare en super super bog...? Du behøver næsten ikke at svare, jeg kender svaret....!

Anbefaler den til alle hundfolk jeg kender, selv min veninde i Californien, hun er VILD med den, og ringede hver gang hun havde afprøvet noget nyt på sine hunde, som virkede helt utroligt.

Malene
www.partridge.dk

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 12-11-05 14:22

SÅDAN!!! Det var bare det, der skulle til!!
Jeg forstår præcis, hvordan du har det med den bog.
Jo, Sus, -jeg læste tilfældigvis hundelytteren da Silke var ret ung.

Silke var meget underdanig og var den absolutte underhund i sit kuld. Og hun var også en meget blød hund, -en rigtig golden.
Min tidligere hund var Ramses d. 2. , en stor stærk bernersennenhan, hvor det jo var indlysende klart for mig, at jeg skulle være den stærke leder lige fra dag 1. Jeg vidste jo, at han ville komme til at veje omkring 50 kg, og at han ville blive stærkere end mig.

Men med Silke syntes jeg jo så, at vi vel bedre kunne "snakke om tingene" og det med lederskab var nok ikke så vigtigt. Men hun virkede meget forvirret og stresset og samtidig hyperaktiv. Hun spiste alt for lidt og blev radmager.

Så var det, at jeg kom til at læse "hundelytteren".. Og det gik op for mig, at min stakkels hund var noget nær panikslagen over faren for, at det forventedes af hende, at hun skulle påtage sig lederrollen. Det var noget, hun absolut ikke ønskede.

Jeg brugte så i en periode alle de forskellige "lederkneb" med at spise først, gå forrest, ignorere hende, når jeg kom hjem osv. (men hun fik dog stadig lov til at ligge i sofaen...)
Og hun blev virkelig MEGET roligere og gladere.

Nu træner vi meget lydighed, og hun er lykkelig og slet ikke i tvivl om, at jeg bestemmer nogle ting, der er sjove og til gavn for os begge. Hun synes virkelig, at jeg er Gud. Så de forskellige kneb er ikke nødvendige mere. Men hun holder sig f.eks. stadig tilbage, hvis vi skal gå på en meget smal sti, hvor der ikke er plads til os begge. -Eller hvis vi skal ud gennem en dør.

Men den der fornemmelse, at det bare passer SÅ godt, det der står i bogen, det kender jeg godt. Jeg synes, at selv om jeg ikke ejer nogen af bøgerne (endnu) så har de forandret hele mit syn på hunde.

Fortsat rigtig god fornøjelse med bogen.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 12-11-05 20:44

Ja, jeg er også meget begejstret. Dog har jeg nogengange en smule svært ved at forstå helt hvad hun mener, når hun skriver. Jeg synes hun nogen gange virker en smule flydende og indforstået..! Er det bare mig der er lidt tungnem eller, vil jeg bedre kunne forstå den, når jeg har færdiglæst den? Jeg er kommet 1/3 ind i bogen.

Jeg vil lige høre jers mening om dette? : Når det banker på, eller en af ungerne kommer hjem med en kammerat, begynder Leika nu at knurre, (før gøede hun) (og hun kan ikke se hvem der kommer derfra hvor hendes kasse er) Jeg gør det at jeg beordrer hende op i kassen, hvis hun ikke er der, og sætter mig foran kassen og passer på hende. Er det korrekt? eller er der noget jeg gør forkert. Jeg forholder mig bare helt i ro, jeg siger ikke noget , sidder der bare. (nu sidder jeg jo altså fordi jeg er kørestolsbrger ) ellers ville jeg bare stå der

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 13-11-05 12:19

Hej Sus

Nu kan jeg ikke huske hvor i bogen, hun beskriver hvad man gør, når der kommer gæster, så jeg ved ikke om du har læst det. Når der kommer gæster og hunden gør for at fortælle dig, at nu bliver den nødt til at beskytte dig, skal man gå hen til hunden, kæle den over hoved og nakke, og sige tak for oplysningen, jeg skal nok tage over herfra, jeg har styr på det. Det virker på mine hunde, vi havde en hanhund som gøede som en rasende, og vi skældte ham altid ud. Da jeg så gjorde det modsatte, som bekrevet før, blev han mere rolig og holdt op med at gø.
Håber det virker.

