/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
hvordan formatere man en linux hd tilbag~
Fra : polles
Vist : 742 gange
100 point
Dato : 28-10-02 23:33

hvordan formatere man en hd tilbage til fat32/nfts fra linux.
Hd er gået i hårdknude med linux redhat på tro det er 7 et eller andet.
og nu har jeg bare brug for at få denne hd formateret tilbage så den kan bruges på en win2k mask.
når jeg prøver at formatere den med en opstarts dos fdisk, så kan den kun se 3095 mb og det er oprindelig en 32gb hd.
Det må gerne være en nem løsning og det er ikke muligt for mig at starte den linux vers. op der ligger på hd pt.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-10-02 23:31

"polles" <polles.news@kandu.dk> wrote in
news:YMiv9.188250$Qk5.6625050@news010.worldonline.dk:

> hvordan formatere man en hd tilbage til fat32/nfts fra linux.
> Hd er gået i hårdknude med linux redhat på tro det er 7 et eller
> andet. og nu har jeg bare brug for at få denne hd formateret
> tilbage så den kan bruges på en win2k mask.
> når jeg prøver at formatere den med en opstarts dos fdisk, så kan
> den kun se 3095 mb og det er oprindelig en 32gb hd.
> Det må gerne være en nem løsning og det er ikke muligt for mig at
> starte den linux vers. op der ligger på hd pt.
>

Boot pc'en op på din linux CD og vælg "custom install". Fjern alle
ext2/ext3 partioner med "disk druid" (eller "fdisk" hvis du er modig) og
afbryd installationen. Reboot i win2k og fortsæt som normalt.

Michael

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-10-02 23:35

Michael Eriksen <abc@xyz.dk> wrote in
news:Xns92B6EF16C6C33kmedanbbsdk@212.54.64.135:

> "polles" <polles.news@kandu.dk> wrote in
> news:YMiv9.188250$Qk5.6625050@news010.worldonline.dk:
>
>> hvordan formatere man en hd tilbage til fat32/nfts fra linux.
>> Hd er gået i hårdknude med linux redhat på tro det er 7 et eller
>> andet. og nu har jeg bare brug for at få denne hd formateret
>> tilbage så den kan bruges på en win2k mask.
>> når jeg prøver at formatere den med en opstarts dos fdisk, så kan
>> den kun se 3095 mb og det er oprindelig en 32gb hd.
>> Det må gerne være en nem løsning og det er ikke muligt for mig at
>> starte den linux vers. op der ligger på hd pt.
>>
>
> Boot pc'en op på din linux CD og vælg "custom install". Fjern alle
> ext2/ext3 partioner med "disk druid" (eller "fdisk" hvis du er
> modig) og afbryd installationen. Reboot i win2k og fortsæt som
> normalt.
>
> Michael
>

Ups - husk også at slette linuxswap-partition!

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 00:54

Hej Michael!

28 Oct 02 kl.22:30 skrev Michael Eriksen til All:

ME> Boot pc'en op på din linux CD og vælg "custom install". Fjern alle
ME> ext2/ext3 partioner med "disk druid" (eller "fdisk" hvis du er modig)
ME> og afbryd installationen. Reboot i win2k og fortsæt som normalt.

En årgang havde Disk druid, det med ikke at gemme ændringerne, selvom man
afbrød installationen, er det stadig sådan?

Sidst jeg prøvede var det ikke rigtigt muligt, da den krævede en linux
swap/native før jeg kunne forsætte.

Bo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-10-02 23:51

polles wrote:

> hvordan formatere man en hd tilbage til fat32/nfts fra linux.
> Hd er gået i hårdknude med linux redhat på tro det er 7 et eller andet.
> og nu har jeg bare brug for at få denne hd formateret tilbage så den kan
> bruges på en win2k mask.

Sæt den i Windows 2000-maskinen og slet eksisterende partitioner med det
indbyggede partitioneringsværktøj - her kan du vist også oprette nye
partitioner.

