/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Keder slørhaler sig?
Fra : perulla05
Vist : 1017 gange
20 point
Dato : 17-10-05 10:17

Vi har to store ( 15-20 cm) slørhaler i vores havedam. Vi anbringer dem i indendørs akvarium når vandet bliver under 15 grader. I akvariet hænger de inaktivt nede ved bunden. Spiser lidt, ser sure ud. Kan det være sygdom, eller er de irriterede over at have fået mindre plads? Hvor varmt bør vandet være?

Accepteret svar
Fra : SmukkeErik

Modtaget 30 point
Dato : 17-10-05 10:47

Hej perulla05.
Her er nogle ideer, måske kan i bruge noget af det.
Hvor har du/i fået vandet fra i akvariet??? Det bedste ville være hvis det kom fra havedammen.
Er der i akvariet, en luftpumpe, slørhaler kræver store konc. af ilt.
Er der en kraftig pumpe med et effektivt filter??? Husk at slørhaler "sviner" meget.
Vandet bør være ca. 20 grader.
Jeg har selv 3 meget store slørhaler gående i mit 160 ltr. akvarie, vandet er 20 grader, sommer og vinter. Der er en Eheim pumpe med filter og et ekstra filter med lufttilførsel. Hvis jeg slukker for luftfiltret, bliver mine også sløve og "ugidelige". Jeg skifter ca. 40 ltr. vand pr. uge, direkte fra vandhanen.

Jeg håber noget kan bruges - ellers skriv igen.

MVH: Erik Madsen

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 17-10-05 10:47

Hvis temperaturen inde bliver for høj kan de godt blive sløve, men det er nu en ret sløv fisk har selv 2 der altid har gået inde, de kan ikke lide hvis jeg sætter varme på, så sover de det meste af dagen, de bliver lidt mere aktive uden varme, men er stadig sløve i forhold til alle de andre fisk jeg har i et andet akvarie.

Godkendelse af svar
Fra : perulla05

Dato : 17-10-05 11:23

Tak for svaret SmukkeErik.