Malene

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-11-05 16:21

Ja, nu er jeg kommet dertil. Hundes skal takkes for oplysningen om at der kommer gæster. Og man kan så lukke den ind i et værelse..dette må ikke opfattes som en straf, eller lade hunden følge med ud ..gæsterne skal dog også ignorere hunden de første 5 min.

Men det går fremad her..bestemt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-05 18:04

Ja, jeg bider mig nærmest i tungen, når jeg oplever, at folk råber og skriger af deres hund, når den gør af nogen eller noget....... Det er så tydeligt, at hunden ikke oplever, at den får skældud, men at dens mennesker HJÆLPER den med at skælde ud.... Og jeg er altid LIIGE ved at begynde det helt store foredrag om "Hundelytteren" og hendes principper.. Men det falder som regel ikke i god jord, når folk lige har fået hidset sig selv op til, at "det er den hysteriske køters skyld.."

Jeg synes, at det er pragtfuldt, at jeg nu kan forstå Silke og selv tage ansvar for hendes opførsel, uanset hvordan hun opfører sig.

Jo, Sus, hvis det virker, -altså hvis det beroliger hende, at du triller hen og er ved hende, så er det det, der skal til. Det KAN være en god ide at bruge nogle bestemte ord og sætninger samtidig, -som f. eks. "Tak det, var godt. Jeg HAR hørt, at nnnnnn kommer nu. Det skal jeg nok tage mig af.." ---Ligesom Malene også foreslår.

For når Leika efterhånden bliver tryg ved at overlade ansvaret for gæster til dig, så kan det være en fordel hvis det er nok at sige ordene, og derefter tage dig af gæsterne.

Silke brummer lidt og vuffer, når der kommer post eller reklamer. Sandsynligvis fordi hun hører hvordan alle de andre hunde i nabolaget glammer op. Så jeg ved når posten er på vej. Og når der så kommer noget ind gennem brevsprækken, så roooooser jeg hende og så går jeg ud og fortæller hende, hvor fiiiint, det var at der kom de fiiiine reklamer til mor.. Og at hun kunne fortælle mig det.

--Hvis jeg i stedet skældte hende ud for at brumme og bjæffe, så ville hun da lynhurtigt komme til at lyde ligesom alle de andre hunde her i kvarteret...

Men jeg har lidt det indtryk, at forfatteren, Jan Fennel, selv er meget engageret og ordene kan nogle gange flyde lidt hurtigt. Og oversættelsen kan måske også være mere engageret end korrekt. Man skal nok prøve på at forstå meningen mere end ordene.---Jeg er heller ikke sikker på, at jeg har forstået alt i bogen... Jeg har indtryk af, at jeg nærmest sugede det til mig, som jeg havde brug for på det pågældende tidspunkt..... Det kunne være spændende at læse den igen.. Men denne gang vil jeg nok købe den...
Jeg tror at dengang jeg læste bogen, da havde jeg jo også nogle problemer med Silke. Og jeg mærkede også, at der var hjælp at hente i bogen. Derfor var jeg meget tilbøjelig til at gå let hen over mange ting, som jeg ikke lige havde brug for på det tidspunkt.. ---Til gengæld forstod jeg jo det, jeg læste, -nærmest ved at prøve det på "eget skind"

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-11-05 18:53

Tak, det var rart at høre at det ikke var mig der var helt tungnem

Ja, jeg vil prøve mig frem til hvad der virker.
Det er nok ike det rette tidspunkt at forelægge Hundelytteren for folk, når de er pisstrætte af den møjhund der gør, hver gang der sker noget uden for døren

Det er jo sådan med mennesker og hunde..at vi lærer i forskellig tempo

Men, lad os bede til at den bliver kendt hurtigt

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-11-05 19:38

Kan forresten fortælle at hvalpene nu går rundt, stadig usikre på benene (ser bare så kært ud) og de leger også med hinanden, bider lidt i søsters øre og "kysser" lidt. Indimellem er der en der gjæffer "buunke" og så tumler de alle sammen rundt oveni hinanden
Og...så er "mors" madskål altså lidt interessant..uhmm, man kan godt smage lidt på mors mad..ikke dårligt..så Leika skynder sig at få spist sin mad (man er vel Lab. )
Ja, de er sjove nu..og der sker bare noget nyt hele tiden.
Alle familiemedlemmer råver: skynd jer at komme og se..og så styrter alle hen for at se hvad der nu sker!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 13-11-05 21:05

Iiiiih, alså!!!! Kan du se at få puttet nye billeder på din side!!! Vi KAN da ikke bare sidde her ved tasterne og ikke have set bøfferne tumle rundt!

