/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvor kommer Petrine Petersen f. omkr.183~
Fra : maya123
Vist : 1317 gange
100 point
Dato : 21-10-05 16:16

Hvor kommer Petrine Petersen f. omkr.1837, fra og hvem var hendes forældre??

Petrine blev gift med Peter Vilhelm Petersen og ham har jeg dog længere tilbage, men Petrine kan jeg ikke finde, hverken dåb eller forældre på. Vil I prøve at hjælpe.

Fra FS
PETRINE PETERSEN
   Female      Family

Event(s):

Marriages:
   Spouse:    PETER WILHELM PETERSEN
   Marriage:    25 JUN 1858    Bronshoj, Kobenhavn, Denmark
   Husband Age at Marriage:    22
   Wife Age at Marriage:    21

Fra KB

København Sokkelund Brønshøj 1843-1859 FKVD
Opslag 176 nr 208
Ungk. Arbeidsmand i Kjøben(-)
havn Peter Vilhelm Petersen
22 Aar – vac. -
Pigen Petrine Petersen
i Uttersløv, 21 Aar vac
Forlovere:
N. M. Balling Skomagerme(-)
ster i Kjøbenhavn. J Jensen
Værtshuusholder i Kjøbenhavn
ved Attest
Vielsesdagen 1858 den 25 Juni
viede i Kirken
Anf. i alm.
249-118

Jævnførsler:
Brønshøj Sokkelund København1843-1859
DER STÅR 249-118 Opslag 236

Jeg kunne ikke hitte hende i Utterslev?

Deres 1. søn fik de Brønshøj

PETER WILLIAM PETERSEN
   Male

Event(s):
   Birth:
   Christening:    14 NOV 1858    Bronshoj, Kobenhavn, Denmark

Parents:
   Father:    PETER WILHELM PETERSEN
   Mother:    PETRINE PETERSEN

Der er 4 andre børn, dem har jeg fundet. Det er mere Petrines baggrund jeg mangler.

Mvh Maya

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-05 16:34

Kan jun være et par år ældre?
hende her?? Svend
"
PETERSEN, Petrine Valentine   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   3 Apr 1835
   Christening Date:   12 Apr 1835   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Vor Frue; Den Danske Folkekirke
   Father:   Peter PETERSEN
   Mother:   Kirstine PETERSEN
"

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 18:21

Hej Svend
Mange tak

Desværre tvivler jeg på hende du har fundet, ærgerligt.
Hun skal kun hedde Petrine Petersen og være fra ca. 1837.

Hvis hun havde mellemnavn tror jeg det ville stå ved vielsen og hun er 21 år i 1858 og fra Utterslev.
Godt bud ellers, tak.

Hilsner fra Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 18:26

Jeg kom i tanke ham der skomagermesteren Balling, var han ikke en "kendt" skomager i Kbh???

Accepteret svar
Fra : modersvilje

Modtaget 50 point
Dato : 21-10-05 18:45

Hej
Jeg haværet inde på DDA og søgt på Petrine Petersen i år 1845,
der er disse 3 "Petriner" at vælge imellem hvis det skal passe med alderen (ca 10 år)
De bor i Odense, Hjørring og København.

Thora Petrine Petersen 10 år
Petrine Petersen 8 år
Petrine Petersen 9 år
PS: Måske er din Petrine slet ikke tastet ind endnu!!!!
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 18:51

Hej modersvilje
Mange tak for det. Kunne du sende lidt mere på den Petrine Petersen du fandt i København.
Hvilket sogn fandt du hende i?

Ja, man skal jo tænke på at hun måske ikke er tastet på DDA, men hun burde være på AO fra 1840.

Mvh Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 18:58

Hej igen modersvilje

Jeg har lige selv prøvet København, både amtet og København (Staden), jeg kunne ikke finde en Petrine Petersen på 9 år.
Kan du oplyse lidt mere om dit fund, mange tak
Mvh Maya

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-10-05 19:05

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Gothersgade 16,Kjælderen, 4, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hej igen
Hende fra København er 10 år og hedder også Thora

Johannes Pet.Holmgreen, 29 , Gift, , Handskemager, Kjøbenhavn
Juliane Cathrine Schnabel, 36 , Gift, , hans Kone, Kjøbenhavn
Thora Petrine Petersen, 10 , Ugift, , hendes Barn, Kjøbenhavn
Carl Waldemar, 8 , , , hendes Barn, Kjøbenhavn
Emma Juliane, 6 , , , hendes Barn, Kjøbenhavn
Caroline Marie Bauer, 16 , Ugift, , Tjenestepige, Usserød ved Hirschholm
MVH
Modersvilje
Andr.Chr.Peter Marckmann, 20 , Ugift, , Handskemagerlærling, Kjøbenhavn
Fritz Ferdinand Rantzau, 17 , Ugift, , Handskemagerlærling, Kjøbenhavn

