/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
yamaha 4-g motor-dyse problem
Fra : 127tage
Vist : 632 gange
50 point
Dato : 18-10-05 20:07

jeg har en yamaha 4.g med 43 mm jern cyl. 16 mm mikuni kab. og indsuningsplade. og 5.3 hk tunudstødning.

problemet er at jeg synes den dør en lille smule og rykker lidt når den får fuld gas når den er trukket næsten helt ud i de sidste omdrejninger der er i den. jeg køre med en størrelse 180 dyse i. jeg trode så at den bare skulle have en større dyse så jeg satte en 190 dyse i og nu køre den slet ikke godt den vil ikke trække særlig godt i 2.3.4 og firetakter som en gal... det lyder næsten som den er ved at drukne. og når jeg giver fuld gas dør den næsten

hvad skal jeg gøre ??? jeg har prøvet med den størrelse dyse 180 at få en let stempelsætning to gange så man skulle jo mene at den skulle have en lidt større mængde benzin.

Kommentar
Fra : nilsg

Dato : 18-10-05 20:13

prøv med 180 dysen, sammen med lidt mere modstand i indsugningen (luftfilter).
nilsg

Kommentar
Fra : USJ9

Dato : 18-10-05 22:42

Hej 127tage.
Har selv haft en lign. yamaha. Kørte selv med 16 mm kab og tun. Kan også huske jeg kæmpede en kamp med at få lortet til at køre perfekt. Jeg kan ikke huske, om jeg på noget tidspunkt brugte så stor dyse som du beskriver. Normalt bruger sådan en (lovligt) kun 110-115. Har du evt pillet ved nålens placering. Den sidder som standard 3 hak fra oven. Har du tjekket platiner (afstand 0,3 - 0,4mm og tændrør. Rart at høre, at den fede knallert stadig kører på den danske veje. Held og lykke med rep. Jeg mindes stadig.........

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 18-10-05 22:51

Ja, den er jo ved at drukne med 190 dysen.
Hvis 180 ikke passer, så må du jo sætte 184 i, men i alle tilfælde SKAL den 4-takte i første og anden, og også i 3`de når den køres helt ud, eller ned ad bakke, eller passer dysen ikke.
Nu kan du jo have skadet stempelet så meget, at uanset hvad der kommer i så er du stadig tæt på en stempelsætning.
Men forfald ikke til at give den en extra sjat olie i benzinen, som mange siger, da du derved får mindre mængde benzin og mindre køling, så altså præsis 3% blanding, og så kan andre skrige osv, det er og bliver min mening.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : NoShyGuy

Dato : 19-10-05 00:23

3% er altid en god en.
2% er i underkanten og 4% når ikke at forbrænde og giver bare koks på toppen af stemplet og topstykket.
Har du prøvet med nye platiner? Se de gamle om der er slidt et lille bjerg/krater på dem.

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 19-10-05 08:02

hvor kan jeg købe en størrelse dyse 184 ??? er ret sikker på den får lige i underkanten af benzin med en str. 180 for den opføre sig ligesom en puch der køre med en for lille dyse...

mvh

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-10-05 11:20

Langt de fleste størrer knallertmekanikere har et dyseopboringssæt, så de kan altid lave din dyse størrer i den størrelse du vil have.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 19-10-05 17:49

der er noget der undre mig og det er at jeg har haft problemer med at få den til at stp i tomgang, og mens jeg sad og rode med de dyser skruede jeg luft skruen helt i bund og så kunne den sagtens stå stille og roligt i tomgang. men da jeg skruede den 1,5 omgang havde den meget svært ved at holde tomgang... hvordan kan det være ???
mvh

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 50 point
Dato : 19-10-05 18:25

Noget der tyder på en lille utæthed, feks. kan pakningen bag indsugningsflangsen(Membranhuset), være lidt utæt.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : 127tage

Dato : 19-10-05 19:26

kan det ikke også have noget at gøre med at den rykker lidt i toppen hvis den trækker falsk luft ??? fra den der indsunings en der ???

har lidt tjekket og kan se at den er også en smule utæt ved toppakningen, kan det ikke også spille lidt ind ?

har også lagt mærke til at engang imellem hvis jeg har holdt stille i et kryds i et minut eller to kan den godt finde på at firtakte med det samme når jeg sætter igang igen lige i ca 10 sek. hvordan kan det være ??

med venlig hilsen
tage

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-10-05 23:52

Den må ikke være utæt nogen steder, og overhovedet ikke ved topstykket, så er det fordi den ikke har fået ny pakning og olie på gevindene, og ikke er spændt lige.
Når motoren bliver meget varm, som den gør når den holder stille og ikke får fartvind på køleribberne, så har den ikke så stort behov for fed blanding, og 4-takter nemt. Derimod har den behov for meget fed blanding når den er kold.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bjarne_yamaha

Dato : 23-01-07 20:25

en ting jeg ved er at alt fra din karbu. til dit topstykke skal være 100% tæt for falsk luft gir virkelig ubehaligheder!!!!

bøvler selv med lidt dysse prob. på min gamle ged af en fs1. og den har 220 dysse i for ellers dør min osse og der er intet at sige anden end min cyl. er pisse dårlig samt mine stempelringe sikkert er smadret og vis der ikke er modstand nok i din udstødning kan det gi problemer med optræk + topfart....

men prøv at pille din menbran af og puste i den vis du får en lud frem som brummer er den ok den ene vej men vis du suger i den skal den være helt tæt for ellers kan det osse gi prob..... håber du kan bruge det til noget

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 23-01-07 23:36

Nok ikke sikker han kan bruge det til noget, da han spurgte for snart 1,5 år siden.

Godkendelse af svar
Fra : 127tage

Dato : 28-01-07 19:29

Tak for svaret pallebhansen.