/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
Kamphunde og deres ejere
Fra : ampere
Vist : 549 gange
100 point
Dato : 17-10-05 13:32

Nu har der igen været problemer i lokalområdet med en såkaldt kamphund i Valby. En af vores "hunde-bekendte" var ude at lufte sin hund i den nærliggende park, hvor der også er alletiders børnelegeplads. Lufteturen endte dog helt anderledes end normalt. Hunden og dens ejer mødte en pige der havde sin hund med sig - en såkaldt kamphund. Vores bekendtes hund blev bidt så blodet stod ud og ejeren har ikke set den siden - den ligger jo nok død et sted (håber at den ikke har nået at lide længe). Pigen prøvede at fjerne sin hund, men blev også bidt. Jeg har selv tidligere set hende, hvor hendes hund hang i en gren i et træ og ejeren ikke kunne kalde den til sig.

Lige nu ved jeg ikke rigtigt hvad jeg skal tænke og reagere - jeg føler nærmest at man skal bære kniv eller lignende hvis uheldet skulle være ude. Jeg forstår ikke hvad der får en pige til at købe en såkaldt "kamp-hund" som førstegangshund samt en hund hun ikke vil være stærk nok til at håndtere når det virkeligt gælder. Jeg håber ikke at hunden farer på et barn en anden dag.

Mit spørgsmål går mest på, hvad jeg som hundeejer skal gøre. Jeg går i forvejen en bue uden om "kamphunde", men det nytter jo ikke altid. Ovenstående hundeoffer var en lille han, der aldrig har prøvet at kæmpe om territorie og går ikke hen til andre hanhunde. Nærpolitiet er ikke til nogen hjælp.

Mvh. AMP

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-05 13:41

Det er simpelthen rædselsfuldt det der er sket!!!. Jeg har talt med politiet vedrørende det at møde løsgående hunde,

jeg har selv en lille hund, som godt nok ikke er bange for store hunde, men hvis en stor hund lidt voldsom lægger en

pote på min hund, er jeg ikke sikker på hvordan det vil gå. Politiet sagde, at løse hunde var et enormt problem, og at

jeg såmænd godt måtte gå med en jernstang, og knalde hunden en, hvis det kom til stykket. Det er godt nok ikke de

store hundes skyld, at de går løse omkring, og jeg har eller ikke udstyret mig med en jernstang, men det kunne da godt

være jeg skulle tage en kniv med??, hvis valget står imellem min hund, og en løs hund (kamphund ville jeg ikke et øje-

blik være i tvivl om at bruge den), men selvfølgelig kun hvis jeg føler mig truet, der er da heldigvis også mange dejlige

store rolige hunde, og nej fadme om jeg vil til at gå i en bue udenom de løse hunde, jeg kan jo så snart ikke andet, folk

har jo ikke respekt for loven på det punkt, hvor tit har jeg ikke hørt - den gør ikke noget -??

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-05 14:13

Lad endelig være med, at medbringe noget der kan betragtes som våben for almindelige mennesker kommer altid galt af sted på den måde.
Prøv at kigge lidt her på Kandu i emnet hunde og se hvor mange kvinder/piger der er forargede over den måde vi andre betragter deres søde amstaff m.fl..
Jeg har den holdning, at hvis man ikke kan hunden i nakke og r.. og kyle den langt væk hvis den går amok så skal man ikke have hunden. Jeg mener dog ikke at man skal gå og mishandle hverken egen eller andres hunde, men hvis hunden går til angreb på mennesker og/eller dyr skal ejeren kunne tumle hunden på alternativ vis så man kan undgå alvorlige skader.
Det behøver i øvrigt ikke at være en kamphund for, at være et farligt problem for der er mange andre hunde, der vil være farlige hvis de ikke har lært respekt og vel at mærke uden at være kuede fordi en kuet hund er bange for den der har kuet den og hakker gerne nedad.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-10-05 14:21

Selvfølgelig behøver det ikke kun at være kamphunde der er problemer med, men i parken er det desværre denne type hunde der er flest problemer med. Der har tidligere på året været en episode hvor en "kamphund" gik til angreb på en anden hund - dog ikke med dødelig udgang. Ejeren af den hund der blev overfaldet, råbte til ejeren af kamphunden at han skulle kalde sin hund til sig. Svaret var "Hold kæft eller jeg pudser ham på dig også!" - hvad stiller man op med det?

AMP

Kommentar
Fra : pabloj

Dato : 17-10-05 14:33

En pumpgun!

Jes

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 14:35

Jeg ville personligt, medbringe noget at slå med, ingen tvivl om det. Tvivlen ville snarer være, om jeg overhovedet ville

gå i den park. Når politiet er ligeglade (har travlt med andet), så må man jo selv klarer ærterne. Mit lokalpoliti, har givet

mig grønt lys for, at jeg godt må forsvarer mig, det kan så være en hårfin grænse, at bedømme hvornår man kan tillade

sig, at sige det var i selvforsvar, men når først modpartens hund viser tænder/børster, og ejeren ikke kan kalde den til

sig, ja så ville jeg forsvarer mig

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-10-05 14:40

Jeg er glad for at komme i parken. Parken bliver brugt meget at børnefamilier, solbadende om sommeren, til fodbold, rundbold, dagplejere mv. Der har aldrig været problemer med at respektere hinanden og nogle børn kender også de faste hunde så godt at de kan lege/færdes sammen (selvfølgelig under opsyn), så jeg vil være meget ked af at nogle få hundeejere ødelægger et godt fællesskab.

