/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Rengøring af Granit olie lamper fra Born~
Fra : jepser30
Vist : 1941 gange
30 point
Dato : 20-10-05 17:42

Hvordan rengør man olie lamper lavet af Bornholmsk granit? Jeg har prøvet med almindelig opvaske vand, og har ikke fået dem rene af "fedtet" fra lampe olien. det sker jo at lampe olien løber ned over dem udvendigt.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 20-10-05 17:55

Prøv med salmiak spiritus........Prøv først på et sted at gnubbe lidt for at se om du får et brugbart resultat.........vask så efter med opvaske middel igen .
Jeg har ikke prøvet men jeg ville tro at det gik at give dem en tur i opvaske maskinen.........men brug dette som sidste udvej

mvh sverola

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 20-10-05 17:56

Hej Jesper30
Mit umiddelbare bud er krystalsæbe og en skurebørste.
Uden at jeg selv har været ude for noget lignende.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 20-10-05 17:57

Brug Svarfega eller et andet af de midler der findes i handelen til at fjerne olie fra fingrene.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 20-10-05 18:10

Det er jo sådan at de fleste granitlamper her fra Bornholm er lavet af upoleret granit, mange gange er de lavet af brosten eller chaussesten. Her er granitten åben i porerne, og det gør det meget svært at fjerne olien igen da den er trængt godt ned i. Har selv lagt chaussesten rundt om en lille dam og dem gav jeg linolie for at lukke porerne, pænt resultat. Skal olien fjernes igen så brug ikke sæbe der er fedtstof i. Fortynder (pas på klude kan selvantænde) eller måske klorin det affedter.

Accepteret svar
Fra : Bibimas

Modtaget 15 point
Dato : 21-10-05 00:05

Vore olielamper bli'r renset i klorin og skyllet grundigt efter. De bli'r ganske pæne.

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 02-11-05 22:03

Ved du ikke hvordan man lukker et spørgsmål, så se her:

Når du går ind på dit eget spørgsmål, vil du se at der over hver enkelt kommentar, helt ude til højre står
Accepter som svar. Du vælger den kommentar du synes har været til størst hjælp for dig. Så klikker du på teksten Accepter som svar. Du får så lov til, dels at angive ved et antal stjerner imellem 1 og 5, hvor godt du synes svaret var, samt at skrive en besked til den der svarede. Derefter trykker du på OK-knappen. Nu er dit spørgsmål lukket, den dygtige svarer har fået sine point, og spørgsmålet er lukket. En af fordelene ved at lukke sine spørgsmål er at andre der vil læse svaret, skal betale 10% af point-antallet for at læse det efter at spørgsmålet er lukket. Man vil altid kunne læse dit spørgsmål, men kommentarerne og det accepterede svar skal købes. Det betyder at hvis dit spørgsmål var til 100 point, koster det 10 point at åbne det efter at du har lukket det. Du kan dog max. få 50% af dine point tilbage på den måde. Men det betyder også at et 100 point spørgsmål kan ende med kun at have kostet dig 50 point. M.v.h. Arne

Godkendelse af svar
Fra : jepser30

Dato : 14-02-06 18:47

Tak for svaret Bibimas.