/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hvad betyder navnet Krog/Krogh?
Fra : karenD
Vist : 1340 gange
100 point
Dato : 17-10-05 13:35

I forbindelse med det nylig stillede spørgsmål fra Finn Kyhn, er jeg kommet til at spekulere over, hvad navnet Krogh mon kommer af. Jeg er selv ud af en Krogh-slægt, dog fra Mors.
Venlig hilsen Karen

Kommentar
Fra : agerlund

Dato : 17-10-05 13:43

I gamle dage, brugte man mange tilnavne på beboerne i de små byer.
Det kunne være gårdens navn, eller stedets beliggenhed. De boede måske i noget der lignede en krog.

Hilsen Agerlund

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 15:09

Jeg kan ikke svarer dig på dit spørgsmål, men kom til at tænke på, at tidligere hed Kronborg slot i Helsingør - Krogen -

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 17-10-05 16:34

Krog betød i ældre tid et "afsides liggende hjørne/areal" (Krog(h) ) kommer af det oldnordiske or Krökr. (Fra nudansk ordbog)

Og da det var meget almindeligt at tage navn efter det sted man boede, er en "Krog(h)" oprindeligt en der boede afsides.

mvh dova

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-10-05 20:12

Krog er måske krog på samme måde som afkrog?

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 17-10-05 22:12

Som der allerede er svaret kommer navnet Krog af en afsides beliggende egn "Krogen". Gården blev navngivet Krog-gården og siden tog slægten navnet Krog/Krogh.

Godkendelse af svar
Fra : karenD

Dato : 18-10-05 09:52

Tak for svaret dova. Og tak til alle Jer andre. Det er så dejligt, når man har et spørgsmål, og det ene gode svar efter det andet regner ned i mailboxen.
Venlig hilsen Karen