AMP

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-05 14:52

Citat
Selvfølgelig behøver det ikke kun at være kamphunde der er problemer med, men i parken er det desværre denne type hunde der er flest problemer med. Der har tidligere på året været en episode hvor en "kamphund" gik til angreb på en anden hund - dog ikke med dødelig udgang. Ejeren af den hund der blev overfaldet, råbte til ejeren af kamphunden at han skulle kalde sin hund til sig. Svaret var "Hold kæft eller jeg pudser ham på dig også!" - hvad stiller man op med det?

Næ, ejerne er nok det største problem når det kommer til stykket......og så alligevel ikke helt.

For nok er det ejerne af den slags hunde der synes det er "sejt, fedt o.s.v.) at være i besiddelse af sådan en hund, og ofte synes det er fedt hvis den har et iltert temperament, og ikke tror på/er klar over at de kan være noget farligere end andre hunde.

Men selv om andre hunde selvfølgelig kan være et problem også, kan man ikke komme udenom, at kamphunde har et specielt temperament og en psyke, der uanset hvad fortalerne for racerne siger, gør den potentielt farlig.

"Jamn, mors lille bassehund kunne ARRLLDRIIIGGG finde på at gøre en flue fortræd......"

Jo, gu ka' den så, og ofte bliver ejerne af de såkaldte "søde og nuttede familiehunde" (læs kamphunde) selv overraskede når det sker...."Jamn, det ka' jeg ik' forstå....sådan har den ARLDRIG gjort før"

Det er så en ting......værre endnu synes jeg det er, med den eksplosive udvikling med hundekampe rundt omkring.
F.eks. i udkanten af Århus, er der utallige eksempler på, at "alternative danskere" helt åbenlyst arrangerer hundekampe på P-pladserne ved boligkomplekset der.

og de griner bare af diverse anmeldelser, for de ved udemærket godt, at hvis nogen ringer efter politiet, er de væk med hundene inden politiet når at dukke op.

Og der bliver stjålet/forsvinder hunde (og katte) som aldrig før.....Og hvad bliver der af dem....Jo, de ender som "træningsobjekter" for kamphunde rundt omkring.

Hvad du så selv kan gøre, hvis du møder sådan en hund (og i høj grad dens ejer), ja det kommer lidt an på hvem ejeren er.

Hvis det er sådan en pige som du omtaler, sker der sikkert ikke andet end at hun bliver tosset hvis du knalder hunden en (og at køteren måske også flyver på dig, istedet for din hund).......men hvis det er visse andre, kan det i teorien være temmelig farligt for dig selv også, såfremt du foretager dig noget.

Utroligt, at det skal være sådan i DK, at folk skal være nervøse for at færdes på offentligt terræn, bare fordi nogen skal spille smarte ved hjælp af et farligt, ukontrollerbart dyr.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 14:54

Måske politiet vil reagerer, hvis i kan få børnehaven/dagplejere til at bakke jer op? Det kan ikke være rigtigt, at de få

skal ødelægge det for de mange

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-10-05 15:13

Mit spørgsmål går mest på, hvad jeg som hundeejer skal gøre.

Vend den lige om og sig: Hvad KAN jeg gøre?

Svar: IKKE en dyt.

Men vi kan sætte os ned stille og roligt, og vente på et total forbud til at eje en kamphund.

Det overfald blev vel meldt og jeg læste da ikke rigtigt, nærpolitiet vil ikke gøre noget ved det?

Så må I videre op i systemet.

Og så er jeg 100% enig med Dova ( i denne sag)

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-10-05 15:28

Ejeren af den kamphunden gav sit telefonnr. til manden der mistede sin hund - men jeg ved endnu ikke om der er sket noget med hendes hund - den bliver forhåbentlig aflivet af hende selv eller efter tvang.

Maj_britt: Jo, du læser desværre rigtigt - Politiet er fløjtende ligeglad med os borgere. Jeg er holdt op med at ringe til dem efter tre episoder hvor de har været MEGET grove - dog ikke episoder med hunde (endnu).

AMP

Kommentar
Fra : Vuck

Dato : 17-10-05 15:34

Hmmm vil i ikke godt lade vær med at kalde hundene for kamphunde..... det hedder Muskel hund og der er ingen hunde der er født til kamp..................

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-10-05 15:36

Vuck: Jeg kalder hundene for "kamphunde", da vi alle ved hvilken former for hunde jeg så mener.

AMP

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-10-05 15:38

Nordsted: Ja, det ville være rart hvis man kunne stå sammen, men det er desværre ikke muligt at udelukke enkelt personer og deres hunde fra området - men det ville nu være rart.

AMP

Kommentar
Fra : riefler

Dato : 17-10-05 15:56

Hmm - jeg er heller ikke helt tilfreds med betegnelsen "kamphunde" - muskelhunde er mere korrekt.
Og det er helt rigtig, der er mange der ikke burde eje en sådan hund - men der findes rigtig mange søde og rare muskelhunde med gode og ansvarsbevidste ejere, hvorfor skal de rammes af jeres had? hvorfor starter i ikke debatter om alle de andre hunde der angiber?
Min Amstaff tæve er den sidste mdr. blevet angrebet ikke mindre end 6 gange uden hun selv har gjort en dyt, og for det ikke skal være løgn, så var hun i snor de 5 af gangene.
Men jeg forstår alligevl godt jeres harme, fordi de muskelhunde der desværre er endt hos dårlige ejere er farlige hunde, og de angriber tit uden grund - og disse hunde skal man med rette være bange for.
Men lad være med at tage alle Muskelhunde over en kam - for de er ikke onde allesammen, og hvorfor gå en lang bue udenom.....det kan være det er Collien der kommer bagefter der angriber din hund.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 17-10-05 16:04

Jeg har ikke noget generelt i mod de racer som jeg opfatter som "kamphunde" eller muskelhunde om I vil. Men jeg har et problem med at folk går ud og anskaffer sig en hund uden at vide nok om dem, så de bliver farlige for andre. Det er de færreste der anskaffer sig en collie for at "hævde" sig overfor sine medmennesker, og man hører heller ikke om collier som "kamphunde/muskelhunde". Der er også forskel på om en hund angriber eller sætter en anden hund på plads.

