/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Lugt fra petroleumsovn
Fra : Sindbad
Vist : 11947 gange
50 point
Dato : 17-10-05 22:17

Jeg har købt en petroleumsovn af mærket "Pot(t)" brugt i Den blå Avis. Den varmer godt nok, men lugter forfærdeligt, selv om jeg bruger såkaldt lugtfri lampeolie fra Borup Kemi. Den virker med en væge, der skrues op og ned.

Hvordan bliver jeg fri for lugten?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 23:03

Når du i forvejen bruger lugtfri lampeolie, er der ikke noget at gøre. Dem med væge vil altid lugte, desværre. Vi

havde en Zibro, den stank heldigvis kun til den var blevet varm, men det var nu også stygt nok

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 17-10-05 23:34

Har du ordentlig aftræk fra ovnen. Den skal kunne brænde uden væsentlige lugtgener. Det kan også tænkes, at den trænger til en rengøring, men en ordentlig skorsten er alfa og omega

Accepteret svar
Fra : betonjens1

Modtaget 50 point
Dato : 18-10-05 00:06

Du skal sørge for at vægen er hel ren for slagger du kan mærke om den er hård på det øverste stykke og så skal den sede lige dvs. du skruer vægen helt ned så der kun stikker 1-2 mm.op og skære den til med et barberblad og sørger for den ikke er trevlet.dernæst skal den brænde med en blå flamme det viser at den brænder koregt jo mere gul flammen er jo mere lugter den da petroliumen ikke bliver forbrendt rigtig du kan regulere ved at stille på lufttilførelsen
eller skrue ned for vægen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-10-05 00:07

rens den og undersøg om den kan bruges med lugtfri petroleum

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-05 00:20

En petroleumsovn lugter altid, uanset hvad du kommer i den.
Nogen mere end andre.

Men der er allerede nævnt nogen mulige løsninger, jeg vil så komme med en mere:

Er der god nok udluftning i rummet når ovnen er tændt?

Sådan en ovn danner CO2 og fortrænger ilten i rummet, (og det kan medføre helbredsgener i form af utilpashed og trærhed) og muligvis også være skyld i, at ovnen ikke forbrænder som den skal.

Man bør aldrig sove i samme rum som en tændt petroleumsovn, og der bør altid være et vindue åbent.

mvh dova

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 18-10-05 01:23

Jeg kom i en lejlighed i København hvor eneste varmekilde er en petroleumsovn (pyha - der blev godt nok slæbt mange dunke op på 3. sal) når den lugtede ekstra meget var det som regel tid til udskiftning af vægen. Men ja - en petroleumsovn kan lugte fælt.

Hmm....det lyder godt nok farligt at bruge sådan en ovn (vores bedstemor blev nu 92 år og havde fyret med petroleum i ca. 50 år) - og smadder koldt om vinteren, hvis man altid skal have åbent vindue men selvfølgelig skal ovnen være i orden og selvfølgelig skal man sørge for udluftning, det skal man altid uanset hvilken varmekilde man har.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-10-05 11:22

det er korrekt at der skal være rimelig god udluftning hvis det drejer sig om en fritstående ovn uden aftræk - det siger jo sigselv.

Men jeg kan da oplyse at vi en overgang i en lejlighed, der skulle renoveres og bla. have indlagt fjernvarme, over en periode havde petroleums ovne - fritstående - alle steder uden problemer med lugtgener - vi fyrede med lugtfri petroleum og det eneste tidspunkt vi kunne lugte lidt var lige efter ny påfyldning - så op med vinduerne i 10 minutter og så var det overstået.
Det passede nu fint med at der jo altid skulle luftes ud alligevel - helt som man skal og bør uanset hvad man fyrer med.

Kommentar
Fra : Sindbad

Dato : 19-10-05 11:52

Jeg har skåret vægen til, som betonjens foreslår, og nu brænder den med en fin, blå flamme. Men den lugter stadigvæk! Overvejer at prøve noget af det petroleum, som Zibro laver til deres ovne - kunne det hjælpe, tror I?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-05 12:05

Sindbad, det tror jeg ikke, vi prøve begge produkter, og vores Zibro lugtede stadig når vi tændte den, som jeg skrev i

mit første indlæg, tror jeg du må affinde dig med lugten

Godkendelse af svar
Fra : Sindbad

Dato : 19-10-05 12:15

Tak for svaret betonjens1.