/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Jordslåede håndklæder
Fra : upyoursmate
Vist : 8740 gange
100 point
Dato : 17-10-05 09:17

Mine håndklæder lugter jordslåede efter et par dage i skabet. Jeg vasker dem ved 60 grader. Kan det være de hænger for tæt på tørrestativet? Er der noget med "én gang jordslået, åltid jordslået"? Nogen gode råd for at undgå denne fæle fæle lugt!?

Mvh. U.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-05 09:19
Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 09:21

Det lyder som om de ikke har været "knastørre" inden de er lagt i skabet, eller også er der fugt i dit skab. Jeg ville koge

dem igen, og give dem noget skyllemiddel, hvis det ikke hjælper tror jeg ikke der er noget der hjælper

Kommentar
Fra : lillespir

Dato : 17-10-05 09:27

Hej Upyoursmate.

Jeg ville først forsøge mig med at vaske en mindre mængde håndklæder ved 90 grader med forvask og hænge dem til tørre med en god afstand, en snor mellem hver.
eventuelt sådan _-_-_- .Det vil give luft om dem.
Hilsen Rita

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 17-10-05 09:59

Jordslået badeforhæng - sikkert det samme med håndklæder
http://www.ask-alex.dk/artikler/artikel.php?selection=&cid=&id=3686

Kommentar
Fra : MarleneP

Dato : 17-10-05 10:07

Et gammelt tip mod jordslået tøj, er at lægge det i blød i kærnemælk natten over, og derefter vaske det. Håndklæder suger dårligere, hvis de har fået skyllemiddel - en dl. eddike i rummet til skyllemiddel binder kalken i vandet, så tøjet bliver blødt, giver en neutral lugt, (du kan ikke lugte eddiken bagefter), og er meget bedre for miljøet.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-10-05 11:13

hvis dit skab står mod en ydervæg kan der være tale om fugt der - men du omtaler jo kun dine håndklæder - prøv at snuse til andet tøj der ligger samme sted.

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 17-10-05 13:12

prøv klorin

Kommentar
Fra : dlw

Dato : 17-10-05 13:13

prøv klorin

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-05 13:14

MarleneP kommer med det helt rigtige, såfremt der er tale om, at håndklæderne er plettede og jordslået, men så er det vigtigt, at de ikke er blevet vasket først.

Men som andre siger....tjek dit vasketøj inden du lægger det i skabet. Hvis ikke det der lugter på samme måde, er det fordi der er fugt i skabet.

Hvis det er den der "hengemte, mugne luft" er der fugt og værre endnu....Skimmelsvamp, for det er altid skimmelsvamp der giver den lugt.

Noget andet er, om det er fordi de er for længe om at tørre efter vask (hænger for tæt eller for længe på stativet).
Så er det den lugt af "surt" vasketøj der er tale om istedet, og den kan du kun undgå ved at hænge tøjet hvor der er godt med luft/udluftning, så tørretiden forkortes.

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-10-05 13:33

Det er ikke nødvendigt med klorin, der er ikke blevet nævnt noget om, at håndklæderne ER jordslåede, kun at de lugter

jordslået. og det først efter et par dage i skabet, hvorfor jeg også nævnte, at der kunne være fugt der.

Godkendelse af svar
Fra : upyoursmate

Dato : 31-10-05 22:03

Tak for svaret jakjoe.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-11-05 17:43

Jeg siger også tak.

mvh
jakjoe