Mit spørgsmål gik på en konkret situation.

AMP

Kommentar
Fra : riefler

Dato : 17-10-05 16:12

Ja, og jeg forstår dig godt - det skulle ikke være tilgængeligt for alle at købe muskelhunde, men det er svært at være seriøs opdrætter at denne race, når der er hundehandlere rundt i DK der bare sælger til hvem som helst, bla. Per fra www.amazing-animals.dk han er sgu medskyldig så det batter!!!!
Grunden til jeg lige nævner Collien, det er at det er en af de få hunderacer som ikke hører under muskelhunde, men som har et ligeså stærkt bid - og til forskel fra muskelhunde som bider sig fast, så flår Collien i sit offer, og man jo så stille spøgrsmål ved hvad der er værst.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 16:13

ampere..... jeg tænkte bare på, at hvis du kunne få børnehaverne og dagplejerne til at være sammen med jer, om et

brev til politiet, så må de da kunne gå nogle runder ved parken en gang imellem. Jeg syntes da at det er et forsøg

værd. Når nu det er sådan en børne/hundevenlig park skal det ikke ødelægges for så mange.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-05 16:17

Der vil altid være hunde der overfalder andre hundre fordi det er deres natur, men det ændrer ikke på det faktum, at det bestemt ikke behøver at være det der beskrives som en bodybuildertype, der går rundt og bruger sin hund til at terrorisere andre når de fleste voldsomme overfald sker hvor der er tale om hundeførere der ikke kan magte hunden og selv om en collie eller sågar en labrador kan finde på at overfalde så er det alt andet lige meget alvorligere når de der muskelbundter som i daglig tale kaldes kamphunde, overfalder en anden hund. En rottweiler er ikke en kamphund, men den er bestemt heller ikke egnet til spinkle hundeførere.
Hopld op med det klynken om hvor søde de amstaff m. fl. er for det er nogle farlige hunde når de er ude af kontrol og de bør ALDRIG føres uden snor eller af en for let hundefører når man færdes på offentligt område.

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 17-10-05 16:38

Som udgangspunkt har jeg den overbevisning at der ikke findes dårlige hunde - kun dårlige hundeejere.

Men når det er sagt, så bør der måske lovgives mere på området 'muskelhunde/kamphunde' - enkelt racer er allerede forbudt i DK - flere burde komme til - men hvad nytter det når de såkaldte 'hundehandlere' HELT uden samvittighed importerer disse, her i landet, forbudte racer - OG...når diverse 'seje personer ganske uden samvittighed investerer i hundene?

Hundehandlerne, importørerne OG køberne er på glatis - 'jeg vidste ikke at...' er den undskyldning man ofte ser i diverse Fora som er imod kamphundene - pladder!
Man køber ikke en hund uden at have sat sig ind i om netop denne race tilgodeser de behov man har.

Jamen.....er det da dét de gør? Er det mon sådan at disse specielle hunderacer NETOP tilgodeser de behov som deres købere har?

Nogle kalder det blot 'potensforlænger' - jeg har helt andre ord for det.....men de er ikke egnet i et offentligt fora.

Kommentar
Fra : riefler

Dato : 17-10-05 16:50

BjarneD - du skal sgu ikke sige jeg klynker, jeg siger det bare som det er.
Og jeg der er ejer af en "kamphund" (nu må jeg jo hellere skrive som jer - det forventes jo åbenbart) er meget harm over at forbudet mod Pitten og Tosa Inu´en ikke accepteres, da det er meget skadeligt for min race.
Det ville gøre mange ting nemmere hvis det forbud accepteres, selvfølgelig vil der stadig være folk som lever af at være medieryttere, det medierne siger, det må være korrekt, lad os finde en race og svine til - sådan kan jeg da høre og læse det er mange steder rundt på nettet.
Og mange af de rigtig aggresive "kamphunde" der er havnet hos ejere der ikke har helt rent tanker omkring dem, de er 90% af tiden ulovlige blandinger hvor der højst sandsynligt er både Pitt og Bandog i.
Og mine "kamphunde" er hverken potensforlængere eller andre "forbudte" ord - de er familiehunde, og så må i jo selvom hvad i tænker eller svarer til det - der vil altis være nogen som mener det er bedst at angribe racen verbalt end at prøve at gøre noget konstruktivt.

Hilsen "Klynkeren"

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 17-10-05 17:00

Godt brølt, vil.du........

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 17-10-05 17:09

Det er forfærdeligt når folk får hænderne i en hund de ikke kan magte.
Er man førstegangshundeejer skal der særlige omstændigheder til før man skal have lov til at eje en amstaff.
Jeg har en god ven som er hundetræner hans første hunde er amstaffs, og begge er _meget_ lydige.

Danske kenneler gør et stort stykke arbejde i at finde de rigtige familier og har gerne hundene længe hvis ikke de rigtige familier viser sig som interesserede købere.
Men som kennel er der desværre ikke meget man kan stille op imod hundehandlerne, og ej heller dem som lige for sjov får et kuld hvalpe på deres amstaff og sælger til stortset alle som gider betale den ønskede sum penge.

