/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
EØF til EF
Fra : McOle
Vist : 464 gange
50 point
Dato : 29-10-02 11:44

EU direktiver benævnes eksempelvis 2002/5/EF.
før i tiden hed de 93/5/EØF.
Spørgsmål: Hvornår blev EØF til EF

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-10-02 12:34

Hej McOle,

ifølge denne side... "EU-Bulletin 4-1996 - Landbrugspolitik (8/25)"... -->
http://europa.eu.int/abc/doc/off/bull/da/9604/p103113.htm
..." Vedtaget af Kommissionen den 2. april. Formålet er at ændre forkortelsen "EØF" til "EF" i visse bestemmelser vedrørende emballering og mærkning af de berørte produkter og at indføre en overgangsperiode, hvori etiketter med forkortelsen "EØF" fortsat kan anvendes (indtil den 31. december 1996). "...

så umiddelbart ser det ud til at alle direktiver m.m. fra den 1. januar 1997 ikke længere kommer til at hedde xx/yy/EØF men xx/yy/EF fra den dato af...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : McOle

Dato : 29-10-02 12:46

>>>Starup
Tak for svaret. Jeg tror dog ikke den holder.
Jeg har fundet direktiver fra 1994
der hedder /EF og direktiver fra 93 der hedder /EØF
Jeg kan dog ikke finde vedtagelse eller lignende der bekræfter, at 1994 er overgangen.
Hilsen Olé

Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 50 point
Dato : 29-10-02 13:15

Hej McOle

Ændringen fra EØF til EF fandt sted i forbindelse med dannelsen af EU (Den europæiske union), som igen var et resultat af Mahstrict-traktatens vedtagelse i 1993. Den nøjagtige dato husker jeg desværre ikke, men du kan læse mere om det her: http://europa.eu.int/eur-lex/da/about/abc/abc_12.html

De bedste hilsner
Rellom

Godkendelse af svar
Fra : McOle

Dato : 29-10-02 13:20

Tak for svaret Rellom.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-10-02 13:38

Hej igen McOle

For det tilfælde, at du ikke selv har opdaget det: Hvis du klikker på dobbelt-pilen til højre på den side, jeg linker til, åbner du op for andre spændende sider om EU.

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-10-02 13:38

Hej Ole,

oki doki...

tja... når man tænker på at det er der omkring Maastricht traktaten, og det begyndte at hedde EU istedet for EF, er det nu noget spøjst at tænke på at de ikke har skiftet direktiverne til EU i stedet for EF... men så vidt jeg ku' forstå på det indlæg måtte man efter d. 31. december 1996 i direktiverne ikke længere bruge EØF...

men i 94 ser der også ud til at være et par direktiver med EØF, bl.a. dette "direktiv 94/62/EØF" eller (emballage-direktivet)... men det lyder sandsynligt at det ligger lige omkring 93/94 at skiftet kommer...

ifølge "EU-Oplysningen > EU-Leksikon"... under "EØF: EØF-traktaten - Rom-traktaten"... -->
http://euo.dk/leksikon/alle/publ047/
hvor der bl.a. står ..." Med Maastricht-traktaten blev navnet på traktaten ændret til Det Europæiske Fællesskab (EF) "...

så det må jo være Maastricht traktaten der har ophævet EØF i direktiverne til EF, og så har der jo nok lige været en overgangs periode... så det lyder som meget fornuftig at overgangen ligger i 93/94... da Maastricht traktaten trådte i kraft den 1. november 1993... -->
http://euo.dk/leksikon/alle/publ075/

ellers må de vide det her... "EU-Oplysningen > Spørgsmål og svar"... -->
http://euo.dk/spsv/

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-10-02 13:55

Hej Strarup

Mit svar er med sikkerhed rigtigt; jeg kunne blot ikke huske den nøjagtige dato.
Værre er det dog, at jeg har stavet "Maastricht" forkert. Pinligt!

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-10-02 14:13

Hej Rellom,

det har jeg da heller ikke sagt noget om det ikke var...

men da jeg startede på min kommentar 29-10-02 13:38, var det før du havde postet din kommentar 29-10-02 13:15... så det var først da jeg havde postet min kommentar, at jeg fandt ud af at der var kommet flere efter McOle's kommentar 29-10-02 12:46, samt at indlægget var blevet lukket...

så det er ikke nogen kritik eller noget som helst andet... jeg var bare ikke klar over det... min kommentar var en respons til McOle's kommentar 29-10-02 12:46...

tja... det er jo hva' der ka' ske'... jeg staver nu også forkert indimellem... men tilfældigvis har jeg boet 6 år i Holland, så hvordan Maastricht ska' staves ligger på rygraden... den hedder bl.a. Maastricht fordi den ligger ved floden Maas... og det er et utrolig flot område nede i syd-holland...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 29-10-02 14:23

Hej Strarup

Det èr nu pinligt at stave forkert, når man som jeg har en universitetsuddannelse i Dansk - også selv om Maastricht ikke er et dansk navn.

Bortset fra det har jeg sendt en mail til kandu om, at der nu igen er problemer med e-mail-agenten. Selv har jeg i hvert fald ingen mails modtaget hele dagen. Så det går jeg ud fra, at I andre heller ikke har?

De bedste hilsner
Rellom

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 29-10-02 14:33

Hej Rellom,

tja... jeg har ikke modtaget mails herinde fra Kandu siden igår eftermiddags... så det er lidt spændende om jeg ligepludselig bliver bombaderet med en 300 stykker ligesom sidste gang den var nede...

men vi må da håbe den snart kommer op og kører igen... det er lidt svært at hjælpe eller følge med i de indlæg der ikke bliver vist i blandt de 25 nyeste indlæg...

mvh.

Strarup