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-10-05 19:05

kbhv, København (Staden), Sankt Annæ Vester Kvarter, , , Gothersgade 16,Kjælderen, 4, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Hej igen
Hende fra København er 10 år og hedder også Thora

Johannes Pet.Holmgreen, 29 , Gift, , Handskemager, Kjøbenhavn
Juliane Cathrine Schnabel, 36 , Gift, , hans Kone, Kjøbenhavn
Thora Petrine Petersen, 10 , Ugift, , hendes Barn, Kjøbenhavn
Carl Waldemar, 8 , , , hendes Barn, Kjøbenhavn
Emma Juliane, 6 , , , hendes Barn, Kjøbenhavn
Caroline Marie Bauer, 16 , Ugift, , Tjenestepige, Usserød ved Hirschholm
MVH
Modersvilje
Andr.Chr.Peter Marckmann, 20 , Ugift, , Handskemagerlærling, Kjøbenhavn
Fritz Ferdinand Rantzau, 17 , Ugift, , Handskemagerlærling, Kjøbenhavn

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 19:08

Hej igen modersvilje

Nej, desværre. Jeg leder efter en Petrine Petersen.

Ja, det er jo ikke sikkert det vil lykkedes for mig i denne omgang.

Tak for dit svar

Kommentar
Fra : modersvilje

Dato : 21-10-05 19:13

Er du sikker på at hun kommer fra København?
Ellers er der jo også en i Hjørring og en i Odense !!!!
MVH
Modersvilje

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 21-10-05 19:18

Ingen hedder Petrine Petersen uden mellemnavn 1837 +- 2, Svend
"
PETERSEN, Petrine Valentine   Bir   1835   Denm   Kobe   Kobenh
Fa:   Peter PETERSEN
Mo:   Kirstine PETERSEN
PETERSEN, Emilie Petrine Serine   Bir   1839   Denm   Holb   Skamst
Fa:   Peder SORENSEN
Mo:   Johanne Kirstine CASPERSDR
PETERSEN, Rasmine Petrine   Bir   1839   Denm   Kobe   Kobenh
Fa:   Rasmus PEDERSEN
Mo:   Ane Marie NIELSEN
"

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 19:25

Mange tak Modersvilje
Der står i vielsen at hun er fra Utterslev og det hørte til ydre Nørrebro.

Mange tak, Svend også for din teori.

Jeg kan jo ikke bare tage en af dem, vel he he
Hun hed kun Petrine Petersen, det er jeg overbevist om og det står også ved hendes 5 børn. Så mange præster/degne/skriver ikke forkert så mange gange.
Jeg villig til at æde en gammel hat, hvis jeg skulle tage fejl

Mvh Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 19:51

Hej begge to
Ja, jeg sidder jo ikke bare og venter

Nå, jeg prøvede selv slavisk at gå igennem Petersen på Nørrebro Udenbys klædebo og den eneste jeg fandt i 1850 der passer nøjagtig på alder, ender selvfølgelig med at have en blækklat på fornavnet. Det skriver indtasteren.
Jeg vil dog prøve at se meget nærmere på hende her:

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Udenbys Klædebo Kvarter, Udenbys Klædebos Kvarter, , Nørrebroe nr. 14, stuen, 88, FT-1850
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Jacob Petersen, 44 , Gift, , instutionsbestyrer, huusfader, Kjøbenhavn
Eleonora Petersen, 44 , Gift, , hans kone, Dito
Sophus Petersen, 14 , Ugift, , deres børn, Dito
??ritta Petersen, 13 , Ugift, , deres børn, Dito
Josephina Petersen, 10 , Ugift, , deres børn, Dito
Lowisa Petersen, 9 , Ugift, , deres børn, Dito
Ludvig Petersen, 7 , Ugift, , deres børn, Dito

Kilde:    FT-1850   Kildehenvisning:    41
Navn:    ??ritta Petersen   Køn:    K
Alder:    13   Civilstand:    Ugift
Erhverv:    deres børn
Fødested:    Dito
Sogn:    Udenbys Klædebo Kvarter   Herred:    København (Staden)
Amt:    København   Stednavn:    Udenbys Klædebos Kvarter
Husstands-/familienr:    88   Matr.nr/adresse:    Nørrebroe nr. 14, stuen
Antal familier/hus:    13
Indtastningsnr:    b6508   Løbenr.:    432
Kommentarer:    Der er en blækkalt ved fornavnet.