> når jeg prøver at formatere den med en opstarts dos fdisk, så kan den
> kun se 3095 mb og det er oprindelig en 32gb hd.

La' vær med at bruge DOS-fdisk; der er temmelig mnage situationer med store
diske og non-DOS partitioner, den ikke kan håndtere.

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
Memory is like gasoline. You use it up when you are running. Of
course you get it all back when you reboot.
-- Microsoft help desk
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-10-02 23:54

Bo Simonsen wrote:

> 28 Oct 02 kl.22:30 skrev Michael Eriksen til All:
>
> ME> Boot pc'en op på din linux CD og vælg "custom install". Fjern alle
> ME> ext2/ext3 partioner med "disk druid" (eller "fdisk" hvis du er modig)
> ME> og afbryd installationen. Reboot i win2k og fortsæt som normalt.
>
> En årgang havde Disk druid, det med ikke at gemme ændringerne, selvom man
> afbrød installationen, er det stadig sådan?

Ellers kan man starte en linux-fdisk fra installationen (det ku' man i hvert
fald i 7.3 svjh).

/Rasmus

--
-- [ Rasmus "Møffe" Bøg Hansen ] ---------------------------------------
The Internet is full. Go away.
-- Joel Furr
----------------------------------[ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 01:03

Hej Rasmus!

28 Oct 02 kl.22:53 skrev Rasmus Bøg Hansen til All:

>> En årgang havde Disk druid, det med ikke at gemme ændringerne,
>> selvom man afbrød installationen, er det stadig sådan?

RH> Ellers kan man starte en linux-fdisk fra installationen (det ku' man i
RH> hvert fald i 7.3 svjh).

Ja, eller cfdisk hvis den er med i Redhat, under installationen. Den virker
ihvertfald

Bo

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 00:00

Bo Simonsen <Bo.Simonsen@f100.n236.z2.fidonet.org> wrote in
news:1035845663@f100.n236.z2.fidonet.ftn:

> Hej Michael!
>
> 28 Oct 02 kl.22:30 skrev Michael Eriksen til All:
>
> ME> Boot pc'en op på din linux CD og vælg "custom install". Fjern
> alle ME> ext2/ext3 partioner med "disk druid" (eller "fdisk" hvis
> du er modig) ME> og afbryd installationen. Reboot i win2k og
> fortsæt som normalt.
>
> En årgang havde Disk druid, det med ikke at gemme ændringerne,
> selvom man afbrød installationen, er det stadig sådan?
>
> Sidst jeg prøvede var det ikke rigtigt muligt, da den krævede en
> linux swap/native før jeg kunne forsætte.
>
> Bo
>

Det overrasker mig, men jeg har ikke gjort dette siden RH 6.x (tror jeg
det var), så du kan have ret. Jeg brugte muligvis også linux fdisk - det
er længe siden, så jeg er ikke helt sikker nu du presser mig.

Mystisk hvis man ikke kan slette ext2/3-partitioner på denne måde. Jeg
ville gøre forsøget - evt med linux fdisk.

Michael

Kommentar
Fra : polles

Dato : 29-10-02 00:39

skal jeg fortså det sådan at den eneste vej ud af det , er at hive en linux cd ned. ?? jeg havde håbet på noget lidt nemmere så som en eller anden smart boot disk (floppy)
Jeg køre ikke selv linux , og har kun hd fordi at ham der havde den oprindelig fik en ny og større.
troede ikke det var det store problem at formatere den tilbage til fat.
Hvis nu jeg skal hive en helt ny linux cd ned skal jeg så bare hive den nye vers 8 redhat eller kan jeg bare bruge en gammel vers ????

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-10-02 01:16

Hej Michael!

28 Oct 02 kl.23:00 skrev Michael Eriksen til All:

ME> Mystisk hvis man ikke kan slette ext2/3-partitioner på denne måde. Jeg
ME> ville g°re fors°get - evt med linux fdisk.

