/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Fræk hvalp
Fra : snusi
Vist : 466 gange
100 point
Dato : 20-10-05 13:52

Jeg har en cairn på 5 år og en terrieblanding på 1½ år. Min datter har lige fået en pomerian på 8 uger og det er en meget fræk hvalp, som bestemt ikke har lært hvordan en hvalp skal opføre sig overfor andre hunde
Min cairn siger selv fra, men min Sherry på 1½ år har altid været meget sky, også da vi gik til træning. Når hvalpen nærmer sig, vender Sherry hovedet og øjnene siger "hjælp mig". Jeg troede det ville blive bedre, men i dag hvor hvalpen, som hedder Fie kom, gik Sherry helt over i et hjørne og vendte hovedet og gjorde sig så lille hun kunne, og det var faktisk som om det tiltrak Fie, for straks kom hun susende og hoppede op ad Sherry. Jeg gik hen og satte mig så jeg kunne holde hvalpen væk, hvis det blev for svært for Sherry. Hvordan hjælper jeg bedst hundene, især Sherry, da det ser ud som om Fie sagtens kan klare sig.

snusi

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-10-05 14:20

"det er en meget fræk hvalp, som bestemt ikke har lært hvordan en hvalp skal opføre sig overfor andre hunde "

En hvalp på 8 uger ... hvor skulle dén dog ha´ lært noget af dét fra ... i sin hundemors mave???
Jeg håber, du behandler alle dine dyr med kærlighed og sundt lederskab (beskytter og elsker) ...

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 20-10-05 15:09

Sannie
Helt ærlig, se lige min smiley bagefter.
Jeg håber der er andre der forstår mit spørgsmål.

snusi

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 20-10-05 15:16

Sorry - dén havde jeg overset i farten!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-10-05 15:43

Det ka' du sikkert ikke umiddelbart, men prøv at lade dem finde ud af det selv.

Det lyder ikke som om hvalpen er problemet, men du skulle måske overveje hvorfor din terrier reagerer på den måde, og hvorfor den er så sky.
Er den for meget "underhund" til hverdag, og hvordan trives den i forhold til din gamle hund.

Sherry burde jo med den alder den har, stadig være oplagt til lidt "sjov og ballade" med en lille hvalp.

Jeg ved da godt, at det ikke er alle hunde der ligefrem elsker en lille pågående hvalp, men så plejer hunden at fortælle hvalpen, at den bare kan "fise af".

mvh dova

Kommentar
Fra : hellegudme

Dato : 20-10-05 15:56

Hej Snusi.
Jeg har på et tidspunkt læst, at hunde skal kende deres plads i hirakiet. Du ved menneskene i familien først, og så hunden til sidst.
Jeg tænker om det kunne være en ide´ at hjælpe din terrier med at vise, at den er over hvalpen i hirakiet. Måske du kunne vise hvalpen at terrien er "over" ved f. eks. at give den mad først, godbidder først o.s.v.
På et tidspunkt, når Jeres nye hvalp bliver større vil de jo nok selv afgøre hvor de står i hirakiet, men lige nu synes jeg du skal prøve om du kan hjælpe dit "mellemste barn".

Kommentar
Fra : vesterbo

Dato : 20-10-05 16:55

Da vi skulle have hund nr. 2, fik vi meget grundigt at vide af vores opdrætter, at man skal støtte den "gamle" hund (den, der var der først). Hvalpen skal ikke have lov til at dominere de gamle hunde.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-05 17:20

Njah, den er lidt svær.....

Hvalpen er da kun lige 8-9 uger... Det er nok egentlig lidt tidligt at "sige fra" overfor en hvalp i den alder... Og der er masser af tæver, der er så gode af sig, at de aldrig siger fra overfor sådan en lille ny hvalp.

Men du mener, at det hænger sammen med, at Sherry er lidt sky af natur...

Godtnok skal man støtte den voksne hund i, at den står over den nye i hierakiet.
Jeg ville måske nok "heppe" på Sherry, og rose hende hvis hun gør det mindste for at sige fra overfor Fie. Men ud over det ville jeg ikke blande mig.

