/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Optræk søges!!!
Fra : Divino
Vist : 1055 gange
40 point
Dato : 29-10-02 11:46

Jeg har en sonic der er fra 2001. skiverne er pillet, blindrøret er fjernet og jeg har en pollini gearing på (den der piber). Spørgsmålet er så: hvordan får jeg et lidt bedre optræk uden at købe noget vildt dyrt??? Vil det hjælpe hvis jeg stiller på luftskruen? Den opfører sig nemlig sjovt. Den stiger hurtigt til 35km/t, så slipper den næsten med at trække. den stiger meget langsomt til 60/70 stykker og så begynder den ellers at rykke op på 90 stykker.
mvh. Divino

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 13:41

ved ikke så meget om scootere, men ved ihvertfald hvordan man stiller
luftskruen...

sæt scooteren op på støttebenet så baghjulet ikke rører jorden...
start scooteren og hold den igang alt imens du skruer lufskruen helt i
bund...
nu kommer vi til det sjove... Det larmer frygteligt hvis der er tunpotte
på...
nu gir du fuld gas, alt imens du stille og roligt skruer luftskruen ud... Du
stopper når den tager flest omdrejninger den skal ikke skrues for meget ud,
så kommer den til at gå underligt, men NØJAGTIG der hvor den får flest
omdrejninger...

ved ikke om det har nogen indflydelse men jeg plejer at stille den når den
er middel varm, den har jo ikke godt af at blive fyret af kold...

håber jeg kunne hjælpe... Man plejer ihvertfald at stille luftskruen når der
er døde punkter i optrækket, men det kan også godt være at rullerne er
slidte eller de skal være lettere... man plejer at skifte til lettere og
lettere ruller indtil det døde punkt er væk... men det ved alle vel...

"Divino" <Divino.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4wtv9.192613$Qk5.6674301@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en sonic der er fra 2001. skiverne er pillet, blindrøret er
> fjernet og jeg har en pollini gearing på (den der piber). Spørgsmålet er
> så: hvordan får jeg et lidt bedre optræk uden at købe noget vildt
> dyrt??? Vil det hjælpe hvis jeg stiller på luftskruen? Den opfører sig
> nemlig sjovt. Den stiger hurtigt til 35km/t, så slipper den næsten med
> at trække. den stiger meget langsomt til 60/70 stykker og så begynder
> den ellers at rykke op på 90 stykker.
> mvh. Divino
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 13:56

In article <3dbe81cd$0$93424$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kik-
Ind@tdcadsl.dk says...
> sæt scooteren op på støttebenet så baghjulet ikke rører jorden...
> start scooteren og hold den igang alt imens du skruer lufskruen helt i
> bund...
> nu kommer vi til det sjove... Det larmer frygteligt hvis der er tunpotte
> på...
> nu gir du fuld gas, alt imens du stille og roligt skruer luftskruen ud... Du
> stopper når den tager flest omdrejninger den skal ikke skrues for meget ud,
> så kommer den til at gå underligt, men NØJAGTIG der hvor den får flest
> omdrejninger...
>
Det er da en alternativ anvendelse af luftskruen, der regulerer
luftmængden i tomgang, når spjældet er lukket!?

Din beskrivelse lyder som en justering af hoveddysen, der har fuld
'effekt' når spjældet er helt åbent.
Luftskruens virkning ophører ved ca. 1/4 gas.
Nålen virker i mellemområdet, og hoveddysen ved fuld gas.

Se på figuren over hvornår de enkelte dele i kaburatoren fungerer:

http://www.boyesen.com/products/motorcycle/install/reedinstall.pdf

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 14:44

Hvis du køber en sports-cylinder som f.eks. en Polini Sport (koster ca. 900)
så får du et rigtigt lækkert optræk sammen med en højere topfart.

Husk at købe en ny dyse samtidig, hvis du skifter cylinderen.

