/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kan man slibe på ujævn filt?
Fra : Malkekoen
Vist : 4286 gange
50 point
Dato : 16-10-05 23:27

Hej. Jeg har fundet nogle steder på væggene, hvor man kan se ujævnheder under filten. Andre steder er der små fordybninger. Mit spørgsmål er derfor:

Kan man slibe på filt, og derefter spartle med et eller andet materiale, således at slutresultatet efter en gang maling kommer til at ligne den øvrige filt?

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 16-10-05 23:43

Det er absolut muligt at slibe både filt og glasvæv, så det bliver pænt. F.eks. er det en god ide ved kanter (ved spidsen af en karm eller væg etc.)
Men at reparere det så det bliver ensartet med omgivende væv er noget rod, fordi du så skal til at finspartle et område og spartelen vs. filt kan suge anderledes og iøvrigt give forskellige matheder.

Hvis du selv har sat filten på, er det nemmere helt at fjerne et område og så lægge en ny bane på i større eller mindre størrelse.
Læg evt. det gamle i blød, overlap med det nye, og skær så ned igennem begge lag. Fjern det inderste gamle filt og det nye yderste filt slutter nu helt tæt til.
Brug godt med klister!

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 16-10-05 23:45

Det lyder super!

Hvordan "ligge i blød"?

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 17-10-05 00:03

Lad det stå og søbe i hvad du nu end bruger som klister/påføringslim. Det skal ikke nå at blive tørt igen, men nå at blive blødt (ligesom da du lagde det på).
Der er en vis mængde fingerspitzgefühl involveret lige dér

Kommentar
Fra : antiquado

Dato : 17-10-05 00:04

P.S Det værste der kan ske, er at du skal lave en væg om :)

Kommentar
Fra : Malkekoen

Dato : 17-10-05 00:06

Det er også slemt nok :).......

Vil du foreslå at jeg tager en bane lodret fra loft til gulv?

Accepteret svar
Fra : antiquado

Modtaget 60 point
Dato : 17-10-05 00:19

Afhænger af områdets størrelse.
Det er ret svært at få en f.eks. 20x20 cm firkant skåret med frihånd til at passe i alle siderne (fordi du river vævet op i hjørnerne).
Sommetider kan du få helt små områder til at passe ved at mase det lidt med fingrene (brug tynde plastichandsker, så du kan mærke hvad du laver), men det er altså noget biks.
Jeg ville tage en bane fra loft til væg i minimum 20-30 cms tykkelse.

Prøv evt den lille udgave først og se, om du har evnerne/temperamentet. Går det galt kan du jo altid lægge banen, og så er du det klogere!

Godkendelse af svar
Fra : Malkekoen

Dato : 17-10-05 00:21

Jamen......... jeg prøver. Tusind tak for din hjælp.