/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Børneopsparing
Fra : 2Bonderoeve
Vist : 5190 gange
20 point
Dato : 20-10-05 20:08

Hvor stort et beløb må man indsætte på en børnropsparing per år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-05 20:14

Der kan højst indskydes kr. 3.000,- årligt
Det samlede indskud må ikke overstige kr. 36.000,-

fra dette link

http://www.morsoesparekasse.dk/index.asp?display=page&p_id=58&unfold=1,9

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-05 20:33

Der er er ingen øvre grænse for indskud på en børneopsparing. MEN det er kun de første 3000 kr. der er skattemæssigt fradragsberettigede. Hilsen

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-05 20:34

De 3000 kr. gælder pr. indskyder.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-05 20:43

Giv barnet en god økonomisk start med en børneopsparing. Du må lovgivningsmæssigt indsætte op til 3.000 kr. om året og 36.000 kr. i alt på kontoen.

og det står så i dette link

http://www.skandiabanken.dk/

så der må da være en øvre grænse når to banker skriver det samme?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-10-05 20:45

og en børneopsparing er ikke fradragsberettiget iflg dette link

http://www.tax.dk/pjecer/boerneopsparing.htm

Børneopsparing

Der er ikke skattefradrag for de indbetalinger, som foretages på en børneopsparing. Derimod er renter af en børneopsparingskonto - som typisk giver en høj rente - skattefri. Såfremt midlerne i stedet er placeret i værdipapirer, er renter, udbytte og kursgevinster også skattefri1).

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-05 20:46

Det er bare noget sjusk at begge banker glemmer at skrive at det kun drejer sig om det der er det specielle omkring børneopsparing, nemlig det fradragsmæssige.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 20-10-05 20:56

Arne, det er direkte forkert hvad du skriver. Der er ikke fradrag for indbetalinger på en børneopsparing.

Det specielle ved børneopsparingen er, at renter/afkast er skattefri indtil barnet fylder 18 år.
Derefter kan hele opsparingen desuden hæves uden nogen skattepligt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 20-10-05 21:09
Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-10-05 11:32

I henhold til ligningsvejledningen, almindelig del, afsnit A.C.3.2.2. må der maksimalt indskydes 3.000 kr. pr. år. Der kan indskydes i alt 36.000 kr.

Der må således IKKE indskydes mere end 3.000 kr.

AMP

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-05 14:14

Sludder.....

Indskud på børneopsparing er IKKE fradragsberettiget.

Renterne er til gengæld skattefrie.

Der er en max sats på hvor meget der kan indskydes årligt og hvor meget der ialt kan indskydes.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-05 14:16

Børneopsparing

Der er ikke skattefradrag for de indbetalinger, som foretages på en børneopsparing. Derimod er renter af en børneopsparingskonto - som typisk giver en høj rente - skattefri. Såfremt midlerne i stedet er placeret i værdipapirer, er renter, udbytte og kursgevinster også skattefri

En børneopsparingskonto kan senest oprettes i det år, hvor barnet fylder 14 år. Ved oprettelsen skal der aftales en bindingsperiode. Denne periode skal mindst være på 7 år, og kan tidligst udløbe, når barnet fylder 14 år. Perioden kan senere forlænges. Bindingen skal senest udløbe i det år, hvor barnet fylder 21 år.

Der kan maksimalt indskydes 3.000 kr. om året på en børneopsparingskonto. I alt må der højst indskydes 36.000 kr. på en børneopsparingskonto.

Indskud på en børneopsparingskonto betragtes som en gave til barnet, og et indskud tæller derfor med i det beløb på (2005: 52.700 kr.; 2004: 51.500 kr.) om året, som forældre maksimalt kan give et barn uden afgift.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-05 14:34

Så er beløbene vist banket fast med syvtommersøm??

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-10-05 14:46

Det tror jeg Nordsted. Det med fradrag er vist også skudt i sænk!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-10-05 14:59

Fradraget blev skud i sænk for mange år siden, jeg kan ikke huske præcis hvor mange år siden det er, men nok 15-20 år siden ;-(

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-10-05 15:08

2Bonderoeve

Du kan jo også gi' kontante gaver

http://www.familieadvokaten.dk/Emner/611.html

Hvis du har så mange penge, at børneopsparingen ikke er nok