--
Hilsen Morten Christensen

ICQ#: 143629522
"Divino" <Divino.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:4wtv9.192613$Qk5.6674301@news010.worldonline.dk...
> Jeg har en sonic der er fra 2001. skiverne er pillet, blindrøret er
> fjernet og jeg har en pollini gearing på (den der piber). Spørgsmålet er
> så: hvordan får jeg et lidt bedre optræk uden at købe noget vildt
> dyrt??? Vil det hjælpe hvis jeg stiller på luftskruen? Den opfører sig
> nemlig sjovt. Den stiger hurtigt til 35km/t, så slipper den næsten med
> at trække. den stiger meget langsomt til 60/70 stykker og så begynder
> den ellers at rykke op på 90 stykker.
> mvh. Divino
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Kommentar
Fra : mnc

Dato : 29-10-02 18:54

hvad jeg ville gøre :)
få fat i nogle lettere ruller... en af mine kammerater havde en knallert med 3g ruller..... fuck den rykkede fra stille start, men når du kommer op på de 50 stykker, så dør optrækket lidt... så jeg ville lede efter nogle ca. 4g ruller hvis jeg var dig... (dem der påstår at for lette ruller kun giver tomme omdrejninger... har lidt ret... men hvis du smækker tun på rykker skidtet ;))
OG...! den søde lille slange der leder benzinen ind i motoren... den er lidt 'ru' på indersiden... jeg kender en der har gjort den helt glat på indersiden... hans rykker for sygt!!!

mvh. Morten Christiansen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 19:41

"Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3dbe81cd$0$93424$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> ved ikke så meget om scootere, men ved ihvertfald hvordan man stiller
> luftskruen...

hmmmm, jo jo...

> sæt scooteren op på støttebenet så baghjulet ikke rører jorden...
> start scooteren og hold den igang alt imens du skruer lufskruen helt i
> bund...
> nu kommer vi til det sjove... Det larmer frygteligt hvis der er tunpotte
> på...
> nu gir du fuld gas, alt imens du stille og roligt skruer luftskruen ud...
Du
> stopper når den tager flest omdrejninger den skal ikke skrues for meget
ud,
> så kommer den til at gå underligt, men NØJAGTIG der hvor den får flest
> omdrejninger...

Tager du pis på os ??? Luftskruen har absolut ingen påvirkning ved fuld
gasgivning, der er det hoveddysen som bestemmer...

> ved ikke om det har nogen indflydelse men jeg plejer at stille den når den
> er middel varm, den har jo ikke godt af at blive fyret af kold...

Man Stiller ALTID sin kabunader når maskinen er drift varm... men på
ingen måde som du beskriver det.

--
VH
Lars Molnit
GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
"En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
formiddagen så gå med?????"

>
> "Divino" <Divino.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:4wtv9.192613$Qk5.6674301@news010.worldonline.dk...
> > Jeg har en sonic der er fra 2001. skiverne er pillet, blindrøret er
> > fjernet og jeg har en pollini gearing på (den der piber). Spørgsmålet er
> > så: hvordan får jeg et lidt bedre optræk uden at købe noget vildt
> > dyrt??? Vil det hjælpe hvis jeg stiller på luftskruen? Den opfører sig
> > nemlig sjovt. Den stiger hurtigt til 35km/t, så slipper den næsten med
> > at trække. den stiger meget langsomt til 60/70 stykker og så begynder
> > den ellers at rykke op på 90 stykker.
> > mvh. Divino
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
> >
>

Accepteret svar
Fra : Japse

Modtaget 40 point
Dato : 29-10-02 22:49

Brug lattergas og glem alt on alle andre kommentarer også på det næste spørgsmål det koster alt for mange penge..
Hilsen Japse.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 19:46

øhh okay...
hvordan kan det så være at når der ikke er en skid træk er i yamsen så kører
jeg ned på den nærmeste sportsplads hvor jeg ikke forstyrer nogen og stiller
på luftskruen som foreskrevet, og Vupti, så rykker den på baghjul uden hjælp
og man behøver ikke sidde helt omme på bagskærmen for at få den op... jeg
har altid stillet den sådan, og med det bedste resultat...

men hvis man skal stille den som I siger når den står i tomgang, hvordan
skal man så stille den, hvordan ved man at den står rigtigt...?