Tak for nu og god weekend fra Maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-10-05 21:15

Samtlige personer i husstanden

Hvad med den Petrine Petersen
kbhv, København (Staden), Købmager Kvarter, Ny Adelgade 321, Baghus, , Stuen, 2055, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Esben Petersen, 44 , Gift, , Smedesvend, Aarhuus
Anne Paulsen, 38 , Gift, , Kone, Urlev, Holbæk Amt
Peter Petersen, 11 , Ugift, , Barn, Kjøbenhavn
Petrine Petersen, 6 , Ugift, , Barn, Kjøbenhavn

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 21:35

Hej senta

Hende har jeg ikke set nærmere på, mange tak. Det vil jeg da gøre.
Sikkert grundet alderen, hun skulle ifølge flere kilder (hendes børn dåb og hendes vielse), være ca. 8 i 1845 og jeg har også brændt mig lidt fast på at der ved vielsen står, Utterslev.
Men forældrene kunne jo godt have været flyttet mod Utterslev og Ydre Nørrebro senere.
Ved to af børnene bor de på Lygtevej. (Udenbys Klædebo, må det være)
Ved den ene står: Lygtevej 15 i 1868
Mange tak Mvh Maya

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-10-05 22:04

Måske lidt langt væk men ???
Petrine Pedersdatter, 8 , Ugift, , hendes børn, do [Kirke Hvalsøe]
Samtlige personer i husstanden

roskilde, Voldborg, Hvalsø, Urtehusene, , et huus, 48, FT-1845
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Magrethe Sørensdatter, 49 , Enke(mand), , huusmandsenke, lever af sin jord, Soderup sogn, Holbek Amt
Lars Pedersen, 25 , Ugift, , sin moder behjælpelig, her i sognet [Kirke Hvalsøe]
Karen M. Pedersdatter, 22 , Ugift, , hendes børn, do [Kirke Hvalsøe]
Christen Pedersen, 11 , Ugift, , hendes børn, do [Kirke Hvalsøe]
Petrine Pedersdatter, 8 , Ugift, , hendes børn, do [Kirke Hvalsøe]
Ole Olsen, 8 , Ugift, , pleiebarn, Soderup sogn, Holbek Amt
Mette Hansdatter, 71 , Enke(mand), , forsørges af huusmoderen, hvis moder hun er, do [Soderup sogn, Holbek Amt]

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 22:13

Mange tak, senta
Hun passer da i alderen, men lidt langt væk ja. Lige nu er alle værd at se nærmere på
Hende: ??ritta Petersen, 13 , Ugift, , deres børn, Dito Jeg havde på kl. 19-51, har jeg set nærmere på AO. Hun er udelukket. Det er rigtigt at der var en blækklat, men man kunne se at navnet var nogle bogstaver????britta, måske Brigitta et eller andet.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 21-10-05 22:49

Petrine Pedersdatter, 8 , Ugift, , hendes børn, do [Kirke Hvalsøe kan jeg ikke finde født i roskilde

Lars Pedersen, 25 , Ugift, , sin moder behjælpelig, her i sognet [Kirke Hvalsøe] er fundet ,
petrine er borte med blæsten

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 21-10-05 23:01

Mange tak, senta
Tak for alle muligheder
Jeg vil prøve at finde Petrine Petersen i en FT- på AO, så bliver det spændende om hun står som født i K. Hvalsø. Jeg tror nu stadig lidt på hun skal findes omkring Utterslev og Brønshøj. Det er bare lige hvor og hvilken tælling.
Hun står som kommer fra (født) i Utterslev og hun er gift i Brønshøj. Peter Vilhelm (hendes mand), er født i Brønshøj, ham har jeg dåben på. Nørrebro, Utterslev og Brønshøj lå klinet op ad hinanden.
Bare AO dog snart vil smide noget mere på banen, men det har vist lange udsigter.
Mvh Maya

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 01-01-06 20:29

Tak for svaret modersvilje.

Det var ikke helt det jeg søgte, men du og I andre gav en stor indstats, tak og godt nytår.
Jeg har selv råbt op om at vi skal huske at lukke spørgsmål, så nu er dette lukket.