/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Dorthea Caroline Johansdatter f. 1820 i ~
Fra : maya123
Vist : 935 gange
100 point
Dato : 21-10-05 15:47

Hejsa
Vil I hjælpe med denne gåde.
Dorthea Caroline Johansdatter f. 1820 i Slangerup er gift i mange år Rasmus Olsen. Jeg har alt det før 1860 så det behøver I ikke gentage. I FT-1860 er hun enke, i 1861 bliver hun gift med en Niels Andersen f. omkr. 1817. (Ham ved jeg ikke noget om).

Så finder jeg i FT-1860
Samtlige personer i husstanden
frederiksborg, Lynge-Frederiksborg, Uggeløse, Køvelsvang under Uggeløse Sogn, , et Hus, 83, FT-1860
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Dorthe Caroline Johansen, 40, Enke, Husmoder, lever af sin Jordlod, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt
Ole Rasmussen, 13, Ugift, Hendes Barn, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt (har jeg ikke mere om).

Andersine Nielsine Rasmussen, 11, Ugift, Hendes Barn, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt NÆHHH HER ER DET ANDERSINE, det må være Anders?
Lars Isak Rasmussen, 7, Ugift, Hendes Barn, Slangerup Sogn Frederiksborg Amt
Rasmus Georg Rasmussen, 5, Ugift, Hendes Barn, Tvilling, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt
Jacob Adolph Rasmussen, 5, Ugift, Hendes Barn, Tvilling, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt
Sophie Nielsen, 73, Enke, Aftægtskone, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt
DET ER MORMODEREN

Jeg fik så dette fra arkivet i Slangerup og de kunne ikke hjælpe med mere:
Uggeløse Kirkebog, Tilgangslisten:

24/4-1857, Rasmus Olsen, Husmand i Høvelsvang og Hustru
Dorothea Caroline Johansdatter og Børn
Anders Nielsen Rasmussen
Sofie Frederikke Lisbeth
Lars Isaack
Rasmus Georg og Jacob, Tvillinger.
Folketælling 1860, Uggeløse:
Dorthea Caroline Johansen, 40 Aar, Enke
Lars Isak Rasmussen, 7 Aar
Rasmus Olsens død er ikke fundet i kirkebogen
Familiens fraflytning er ikke fundet i kirkebogen
Familien er ikke fundet i Folketælling 1870, Uggeløse.

Rasmus Olsen må være død mellem 1858 og 1861, jeg har ikke fundet hans død.

Jeg møder dog Dorthea, igen i KBH i FT-1885

Her med efternavnet Rasmussen (måske taget efter Rasmus Olsen):
Kilde: FT-1885
Navn: Dorthea Pauline Rasmussen (hun hed Dorthea Caroline)
Køn: K
Alder: 64
Civilstand: Enke
Sogn: Bangertsgade (Lige numre)
Herred: København (Staden)
Amt: København
Stednavn: No. 10. Matrikel 1379 (Solitudevei 13)
Husstands-/familienr: 48
Matr.nr/adresse: 1. Sal
Indtastningsnr: C2345
Løbenr.: 188

Jeg har ikke fundet hendes død.

Jeg har prøvet at finde noget om Niels Andersen og der er ganske rigtigt en i Uggeløse på det tidspunkt, det er bare ikke ham.
DET ER IKKE HAM NIELS; DER ER GIFT MED EN ELLEN FOR DE ER GIFT HELT OP TIL 1890
Niels Andersen, 28 , Gift, , Tyende og Ægtefælde, Uggeløse, Frederiksborg Amt
Ellen Larsdatter, 28 , Gift, , Tyende og Ægtefælde, Uggeløse, Frederiksborg Amt
Tror Ellen her er hans 1 kone, for hun står lige neden under, ingen børn

Jeg mangler oplysninger om Rasmus Olsens og Dortheas børn (de andre 2 børn har jeg), børnene:

Ole Rasmussen, 13, Ugift, Hendes Barn, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt (f. ca. 1847, har jeg ikke mere om).
Anders Nielsen Rasmussen, 11, Ugift, Hendes Barn, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt (f. ca. 1849, ved ikke mere)
Rasmus Georg og Jacob, Tvillinger. (f. ca. 1855, ved jeg heller ikke noget om)
Peter Bendixen Johansen Rasmussen, f. omkr. 1845
HANS CHRISTIAN RASMUSSEN f. omkr. 1858

Jeg har rigeligt med oplysninger om Lars Isak Rasmussen og pigen Sophie Frederikke Lisbeth Rasmussen.