Når I møder amstaffs som bliver luftet i parker trods deres tydelige manglende evne til at kunne gebærde sig dér. Viser det bare endnu tydeligere at hundene ikke er købt ved en god opdræter som kan vejlede og rådgive.
Få voksne amstaffs skal luftes i parker. Selvom de sjældent starter slagssmål (såfremt de er avlet korrekt) afslutter de dem gerne. Og der er en god portion hunde med potensproblemer i de Københavnske parker (ikke nødvendigvis muskelhunde).
Derfor hører bla. amstaffs ikke til i disse parker. Kun de ganske få af disse hunde som kan kontrolleres i sådanne situationer.

Jeg bliver om og om igen overfaldet af den samme labrador. Eller dvs min hund gør.
Jeg har købt en ridepisk i Føtex, 20 kr. kostede den, og jeg må ærligt indrømme at den har jeg da med på lufteture, og kommer den stormende igen, så får den så mange slag som jeg kan nå at få ind, inden den enten flygter eller ejeren måske får taget sig sammen til at hente sin hund. For det er han nemlig ikke god til!

Hvis det var min hund som stormede mod andre hunde med rejste børster og blottet gebis og massere af lyd, ville jeg mene andre folk var i deres gode ret til at give hende nogle over nakken, så hun kunne lære at man ikke ustraffet overfalder fremmede.
- Faktisk ville jeg vælge at lade hende aflive. Men det er min holdning.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-05 17:23

Hvis man på trods af kendsgerninger klynker over modviljen mod den hunderace man har så er det fordi man ikke ser i øjnene, at der er problemer med hvem og hvordan dissse hunde holdes.
Klynker (riefler) du burde tage dig sammen og se i øjnene, at I der ejer dens slags hunde skal lade være med at sælge afkom til uegnede personer, som mange kenneler gør og vær med til at få stoppet importen fra Polen mv. da der ikke alene bliver solgt hunde derfra til uegnede personer, men der kommer også sygdomme, som vi normalt ikke ser i DK.
KAMPHUNDE, herunder amstaff er problematiske, men jeg mener ikke, at de skal forbydes hvis ellers man kan få stoppet det udbredte fænomen, at piger/kvinder & slapsvanse & afvigere anskaffer en hund, som de ikke kan styre.

Marie fra kennel Kipler har den rette indstilling.

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 17-10-05 19:57

Hej BjarneD

Jeg er da glad for at du mener jeg har den rigtige indstilling.
Personligt mener jeg at jeg gør mit for at se kendsgerningerne i øjnene, og for at få stoppet hundehandel.
Jeg har skrevet meget om det på min side, og oplyser hele tiden om det. Og hvis folk endelig bare VIL have en kuperet hund anbefaler jeg gode seriøse kenneler i udlandet, som jeg ved gør noget for at sikre sig at det er de rigtige som køber hund hos dem.
Men jeg synes ikke hundehandlerne er det største problem længere.
Nu er det de mennesker som avler hyggekuld som udgør et kæmpe problem.
Det vælter frem med "ren uden stamtavle" kuld, og det er noget rigtig møg når det kommer til hunde som ikke bør være hver mands eje.
Jeg prøver at oplyse om sygdomme i racen, som man ikke har en jordisk chance for at kortlægge når stambogen er ikke eksisterende, og så prøver jeg at tale for stambogen fordi den er en garanti på, at hvis hunden bliver syg kan man hente hjælp hos DKK. Såfremt opdrætteren mod al forventning ikke skulle være samarbejdsvillig.

Med hensyn til mine egne hunde, går jeg løs med dem når jeg føler det er forsvarligt, det kan være på morgenlufteturen hvor jeg kender de hunde vi møder, eller på fælleslufteture hvor 8-12 hunde af stortset samme race mødes med deres ejere og har en hyggelig søndag.
Det handler om at kunne kalde sin hund til sig, og så altid hellere tage den i snor én gang for meget, end én gang for lidt.
Mine hunde er godt opdraget, og selvom jeg ikke er nogen stor kvinde, kan jeg holde dem i snoren. Jeg kan også løfte dem. Men vi vil altid være vore hunde fysisk underlegne, så vores bedste måde at sikre at det ikke når derud, hvor vi taber på styrke, er ved en god træning, hvor et sundt lederskab etableres.
Og sådan en træning er ikke fra hunden er 2 måneder og så slut når den er ½ år. Det er hver dag livet igennem.
- Det giver også en glad hund, som ikke finder på unoder fordi den keder sig, eller er usikker på sin position.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : riefler

Dato : 17-10-05 20:20

BjarneD - min hund har haft et kuld hvalpe på 4 stk. - og de blev ikke solgt til bare hvem som helst, har kontakt til dem alle idag, og ved de får den behandling de skal have - som bekendt kræver 4 hvalpe kun 4 købere, og der var præcis 23 og kigge på mine hvalpe, og de fleste tog hjem uden hvalp da de ikke ville underskrive det kamphunde klausul jeg havde tegnet på min hvalpe, for der mener jeg nemlig er nødvendigt.
Det er ikke alle der får hvalpe som bare sælger dem til "hvem som helst" selvom man ikke er ejer af et kennelmærke.
Men kald du mig bare klynker hvis det gør dig glad.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-05 20:35

riefler

Muligt, at du ikke kan lide udtrykket "kamphunde", men i stedet vælger at bruge det moderne ord "muskelhunde".

Men kamphunde er nu den rigtige betegnelse, som har været brugt faktisk lige så længe hunden har eksisteret som tamdyr.

Og der er rigtig mange racer, som tidligere blev brugt og betegnet som kamphunde, der i dag er avlet frem til søde rare familiehunde, hvor mange mennesker slet ikke ved, at deres søde hund for mange år siden var en kamphund.

