/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Lus i min datters hår
Fra : pallenoc
Vist : 3937 gange
200 point
Dato : 19-10-05 09:53

Min datter på 10 år har igennem længere tid været plaget af lus i håret/hovedbunden. Vi har snart opgivet at få bugt med disse små bæster idet vi selv mener vi har gjort ALT for at få hende fri for lus.
Inden for de sidste tre uger har hun fået speciel shampoo mod lus hver uge. Hun har været fået vasket håret mindst én gang hver dag i denne periode og grundigt kæmmet med en lussekam efterfølgende. Men vi kan simpelthen ikke få hende lussefri.
Hun er selvfølgelig dybt ulykkelig over dette og om muligt ENDNU MERE ulykkelig med tanken om at skulle klippes HELT korthåret som sidste udvej.
Men vi er efterhånden ved at nå det punkt, da hendes hårbund er begyndt at være "præget" af al denne intensive behandling.

Er der nogen som kender en "mirakelkur" mod disse forbandede lus.
(Vi har fået fortalt at man under krigen "vaskede" alle elevernes hår i petroleum, hvis der var en lusse-epidemi på skolen )

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Balcanard

Dato : 19-10-05 10:03
Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-10-05 10:09

http://www.netsundhedsplejerske.dk/babylex/index.php?option=laes&id=114

mirakelkur findes vist bare slet ikke - og det er noget værre skidt at komme af med. Både under plagen og når den er vel overstået er det en god ide at kæmme jævnligt - lus var engang noget man fik fra august til oktober - nu er det en helårsplage - desværre.

et lille råd - det er en god ide at sørge for gennem de kolde måneder at huer og andet hovedbeklædning ikke kommer i kontakt med andres - læg den i lomme eller ærme i stedet for at hænge på knæger.

Husk at vaske sengetøjet så en hunlus ikke sidder der og lurer

Tættekammen er absolut bedre end de luseshampoer der findes - men det er noget at et arbejde.

slå lus op på nettet og se hvad der står - krydser fingre for din datter - min måtte i sin tid klippes den ene gang hun blev angrebet - fra helt langt kruspersillehår til superkort hottentot - det var noget at en omgang - til gengæld tror jeg der må stå adgang forbudt for lus et eller andet sted da hun siden overhovedet ikke har haft noget siden trods epedimier osv

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-10-05 10:25

På apoteket kan man købe et lille sæt, det hedder Bugbuster. Det er en serie af tættekamme, som man bruger ca. hveranden dag i forbindelse med hårvask. Det er helt sikkert vejen frem! Disse kamme tager både de levende lus og æggene.
Når det akutte angreb er væk, kæmmer man håret med disse kamme en gang om ugen for at forebygge - og det holder udyrene væk!

Det er findes en mirakelkur - en dansk mand har opfundet en tættekam, der forbindes en støvsuger - og så med lidt snilde, skulle lusene kunne udryddes. Jeg har ikke prøvet dette, men min øvrige familie har til gengæld meget god erfaring med det ovenstående! (Jeg har søskende, der går/har gået i en skole, der i årevis har oplevet luseepidemi - og de har kunnet holdes helt lusefri)

god fornøjelse!

Vaxen

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 210 point
Dato : 19-10-05 10:36
Kommentar
Fra : guss48

Dato : 19-10-05 10:40

Angående luse er det bedste middel at vaske håret med balsam og derefter bruge tættekammen så kan lusene ikke sidde fast og er nemmere at kæmme ud gør det hver dag en uge og de er væk
God fornøjelse

guss

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-05 10:41

Min datter var i en meget lang periode angrebet af lus, hendes sidekammerat i skolen var også, men hun fik ikke gjort
noget ved det, så min datter blev angrebet konstant. Hun var blevet imun overfor alt hvad der fandtes på markedet, så en dag i desperation, brugte vi det man bruger til hunde, det var måske ikke det sundeste, men vi har ikke haft lus
siden, - nu skynder jeg mig lige at banke under bordet -.

Et andet godt råd, som vi dog ikke har haft behov for at afprøve, er tree traoli, (sådan staves det ikke, men jeg kan ikke huske hvordan det staves vi kalder det i daglig tale for teak træsolie) det er det der australske noget, det kan købes i Matas, der findes en hel serie, shampoo, balsam, creme m.m.

Husk også, at hvis hun har nussebamser og andre ting som ikke kan koges, så strit dem i fryseren et døgns tid, så æggene bliver slået ihjel

Kommentar
Fra : vivi1959

Dato : 19-10-05 10:46

Hej pallenoc.
Den støvsugeranordning, som vaxen nævner, kan kun anbefales. Det er ligesom et xtra mundstykke, der bliver sat på og lusene bliver opsamlet i det, så man kan se, hvor mange man fanger. Det lyder som om din datter er ramt af "Københavnerlus". Det er den mest resistente luseart, vi har. Det tager meget lang tid at komme af med dem, men med tålmodighed lykkes det (min søn havde dem 3 mdr, inden de var forsvundet). De skal simpelthen kæmmes væk. Samtidigt skal i vaske både sengetøj og dyner, samt andet hendes hår har været i berøring med. I kan også hjælpe dem lidt på vej ved at smøre hår og hovedbund ind i margarine eller olie og sætte en badehætte over. Det skal hun sove med eller gå med hele dagen, altså ca 8 timer. Derefter kæmmes håret, før det vaskes igen. Det skal muligvis gøres nogen gange, før de er helt væk.
Mvh Vivi

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-05 10:56

Der er to muligheder, hvis I virkelig har gjort alt:

Den ene er, at lusene er blevet resistente over for div. midler (hvor Prioderm er det bedste), eller også, at smittekilden er tæt på hende hele tiden.........og bliv nu ikke fornærmet når jeg også udover kammeraterne, foreslår den nærmeste familie.

Da min datter for 10-11 år siden havde samme alder som din datter nu, opdagede vi også, at hun havde lus.
Besked til skole og alt det der, aflusning......dette gentog sig 4 gange inden for et par måneder.

Til sidst var jeg ved at blive rigtig sur, da jeg var klar over, at de lus måtte komme et sted fra (og familien blev tjekket hver gang).

Så en morgen havde min datters veninde overnattet her, som så ofte før.
Men denne dag havde hun glemt sin hårbørste.....og der var løse hår i den med luseæg siddende fast.
Telefonsamtale med pigens far, som blev stiktosset og sagde en masse grimme ord, over at jeg påstod at hans lille pige havde lus, indtil en meget "rødøret mand" en uges tid efter, kom og stak mig en undskyldning, det var nemlig ham, som var fyldt med lus, uden i øvrigt at have mærket nogen gener af det (og endda temmelig korthåret var han).
Man behøver ikke klø for at have lus...det er kun i begyndelsen grundet en reaktion på lusenes bid, som hovedbunden hurtigt vænner sig til)

Nå men til udryddelse af lus:

Luseæg sidder temmelig fast i håret (også de afklækkede æg bliver siddende) og dem kan man IKKE fjerne ved hjælp af diverse shampo, børster eller støvsuger eller noget (kun fjerne ved at skrabe dem af hvert enkelt hår), det kan man kun med selve lusene.

Derfor : vask håret med Prioderm (slår æg og lus ihjel, såfremt de ikke er immune)) Vask det der kan tåle 60 grader (skal være mindst 60 gr.) Resten tøj, bamser m.m. får en overnatning i fryseren.

Og mindst lige så vigtig: Tjek familien, og få hendes nærmeste omgangskreds til det samme.

Det sikreste tegn, er at finde æggene klistret på hårene, tæt ved hovedbunden, og oftest i området bag ørerne og nederst i nakken.

mvh dova

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-10-05 11:03

Prioderm er for længst udkonkurreret af de multiresistente lus, som børnefamilierne har fornøjelse af i dag - det løb er kørt!

Tættekam er ikke bare den sundeste vej, men også den eneste vej til et lusefrit hår! Man skal dog ikke tro, at det er gjort med behandling til lusene er væk. Med en god forebyggende indsats kan disse utysker holdes helt væk - også selv om børnene omgås smittekilder.
Det handler om, at gøre det til en ugentlig hyggestund, hvor barnet får kæmmet håret samtidig med, at der snakkes og hygges. Det behøver ikke at være så slemt! Og denne forebyggelse skal fortsætte indtil barnet ikke længere udsættes for den voldsomme smitte.
Hvis alle forældrer gjorde dette, ville lusene ikke have en chance - men sådan hænger verden jo ikke sammen. Derfor må vi jo alle selv tage ansvaret

Vaxen

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 19-10-05 11:08

Da jeg var barn, brugte mine forældre hundeshampoo, som både er billigere end luseshampoo og mere skånsomt for hovedbunden.

