/ Forside/ Interesser / Fritid / Sport / Spørgsmål
10  Klaudi 1810
Ankelstøtte
Fra : jhammersholt
Vist : 1655 gange
100 point
Dato : 17-10-05 20:44

Hej

Er der nogen der har erfaring med ankelstøtter?
I april brækkede jeg anklen på en løbetur fordi jeg vred om. dette har gjort mig meget nervøs for at begynde igen. Jeg har tænkt på om en ankelstøtte ikke kan hjælpe mig. Er der nogen der har erfaring med dette? Jeg har set man kan få med og uden skinner. Er det ene at foretrække? er skinner ikke generende og gnaver? Mine løbeture ligger under 10 km.

Hilsen Mitzi.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-05 21:02

Jeg mener ikke du skal bruge noget med skinner, det er ikke egnet til løb, men mere til hvis det er en nuværende skade der skal have støtte..

men et støttebind, om noget.

men vigtigst er at du bruger det rigtige fodtøj, og at du ikke starter for hårdt ud med at træne.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : vil.du

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-05 21:27

Jeg har haft kompliceret brud i ankelen og da ankelen indeholder meget vigtige led, er det noget andet med et ankelbrud end med et 'almindeligt benbrud'. Jeg har i dag, mange mange år efter, mange senfølger efter dette brud.

Derfor er mit råd til dig - bed om nogle KLARE retningslinier for hvornår og hvordan du skal starte din løbetræning op igen, hos den behandler du har været tilknyttet, eller på den hospitalsafdeling du har været på! Kun ved at spørge dér, kan du være sikker på ikke at gøre noget forkert.

Jeg selv brugte først (naturligvis efter diverse gipsaftagninger) almindelig elastikbandage, dernæst en ankelstøttebandage (en slags 'sok' uden hæl og tæer - apoteket) - men kan stadig i dag, have brug for at 'fixere' ankelen med dertil beregnet bandage (en slags lidt tyndere elastikbind, der klæber på den ene side og forbindes på en bestemt krydsende måde).

Men spørg dine behandlere, et ankelbrud skal man ikke spøge med.

Venlig hilsen vil.du/Dorthe.

Godkendelse af svar
Fra : jhammersholt

Dato : 20-11-05 08:03

Tak for svaret vil.du.