Hvornår er det, at de søde små skal til at have "rigtig mad"? --Min venindes hvalpe fik hvalpemælkserstatning efter bare en uge, men Freja havde altså heller ikke sådan en barm, som Leika har.
Og hvalpene voksede slet ikke, før de fik tilskud...

Leika behøver vist ikke nogen hjælp til opfodringen, men på et eller andet tidspunkt skal der vel fast føde til.. (hvis de altså nogensinde skal flytte hjemmefra.)

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-11-05 21:34

Jamen, de kan begynde så småt at smage på alm mad nu.
Jeg mente at have læst at det først var fra 5. uge..men da den ene hvalp pludselig stak hovedet ned i Leikas skål og slikkede i sig. (jeg blander foderet op med vand, det kan hun bedst lide og så får hun også mere væske) Og det kan hvalpene jo også spise af..
Nå da jeg så det, måtte jeg jo liiige tjekke op omkring hvornår de måtte få fast føde og det var jo så nu

Hvor er det fint at de små hundebasser selv kan finde ud af at vise det hva?

Ja, jeg tager billeder, men skal lige have manden til at hive dem ud af apparatet, det kan jeg ikke, det er ham der har det program på puteren (kan heller ikke hitte ud af det ) ---og jeg gider heller ikke lære det

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-11-05 21:54

Jamen hvor mange hvalpe havde Freja da? Var hun blevet stresset eller sådan noget?
Ja Leika har masser af mælk, det er dejligt.
Havde forresten en rigtig sjov oplevelse idag. Vi tog Leika med til stranden og jeg ringede til hendes legekammerat (en 2 årig Gorden setter tæve) som hun leget rigtig godt med. Det var stor gensynsglæde, og vi var lidt spændte på hvordan det ville forløbe. Nu kommer det morsomme..Petra, som tæven hedder, begyndte at savle helt enormt. Savlen hang faktisk i 20 cm strimler og som skum om munden på hende. Vi stod og måbede, indtil det gik op for os, at det måte være lugten af Leikas mælk, der fik hende til at savle sådan.
De legede SÅ fint sammen, dog var Leika ikke i så god form som hun plejer at være, men det er jo forståeligt nok
Det var en lille træt og veltilpas hund vi tog med hjem, og flot blank i pelsen efter et saltvandsbad.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 13-11-05 23:22

Så er der lagt nye billeder ind..og nu har jeg lært hvordan jeg får den fra kameraret og på puteren..ret nemt egentlig. Ja ham Søren er ikke helt dum ..
..og mig der sagde lige før at jeg ikke ville lære det

www.123hjemmesider.dk/mangorossa

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 14-11-05 15:17

hihi, hvor er de dejlige... Der er ved at komme spilopper i dem.. Det skal nok blive MEGET værre. Efterhånden gider de jo heller ikke mere være inde i den bette kasse mere. Det skal nok blive en underholdende december for jer, når de bare er OVER det hele..
---De fleste hunde synes vist, at sådan en "moderlig" tæve er enormt lækker.. Hun vækker nok minder fra en ellers glemt barndom.. --Men det er nok sundt for Leika at få lidt andet at tænke på end de der små pattehvalpe. Så skal hun nok efterhånden få sit gamle temperament tilbage. Var børnene slet ikke fortørnede over, at patterne smagte salt?

Men de hvalpe får ellers lært dig nye ting, som du aldrig troede, du skulle lære..
Det ER altså ikke så svært, det der med kamera, computer og hjemmeside... Og man bliver bedre og bedre jo mere man arbejder med det. Og så er det jo praktisk at kunne.
Det kan da godt være, at ham Søren ikke er helt dum, men det er hende Sus vist da heller ikke..