Min søster der er frisør, lader sin datter side med balsam i håret - på den måde kan lusene ikke på ilt og er lettere at kæmme.

Husk at oplyse på skolen samt evt. fritidsordning at de har et luseproblem - nogle forældre gider desværre ikke at sørge for deres børn, så problemet vil fortsat havne på andre børn, fx. din datter.

Mvh. AMP

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 19-10-05 11:24

Nu har jeg jo heldigvis drenge, og to gange har de små haft lus, de store har ikke prøvet det.

Jeg klipper mine knægte HELT korthåret, der røg alle æg nemlig, de sidder jo lidt ude på hårstrået.

Så balsam i og igang med tættekammen og det kan sagtens tage en time at få alle lus ud.

Det gamle råd med at lægge dyner, puder og sengetøj i fryser er ikke nødvendigt mere, det læste jeg lige i Urban forleden, men huer og børster skal vaskes.

Hvis ALLE forældre kæmmede hver week-end, så var DK snart lusefri, fordi lusene kan ikke overleve week-enden over i skole og SFO ( står der på de sedler vi får hjem fra vores skole).

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-10-05 11:31

Jamen, man kan altså ikke fjerne luseæg ved at kæmme, uanset hvor meget man gerne vil, man skal skrabe endda temmelig meget hårdt omkring et hårstrå, for at skrabe ægget løs/af .....man kan kun fjerne de levende lus......hvis man skal udrydde lus på den måde, skal man kæmme flere gange om dagen, indtil lusene bare uddør fordi de ikke kan nå at formere sig = at lægge nye æg efterhånden som de eksisterende æg klækkes.

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 19-10-05 11:35

Dova, der tager du fejl...
Man kan godt kæmme luseæggene af - man gør det ved at fedte håret fuldstændig ind i balsam og derefter kæmmer med en dertilindrettet tættekam - som selvsagt er meget tæt.

Been there, done that

Vaxen

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 19-10-05 11:51

Der er allerede mange fine råd og links jeg/vi vil prøve at følge nærmere op på.

Vi har desværre også som flere af jer, oplevet at det ikke er alle på skolen som "tager det lige alvorligt/seriøst" når der er/opdages lus på eleverne. Som dova beskriver, har vi også haft et eksempel med en "luseangrebet" elevs forældrer, som ikke ville "tro på eller erkende" at hendes datter var en "smittebærer". Til sidst måtte hun nærmest kronrages for at stoppe smittekilden.
Det er netop dette som vores datter frygter mest, at skulle "beebobbes".
Selvom hun er en alm. sød pige, tror vi ikke hun lige har den selvtillid det "kræver" at gå fra langt hår til 5 mm langt....det er nok også mest derfor vi leder efter en "alternativ" behandlingsmetode indtil videre.

Foreløbig TAK for jeres kommentarer...bliv bare ved hvis I kommer på flere

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-05 11:54

pallenoc.... da vi oplevede at smittekilden var fra en veninde, og hendes forældre nægtede, kontaktede vi skolen, de

sørgede så for, sådan helt tilfældigt, at skolesundhedsplejersken kom uventet og tjekkede børnene, og da der så kom

brev med hjem fra skolen, blev det taget mere seriøst. Men som sagt, en gang hundeloppeshampoo, fjernede problem-

et fuldstændigt, nemt og og smertefrit med kun EN behandling.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-10-05 13:29

lukker her - men synes lige : der er en god grund til at den famøse tættekam bliver kaldt for en "luseforskrækker"

Godkendelse af svar
Fra : pallenoc

Dato : 24-10-05 12:27

Mange Tak for svaret miritdk. Vi prøver at følge op på dette link

En STOR tak for alle indlæg i denne tråd!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-10-05 08:42

Til din oplysning :

har forbindelse til en familie med nøjagtigt samme problem der af sundhedsplejersken fik at vide at det var tættekammen der skulle bruges igen og igen og igen - de er nu glade allesammen - pigen er fri for uhyrerne og forældrene fri for den daglige kamp. Der er for en uges tid siden opstået lus i klassen igen igen - men pigen er gået fri - det eneste de gør er at kigge godt efter med meget korte mellemrum og ved mistanke får pigen en tur med tættekammen (med balsam i det lange hår) - ikke så slemt som i starten hvor de troede det aldrig ville gå over Hun er sluppet helt for første gang - så det kan betale sig at være på mærkerne

Held og lykke med jer