Og de hunde der er problemet i DK nu, er jo ikke bare Pitbull og Tosa......det er jo i høj grad også Amstaff (American Staffordshire Terrier) og Staffordshire Bull Terrier (en engelsk variant), som går under betegnelsen kamphund, og bruges som sådan her når der ikke kan skaffes Pitbull, men som ikke er forbudt som American Pit Bull Terrieren og Tosaen er.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-05 20:38

Riefler, der er ikke meget glæde i hunde der overfalder noget som helst og når du forsvarer racen i denne sammenhæng kalder jeg det klynk for det man kunne forvente hvis du seriøst vil varetage racens tarv er, at tage afstand fra at personer der ikke kan kontrollere hundene får lov til at eje dem.
Forbud er ikke den bedste løsning for se bare hvor mange pitbull's der indføres som alt muligt andet.
Det er som Marie skriver, de som avler hyggekuld der er det store problem, og så selvfølgelig alle de der importerer mere eller mindre lovligt.

Jeg vil for øvrigt igen advare imod, at bruge "våben" imod amok-hundene med mindre man er parat til og i stand til at "dræbe", fordi det kan blive den eneste redning hvis en stor og tung hund går i et selvforsvarsangreb på dig/jer.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-05 20:43

Riefler, bortset fra at jeg mener, at "søde piger" som hundeførere er et lige så farligt problem som de du nævner her:
"og de fleste tog hjem uden hvalp da de ikke ville underskrive det kamphunde klausul jeg havde tegnet på min hvalpe, for der mener jeg nemlig er nødvendigt". Noget tyder jo på, at du har erkendt en del af problemet så du burde forstå min og andres holdning til hundene og deres ejere, og dermed mener jeg stadig de hunde der ikke er under kontrol uanset race.

Kommentar
Fra : Victoria_M

Dato : 17-10-05 21:03

Jeg er den heldige ejer af en amstaff tæve. Og jeg er en af de "søde piger", som du BjarneD, refererer til.

Jeg synes, at antallet af muskelhunde/kamphunde, kald det hvad du vil, er eskaleret i DK. Og det er ikke fordi folk har fået øjnene op for, hvilke dejlige egenskaber disse hunde har, men fordi de er modehunde som Chihuahua etc. Derfor er salget af disse hunde også tårnhøjt, da mange privatpersoner har indset hvor gode penge der er i disse hunde.

Desværre er mange af disse privat personer, som avler for hyggens skyld, også skyld i at så mange inkompetente folk anskaffer sig disse hunde. Når man beslutter sig for at få en amstaff eller en anden muskelhund, ja så følger der et ansvar med, både INDEN man anskaffer sig hunden, men også EFTER man har fået den. Mange bliver overraskede over, hvor meget disse hunde kræver, derfor ses også et stort antal unghunde af disse racer til salg på diverse hjemmesider.

Synes at alle som er ejere af disse hunde, burde stå ved deres ansvar og handle som ansvarlige hundeejere. Som Marie skriver, så duer disse hunde ikke som parkhunde. Vores tæve kommer sjældent ud i diverse hundeparker. Ikke fordi hun er aggresiv eller ikke kan med andre hunde, men simpelthen af frygt for at hendes gode sind skal blive ødelagt. Hendes legekammerater bliver valgt med omhu, og jeg er da selv skeptisk over for muskelhundeejere, som jeg ikke har hislt på før. Netop fordi så mange ikke har styr på disse hunde, og ikke vedstår det ansvar.

Kommentar
Fra : riefler

Dato : 17-10-05 21:08

BjarneD - har du slet ikke læst de andre indlæg jeg har skrevet.
Jeg syntes jo også netop det er et problem at for mange af de hunde bliver splittede i forkerte hænder - jeg syntes skam det er et stort problem, og der skal gøres noget nu, for jeg ville blive meget ked af det hvis min race blev forbudt pga. nogle åndsvage hundehandlere og nogle dårlige og ansvarsløse hundejere.
Vi er enige på det punkt - men jeg ved nu ikke hvor sød jeg er, jeg kan til enhver tid hive min hund væk hvis det bliver nødvendigt, har trukket en Rottweiler ud af halsen på hende en af de gange hun blev angrebet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-05 21:21

Victoria_M, de "søde piger" jeg henviser til er de der ikke har lært at kontrollere deres hund, hvis den for eksempel bliver provokeret. Der er ikke mange piger der kan magte sådan et muskelbundt når naturen går over optugtelsen så hvad du er i den forbindelse ved du vel selv.

Riefler, jo jeg har læst, men....!

Jeg har vist til kendegivet min holdning og vil nu give mere plads til andre da jeg så rigeligt ved tidligere lejligheder har diskuteret med amstaff piger, der mener at problemet opstår fordi de andre ikke må lege med deres hund.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-05 00:46

Citat
men jeg ved nu ikke hvor sød jeg er, jeg kan til enhver tid hive min hund væk hvis det bliver nødvendigt, har trukket en Rottweiler ud af halsen på hende en af de gange hun blev angrebet.

For det første er du temmelig naiv, hvis du virkelig tror på, at du altid kan gå imellem såfremt din hund kommer i hidsig nærkamp med en anden hund. Ligeledes skal du heller ikke regne med, at den skelner mellem dig og et evt. offer som du måske vil forsøge at redde, såfremt din hund skulle gå helt amok og angribe nogen.

