/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny computer = ny Windows?
Fra : TheOsirisDK
Vist : 432 gange
100 point
Dato : 20-10-05 12:01

Hi, har hørt at en Windows XP (Home Edition) købt sammen med en computer (OEM version fra Medion) ikke vil fungere på en ny computer?
Skal jeg så have fat i et helt nyt kopi?

Hvis jeg bare sætter min gamle harddisk i, burde Windows så bare ikke "finde ny hardware?" Og så jeg bare skal installere driverne?

Hvis jeg formatere og så installere Windows på ny sammen med alt det nye hardware, vil det så ikke virke? eller vil jeg få "kombitable" fejlmeldinger?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 20-10-05 12:16

kan ikke se der skulle være ngle problemmer med det

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 20-10-05 12:50

du sætter bare din disk i maskinen,så klare windows resten(næsten) du skal bare have diverse cd-er klar

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-05 12:50

Det burde virke uden problemer. Du skal blot huske at opdatere Windows, når du har installeret det. Er det en 'gammel' version af XP Home, skal du både have SP2 osv. ind. Der er mere end 30 opdateringer. Det kan godt tage et stykke tid

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 110 point
Dato : 20-10-05 13:00

Det vil virke, men du får lidt problemer med, at aktivere, det skal du gør hos microsoft, du skal have en forklaring parat, du kan evt. sige, at den gamle røg sig en tur i tordenvejr.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 20-10-05 13:32

Jeg tvivler på, at du kan bruge din OEM version fra Medion. - Det er normalt en recovery udgave.

Jeg har forsøgt det med Windows ME (også en OEM version fra Medion) - det lykkedes ikke.
Det kontrollerer helt sikkert om maskinen er fra Medion.

Men om det også gælder for Windows XP - det er et godt spørgsmål.

Mvh
Ivan

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 20-10-05 14:36

Det med Medions Recorvery CD, den er smidt ud efter jeg fik nu HDD. Men den medfølgende Windows CD virker stadig...
Jeg har rigtig nok hørt en masse om authentication tingen der skulde give en masse problemer...
Erm, helt præcis hvad kommer til at foregå når jeg har samlet computeren?
Alt er samlet, jeg trykker på "on"... hvad så? Jeg går ud fra jeg først går ind i BIOS og vælger Defualt right? Så formatere jeg så min Harddisk, og installere Windows (ville det btw være en fordel at lave et mindre drev til Windóws udelukkende? således jeg stadig kan slette det WIndows, uden at slette hele min 160 gb HDD?)
Når så Windows er færdig, hvad så? jeg har før prøvet at installere Windows fra ny, på min gamle comp (men på en ny HDD) uden at skulle registere noget...

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-10-05 14:47

Får du ikke lov til, at starte efter nyindstallation, skal du køre en repair af xp. Husk at have evt. netkabel afmonteret imens, alle dine windows opdateringer forsvinder også.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 20-10-05 14:55

I know... men for at sikre jeg ikke får virus til at starte med (fik Blaster samme sekund jeg gik på nettet sidst)
har jeg lagt væsentlige sikkerheds udstyr over på en sekundær HDD... så jeg ikke behøves at gå på nette
(en af de der slemmerer viruser/vira eller orme kan ikke "bredde" sig fra en HDD til en anden sådan udvidere kan de?
HVordan sikre jeg mig fra et angreb inden jeg får sat ordenlige sikkerheds software på? fra en CD? men der kan de vil også ende på?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-10-05 15:01

Med service pack 2 er du rimelig sikker på nettet indtil, du har de sidste opdateringer, har du ikke SP", skal du sørge for, at have firewall aktiveret.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-05 17:14

Lad være at registrere dig hos Microsoft. Det er den eneste 'garanti' firmaet har, for at du bruger softwaren på samme maskine som før. (..dette sammenholdes med hardware'ns MAC adresse (en unik hardware adresse/identifikationsnummer) ...så vidt jeg har forstået? )

..og så er det en god ide at vælge et andet PC navn (PC name) end du brugte i din tidligere installation, ensige dét som installationen foreslår! (..del af brugernavn + et unik HEX tal)

Apro-pos : http://1984.dk

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 20-10-05 17:17

peet49 -> Man kan ikke 'aktivere' firewall UDEN SP2

..men man kan installere et 3. part's produkt

Lad mig anbefale (..SP2 eller ej) : http://download.com.com/3001-2092-10184369.html

..og hér er en installationsvejledning : http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=9706

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 20-10-05 18:03

Molekyle-> Tror du kunne bruge en læreplads her på værkstedet, det er vist meget du ikke ved endnu. Man højreklikker på sit netværkskort-egenskaber-avanceret og sætter flueben i aktiver firewall.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 20-10-05 18:23

Okey, så alt i alt er der ikke så meget jeg burde være urolig for.
Installere bare Windows, starter op, installere SP2, for skaffet mig entet ZoneAlarm eller BlackICE (eller symantec - har bare hørt meget gode reviews af de andre)
Og så er det det?

(et lille hurtigt side spring - på min computer, dens chassis/kabinet, der sidder der et kabel kaldet "1394" - de må tilsyneladende endelig ikke sættes i USB'en men hvor skal det så sidde?)