Ved at "hjælpe" og beskytte Sherry, bekræfter man hende jo i, at hun ikke kan klare sagen selv, og at Fie reelt er den stærkeste...

At begynde at skælde Fie ud fordi hun er en helt naturlig lille hvalp, DET vil helt sikkert give bagslag. Det er Sherry, der har et problem,---som du jo selv er inde på--- ikke Fie.

Hvad gjorde du til træning når Sherry var sky overfor de andre hunde?

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 20-10-05 17:21

Hej igen

Nu er det ikke mig der har fået en hund mere, det er min datter som ikke er hjemmeboende. Vi blev enige om at hun skulle komme forbi hver dag, så mine hunde kunne lære den nye at kende. Hun har også været her hver dag, og i starten var Sherry meget sky, hun gik om bag mig, og når hun skulle forbi hvalpen, gik hun en kæmpebue udenom. Efter nogle dage, hvor hvalpen kom på besøg, gik det lidt bedre, men nu hvor hvalpen er ved at "føle sig hjemme" begynder den selvfølgelig at blive lidt mere fræk, og nu går det da helt i baglås for Sherry. Jeg valgte i dag da jeg skulle være "barnepige" at støtte Sherry, ved at lade hende gå om bagved mig, og jeg lagde et tæppe i sofaen (det betyder at mine hunde må komme op i sofaen ) hvor Sherry kunne flygte hen. Jeg er dog i tvivl om det er det rigtige. Sherry har helt fra lille været meget sky, både overfor mennesker og hunde.
Jeg gik til træning med hende fra hun var 14 uger, og de første 3 måneder gik med at lokke/hive hende ind på banen, og bare være der. Det mindste der var en hund der gjorde tegn til at komme hen til hende, gjorde hun sig enten meget lille, eller gik om bag mig.
Efter godt et halv år, syntes både træneren og jeg ikke at hun skulle udsættes for dette mere, og vi stoppede. Jeg "trænede" derefter selv med hende, ved at komme til at møde så mange mennesker og hunde som muligt. Lige meget hjalp det. Hun er den sidste 1½ måned blevet noget opfarende når vi ser mennesker/hunde på gåture. Jeg prøver dog at få hendes opmærksomhed ved at få hende til at dække, sitte eller andet istedet.
Jeg har talt med dyrlægen, som siger at vi nok bliver nødt til at vænne os til at vi har en sky hund, hvilket vi så prøver. Jeg havde dog ikke regnet med at hun ville reagere sådan på en lille hvalp. Hun elsker at lege med Snapsi, selvom det ikke altid passer Snapsi, men så ved Sherry det og stopper igen..
Jeg ønsker bare at gøre det bedste for både Sherry og den lille nye Fie, derfor ville jeg se om der var hjælp at hente her hos Kandu.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-05 17:37

Jeg tror ikke rigtig, der er så meget at gøre...
Sherry KAN åbenbart ikke lide andre hunde. Heller ikke sådan en lille hvalp.
Jeg synes, at hun skal have valget imellem enten at opholde sig (alene) i et andet rum, -eller SELV at klare samværet med hvalpen.

Du skal så ignorere hendes "bedende øjne".. DET er svært! Vend ryggen til, gå væk, sæt dig og læs demostrativt i en bog... Hvadsomhelst, der signalerer til Sherry, at det må hun klare selv. OG så kan du tilbyde hende at smutte ind på et andet værelse og lukke døren. Men det er jo bedst, hvis hun vælger at blive sammen med jer andre og selv klarer hvalpen... Og det KAN da også være, at hun er så glad for at være sammen med resten af familien, så hun overvinder sig selv og forsøger at klare hvalpen selv.

