/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
formularsvar via email
Fra : AndersFogh
Vist : 567 gange
20 point
Dato : 17-10-05 10:54

På min hjemmeside vil jeg gerne indsætte en formular, hvor besøgende kan skrive deres kommentar. Jeg vil ikke benytte alm. email, fordi de besøgende skal have mulighed for at afgive anonyme kommentarer. Når de sender deres formularsvar vil jeg gerne have det til min email. Jeg har ikke forstand på at programmere, men kan godt bruge Frontpage eller evt. indsætte et stykke færdiglavet script. Stiller det særlige krav til mit webhotel - jeg bruger cliche.dk. ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-10-05 11:01

Her er en beskrivelse og kode til formmail http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

//bentjuul

Kommentar
Fra : surfsusan

Dato : 17-10-05 11:02

http://www.newbie.dk/webservices/mailform/index.php

Du skal godt nok oprette dig som bruger, men det er gratis...

Kommentar
Fra : Harlekin

Dato : 17-10-05 11:08

Det stiller ikke andet krav til dit webhotel end at du kan bruge et script sprog og sende emails fra hjemmesiden. cliche.dk har 2 typer webhotel, som begge opfylder kravet. De har "php & mail" og "asp & mail". Så skal du bare finde ud af hvilket script sprog du har valgt, og finde/lave et mail script der passer til det.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-10-05 11:16

Jeg har lige sat den formmail jeg tidligere linkede til op, lidt hurtigt - men som du han se her og den virker
http://bentjuul.bsjh.dk/formmail/

//bentjuul

Kommentar
Fra : AndersFogh

Dato : 17-10-05 12:32

Tak for dit links - bentjuul

Jeg er kun interesseret i det formularfelt der hedder besked og så send-knappen. De besøgende skal ikke indtaste andet - heller ikke deres emailadresse.Hvis jeg nu sletter de andre felter, så opstår der vel problemer i filen sender.php, fordi den tjekker om email er udfyldt og om der ønskes kopi. Hvad skal jeg slette i sender.php, så der ikke opstår problemer ?

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-10-05 13:37

Så vil jeg tro at det skal se sådan ud
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<form method="post" action="sender.php">

<fieldset>

<label for="t1">Emne:</label>
<input id="t1" type="text" name="subject" /><br />

<label for="t2">Besked:</label>
<textarea id="t2" name="message" rows="10" cols="49"></textarea><br />

<label for="t6"> </label><input id="t6" type="submit" name="submit" value=" Send mail " />
&nbsp; &nbsp; <input type="reset" value=" Slet alt " />
</fieldset>
</form>

og siden "sender.php"
Kode
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<?php
if (isset($_POST['submit'])) {
$headers="From: ".$_POST['name']."<".$_POST['email'].">";
}
if(@mail("din-mail@mail.dk", strip_tags($_POST['subject']),

stripslashes(strip_tags($_POST['message'])), $headers)) {
echo "<p>Tak for din henvendelse.</p>";
}
else {
echo "<p>E-mailen blev ikke sendt. Der skete en fejl. Prøv igen!</p>";
}

?>

</body>
</html>

Jeg er ikke så stiv i php, men ovenstående ser ud til at virke.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-10-05 13:50

Der var lige smuttet de sidste 2 linier på formmail-siden så du får den lige igen.
Kode
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<title>Untitled Document</title>
</head>

<body>
<form method="post" action="sender.php">

<fieldset>

<label for="t1">Emne:</label>
<input id="t1" type="text" name="subject" /><br />

<label for="t2">Besked:</label>
<textarea id="t2" name="message" rows="10" cols="49"></textarea><br />

<label for="t6"> </label><input id="t6" type="submit" name="submit" value=" Send mail " />
&nbsp; &nbsp; <input type="reset" value=" Slet alt " />
</fieldset>
</form>

</body>
</html>

//bentjuul

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 17-10-05 14:07

Jeg kan helt tilslutte mig svaret fra bentjuul, men kan Andres håndtere PHP på sit webhotel.
Ellers har hjemmesideskolen den samme formmail i ASP.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-10-05 15:22

Tilsyneladende skal der være afsender i din formmail hos Cliche
Citat
Hvordan sender jeg e-mails fra min hjemmeside?
Vi har ikke et formmail script liggende som nogle andre webhoteller har, da det har vist sig at være problematisk i forhold til misbrug og brug af serverressourcer.

Til gengæld har vi mulighed for at du selv kan lægge et script op på vores servere som kan dette. Dette kan enten laves i ASP eller PHP, alt efter hvad dit webhotel og din servertype understøtter. Husk at vi ikke yder support på dine egne scripts.

Laver du et mailscript skal der stå en afsenderadressen i scriptet. Hvis den ikke står der, vil mailserveren afvise mailen.

Taget herfra http://www.clichehosting.com/dk/?wid=130&mid=2&id=6#64
så dit webhotel hos Cliche giver dig ikke mulighed for at der kan sendes anonyme mails til dig fra din hjemmeside.

//bentjuul

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-10-05 15:29

og så kan jeg lige tilføje at du mindst skal have et "GAMMA-suite webhotel" for at bruge et php script.

//bentjuul

Kommentar
Fra : lifeliner

Dato : 23-04-06 14:28

Få lavet en form hvis du er i tvivl og lav et link til den fra din hjemmeside

Tjek www.lifeliner.dk/form

Du kan få din egen e-mail-form og samtidig bruge din gamle e-mail-adresse som modtager

Du vil kunne skabe direkte kontakt til hvem du vil og samtidig være anonym