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 21-10-05 02:06

Molokyle-> Det er ikke registreringen der er et problem, det er aktiveringen. Den undersøger bla. din bios og dine harddiske og genererer et unikt id ud fra det, og da det er en oem version der er tale om, så kan det meget vel gå hen og blive et problem, da det er en overtrædelse af licensbetingelserne at instalere den på en ny maskine.
Det er dog lovligt at opgradere eller ændre lidt på hardwaren som at tilføje eller udskifte en harddisk eller sætte et nyt grafikkort i men altså ikke at udskifte hele maskinen

TheOsirisDk-> 1394 = Firewire, så prøv at se om dit bundkort understøtter firewire

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 21-10-05 15:03

Ah ja... det er jo sandt... Passer også fint til frontet, der er et stik jeg ikke lige kan relatere til
Anyway, da I lader til at have check på det hardware mæssige ligeså, I bunden af mit Mobo der et 20-pin stik.
Det er ifølge manualen her jeg skal sætte stikkene "PLED +"/"-", "IDE_LED+"/"-", "PWRSW" og "RESET" (samt en "speaker" ting. Disse stik er jeg lidt i tvivl om hvordan skal sidde? Alle med skriften opad? eller nedad? Det står der nemlig intet om. Hvad sker der hvis jeg har dem forkert i og så tænder den?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-10-05 15:08

Der sker intet ved, at vende dem forkert, så lyser led bare ikke, med switschene er det ligemeget, hvordan de vender.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-05 16:02

peet49 -> Dét tror jeg ikke er nødvendigt

Hvor har du hørt om denne funktionalitet FØR SP2 ???

Det var i SP2 'opdateringen' Microsoft indførte begrebet; Operativsystem integreret firewall : http://www.microsoft.com/windowsxp/using/security/internet/sp2_wfintro.mspx

..og jatak til et værkstedsjob. Det ku' lyde som om, I har brug for hjælp

EXTERMINATOR -> En henvendelse til Microsoft klare omtalte problem omkring geninstallation af Windows XP

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-10-05 16:08

Molekyle->Jeg ved sku`godt hvad SP2 indeholder, i de gamle versioner af XP, skal firewall slåes til manuelt- SP2 gør det selv. Selv den første version havde en indbygget firewall.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 21-10-05 16:23

Så langt har du ret peet49. Jeg bøjer mig i støvet

..men læs iøvrigt :

http://www.windowsecurity.com/articles/Customizing-Windows-Firewall.html

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/networking/learnmore/icf.mspx

Stadig vil jeg mene at Windows Firewall er noget makværk beregnet til at give netværksadministratorer grå hår. Sygate's version er en hel del nemmere at have med at gøre og giver let muligheder for personlige indstillinger.

I samme ombæring vil jeg anbefale AVG's gratis antivirusprogram : http://free.grisoft.com/freeweb.php/doc/2/

Vælg menuen : 'Get AVG free' til venstre ..rul ned i bunden af skærmbilledet og vælg: avg70free_344a618.exe

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-10-05 16:27

Molekyle-> Det var ikke kvaliteten af firewall, vi diskuterede, men den indbyggede stopper dog sasser/msblast osv.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 21-10-05 18:36

Jaja... virker bare ikke helt da jeg har en eller anden orm/vira der er i stand til at slå både den og min ZoneAlarm fra

Btw, angående ZoneAlarm, jeg har hørt den, BlackICE og Panda skulle være nogen af de absolut bedste?
Men hvilken Firewall er nok den mest sikreste/effektive af de 3 vil i mene? (hvis det kan diskuteres uden at starte Flamewars)

btw2, jeg har en "fan controller" i mit kabinet. I manualen står der at det hele skal kobles sammen i et kredsløb sammen med HDD'erne. Men hvis Fan controlleren virker på blæserne - virker den så ikke også på Harddisken?
Skal jeg så lave et seprat kredsløb til den aligvel?

(jeg er klar over at jeg er gået lidt langt væk fra spørgsmålet, men hvis I sad inde med noget af denne viden så please, sharing is good)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-10-05 18:58

For at fjerne virus starter du i fejlsikret - slår systemgendannelse fra, derefter kan du scanne med antivirusprogrammet.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 21-10-05 19:22

I know I know... har gjordt det før. Men jeg kan simpelthen ikke finde synderen... Jeg kørte Hijack this fornyligt og det gav nogen ret gode resultater efter fix. Anyway, tilbage til de to sidespring oven over

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 21-10-05 19:28

Tøm cookies og temp.

Kommentar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 21-10-05 21:15

Oh crap. Den starter. Alt ting virker. Men så kommer der en "bip" lyd og computeren går i "stand by" - eller det vil sige den lille grønne lampe på Motherboarded lyser, skærmen er på standby, man computeren køre...!

Erm...HELP!

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-10-05 08:37

Du har vel ikke netværkskablet i under indstallationen - jeg ville starte på en frisk formateret HD.

Godkendelse af svar
Fra : TheOsirisDK

Dato : 22-10-05 09:54

Ifølge en troubleshoting chart ER det RAM'en. Jeg har bestilt nogen der nogen der "passer" og de burde være her Mandag.
Anyway, tror jeg vil holde denne thread åben lidt endnu, da jeg højst sandsynligt vil løbe ind i problemer med installationen.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 22-10-05 09:58

Takker for point, og god weekend til alle.