Vielsen med Niels Andersen

DOROTHEA CAROLINE JOHANSDR
   Female      Family <family_group_record.asp?familyid=186264315&indi_id=500225461749&lds=1®ion=6&frompage=1>

Event(s):

Marriages:
   Spouse:    NIELS ANDERSEN <individual_record.asp?recid=500225461748&lds=1®ion=6&frompage=1>    Family <family_group_record.asp?familyid=186264315&indi_id=500225461748&lds=1®ion=6&frompage=1>
   Marriage:    09 AUG 1861    Uggelose, Frederiksborg, Denmark
   Husband Age at Marriage:    43
   Wife Age at Marriage:    40

Mange hilsner fra Maya

Accepteret svar
Fra : svendgiversen

Modtaget 50 point
Dato : 22-10-05 13:37

>Jeg møder dog Dorthea, igen i KBH i FT-1885
>Her med efternavnet Rasmussen (måske taget efter Rasmus Olsen):
>Navn: Dorthea Pauline Rasmussen (hun hed Dorthea Caroline)
>Alder: 64
>Civilstand: Enke
>Sogn: Bangertsgade (Lige numre)

Hvorfra ved du (tror du?) det er den sammme Dorthea?
>>Dorthea Caroline Johansdatter
>>Dorthea Pauline Rasmussen
ikke meget tilfælles, Svend

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-10-05 16:12

Hej Svend
Tak for dit indlæg.
Fordi hun bor hos min ane og der står husfaders moder og fordi jeg har sendt en rettelse ind til DDA, men det er ikke rettet endnu. Dette fordi der ikke er læst korrektur på. Jeg har set originalen også og der står Dorthea Caroline.
OG fordi hun optræder som fadder ved en senere fødsel som Dorothea Rasmussen, med samme bopæl som min oldefar.

Jeg vil gerne vide hvor hun har været med børnene fra ca. 1861 til hun dør omkr. 1886. Man må nok tage alle hendes navne i betragtning, men måske giver de mindreårige børn et spor. Jeg ved jo ikke om de er med hende til København, det er en gåde for mig hvor de er ? Derfor skriver jeg også her på kandu.dk måske nogle kan hjælpe med tiden 1861-1886 ca. I 1886 "ser" jeg hende sidst til en dåb og der bor hun Bangertsgade.

Mvh Maya

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-10-05 16:17

Hun havde vel lov til at tage Rasmussen som hendes børn var døbt, selv efter at hendes nr 2 mand var død. Det vil jeg da tro og endelig kan skriveren jo have skrevet Rasmussen fordi de alle hed Rasmussen i den lejlighed. Man skal ikke have slægtsforsket i mange måneder for at vide at skriverne på den tid lavede mange fejl.
Det Pouline er en fejl fra DDAs side.

Kommentar
Fra : maya123

Dato : 22-10-05 16:23

Hun havde vel lov til at tage Rasmussen som hendes børn var døbt, selv efter at hendes nr 2 mand måske var død. Det vil jeg da tro og endelig kan skriveren jo have skrevet Rasmussen fordi de alle hed Rasmussen i den lejlighed. Man skal ikke have slægtsforsket i mange måneder for at vide at skriverne på den tid lavede mange fejl.
Det Pouline er en fejl fra DDAs side. Med meget ulæselige bogstaver kan man sikkert godt tage fejl ved Pouline og Caroline, især hvis det er stavet Karoline??

Men 100% skal jo man ikke sige man er, prøv at se bort fra hende i 1885. Selvom jeg er "sikker på" det er hende, behøver andre ikke at være det.
Hvis bare jeg kunne få fat i disse børn efter 1860, vil det være fint:

Ole Rasmussen, 13, Ugift, Hendes Barn, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt (f. ca. 1847, har jeg ikke mere om).
Anders Nielsen Rasmussen, 11, Ugift, Hendes Barn, , Slangerup Sogn Frederiksborg Amt (f. ca. 1849, ved ikke mere)
Rasmus Georg og Jacob, Tvillinger. (f. ca. 1855, ved jeg heller ikke noget om)
Peter Bendixen Johansen Rasmussen, f. omkr. 1845
HANS CHRISTIAN RASMUSSEN f. omkr. 1858

Og god weekend
Mvh Maya

Godkendelse af svar
Fra : maya123

Dato : 01-01-06 20:33

Tak for svaret svendgiversen.
Det var ikke helt det jeg søgte, men du gav en indstats, tak og godt nytår.
Jeg har selv råbt op om at vi skal huske at lukke spørgsmål, så nu er dette lukket.