Og forstår så ikke helt hvorfor din hund står med en Rottweiler i gabet hvis det var RWen der angreb, det synes jeg da kun fortæller lidt om, at du måske ikke har kontrol over din hund, (eller ikke ved hvordan du skal reagere i sådan en situation) når den fik lov til at "forsøge på at sluge RWen" = indlade sig på en slåskamp.

Kommentar
Fra : riefler

Dato : 18-10-05 08:12

dova - "trukket en Rottweiler ud af halsen på hende" ikke ud af gabet der er sgu en hvis forskel.
Og jo, jeg er blevet bidt én gang af en fremmed tæve der angreb min tæve. - og jeg har heller aldrig sagt at hunde kan skelne mellem mig og hunden.
Og min hund har ALDRIG startet en nærkamp, det er hun sgu for står en kylling til - tværtimod så kravler hun op til hvis hun kan komme afsted med det når de andre hunde knurrer af hende.

BjarneD - vil du heller diskutere med min mand så? du har åbenbart et vis antiparti over for "søde piger" der ikke kan holde sig til pudler
Men han gider nu ikke diskutere med jer, for hans holdning er helt klar - det er ikke hunden der er noget galt med det, det er altdi ejeren.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-05 09:13

Citat
Men han gider nu ikke diskutere med jer, for hans holdning er helt klar - det er ikke hunden der er noget galt med det, det er altdi ejeren

Dette kunne jeg ikke lade stå alene. Jeg vil hellere bare bruge betegnelsen hundeføreren og de fleste piger/kvinder er hverken fysisk stærke nok eller har psyke til at gribe ind. Dette gælder også mange hankønsvæsener for slet ikke tale om børn der slæber rundt med en større hund, men det væsentligste i denne sag er, at kamphunde er utroligt stærke og åbenbart genetisk er diponerede for at ville slås, og derfor hjælper det ikke, at personer der ikke er fysisk stærke slæber rundt på det der på splitsekund udvikler sig til dødbringende monstre.
Nu kender jeg ikke forholdene, men jeg har da indtryk af at disse "hundeparker" er beliggende i storbyen og at ejerne af kamphundene bor i lejligheder eller lignende og slet ikke burde holde så aktivitetskrævende dyr i det område.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 18-10-05 09:17

Nordsted1: Jeg synes at det er et godt forslag du kom med - at stå sammen. Men jeg er bange for at politiet vil overreagere over for os andre hundeejere og ødelægge det gode fællesskab. Når politiet en sjælden gang kommer i parken skal alle hunde være i snor - jeg forstår dem godt, men der bliver ikke taget hensyn til at der rent faktisk ER et fællesskab mellem voksne, børn og hunde der faktisk fungerer på trods af nogle få der ødelægger trygheden. Et fællesskab hvor hunde kun er løse når alle er trygge, herunder børn og deres forældre.

AMP

Kommentar
Fra : Victoria_M

Dato : 18-10-05 10:05

BjarneD:

"Nu kender jeg ikke forholdene, men jeg har da indtryk af at disse "hundeparker" er beliggende i storbyen og at ejerne af kamphundene bor i lejligheder eller lignende og slet ikke burde holde så aktivitetskrævende dyr i det område."

Det skriver du i en af dine tidligere indlæg. Jeg synes du er gået helt forkert i byen med en sådan udtalelse. Ja, vi bor i storbyen i en lejlighed, men det er virkelig ikke ensbetydende med at min aktivitetskrævende hund kun kommer i disse parker. Vores hund får brugt sin krop og hjerne ligeså meget, som de hunde der er bosat i store villaer med kæmpe have. Ja, hvis ikke mere. Vi bruger sjældent disse hundeparker, da der ofte er alt for mange ejere, der ikke har styr på deres hunde, ja, og taler jeg primært om folk som Hr. og Fru Jensen, med deres pisse uopdragne labrador. Du aner ikke hvor mange gange jeg har skulle smide nøgler i fjæset på disse hunde, for at de ikke skulle angribe min tøs. Med al held, heldigvis. For selv om vi bor i lejlighed, så skal vores hund også luftes, det bliver hun i diverse skove, strande store landområder etc. Så der synes jeg du tager fejl.

Og for det andet, selvom man er lille er det ikke ensbetydende med at man ikke har styr på sin hund. Det handler ikke om kræfter i min verden, men om lederskab. Og der bruger jeg ikke fysiske kræfter. Men jo, hvis der kommer en hund, som vil angribe, så er jeg da den første til at losse den anden langt væk. Og tro mig har gjort det før. Så den holder ikke, Bjarne. For der har jeg mit på det rene. Min hund har jeg styr. Desværre er der mange, der ikke har styr på deres.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-05 11:15

Hvorfor minder det mig om de kvinder der påstår, at de kan styre deres voldelige partner?

Kommentar
Fra : riefler

Dato : 18-10-05 12:40

Hej BjarneD

Jeg går ud fra at du er ening i at det ikke er hunden men ejeren der er noget galt med - så eninge kan vi vil blive
Og vi bor nu ikke i en storby, men det er rigtigt det er somregel der hundeparkerne ligger, og der sker mange ufrivillige overfald disse steder - dog kommer vi ikke i disse hundeskove.
Og vi slæber nu heller ikke rundt på vores hunde - vores hunde går fast til lydighedstræning 2 gange om ugen og derudover også agility - så de er velopdragne hunde der kan finde ud at at høre efter og gå pænt i snor.
Jeg syntes nu heller ikke det er fair af dig at sammenligne en hund med en voldelig partner - det gør du kun fordi du er mand - og vores "kamphunde" er altså ikke disponerede for slåskamp, selvom der er nogle herinde der fuldstændig fordrejer det man skriver

Kommentar
Fra : Victoria_M

Dato : 18-10-05 13:38

BjarneD: Tror ikke du har et problem med hundene, men med kvinder. Du hiver i hver tråd frem, at det er de "søde piger", der ikke kan styre disse hunde eller aldrig burde eje sådan en hund.