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse
news:apmkmp$14hb$1@news.cybercity.dk...
>
> "Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3dbe81cd$0$93424$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > ved ikke så meget om scootere, men ved ihvertfald hvordan man stiller
> > luftskruen...
>
> hmmmm, jo jo...
>
> > sæt scooteren op på støttebenet så baghjulet ikke rører jorden...
> > start scooteren og hold den igang alt imens du skruer lufskruen helt i
> > bund...
> > nu kommer vi til det sjove... Det larmer frygteligt hvis der er tunpotte
> > på...
> > nu gir du fuld gas, alt imens du stille og roligt skruer luftskruen
ud...
> Du
> > stopper når den tager flest omdrejninger den skal ikke skrues for meget
> ud,
> > så kommer den til at gå underligt, men NØJAGTIG der hvor den får flest
> > omdrejninger...
>
> Tager du pis på os ??? Luftskruen har absolut ingen påvirkning ved
fuld
> gasgivning, der er det hoveddysen som bestemmer...
>
> > ved ikke om det har nogen indflydelse men jeg plejer at stille den når
den
> > er middel varm, den har jo ikke godt af at blive fyret af kold...
>
> Man Stiller ALTID sin kabunader når maskinen er drift varm... men på
> ingen måde som du beskriver det.
>
> --
> VH
> Lars Molnit
> GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
> "En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
> eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
> formiddagen så gå med?????"
>
> >
> > "Divino" <Divino.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > news:4wtv9.192613$Qk5.6674301@news010.worldonline.dk...
> > > Jeg har en sonic der er fra 2001. skiverne er pillet, blindrøret er
> > > fjernet og jeg har en pollini gearing på (den der piber). Spørgsmålet
er
> > > så: hvordan får jeg et lidt bedre optræk uden at købe noget vildt
> > > dyrt??? Vil det hjælpe hvis jeg stiller på luftskruen? Den opfører sig
> > > nemlig sjovt. Den stiger hurtigt til 35km/t, så slipper den næsten med
> > > at trække. den stiger meget langsomt til 60/70 stykker og så begynder
> > > den ellers at rykke op på 90 stykker.
> > > mvh. Divino
> > >
> > > --
> > > Leveret af:
> > > http://www.kandu.dk/
> > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 20:31

"Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3dc028ce$0$31926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> øhh okay...
> hvordan kan det så være at når der ikke er en skid træk er i yamsen så
kører
> jeg ned på den nærmeste sportsplads hvor jeg ikke forstyrer nogen og
stiller
> på luftskruen som foreskrevet, og Vupti, så rykker den på baghjul uden
hjælp
> og man behøver ikke sidde helt omme på bagskærmen for at få den op... jeg
> har altid stillet den sådan, og med det bedste resultat...

Er du 100% sikker på det er luftskruen... ???? og hva er er det for en
yams ???`hvilken type kabu er der på ????

> men hvis man skal stille den som I siger når den står i tomgang, hvordan
> skal man så stille den, hvordan ved man at den står rigtigt...?

Man skifter hoved dysen ind efter hvor du har bedst træk med maks
gasgivning.... derefter, stiller du nålen (hvis der er en) til mellemgas, og
så stiller du med luftskruen til at den har de angivne omdr. i tomgang.

--
VH
Lars Molnit
GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
"En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
formiddagen så gå med?????"