Freja fik 4 hvalpe. Men hun var over 5 år, og egentlig for gammel til at være førstegangsfødende. Og HUN var meget nervøs ved fødslen. Og det var hendes familie også. Og det var JEG også.
Så hun prøvede at stikke af fra det hele... Det kan man alså ikke. Og den første hvalp satte sig fast og dinglede slapt ud af rumpen på hende med det store hovede indenfor.. Jeg fik fat i hvalpen og lirkede den ud med en finger, -mens Freja skreg!! Og så var det ellers i gang med genoplivning i bedste "Animal Planet" -stil. Jeg fik gnubbet og nuldret, og suget slim ud af mund og hals, rystet ham og til sidst pustede jeg ham forsigtigt på munden og snuden, -----Og SÅ kom der et lille spjæt og et nys..
Det var en rigtig gyser... For vi var ikke sikre på, om der overhovedet kom mere end den ene hvalp. Freja var ikke vokset ret meget, og hun havde næsten ingen mælk.. Det havde været skrækkeligt at stå med bare én hvalp, der var død.....
Og selvfølgelig havde Freja valgt at føde på en søndag i sommerferien, så det var næsten umuligt at få kontakt til en dyrlæge. Og den dyrlæge, vi endelig fik i telefonen havde ikke tid til at komme. Og det var uoverskueligt at køre af sted med en stor hund der var midt i en fødsel..

Nææh, de oplevelser var med til at overbevise mig om, at Silke ikke skal have hvalpe nogensinde ... Så skulle jeg da få en pensioneret dyrlæge til nabo først..

Men alle fire hvalpe, 3 hanner og en tæve, er vokset op til at være sunde og smukke hunde med et prima temperament. Tæven, Zenta, er blevet hjemme hos mor. Hun er 3-4 måneder yngre end min Silke, de to er bedsteveninder.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-11-05 08:41

Hov, mit lange indlæg er bare forsvundet..øvbøv.
Nå, jeg må skrive noget andet så

Jeg kan godt forstå at du ikke tør, efter den omgang Birgitta...puha. Jeg er lykkelig for at det gik så godt her.

De var så gået ind på værelset, så hun opdagede dem ikke. Jeg ville så lige prøve at se om hun var blevet mere rolig. Så jeg gik ind til drengene og bad dem komme ind i stuen, og de skulle huske at ignorere Leika. De skulle så gå hen ok kigge på hvalpene. Leika så bare på dem og forholdt sig helt i ro. Hun lå ikke i kassen altså. Jeg bad dem så om at tage en hvalp op..dette reagerede hun heller ikke på, andet end at hun naturligvis holdt øje med dem.
ÅÅhh det var bare så dejligt.
Efter at drengene havde hilst på hvalpene, bad jeg dem så om at klappe Leika og sige tak for kigget. ...Ren idyl

Og, nej hvalpene var bedøvende ligeglade med at patterne smagte salt *GG* de var bare glade for at se deres mor
Birgitta, kunne du tænke dig at vi skrev sammen?
Så send en hilsen på mangorossa snabela hotmail.com

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 16-11-05 08:45

øøh der mangler noget..hvor dælen er det blevet af *GG*
Der skulle stå, at jeg ville tjekke om Leika var blevet mere rolig.
Det der mangler er:
Min dreng på 15 og en kammerat var kommet hjem, men Leika var ude i haven og det havde hun ikke opdaget. Da hun så kommer ind, var drengen gået ind på værelset.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-11-05 18:20

Iii-altså. Det er brandirriterende, når tingene forsvinder på den måde... Det kender jeg godt. Så jeg er begyndt på (hvis jeg altså husker det) -at tage kopi inden jeg klikker "send".