Med disk druid er jo specifik lavet til installationen, det er fdisk ikke, så
jeg tror du har mere held med fdisk. (linux's fdisk selvføglelig)

Bo

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 29-10-02 08:31

klik dig ind her og hent dette værktøj

http://www.mirrors.org/archived_software/www.bootdisk.com/original.htm
klik på
"Windows XP Custom Install Disk"
sæt en tom diskette i drevet og dobbeltklik på filen, den opretter så en bootdisc.
boot så din computer på den og når du har a:\> skriver du sådan her:
tryk enter ved hver linie

a:\>cd aefdisk
a:\aefdisk>aefdisk /unhident
a:\aefdisk>aefdisk /delall

genstart så computeren med din win9x/2k/xp bootdisc og opret din partition(er)
hvis du kun vil have een partition vælger du kun punkt 1 (opret primær partition
enter dig hele vejen igennem indtil du kun kan trykke på esc.
genstart computeren og ved a:\> skriver du format c:
nu skal du kunne finde alle dine gb. og indstallere win x.

der kommer sikkert nogle fejl under indlæsning af diskette, men dem skal du ikke
tage dig noget af.

Kommentar
Fra : polles

Dato : 30-10-02 03:42

til DK

Det virkede desvære ikke optimalt, kan stadigvæk kun få 3095 mb frem som den siger er 100% af hele hd

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 30-10-02 08:39

Hej Polle,

Partition Magic ka' gøre det, hvis du har det program...

ellers er her et freeware program der hedder "Ranish Partition Manager 2.42"... -->
http://www.ranish.com/part/
hvor der også er en HowTo og andre informationer omkring brugen af programmet... hvis siden sku' være nede ka' programmet også hentes her... -->
http://www.webattack.com/get/ranish.shtml

men hvor meget understøtter dit Bundkort mht. Gb grænse til Harddiske?

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : polles

Dato : 31-10-02 18:36

mit bundkort har ikke noget problem med at understøtte over 32 gb
Jeg prøvede faktisk tideligere at bruge partion magic på men fik stadigvæk samme resultat.
Og for det ikke skal være løgn så har jeg faktisk 2 hd med linux som er smadret om så skal formateres til fat/nfts.
Det er en hd som har været kørt i testmiljø og der har bla. også ligget en partion på win 2000 på 3 gb på den samme hd.
Regner med at det åbenbart kun er den jeg kan få frem hver gang, men hvor f... får jeg de andre gb frem, hvor linux partionen har ligget på ???

Kommentar
Fra : dk

Dato : 31-10-02 19:47

hvilket mærke harddisk er det ?
maxtor. ibm. etc. ?

prøv evt. med den bootdisc som jeg omtalte tidligere

prøv dette her for at se hvad den skriver
a\:>aefdisk /info
og
a:\>aefdisk /show
du kan finde flere kommandoer ved at skrive
a:\>aefdisk /?

Godkendelse af svar
Fra : polles

Dato : 02-11-02 01:28

Damn et fjols jeg har været :))
tak for din hjælp,
Problemmet er :der har aldrig været mere end 3200 mb hd, jeg blev ved med at læse det som 32gb og ikke 3.2gb
det første man bliver blind på er øjenene.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 02-11-02 08:02

Hej Polle,

LOL...

tja... det er jo hva' der ka' ske'...

det er lidt ligesom man ikke ka' finde den blyant man lige har brugt... man leder og leder... og tilsidst ta'r man en ny blyant, og når man så er færdig med at bruge den putter man den op bag øret, og så falder den første blyant ned... eller man leder efter sine briller, for tilsidst at finde ud af man faktisk har haft dem på hele tiden...

dog er det lidt surt at finde ud af at det kun har været en 3,2 Gb disk... det ku' da ha' været rart med lidt extra plads... men tillykke med at du fandt ud af det...

errare humanum est...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : dk

Dato : 02-11-02 09:15

Hej Polle,

LOL...

enig med strarup.................

go weekend