/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Win 98 som .rar
Fra : yearhouse
Vist : 420 gange
400 point
Dato : 16-10-05 21:29

Hejsa....nu har jeg fået en Win 98 på lager i min harddisk. Jeg har modtaget den som win.rar.
Nu vil jeg brænde den over på en skive så jeg kan installere den på en gammel computer....og hvordan skal jeg så gøre dette?

Skal jeg først pakke filerne ud....eller kan jeg bare lægge disken i og VUPTI?
Skal jeg ikke bruge en startdiskette?

Der er win XP på den i forvejen, men overskriver win98 ikke bare det?

Håber et geni kan guide mig

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 16-10-05 21:33

Den skal først pakkes ud, og så derefter brændes. Win 98 overskriver ikke XP, så du skal først formatterer den gamle pc

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 21:39

Rolig - dette kan gå galt.
Den skal pakkes ud og vil så være en iso fil. Extract to (en mappe du har lavet)
Nu kan du starte eks. nero > kopi/backup > brænd image til disk
fin din iso fil >brænd.
Inden du drøner ind over din Xp
Har du driver CD'er til din comp
Hvis du har en recovery Cd, så mangler du nogle drivere og får lidt svært ved at lægge win 98 ind.
Lad høre hvad du har.

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 16-10-05 21:49

det er ikke sikkert at det er en *.iso fil....
Hvis den er brændt som en ISO brændning så er det ikke nødvendigt....

Kommentar
Fra : yearhouse

Dato : 16-10-05 22:07

Næh....der er ingen ISO´er. Der er nogle almindelige mapper som indeholder rar-filer.....skal de også pakkes ud.....og SKAL jeg ikke bruge starttiskette?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 22:14

læs min kommentar http://www.kandu.dk/dk/spg/76283#836189
Inden du indstallerer noget.

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 16-10-05 22:18

ja de skal,du skal først lave en cd med win98, lav en startdiskette for en sikkerheds skyld,
her er et link til et brander program, som jeg anvender http://briefcase.yahoo.com/hondazoomer
håber du kan burge det....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 400 point
Dato : 17-10-05 07:50

Yearhouse... Du skal kun pakke den fil ud du har hentet, de andre der er pakket, pakker windows selv ud under in-

stallationen. Du skal have startdiskette. Du skal gå ind i bios og sætte den til at boote fra diskette som nr. 1 boot fra

nr. 2 cdrom. Hvis der er en nyere bios kan det være du kan boote cd'en direkte fra cd'en uden at lave bios om, men

du skal have formatteret maskinen inden du forsøger at lægge win 98 på, den kan ikke overskrive XP

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 17-10-05 23:56

P.S. jeg kan ikke installere win98 på maskiner med Cache funktion,
men på ældre maskiner kan jeg godt....

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 17-10-05 23:59

det er muligt du skal fdiske din disk så alle spor af winXP er væk , ellers kan du ikke installere win98

Godkendelse af svar
Fra : yearhouse

Dato : 18-10-05 07:16

Tak for svaret Nordsted1......Nu har jeg nemmerlig en DOS der virker, så jeg kan køre de ældre programmer

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-05 07:30

Selv tak yearhouse, godt du fik det til at virke