/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Yamaha 4g motor problem
Fra : Mariusklausen
Vist : 754 gange
100 point
Dato : 21-10-05 18:52

Hej.. Jeg har en Yamaha 4g. med 43mm alu cylinder, 16 mm karburator + indsugningsplade og 5,3 udstøding.

Mit problem er at jeg ikke synes at den trækker godt nok og at, den burde køre stærkere. Den køre ca 65 km/t
Jeg har poleret skylle kanalerne + udstødning + membran hus, køre med en dyse 190, platinafstanden er 0,3 og den tænder ca 1,5 mm før top.
Den trækker OK i de første par gear, men er lidt sløv i 4. jeg har overvejet at sætte en lidt større dyse i..

Hvad kan skyldes at den ikke køre bedre???

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 21-10-05 20:57

hej du skal alså bore dine skylle og udstødningskanalerne op ikke bare polere det hjælper ikke noget.

Men jeg tænkte på hvor bor du henne i verdenen, da jeg godt vil hjælpe dig hvis det skulle være.

Den gang jeg havde Yamaha 4g kørte den 115 km med det samme tun som din har undtagen udstødningen det var en proma

MVH. Michael

Kommentar
Fra : Mariusklausen

Dato : 22-10-05 00:19

Hej Michael

Hvor meget og hvordan skal de bores op. Kan du sige hvor mange millmeter?
Jeg bor ved jelling 15 km væk fra vejle.

Kan der ikke være andet galt. Den gik nemlig 75 km/t med et godt optræk, da jeg havde en 43 jerncylle på og kørte med en 150 dysse?
Kan udstødningen være skyld i at den ikke køre stærkere?

Kommentar
Fra : karsten77

Dato : 22-10-05 03:31

Hejsa. I en ALU cylle skal man IKKE bore skyllekanaler op, de skal poleres som du selv skriver.. en Alu cylinder er lavet spec til át yde meget, og aflede evt varme meget bedre end støbejern.. MEN den har altså ikke godt af at køre med en 5.3 udstødning, en proma, oplagt eller Boss dæmper ville den have meget bedre af..

Karsten

Kommentar
Fra : migBECOOL

Dato : 22-10-05 08:32

Ups. Mariusklausen så ikke lige det var en alu cylle du havde.
Men ja jeg bor i esbjerg hvis det ikke er noget problem, så kan du bare komme et smut forbi har en tun udstødning og noget tun cylle

MVH Michael

Accepteret svar
Fra : NoShyGuy

Modtaget 100 point
Dato : 22-10-05 10:23

Hvis den kører så lidt uden at 4takte eller blive kvalt, så kan det jo evt være dine simmeringe som er slidt istykker.
Jeg har lige fået min nye krumtap hjem til min Aprilia og er ved at lave en guide til hvordan men skifter den på sådan en.
Simmeringe er nemme at skifte på en Yamaha 4g.
Inde bag koblingen sidder den ene i en holder som skrues ud og skiftes.
Den bag tændingen kan du bore et lille hul i meget langsomt og så skrue en lille skrue i og trække den ud.
Går det galt, så skal du skille hele blokken ad.

Det lyder ellers som om at din udstødning totalt kvæler din motor.
Du bør køre med 14 tand foran.
Og med det bør den køre ca. 100, også med en 5,3 HK, for det er den som leveres med til de fleste 9,0 HK tun.

Godkendelse af svar
Fra : Mariusklausen

Dato : 22-10-05 14:15

Tak for svaret NoShyGuy. Hvor skal man købe simmeringe henne? er de gode nok dem fra Thansen? Kan et 5,3 udstødning være stoppet?
Hvad er det egentlig en simmering gør?

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 22-10-05 14:45

Prøv at skrue piben ud som sidder i enden af udstødningen, og tag en køretur.
Simmeringe fra Thansen er noget lort, vil jeg tro.
Ting som SKAL være 100% iorden, dem vil jeg ikke købe hos Thansen.
Prøv at få fat i de originale. De koster ca. 80,- per stk.

Det kan jo også være din membran som er utæt.
Specielt Hvis det er en membran fra Thansen. Den har jeg selv haft, og den er elendig.
Simmeringene er de runde plastikpakninger som gør at det tryk der bliver dannet i krumtaphuset, ikke bliver blæst ud af motoren istedet for op i cylinderen.

Hvis du ikke ved hvordan krumtap og simmering virker, så lad være med at skille motoren ad, eller få en anden til det.
Gearkassen kan drille enormt meget første gang man prøver det, plus det at skulle fedte rundt med flydende pakning.

Kommentar
Fra : Mariusklausen

Dato : 22-10-05 20:12

Okay er der nogle der kender steder, hvor man kan købe originale simmeringe?

http://www.moto-leoni.dk/shop/product_info.php?cPath=23_37_64&products_id=3808
Vil i sige at de her er gode nok??

Hvordan kan man tjekke om en membran eller krumtaphus er tæt?