/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Tisser igennem hver nat næsten.. Hjælp
Fra : stinnepigen81
Vist : 1115 gange
50 point
Dato : 19-10-05 20:26

Hej jeg har et par tvillinge drenge på snart 2 den ene er begyndt at tisse igennem næsten hver nat jeg bruger junior bleer 11-25kg, holder igen med væske om aften.. hjælp, kom med en god løsning til mig??? mvh stinne 24år

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-05 20:55

Der kan jo være stor forskel på tvillinger.

Den ene er så begyndt at tisse igennem. Det er der mange i den alder, der kan gøre.

Børn i 5-6 års alderen kan også "tisse igennem" i løbet af natten.

Hvor meget tisser han så i løbet af dagen?
Er der forskel på "ham" og den anden tvilling?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-05 21:12

Tvillinger er ikke ens.
Væk ham et par gange og gå ud og tisse, og så kan du trække det lidt ud efterhånden, så han får en god oplevelse af at ikke have tisset i sengen.
Har han været ude for kraftige oplevelser.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-05 21:19

Eyvind

Det lyder næsten som om du er mor!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 19-10-05 21:22

Næ det bliver jeg nok aldrig.
Men jeg har haft meget med børnehaveklasser/skole/ture/spejdere/fodbold/og så lige at min kone passer børn til daglig...............lidt siver der altid ind.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 19-10-05 21:38

I tilfældet her er det jo ikke til at vide, hvor drengene i dagtimerne opholder sig.

Er de i dagpleje/vuggestue?

Hvis ja, så kan det jo være, at den ene af tvillingerne ikke føler sig tryg.

Der er mange børn, der ikke vil tisse andre steder.

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 19-10-05 22:22

Hej Stinne

Jeg vil starte med at komme med et lille faktum - Hvis du vækker drengen når han sover for at skift eller få ham på wc - er du med til at påvirke hans indlæring!! (dette er lige blevet påpvist på en Kæmpe stor konferance for børn/unge med søvn problemer!med flere neuropsykologer (hjernepsykologer) - psykologer, læger - og forskerer)

Ellers som far (til4) kan jeg fortælle dig (og give dig ret i )at skær ned på væskeindtaget efter kl 16.

Keep op the good work

Fusses

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-10-05 22:59

Ja, tag det HELT roligt, og se tiden an..det skal nok forandre sig..han er altså kun 2 år.
Som nævnt..det er utroligt vigtigt at få sovet igennem, båe med hensyn til velbefindende og indlæring...og søvnmønster senere hen.

Lad ham ikke få sukkerholdige drikke dagen igennem og hvis han skal have noget at drikke, om aftene så giv ham evt. mælk, det løber ikke så hurtigt igennem.

Cola er bandlyst

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 19-10-05 23:01

og...hvis det nu ikke forandre sig..kan det skyldes for lidt produktion at hormonet ADH (antidiroretisk hormo) sm er med til at holde urinen tilbage når vi sover.
Det er bla. dette hormon vi "lammer" når vi drikker alkohol

Kommentar
Fra : 86999984

Dato : 20-10-05 13:10

Hej Stinne.

Jeg har selv en datter på 3 år som har døjet meget med at tisse igennem om natten. Nu ved jeg ikke hvilken ble du bruger til dine drenge, men jeg brugte pampers, da jeg syntes de på dette tidspunkt var de bedste. Så skiftede jeg til Libero og tog den ekstra store model, og siden har vi faktisk kun haft et par uheld om natten, men du har måske prøvet begge slags? Jeg tror det er meget normalt at børn på et tidspunkt i deres liv tisser igennem, men jeg kan kun tilslutte mig det med, at holde lidt igen med drikkevarene efter 16.00

Held og lykke!

Kommentar
Fra : stinnepigen81

Dato : 22-10-05 08:00

Hej tak for alle jeres gode svare, tror jeg vil til at prøve med at vække ham et par gange om natten, evt. prøve nået potte træning, jeg er ung mor så jeg er glad for i hjælper mig sån på vej.. tak alle sammen..

Kommentar
Fra : mangorossa

Dato : 22-10-05 16:14

Ja, jeg synes jo det er synd hvis du vækker ham flere gange om natten.
Pottetræning? Ja, det hjælper altså ikke noget, børn er klar når deres krop er klar...sådan er det!!

Jeg synes du skal tage en snak, enten med din læge eller en evt. sundhedsplejerske...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-10-05 17:23

Er dine drenge hjemme om dagen eller er de i vuggestue/dagpleje?

Kommentar
Fra : stinnepigen81

Dato : 23-10-05 09:37

mine tvillinger er i dagpleje hver dag, da mig og deres far arbejder..

Kommentar
Fra : ans

Dato : 23-10-05 17:58

Har du så spurgt i dagplejen, hvordan han har det der.
Hvor ofte er bleen våd og hvor våd er den?

Kommentar
Fra : hyggelina

Dato : 03-11-05 00:25

Hej
Jeg er ny her og kunne ikke lade være med at læse dette spørgsmål, da det beskrev min drengs nætter ret godt. Han er godtnok 10 år, men han bruger stadig ble eller rettere gjorde indtil sidste uge, hvor vi fik et ringeapperat med hjem fra Skejby Sygehus. Heldigvis kan han godt vågne ved det. Det var min største frygt, at det var alle os andre, der vågnede og ikke ham selv. Men det er hårdt ved vaskebudgettet. Han er hos sin far hver anden uge, og det var så ham, der fik fornøjelsen af den første uge uden ble. Vores dreng er indtil videre meget motiveret, så vi håber det bedste.

Jeg har også en datter på 6 år, som har sovet uden natble ca siden skolestarten i august. Inden vi tog bleen fra hende, var den tør 2-3 uger hver måned (over 4-5 måneder, hvor jeg satte kryds for hver tør nat). Vi får hende op på toilet i halvsovende tilstand (hun er svær at vække), inden vi selv går i seng. Nu er det så, jeg er begyndt at tænke over, om hvilken erfaring andre har gjort i sådanne perioder. Hvor længe skal man foreksempel vente på, at de selv vågner for at gå på toilet?

Venter med interesse på svar.