Hvis hun vælger at være i et andet rum, så skal hun altså endelig ikke hverken roses eller ynkes. Det er HENDES valg. Og fra jeres side af skal det hverken være en trøst eller en straf at lukke hende ind i et andet rum, men udelukkende et alternativt tilbud til Sherry, når nu hun har det sådan. Jeres holdning til det er MEGET vigtig.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-05 17:43

Jeg ser lige, at du lægger et tæppe i sofaen så Sherry kan være i fred deroppe.

Når du gør det, så kunne du samtidig smide dig selv ned på gulvet og lege sjove lege med den lille Fie.. Så forsøger hun ikke at komme op til Sherry, og det KUNNE da være, at Sherry fik lyst til at lege med nede på gulvet... Hun ER jo ikke så gammel endnu..

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 20-10-05 19:31

Ja, jeg leger sjove lege med Fie på gulvet, da jeg mener at Sherry bare skal have tilbuddet om at kunne smutte væk, hvis det er det hun vil.
Jeg kunne aldrig drømme om at skælde Fie ud, hun gør kun hvad en hundehvalp i den alder skal gøre
Til træningen sagde vores træner at der kun måtte komme en hund hen til Sherry, og det var en lille papillon. Vi sad bare på græsset og lod begge hunde "snakke" sammen, og det gik også fint. Ellers gik jeg ude på sidelinien bare sådan at Sherry kunne se de andre hunde. Et par gange var vi med til at gå i rundkreds, det gik nogenlunde, men Sherry "klistrede" til mit ben.
Jeg tænker lidt på om Sherry, af bare angst, kunne finde på at bide Fie. Ikke fordi hun overhovedet har gjort tegn til det. Det er lidt derfor jeg er i nærheden, når Fie kommer.
Jeg ville egentlig helst have at Sherry selv tager kontakt til Fie, men sådan en lille hvalp har jo overhovedet ikke ro til at vente på det Når det ikke går hurtig nok, kommer hun bare susende.
Vi havde egentlig glædet os til at den lille hvalp kom, så Sherry kunne få en legekammerat. Jeg havde regnet med at Snapsi ville lege med Sherry, men det er meget begrænset.
Vi kæmper videre med alle tre hunde.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 20-10-05 21:33

SHIT!! Mit indlæg gik tabt fordi kandu pludselig ikke mente, jeg var logget ind.....

Men...
jeg prøver en gang til:

Der er da måske en lillebitte risiko for, at Sherry kommer til at bide Fie for hårdt... Men det er meget sjældent, at en voksen hund bider SÅ ung en hvalp. Derfor er det også NU de skal lære at være sammen. Fie vil kun være mere udsat for bid jo ældre hun bliver. Især hvis hun bliver ved med at være "en fræk lille satan". Og så må hun altså hellere få et nap af Sherry end af en rottweiler eller en labrador....

Når DU egentlig synes, at det er farligt, med sådan en lille hvalp, hvordan skal Sherry så få et andet indtryk??

Sherry SKAL jo helst sætte sig i respekt, også selv om det betyder, at hun er nødt til at nappe Fie. Og HVIS Fie piver, så skal hun IKKE ynkes, men bare have besked på, at "så kan hun bare holde afstand".
HVIS det usandsynlige skulle ske, at I tror, hun har fået en skramme, så skal hun IKKE pylres og undersøges lige med det samme. De aller-allerfleste skrammer kan sagtens vente en halv times tid.

En pommeranierhvalp på 8 uger er altså klædt rigtig godt på med tyk pels.

Inden Fie kommer på besøg næste gang, så skulle du meget gerne lægge bekymringerne fra dig. Det skal være sjovt og festligt og med masser af leg og godter.
Samværet kan sagtens bestå af en styret del med leg på den måde Sherry synes mest om og yndlingsbelønninger, -OG korte perioder, hvor hundene liige må snakke sammen lidt selv...

Lad være med at satse på at sidde og sludre med din datter en hel masse i denne første tid...

Hvad kan Sherry lide at lege/lave?

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 20-10-05 21:53

Snapsi, min cairn på 5 år har fortalt Fie hvornår det er for meget, og det synes jeg er helt fint, og det gik "lige efter bogen" Snapsi nappede Fie så hun pev og løb væk, og hun er nu mere rolig når hun nærmer sig Snapsi.