>
> "Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse
> news:apmkmp$14hb$1@news.cybercity.dk...
> >
> > "Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> wrote in message
> > news:3dbe81cd$0$93424$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > ved ikke så meget om scootere, men ved ihvertfald hvordan man stiller
> > > luftskruen...
> >
> > hmmmm, jo jo...
> >
> > > sæt scooteren op på støttebenet så baghjulet ikke rører jorden...
> > > start scooteren og hold den igang alt imens du skruer lufskruen helt i
> > > bund...
> > > nu kommer vi til det sjove... Det larmer frygteligt hvis der er
tunpotte
> > > på...
> > > nu gir du fuld gas, alt imens du stille og roligt skruer luftskruen
> ud...
> > Du
> > > stopper når den tager flest omdrejninger den skal ikke skrues for
meget
> > ud,
> > > så kommer den til at gå underligt, men NØJAGTIG der hvor den får flest
> > > omdrejninger...
> >
> > Tager du pis på os ??? Luftskruen har absolut ingen påvirkning ved
> fuld
> > gasgivning, der er det hoveddysen som bestemmer...
> >
> > > ved ikke om det har nogen indflydelse men jeg plejer at stille den når
> den
> > > er middel varm, den har jo ikke godt af at blive fyret af kold...
> >
> > Man Stiller ALTID sin kabunader når maskinen er drift varm... men på
> > ingen måde som du beskriver det.
> >
> > --
> > VH
> > Lars Molnit
> > GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
> > "En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
> > eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
> > formiddagen så gå med?????"
> >
> > >
> > > "Divino" <Divino.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > > news:4wtv9.192613$Qk5.6674301@news010.worldonline.dk...
> > > > Jeg har en sonic der er fra 2001. skiverne er pillet, blindrøret er
> > > > fjernet og jeg har en pollini gearing på (den der piber).
Spørgsmålet
> er
> > > > så: hvordan får jeg et lidt bedre optræk uden at købe noget vildt
> > > > dyrt??? Vil det hjælpe hvis jeg stiller på luftskruen? Den opfører
sig
> > > > nemlig sjovt. Den stiger hurtigt til 35km/t, så slipper den næsten
med
> > > > at trække. den stiger meget langsomt til 60/70 stykker og så
begynder
> > > > den ellers at rykke op på 90 stykker.
> > > > mvh. Divino
> > > >
> > > > --
> > > > Leveret af:
> > > > http://www.kandu.dk/
> > > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > > >
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 20:36

In article <3dc028ce$0$31926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kik-
Ind@tdcadsl.dk says...
> øhh okay...
> hvordan kan det så være at når der ikke er en skid træk er i yamsen så kører
> jeg ned på den nærmeste sportsplads hvor jeg ikke forstyrer nogen og stiller
> på luftskruen som foreskrevet, og Vupti, så rykker den på baghjul uden hjælp
> og man behøver ikke sidde helt omme på bagskærmen for at få den op... jeg
> har altid stillet den sådan, og med det bedste resultat...
>
Du kører med en forkert hoveddyse, og måske også med nålen i forkert
hak.
> men hvis man skal stille den som I siger når den står i tomgang, hvordan
> skal man så stille den, hvordan ved man at den står rigtigt...?
>

Luftskruen stilles til max tomgang, og det er det hele.

/Hekto/Brian
Suzuki LS650 m. 1in1 & Kawasaki KR-1 m. 2in2 + KIPS
http://dfm.divvy.dk/?id=8

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-10-02 20:56

Det er en yamaha fs-1 4 gear og det er en mikuni karb der sidder på... hvis
jeg stiller den til maks omdrejninger i tomgang tager den SINDSYGT mange
omdrejninger og jeg mener RIGTIG MANGE, og man kan ikke stille den ned med
tomgangsskruen jo lidt men ikke nok... ja jeg er 100% sikker på at det er
luftskruen, den sidder lige under luft indtaget

"Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse
news:appc0q$1f0p$1@news.cybercity.dk...
>
> "Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> wrote in message
> news:3dc028ce$0$31926$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > øhh okay...
> > hvordan kan det så være at når der ikke er en skid træk er i yamsen så
> kører
> > jeg ned på den nærmeste sportsplads hvor jeg ikke forstyrer nogen og
> stiller
> > på luftskruen som foreskrevet, og Vupti, så rykker den på baghjul uden
> hjælp
> > og man behøver ikke sidde helt omme på bagskærmen for at få den op...
jeg
> > har altid stillet den sådan, og med det bedste resultat...
>
> Er du 100% sikker på det er luftskruen... ???? og hva er er det for en
> yams ???`hvilken type kabu er der på ????
>
> > men hvis man skal stille den som I siger når den står i tomgang, hvordan
> > skal man så stille den, hvordan ved man at den står rigtigt...?
>
> Man skifter hoved dysen ind efter hvor du har bedst træk med maks
> gasgivning.... derefter, stiller du nålen (hvis der er en) til mellemgas,
og
> så stiller du med luftskruen til at den har de angivne omdr. i tomgang.
>
> --
> VH
> Lars Molnit
> GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
> "En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
> eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
> formiddagen så gå med?????"
>
> >
> > "Moller" <news@NOSPAMmolnit.com> skrev i en meddelelse
> > news:apmkmp$14hb$1@news.cybercity.dk...
> > >
> > > "Duffi" <Kik-Ind@tdcadsl.dk> wrote in message
> > > news:3dbe81cd$0$93424$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > > > ved ikke så meget om scootere, men ved ihvertfald hvordan man
stiller
> > > > luftskruen...
> > >
> > > hmmmm, jo jo...
> > >
> > > > sæt scooteren op på støttebenet så baghjulet ikke rører jorden...
> > > > start scooteren og hold den igang alt imens du skruer lufskruen helt
i
> > > > bund...
> > > > nu kommer vi til det sjove... Det larmer frygteligt hvis der er
> tunpotte
> > > > på...
> > > > nu gir du fuld gas, alt imens du stille og roligt skruer luftskruen
> > ud...
> > > Du
> > > > stopper når den tager flest omdrejninger den skal ikke skrues for
> meget
> > > ud,
> > > > så kommer den til at gå underligt, men NØJAGTIG der hvor den får
flest
> > > > omdrejninger...
> > >
> > > Tager du pis på os ??? Luftskruen har absolut ingen påvirkning ved
> > fuld
> > > gasgivning, der er det hoveddysen som bestemmer...
> > >
> > > > ved ikke om det har nogen indflydelse men jeg plejer at stille den
når
> > den
> > > > er middel varm, den har jo ikke godt af at blive fyret af kold...
> > >
> > > Man Stiller ALTID sin kabunader når maskinen er drift varm... men

> > > ingen måde som du beskriver det.
> > >
> > > --
> > > VH
> > > Lars Molnit
> > > GSF 1200 S , samt en MZ ETZ 251 CDi
> > > "En MZ'er er nem at have og holde vedlige, og skal den have et større
> > > eftersyn, kan man ligeså godt skifte krumtappen. Hvad skal resten af
> > > formiddagen så gå med?????"
> > >
> > > >
> > > > "Divino" <Divino.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> > > > news:4wtv9.192613$Qk5.6674301@news010.worldonline.dk...
> > > > > Jeg har en sonic der er fra 2001. skiverne er pillet, blindrøret
er
> > > > > fjernet og jeg har en pollini gearing på (den der piber).
> Spørgsmålet
> > er
> > > > > så: hvordan får jeg et lidt bedre optræk uden at købe noget vildt
> > > > > dyrt??? Vil det hjælpe hvis jeg stiller på luftskruen? Den opfører
> sig
> > > > > nemlig sjovt. Den stiger hurtigt til 35km/t, så slipper den næsten
> med
> > > > > at trække. den stiger meget langsomt til 60/70 stykker og så
> begynder
> > > > > den ellers at rykke op på 90 stykker.
> > > > > mvh. Divino
> > > > >
> > > > > --
> > > > > Leveret af:
> > > > > http://www.kandu.dk/
> > > > > "Vejen til en hurtig løsning"
> > > > >
> > > >
> > >
> >
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-10-02 09:43

In article <3dc0393c$0$31903$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, Kik-
Ind@tdcadsl.dk says...
> Det er en yamaha fs-1 4 gear og det er en mikuni karb der sidder på... hvis
> jeg stiller den til maks omdrejninger i tomgang tager den SINDSYGT mange
> omdrejninger og jeg mener RIGTIG MANGE, og man kan ikke stille den ned med
> tomgangsskruen jo lidt men ikke nok... ja jeg er 100% sikker på at det er
> luftskruen, den sidder lige under luft indtaget
>
Det er ikke rigtig nogen garanti for at det er luftskruen! Den kan
somend sidde helt henne ved studsen!

Enten er der noget helt galt med grundindstillingen af den kaburator,
eller også er det noget andet end luftskruen du piller ved.
--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-in-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-in-2
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=8

Kommentar
Fra : kaiso

Dato : 21-04-03 18:12

Well, nu har jeg ikke læst alle indlæggene.. men min knallert mekaniker oppe på hjørnet siger at udstødningen også har stor indflydelse på optrækket.. da den skal a med en masse "luft" ..

blame mig ikke hvis jeg ikke fatter en skid ..