/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Forbehandling af gipsplader
Fra : fk2001
Vist : 655 gange
50 point
Dato : 18-10-05 10:56

Jeg vil gerne vide om man kan bruge en almindelige vægmaling glans 5 til forbehandling af gipsplader i stedet for alkydgrunder som vist er det normale. Vi skal have savsmuldstapet sat op og ville gerne bevare muligheden for at kunne fjerne tapetet igen uden at ødelægge gipspladerne. Grunden til at jeg spørger er, at vi har 10 liter maling i en farve vi ikke skal bruge til noget. Der skulle være nok til tre gange.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-10-05 11:07

glans 5 er beregnet på at male lofter med så det kan du

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 11:24

Ja brug du bare den, men om du kan hive tapetet ned bagefter uden at beskadige gipspladen er nok usikkert.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-10-05 11:30

Fijala - vi har prøvet det - det er nøjagtigt lige så besværligt/nemt som at fjerne fra alt andet - men man skal godt nok ikke bruge de store kræfter (opdagede vi da vi fik hakket i pladerne) - så man skal fjerne med varsomhed

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 18-10-05 15:32

vil anbefale at grunde gipspladerne med "blåvand" micro/ fåes hos røverkøb det er i bedstefald MEGET billiger ind i silvan

Kommentar
Fra : bredker

Dato : 18-10-05 16:47

rotw>>det vil da netop forvære den ønskede virkning

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 18-10-05 18:32

Nej. Gipsplader, der er behandlet med Microdispers er ret nemme at få savsmuldstapet af. Taler af erfaring. Malign kan også bruges, men det skal dække helt ellers dur det ikke.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 18:49

Ja så lærte man også noget idag. Hvad med tapetet vil det så ikke "rasle" af af sig selv efterhånden når nu vedhæftningsevnen ikke er så god

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 18-10-05 19:05

Vedhæftningen klarer tapetklistret, så det er ikke noget problem, men når du vil have tapeten af igen, så bløder man det normalt op, og her vil vandet altså ikke trænge ind i pladen og blødgøre den, men blot trække ud i tapeten - som så bliver relativ nem at pille ned.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 18-10-05 19:24

sikke viden man får og så er det ikke engang mit spørgsmål. Jeg suger til mig.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 19-10-05 08:57

Hej mariafrederiksen,

Tror du det bliver tilstrækkeligt ”vandtæt” hvis jeg maler tre gange med en glans 5? Malingen er fra Dyrup så det er nok en rimelig kvalitet. Omvendt så er glans 5 jo ikke speciel vaskbart.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 19-10-05 09:40

mariafrederiksen har givet dig et svar om at det er rimelig ok - det vil jeg også sige - som først skrevet har jeg prøvet det - at jeg/vi så ikke var særlig smarte da vi skulle have tapet af igen var vores skyld - moi lol - så du kan sagtens bruge glans 5 - du kan egentlig også lade være og blot tapetsere - så rigtig god fornøjelse. Jeg synes det er en god ide at male først som du jo vil.

Annuller spørgsmålet
Fra : fk2001

Dato : 20-01-06 13:35

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål