/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
Hvad er "strikkelise"?
Fra : Camillasmoster
Vist : 4416 gange
50 point
Dato : 17-10-05 21:04

Supersine669 - har lige lavet et tip desangående....

Men nogle af os har ikke børn - men æælsker så noen alligevel (går ud fra, at det har noget med så noen at gøre )

Hvad er det?

Hanne

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 21:07

pyy haa, så var det altså ikke kun mig, der manglede et link . Jeg har været inde og kikke på siderne, men jeg syntes

ikke det klart fremgår hvem "hun" er

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 60 point
Dato : 17-10-05 21:10

http://www.krea.dk/VareDetaljer.aspx?VareNummer=21001273

Er det ikke det, der i "gamle" dage var en tom garntrisse, hvor der blev sat 4 søm i , så kunne man hækle/strikke laaaaange rør.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-10-05 21:16

Hedder de ikke noget andet?

Så'n en har jeg da vist liggende et eller andet sted i menageriet.

Er det ikke en gimper?

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 17-10-05 21:19
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 21:19

det man lavede hed vist hestetømme, men om den blev lavet på en gimper??.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 17-10-05 21:20

nej hanne, det er ikke en gimper. en gimpenål bruger man til at lave løkker med (viladersomomdeterpelsværk)....
men strikkelise er et godt gammelt navn - jeg kender ikke andre

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-05 21:21

Det hedder en trisse, i gamle dage var trisserne lavet af træ, derfor kunne man slå små søm i.

Godkendelse af svar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-10-05 21:28

Tak for svaret ans.

Det er garntrisse rigtigt!

Du får poængerne, da du kom først på sporet af gimpen, øhh strikkelisen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 21:32

hvorfor siger man egentligt, at en pige kan være en - gimpe -???

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-10-05 21:36

Ja, we do wa - Dansk Sprognævn....... a chækker liige

Kommentar
Fra : Sannie

Dato : 17-10-05 21:36

En strikkelise kunne man i "gamle dage" lave af sytrådspoler - de var nemlig lavet af træ - dengang!
Så hamrede man 4 små søm i i den ene ende, så de dannede et kvadrat - og så var det ellers bare i gang med hæklenålen, så man kunne fremstille en "hestetømme"!

De (hestetømmerne) var osse gode som snore til div. strikketing ... babybukser (ren nostalgi) og hvad man nu ellers brugte snore til.
Men det var ulig noget hurtigere at sno en snor end det var (er) at lave dem på en garntrisse / strikkelise. ;)

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-10-05 22:00

Ja, jeg kan da huske, at min er i gul plastik med blå top og små søm.

Jeg tror, jeg kun syntes, det var sjovt at nusse med. Jeg kan ikke huske, om jeg brugte dem til noget.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 22:17

min veninde havde en, der var udformet som en champignon, rød i toppen med hvide prikker

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-05 22:36

http://www.smykkemakeren.no/bilder/strikkelise.jpg

http://photos1.blogger.com/blogger/2702/664/200/whosthat2.jpg

http://www.mikalamortensen.dk/gifjpg/trisser.jpg

Det sidste billede ligner mest det, jeg har set som en trisse, men den var lavet af træ og hjemmelavet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-05 22:38
Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 17-10-05 23:12

Det med gimpen og Dansk Sprognævn er ikke lige en nød, jeg kan knække nu.

Jeg tror skisme da, jeg laver spørgsmål om det.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-05 23:24

Fra Nudansk Leksikon

Gimpe = En sur og skrap kvinde.
> afl. af dialektalt verb. "gimpe" ' vippe,gynge' ; egl. 'letsindig kvinde.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-10-05 01:28

Åvkæj, så dropper jeg det spørgsmål

Tak for'et ans!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-10-05 11:34

Hanne rend lige ned i netto - de har præcis i disse dage tilbud på en strikkelise med garn og det hele - plus vejledning - så kan du for en billig penge øve dig.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-10-05 11:38

Heeeej miritdk! long time no see...

Nåh ja, det har jeg forresten set i Netto.

Men jeg kan alså godt huske, hvordan man gør

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 18-10-05 11:40

godt så - lol

jamen er her da sådan on og off

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-10-05 12:28

Joh deeett - bare du er her

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 18-10-05 16:02

PRØV bare at se, hvad man kan lave af smukke halskæde mm af en strikkelise

http://www.reverompadesign.com/Smykker.htm

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 18-10-05 23:01

Wauw! Dét må jeg prøve - tak supersine669!

Uha, nu skal jeg til at lede efter strikkelise - hvor i menageriet kan hun mon være....

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-10-05 23:35

Hvis du ikke finder hende tager du i Netto og køber en for 28 kr.

Kommentar
Fra : supersine669

Dato : 19-10-05 09:54

Det var så lidt *SS*

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-10-05 10:45

Hvis jeg ikke finder hende, er hun nok gået i Netto