Ved du hvad, jeg har selv en midlertidig 123-hjemmeside som jeg har lagt en flok billeder af Freja og hendes hvalpe ind på, hvis du vil se dem... UUUUhhh, de var alså temmelig nuser... Og den sommer var det som om der var hvalpe allevegne...

http://www.123hjemmeside.dk/Birgitta3/1918284

Hvor er det bare fint, at det går så godt med at vise hvalpe frem... I skal bare ikke sælge nogen til skorstensfejeren... Han er diskvalificeret!!! Der ER nok noget underligt ved ham.. Og postbude! Jeg har hørt, at de spiser hunde!
Pas på, hvem I bortadopterer til..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 26-11-05 23:36

Så, nu er den hvide solgt..og jubiiiiii til et ægtepar med børn her i byen. De er enormt søde og har før haft labrador, samt passet en lab for familien. Tror det er et godt sted han kommer hen...skal forøvrigt hedde Max fint navn synes jeg,, han er jo også den største.
Det går bare SÅ godt med Leika. Vi giver hende mundkurv på de første 5 minutter, og derefter kan vi tage den af...så er hun blid som et lam.
Hun gør stadig når der kommer mennesker, men er langt fra så stresset.
Vi havde besøg af Marco, faderen til hvalpene idag..det gik bare SÅ godt. Leika markerede lidt ind imellem..dog ikke alvorligt. Han forstod også det lille vink med en vognstang
Så nu kan jeg endelig slappe af..puha, det har været en hård og stressende periode.
Jeg tror at resten af perioden, bliver peanuts ved siden af det der just er overstået
Tak alle sammen for støtten...i har bare været fantastiske til at støtte mig i det jeg har valgt..i er nogle snuskebaser *smaskkys* til alle.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-11-05 14:37

Har du aftalt med adoptiv-forældrene, hvornår de kan få lov til at hente ham? Det ER jo tæt på jul at han er rejseklar..
Forhåbentlig kommer de igen nogle gange, så familie og hund kan nå at lære hinanden at kende inden "den store dag".

Forøvrigt tillykke med fødselsdagene.. Nogle af hvalpene havde jo 1 måneds fødselsdag i går, og resten i forgårs

----------Husk lige at sætte nogle nye billeder ind på hjemmesiden.

Selvfølgelig bliver det "ren ferie" nu, --hvis altså huset er indrettet uden gulvtæpper. Og når hvalpene myldrer mere rundt, så skal du nok ikke forvente, at Leika når at tørre op efter dem allesammen hele tiden... Men altså: Hyggeligt ER det da. Og en dejlig oplevelse.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 03-01-06 22:13

Hej alle herinde.
Jeg måtte gå den sørgelige vej til dyrlægen igår og få Leika aflivet...suk!
I weekenden ringede avisdrengens mor og sagde at Leika havde bidt ham 2 gange.
Jeg turde i længere at arbejde med hende, for hvornår ville det gå rigtig galt.
Jeg føler at jeg har gjort det rigtige og har det godt med det...selvfølgelig savner jeg hende, men nu har hun det godt. HUn havde taget et alt for stort ansvar på sig og var trist meget af tiden.
Hvalpene (de 3 tæver) som er tilbage (den ene bliver hentet på lørdag og vi beholder selv 1, stortrives og guuud hvor er de skønne.
De er en stor trøst lige nu.

Kommentar
Fra : maleneoredsen

Dato : 03-01-06 22:24

Hej Mango
Øv hvor trist, men jeg havde valgt den samme løsning. Godt at de ikke alle var solgt, så der var en aføser.

Mange hilsener
Malene

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 03-01-06 22:29

Ja, det er et held. Vi havde snakket om at det nok kunne blive en konsekvens, hvis hun ikke snart blev bedre. Faktisk blev hun mere og mere stresset og kørt op, så jeg tror det var den rigtige løsning. Også inden hun fik præget hvalpene alt for meget. De ser nu heldigvis ikke ud til at have taget skade overhovedet..glade tillidsfulde og nysgerrige, lige som de skal være.
De er også blevet kanon godt socialieret, de er vant til at køre bil, har været ved stranden, i hundeskov, og er også ude hver dag og lege i haven.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-01-06 17:49

Det var synd!
Men når det endelig skulle ske, så hellere nu, hvor I kan beholde én af hendes hvalpe. Så mangler I kun at finde hjem til en enkelt? Det er da flot! Og hvis det ikke lykkes med det samme, så kan sådan et par tøsehvalpe have meget glæde af hinanden. (---NØJ!! Der er kommet automatisk linieskift siden jeg skrev indlæg sidst... TAK! kandu...)