Dernæst laver du en sammenligning til kvinder, som påstår at de kan styre deres voldelige partner. Helt hen i vejret...! Du er desværre for uintelligent at diskutere med, så jeg slutter pænt af herfra. Håber du får løst nogle af de probs du åbenbart har med det modsatte køn.

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 18-10-05 17:44

Hej BjarneD

Amstaffen hvis vi skal tage udgangspunkt i den, er ikke genetisk disponeret for at _ville_ slås. Dette kan jeg sige med sikkerhed, da en korrekt avlet amstaff ikke starter et møde med en anden hund med at ville slås.
Og de har også en lang lunte. Dette skal de have, for ellers hviler de ikke i sig selv.
At de så gerne tager kampen op hvis den anden hund vedbliver at ville dominerende den, er helt normal hundeadfærd for en hund med en stærk psyke. Og så er det at der selvfølgelig sker større skader end hvis det var en pudel man havde valgt.
Men man har altså rigtig mange chancer som hundeejer til at sørge for at det aldrig kommer der ud, netop fordi lunten er lang.
Men så nytter det bare ikke noget at man lufter sin hund i de Københavnske parker hvor man møder den ene lille hidsige hund efter den anden. Hvor ejeren ikke ser et problem i sin hunds manglende accept af deres lederskab, for den er jo så lille!
Man kan kun ændre på sig selv, og så må man finde andre steder at lufte sin hund.

Jeg kender godt kvinder som ikke har psyken til at blande sig hvis deres hund kommer op og slås, og så skal man bestemt ikke have hund.

Sammenligningen med voldelige mænd finder jeg forkastelig.
Man skal ikke forsvare en race hvis den er voldelig og utilregnelig, men det er slet ikke tilfældet med nogen racer overhovedet. Alle hunde uanset race har et yderst nuanceret sprog, og så må man som hundeejer bare i gang med at lære dette sprog hvis man vil blive klogere på sin hund, så man kan forudse problemerne inden de opstår.

Amstaffen er meget forskellig afhængig af hvilke linier man vælger, og nogle af dem er bestemt ikke egnede til lejlighed, andre er fine lejlighedshunde, hvis man gider gå med dem, og trætte dem mentalt. Men det er ikke racebestemt, det er almindelig hundevelfærd at få tilgodeset sine behov for motion og hjernegymnastik.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-10-05 18:01

Citat
Når politiet en sjælden gang kommer i parken skal alle hunde være i snor -

Ja, men det skal de sågu også når politiet ikke er der, ...medmindre altså, at det er et sted hvor der ved skiltning er angivet at hunden må færdes frit-------Altså såfremt ejeren kan dokumentere, at vedkommende ALTID har den fulde kontrol over hunden.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-05 18:45

Hvis I kunne stå ved jeres påstande om kontrol ville I ikke blive så pikerede over min sammenligning for de hunde vi diskuterer her overfalder jo vitterligt andre hunde og mennesker. Jeg rammer åbenbart noget vitalt i den manglende fysiske styrke der sikkert er årsagen til, at så mange især yngre kvinder render rundt med en kamphund og hvis det er for at føle sig tryg så er vi igen tilbage ved det der med at bruge våben.
Jeg er for øvrigt heller ikke imponeret over den måde I beskriver at I vil fjerne fremmede "aggressive" hunde meget lidt hundepsykologi der og åbenbart i det hele taget.

Kommentar
Fra : riefler

Dato : 18-10-05 19:35

BjarneD - det er vist ikke hundene der er problemet i dette forum)))

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 18-10-05 19:35

Hej BjarneD

Jeg plejer at stille mig ind foran min egen hund for at signalere at den fremmede hund skal forbi mig først.
Jeg er lederen, og man kommer ikke udenom mig.
Det er nok for nogle hunde, de stopper op på afstand, og hvis jeg så vipper i overkroppen, mens jeg stirrer og så pludselig råber: Ka´ du så komme væk. Så er der heldigvis en del af hundene som vælger at det er en dårlig idé at gå i klinch med mig.

Men nogle hunde er så dårlige i deres sind, bla. den labradortæve som jeg møder. Hun er blottet for det meste af sit hundesprog. Ikke at jeg ikke tror hun har et, men der bliver bare ikke lyttet til hende, når det kommer til hendes signaler, og derfor har hun valgt at angreb er det bedste forsvar.
Jeg har prøvet ovenstående metode på hende, uden held. Jeg har også prøvet at sparke hende væk, med lidt succes.

Men jeg kunne da aldrig drømme om at begynde at sparke eller slå på en hund, bare uden videre. Hundene har som regel et fint sprog, og skal bare lige forstå at jeg og min hund udgør en flok, og vil man min hund noget, skal man forbi mig først.

Men for at komme tilbage til det tråden handlede om, nemlig tydeligt aggressive hunde, som man er bange for at møde.
Når hunde uden videre springer på andre hunde, så har de jo netop mistet deres ellers så nuancerede sprog, og så er der ikke meget man kan stille op på den konto der hedder hundepsykologi. Kun professionelle kan vejlede i sådanne problemer, og der er det ejeren der skal vejledes.

Dem som er bange, må politianmelde, gå andre veje, eller gå i klinch med den angribende hund.

Når jeg bragte hundepsykologi med ind i debatten, er det fordi der ligges op til at muskelhunde er dræbermaskiner som kan tændes med et knips, og det er altså ikke sandt.
Man kan som ejer få rigtige dejlige hunde ud af dem, hvis man ved hvad man køber. De er ikke af sig selv trænede kamphunde, sådanne nogle kan kun trænes frem af mennesker!!

