/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
Bådtrailer blokerer
Fra : pfan
Vist : 3870 gange
200 point
Dato : 17-10-05 23:19

Min Brenderup bådtrailer med påløbsbremse blokerer i hjulene efter få ugers stilstand. Håndbremsen har jeg ikke aktiveret under parkering.Hvergang jeg så skal hente eller udsætte båden, må jeg afmontere hjul, banke rust, bakse osv. så den spontane tur blir som oftest aflyst.
Er der noget jeg kan gøre, udover at opklodse og dreje hjulene dagligt, året rundt? Findes der anti-rust middel der ikke ødelægger bremseevnen? --- Jeg er meget glad for min Ryds BFC, men hader min trailer!

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-10-05 23:31

Skil navene ad, og giv dem masser af fedt. Jeg gætter på, at du kører traileren helt ud i vandet, og så trænger der vand ind. Og da det jo næsten helt sikkert er saltvand, gør det sin virkning.
Et godt gæt er, at der skal nye pakdåser og lejer i, mens du er igang.

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 17-10-05 23:44

prøv at slække påløbsbremsen

Kommentar
Fra : alka

Dato : 18-10-05 07:28

Jeg havde også en Brenderup trailer, med samme problem (1978) Efter mange tovtrækkerier med forhandler og Brenderup, solgte jeg traileren, da Brenderup fabrik meddelte mig, at traileren IKKE var konstrueret til at komme i (salt)vand! Der ville trænge vand ind i lejer og bremser, som efterfølgende skulle skilles ad, renses smørres evt. udskifte dele.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 18-10-05 08:40

Nu ved jeg ikke om BRENDERUP TRAILER har specielle "lukkede" lejer, men da min lillebror og jeg for 5-6 år siden byggede vores egen bådtrailer til en HORNSYL 20 jagtbåd, fik fik monteret lukkede lejer som oven ikøbet var fremstillet i rustfrit stål.
Mht. til dine bremser er det desværre nok ikke muligt at forhindre at disse korriderer af gentagne neddykninger i saltvand. Det er nok ikke så meget bremsebelægninger og tromlerne som er det største problem, men de forskellige fjedre, kabler og stangforbindelser som ruster og derved ikke forbliver funtionsdygtige. Find ud af om disse komponenter kan skaffes i rustfrie materialer. Hvis ikke vil det måske være en mulighed at få lavet disse specielt til din trailer.
Man skulle jo bare mene at andre havde samme problematik, så jeg er sikker på at dette findes på markedet...det skal bare findes....som nævnt fandt vi frem til de bl.a. "rigtige" lejer da vi byggede vores bådtrailer.

Prøv evt. at henvende dig hos DPC (Preben Schultz) 65361753. De arbejder i rustfrit stålkomponenter til bådbranchen (jeg fik omtalte lejer igennem ham)

Held og lykke!

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pjk

Dato : 18-10-05 22:11

Jeg har tit stået og ventet på at andre skulle søsætte dere joller og set at de køre trailer så langt ud at de ikke kan gå bag om bilen. Jeg tror da f..... at de har problemer med deres bremsere alle kabler og stik bliver fyldt med saltvand.
Det værste var en er ikke engang pillede lygtebommen af.
Jeg har haft samme problem. jeg kørte min traile ud sådan at vandet lige rørte båden. Mine kabler satte sig altid fast og det er jo ikke gratis at skifte de 2 gange om året. Jeg løste det ved ikke at køre trailer 5 meter ud i vandet. Jeg bakker den kun ud til der er ca 5-10 cm op på dækket. Jeg har nu ikke skiftet kabler i 3 år !!
Jeg vil lige indskyde at min trailer er med tip, og det gør det MEGET nemmere at søsætte og også når jolle skal hives op igen.

Kommentar
Fra : kogalejy

Dato : 13-01-06 00:23

Nu kan jeg jo ikke adskille og kikke ind i dine hjul, for så ville det nok ikke være svært at hjælpe dig. Jeg kan ikke tænke mig at det har noget med lejerne at gøre, men at bakkerne sætter sig fastlåst ud mod bremsetromlen. Hvis dine stangforbindelser til bremserne er løse må problemet ligge i at tilbagetræksfjedrende i bakkerne ikke er i stand til at trække bakkerne fri fra tromlerne, den arm der aktiverer bakkerne og trykker dem ud mod tromlen sætter sig sikkert fast, det er en ting man ofte ser ved håndbremsen i biler, det gælder om at få den/dem løsnet så de nærmes kan dingle og derefter klaske dem til med fedt, og her vil det være godt at få fat i noget vandbestandit fedt Du må gerne fedte alt omkring fjedrenes fastgørelser og bakkernes ophæng ind og prøv så at aktivere bremsen inden du monterer tromlerne så du er sikker på at bakkerne bevæger sig ud og ind som de skal, så er dit problem løst. Mvh. K.