Og så har de oplevet deres første sne! DET må have været enormt skægt!

Selvfølgelig er hvalpene ikke blevet præget på den måde. For Leikas problemer hang jo nok især sammen med svangerskab og fødsel. Og det at have hvalpe. Men det er ikke sikkert, at I skal lade jeres hvalp få hvalpe engang... For hvis der er sket en prægning, så er det nok noget med, hvordan man opfører sig når man får hvalpe...
Leika var vel også glad og tillidsfuld og nysgerrig da HUN var hvalp...?

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 00:12

ja, det ved jeg jo ikke Birgitta, fik hende jo fra inernat..det er derfor jeg er usiker på hende...eller var!

Ja de er vilde med sneen, og der er vidunderligt at opleve.

Jeg venter svar fra Steve , Etta Camerons søn, om han og hans kæreste vil have en hvalp...tror nu næsten med 95% sikkerhed at de vil..så til weekenden, kan vi koncentrere os om vores egen vaps...glæder mig.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-01-06 00:39

Hej Mango.

For pokker hvor jeg føler med Jer!! Det er en frygtelig sorg at miste et elsket dyr - min dybeste medfølelse!

Når dét er sagt, så vil jeg osse sige at jeg osse er helt sikker på at det var den rigtigste løsning, det er soleklart at Leika ikke følte sig godt tilpas, når hun sådan ændrede adfærd efter graviditet og fødsel - et sørgeligt men fuldt ud forståeligt og flot initiativ at lade hende få fred!

Jeg vil ønske dig og familien al mulig lykke og held med den lille vaps, sådan nogle er jo slet slet ikke til at stå for og jeg er sikker på at den er havnet i en fantastisk familie hvor den vil blive dejligt forkælet og have kronede dage

Godt nytår og venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 10:47

Dorthe, min dybeste taknemlighed...tusind tak for de meget varmende ord.
Ja, hun vil få det som blommen i et æg.

Og hvis det bliver den tæve jeg allerhelst vil beholde, (de andre får lov at vælge først, eller hvalpene skal vælge dem) Så skal den hedde Perle. Hun har de mest smukke og funklende øjne altså.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-01-06 12:39

Hej igen Mango.

Hmmm....hvorfor lade de andre vælge først? Jamen Perle HAR jo netop valgt!?
Du siger jo at hvalpene skal vælge deres nye mennesker

Bare ind i kosteskabet med hende når de næste købere kommer....hmm..med en masse godbider så hun tier stille

Selvfølgelig må du efterkomme Perles valg!

Kære moar.

Jeg hedder Perle, Jeg vil hermed gøre dig opmærksom på at jeg HAR valgt min nye moar - og det' DIG
WUFF hvor jeg glæder mig til mit liv sammen med dog og resten af min menneskefamilie, det tegner særdeles fint, jeg er tilfreds og har det FREMRAGENDE (ææælskar forkælelse)....

Moar....hvis du er i tvivl om mit valg - så kig lige endnu en gang ind i mine store smukke funklende øjne - så forsvinder tvivlen
De andre må vælge - det må jeg altså osse så.

Smånap, potadask og våde slik fra Perlevuffen.

*****************

Sådan - tillykke med din nye vaps

Kærlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-06 14:29

Jeg er fuldstændig enig med Dorthe!!
Du KAN ikke sælge Perle! Det går bare ikke! I HAR allerede valgt hinanden. -Desuden har opdrætteren da altid førsteret til at vælge hvalp. Sådan er det da i enhver kennel.

Du skulle nu sætte en hvalp på som dit ikon her på kandu, Sus...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-01-06 14:36

Jep - og den hvalp bør være din egen OG hedde Perle

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 19:47

Oki oki..den er feset ind

Hanne, hvor jeg skraldgrinede med indlagte tårer og klump i halsen

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-06 20:47

Sus, vil du ha et par hvalpeikoner? Jeg kan maile dem til dig..

Bare du lover at beholde Perle...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 20:56

Birgitta, jotak det vil jeg da gerne.
Jeg lover.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-06 20:59

---og ""Hanne" er vist i en anden tråd...

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-06 21:04

så er ikonerne sendt.Sig til, hvis de ikke virker...

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 21:45

Ups, undskyld jeg mente naturligvis Dorthe
Tak Birgitta

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 21:52

Og takker Birgitta, hvor er den fin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-01-06 22:28

Hvor er den nuttet... Mon det er Perle?

Hvis du vil have det søde billede af dig med de to babyer som profilbillede, så kan jeg hurtigt lave det om til profilstørrelse 200x200 pixels. 10KB.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 23:07

er det Silke du har billede af Birgitta?

Den ser bare så nuttet ud.
Jeg husker ikke om det er Perle på billedet..de ligner temlig meget hinanden

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 05-01-06 23:40

Kære Moar.

WEEEEEEEEEE - HVEM er bare lige sej, her - HVA??

Jubiiiiii - jeg har fundet min helt egen nye menneskefamilie og hvor ER jeg altså bare glad for det

Jeg LOVER at jeg nok skal leve op til forventningerne, omend jeg tydeligt mærker at de er store...jeg kan GODT!! Med al den kærlighed jeg hele tiden får og føler, kan jeg jo nærmest vælte verden

Bær over med mig, thi jeg er blot en lille vuffer - MÅSKE (måske måske måske) vil der komme en lillebitte tissetår på gulvet endnu - men KUN måske og KUN en lillebitte mikroskopisk een - og måske kommer der slet ingen....men snart kan du regne 110% med mig i ALLE henseender!

WAUW jeg er godt nok en heldig een - tænk at det skulle blive mig der fik lov at blive boende her - i mit fødehjem, min glæde kender INGEN grænser..jeg er bare SÅ glad! jeg mener...de andre har selvfølgelig osse fået dejlige hjem..men man ved nu engang hvad man har - ikk?

Tak fordi jeg fik lov til at vælge dig, moar! Jeg LOVER at jeg nok hurtigt skal lære at 'læse' dig.....finde ud af hvornår du gerne vil ud og tisse - finde ud af hvornår du gerne vil lege - finder ud af hvornår du trænger til en riiigtig lang kælenussetur...jeg LOVER det
(og hvis jeg nu 'læser' forkert, en enkelt gang - så prøver jeg jo selvfølgelig bare med mine store, brune, smukke, funklende øjne - thihi).

Kærlige våde glade hilsener til verdens bedste moar...MIN moar
fra din lille vuffer Perle.

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 05-01-06 23:47

nååh...jeg tuder nu!!!!!!!!!!!!!!

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 06-01-06 13:05

-------Og hende ville du have solgt for ussel mammon!!! DET må du aldrig fortælle hende!

Jo, Sus, det er min superdejlige, superkloge, røde og smukke golden, Silke, jeg har som ikon.

Jeg synes at dit profilbillede med dig og hvalpene simpelthen er alletiders. Du ser bare så glad ud.

--Jeg HAR overvejet, om jeg skal lave et med Silke og mig til min profil.. Men det bliver, når jeg får lidt mere tid...
(jeg fatter ikke, at jeg nogensinde har haft tid til at gå på arbejde... )

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-01-06 14:20

Birgitta

Nej det er ikke til at forstå hvordan folk overhovedet har tid til at gå på arbejde!

Jamen er du blevet arbejdsløs eller?

Ja, hun er ufattelig smuk din Silke...og få da lige lavet et profilbillede med hende på også.

Efter at jeg har bestemt mig 100% (med en anelse "hjælp" herinde fra ) er det virklig somom hun ved at det er hende vi har valgt...er det ikke underligt?

Dem der kommer imorgen er bare nogen af de kærligste mennesker..hun får det SÅ godt..de har have, skov og strand..super..og en masse tid og kærlighed!!!
Såen skaet være!!!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-01-06 16:53

Citat
Efter at jeg har bestemt mig 100% (med en anelse "hjælp" herinde fra ) er det virklig somom hun ved at det er hende vi har valgt...er det ikke underligt?

Moar altså...tæænk at I kunne være SÅ længe om at forstå at jeg HAVDE valgt Jer!!

Vuf er ikke vred - Vuf er skuffet...

Meeeen...vuf er osse meget meget glad!
.o0...(der er nu intet som at få sin vilje..)

Nåmenæhh...bare så'rn for en sikkerheds skyld moar...jeg håber ikke du har noget imod at jeg gemmer mig lidt i morgen når de dér mennesker kommer? (bare en lillebitte smule). Husk på at jeg ER jo altså så dejlig..så, bare liiige i morgen...
Hvis nu jeg ikke kan finde et godt gemmested, så må du tilgive mig hvis jeg kommer til at opføre mig en lillebitte smule uartigt?! Det er IKKE fordi det skal være så'rn for eftertiden, det' bare fordi jeg VIL blive her hos Jer

Mange glade halevippere og potedask og en lille våd slikker..

DIN for aaaaltid
Perle

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 06-01-06 20:01

Du skulle simpelthen skrive en "Hundebog"

ÅÅh du skriver bare så rørende...
Bare rolig, jeg holder fast på hende..

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 06-01-06 23:05

*piiiv* moar...ikke SÅ fast ....

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-01-06 12:36

Så, nu er her kun 2 vabser tilbage..og Perle er her skam endnu

Ja undskyld jeg klemte lidt for hårdt, men du skulle jo nødigt blive bortført.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-06 12:51

Nårh, så er det jo til at overskue.. Og det er da meget rart for Perle, at hun har sin sidste søster lidt endnu..

Men I er vel på udkik efter en familie til hende også? Skulle HUN til Steve og hans kæreste? Eller var det hende, I vinkede farvel til i dag der kom til at bo hos Steve?

Det vigtigste er, at Perle er hvor hun skal være. Så skal resten nok falde på plads også.
Og omkring påske kan du invitere børnene til ½ års fødselsdag... Det kunne da være mere end rigtig skægt at se dem sammen igen (HUSK at fotografere).

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 07-01-06 18:46

Ja, her er absolut merero nu
Det har været utrolig sjovt,lærerigt, spændene og hårdt.
Så vi nyder roen
Ja den sidste skal ud til Steve, de har lige ringet og sagt at de har beslutet sig.
Og selvfølgelig..
2 mails om nogle der vil købe!
- og en har ringet....
Typisk ikke

Ja, det er lige præsist hvad jeg havde tænkt mig, : at invitere til træf omkring påske..

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 07-01-06 19:03

Så er der udsolgt! Tillykke med det.

Jeg håber, at du lukker spørgsmålet i god ro og orden, så kandu ikke kommer og sletter det..
Vi må da have mulighed for at følge med i, hvordan påskebesøget forløber.

Det har været sjovt at følge med i glæder og trængsler. Tak for det.

Og held og lykke med Perle. Vi hører nok mere om hende i andre tråde her på kandu.

Godkendelse af svar
Fra : mangorossa

Dato : 15-01-06 22:19

Tak for svaret vil.du.
Jeg føler ligesom for at afslutte også denne tråd og komme videre i en ny æra.
Perle er en fantastisk lille hund. Hun er bare SÅ dygtig og klog.
Jeg har aldrig troet at det kunne være SÅ nemt at få en lille hvalp. Så havde jeg gjort det for længst, istedet for altid at få hunde fra internater...det er jo ikke uden problemer har jeg lært.

Perle er utrolig lærenem...ja i skulle altså se hende..jeg er pave stolt

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 16-01-06 01:06

Uhhhh - jamen selv tak Mango Hvor er det bare dejligt at Perle fik lov at vælge Jer

Hmm...måske burde Birgitta og jeg være gudmødre *Ggg*

Rigtig meget lykke og held til hele familien, både tobenede og firebenede ;-

En stor nussetur til familien Perle.

Knus fra Dorthe.

Og ja tak - lad os få lov at følge vapsen ind imellem

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-01-06 14:08

Ja, vi skulle jo SE hende, Sus!
Hvad med liiiige og lægge et par smukke portrætter af Perle ind på hjemmesiden? Jeg har været inde og kikke, men der er ikke noget efter de 8 uger, og Perle må da være, ja... 2½ måned må det blive til...
Har I set noget til Max efter at han er flyttet hjemmefra? Han skulle bo i nærheden , ikke? Det kunne da være rart, hvis børnene kunne mødes på en luftetur. (husk kamera)