Jeg vil ikke skære alle unge mænd eller kvinder over én kam og sige de er dårlige ejere af f.eks amstaffs.
Mange unge mennesker er ansvarsfulde og gider lytte og lære.
Men desværre er der også dem som ikke sætter sig ind i tingene inden de køber hunden, og så er det at problemerne opstår.

Da der ikke skal særlig mange dårlige eksempler til før folk får nok (forståeligt nok) er det yderst vigtigt at alle ejere af muskelhunde sætter ekstra gode eksempler. Gider man ikke det, så er man selv medskyldig når folk får flere fordomme.

Men at sige at alle unge som ejer en muskelhund er uduelige som ejere, er det samme som at sige at alle 2.generations indvandre er kriminelle.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 18-10-05 19:51

Hej BjarneD

Jeg sidder her og bliver lidt i tvivl om jeg mon har den rigtige mening ifølge dig længere.
Ikke at det betyder noget for mig, for jeg ved selv at jeg ikke er bange for at tage mig af både egne og andres hunde, hvis de slås.
Og alle hunde som er af mellemstørrelse eller større er mennesket fysisk overlegent. Så hvis ikke vi bruger deres sprog til at kontrollere dem i vores lederskab, så har vi tabt på forhånd.

Men jer _er_ kvinde, 30 år og mor til 2 drenge.

Men jeg føler mig nu ikke tryg fordi jeg har mine hunde med når jeg lufter dem. For ærligt talt, hvad skulle de kunne gøre?
En utrænet hund er meget sjældent villig til at springe på et menneske, især min race. Det ligger den fjernt.
Hvis jeg blev overfaldet af en fremmed hund, ville de sikkert gerne hjælpe mig, da det er naturligt flokken imellem. Men ærligt talt hvor tit er det lige at man selv bliver overfaldet af fremmede hunde.
Især hvis man ikke har en hund med. Og hvis hundene blev anskaffet for at jeg kunne føle mig tryg, måtte det jo være fordi jeg tit oplevede ovenstående...

Jeg vil give dig 100% ret i at hvis man føler sig tryg fordi man har en hund med, så er det en falsk tryghedsfølelse. Og det er netop fordi hunden meget sjældent er til nogen nytte. Så jeg vil ikke sidestille det med et våben. Til det skal hunden jo rent faktisk være i stand til at hjælpe.
Men truer man med sin hund, uanset om den knurrer eller ej, så er det da bare om at få meldt vedkommende til politiet hurtigst muligt, for det er der nemlig en lov omkring. Den nye hundelov af 13. maj 2003.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 18-10-05 20:21

Jeg er ret sikker på, at vi stadig er enige Marie, og jeg kan da kun beklage at nogle andre kvinder/piger føler sig truffet. Altså ikke at jeg har såret dem, men at de åbenbart forsvarer det der er problemet, at der er hundeførere der ikke har kontrol.
Indlæggene taler for sig selv.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 19-10-05 09:02

Dova: Jeg er enig i at hunde skal være i snor, men når man er i parken og ALLE kender hinanden kan jeg ikke se at der er noget problem i at hundene er løse - der er givtigt både for hunde og børn. Vores hund er i snor når der er fremmede hunde eller personer.

Kennelkipler: Den omtalte hund var ikke en af de små aggressive, tværtimod. Angrebet var fuldstændigt umotiveret - det er jo det der gør andre brugere af parken utryg.

AMP

Godkendelse af svar
Fra : ampere

Dato : 19-10-05 09:08

Tak for svaret Nordsted1. Det har været rart med noget forståelse for situationen samt et råd. Lige da jeg blev fortalt om overgrebet på "Hermann" havde jeg dog mest lyst til at bruge den pupgun som blev anbefalet

Vi har endnu ikke set noget til ejeren af Hermann i parken (forståligt nok) så jeg ved endnu ikke hvordan tingene har løst sig.

AMP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-05 09:19

Selv tak, men det er altså bare så møj ærgeligt (udtrykket dækker ikke hvad jeg føler) det der er sket med Hermann, mine drenge har sådan en pistol med plastickugler, den kan godt nok slå hårdt, måske det var sådan en
man skulle tage med, den dræber jo ikke nogen, men jeg tror hundene vil stikke af, hvis jeg ramte??

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 19-10-05 14:13

Ja! det lyder fristende, men den er nok ikke så diskret at gå rundt med - folk skulle nødig blive bange for mig

AMP

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-10-05 14:26

De der pistoler kan da vist være i en lomme, jeg tror faktisk jeg selv vil ha' en med mig, det er da mere diskret end en kæb eller jernstang

Kommentar
Fra : KennelKipler

Dato : 19-10-05 17:53

Hej Ampere

Jeg ved godt at omtalte hund ikke var én af de små hidsige hunde, og det viser jo også bare at overfaldshunden virkelig mangler noget sprog at gøre brug af.
Fuldstændig som den lab jeg selv har mødt flere gange.

Jeg mener at sådanne hunde burde blive aflivet. Kort process, uanset race. For det kan ikke være rigtigt at man skal være bange for at lufte sin hund, af frygt for at møde nogen som ikke lige har fået styr på deres hunde.

MVH Marie.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 20-10-05 14:59

Kennelkipler: Jeg kan kun give dig ret i at en sådan hund skal aflives. Selvfølgelig er der nogle hunde der bare ikke kan sammen, men det er langt fra ikke at kunne enes, til at likvidere en anden hund.

AMP