Jeg vil ikke sige jeg synes det er farligt med Sherry og Fie, og vi har det bestemt også sjovt når Fie er her, og som sagt før, kommer hun jo hver dag, så på et tidspunkt bliver de sikkert også gode venner.
Det var egentlig mere for at hjælpe dem begge to, at jeg skrev til Kandu.

Min datter og jeg har slet ikke tid til sludder lige nu, vi ligger på gulvet og leger med Fie og også de andre, hvis de har lyst.

Sherry kan mange ting, som rulle, dække, sitte, slalom, zigzag og især når det giver godbidder.

Sherry hjælper altid med at ligge strømper på plads. Hvis jeg har lagt tøj sammen i stuen, ligger jeg strømperne på gulvet, så kommer Sherry ind i soveværelset og ligger dem i skuffen, og straks udløser det en godbid :-9

I går da hun skulle hente strømperne i stuen, lå Fie under bordet og sov, og det tog lang tid før Sherry gik ind og hentede et nyt par strømper, men det lykkedes, og alle strømper kom på plads.

snusi

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 20-10-05 21:54

Det skulle selvfølgelig være istedet for :-9

snusi

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 100 point
Dato : 20-10-05 22:08

jammen, det er lige sådan noget I skal bruge... Måske kan Sherry hen ad vejen lære Fie at hente sokker? DET er noget, der giver værdighed uden at man behøver at snappe.

DU skal lege med Sherry, når din datter leger med Fie. Ellers får Fie alt for meget opmærksomhed i forhold til Sherry.
At Fie en del af tiden bare må holdes af din datter mens hun kikker på Sherrys kunster, -så hun ikke forstyrrer "det vigtige arbejde" -det gør ingenting. Hun skal bare ikke holdes væk for at beskytte Sherry.. --eller Fie.

såå, må jeg heller huske at tage kopi af indlægget inden jeg trykker "send", for kandu har svært ved at acceptere, at jeg ER logget ind......... --Der må være nogen, der æder mine cookies... SILKE!!!

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 20-10-05 22:16

Tak for svaret Birgitta.

Det prøver vi i morgen, når de kommer igen. Men for pokker, hvor er det svært ikke at lege med sådan en nuttet lille hundehvalp.

Mange tak for alle svar

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-10-05 13:01

Tak for accepten af mit svar..
prøv liige at forestille dig, at Sherry var en (menneske)pige, der lige havde fået en lillesøster... Så ville alle vel heller ikke ligge på maven og beundre den lille ny? Opmærksomheden ville da forhåbentlig blive ligeligt fordelt på de to søstre, men med overvægt til den ældste?

Jeg ved godt, at det slet ikke er det samme, ---men prøv på at se situationen lidt med Sherrys øjne..

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 21-10-05 18:14

Hej
Fie har været i dag igen, og det gik rigtig godt, jeg legede/øvede med Sherry mens de var her
Jeg gjorde også det at jeg ikke støttede Sherry når Fie kom hen til hende, men jeg havde lagt et tæppe på sofaen, så Sherry kunne "flygte" hvis det var det hun ville. Hun var dog meget nede på gulvet hvor Fie var, men gik væk hvis Fie kom for tæt på, dog ikke så krybende som de andre dage, og hun kom hurtig ned på gulvet igen. Det var rigtig dejligt, nu er det bare med at fortsætte med at have daglige besøg så hun efterhånden vænner sig til at Fie er en del af familien.

snusi

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 21-10-05 22:00

HURRA! Det glæder mig, at det går bedre...
det ER lidt svært at regne ud, hvad der går galt, mår jeg ikke har set hundene sammen. Men du har åbenbart fået beskrevet situationerne rigtig godt.
Så er det bare at blive ved! Og efterhånden BLIVER bette Fie den gode lille legekammerat og veninde, som vi alle kunne ønske os for Sherry.
Rigtig meget held og lykke med det.