/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Kyhn i Laxegade
Fra : Finn_Kyhn
Vist : 2525 gange
90 point
Dato : 16-10-05 20:05

Julius Emiel Gottlieb Kyhn, klasselotterikollektør og grosserer, født 1821 i København, døbt 22. juli s.å. i Tysk-reformerte kirke, død 4. april 1894 i Laxegade, Holmens sogn. Gift 28. oktober 1854 med Maria Charlotte Amalie Ursin, født 9. november 1826, død 8. oktober 1902 i Laxegade, Holmens sogn.

De boede forskellige steder i København indtil ca. 1869 hvor de bosatte sig på Laxegade 32, hvor de begge døde.
1894 bode på samme adresse to fhv. handskemagere - V. C. Kyhn og C. Kyhn.

Mit spørgsmål er om nogen kender dem og om de evt. er familie med Gottlieb Kyhn.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 16-10-05 21:39

Dem her?
"
KUEHN, Julius Emil Gottlieb   Age:   33   Marriage
   Wife:   Maria Charlotte Amalie URSIN   Age:   37
   Marriage Date:   28 Oct 1854   Recorded in:   Kobenhavn, Kobenhavn, Denmark
         Collection:   Vor Frue; Den Danske Folkekirke
"
bare for at komme med på listen...
Bemærk iøvrigt stavemåden! Har arbejdet på Danfoss sammen med en Kuhn,
måske også din slægtning? bare med anden, fordansket stavemåde??
Svend, der hellere vil søge tilbage til dine udenlandske rødder...

PS: Så er der livxxx i Laksegade...
Hvad er det korrekte citat? og hvorfor siger man det??

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 16-10-05 22:38

Så er Fanden løs i Laksegade....hedder det aner ikke hvorfor man siger det, men vil skyde på at det kan føres tilbage til en historisk begivenhed.

Kommentar
Fra : viviborgen

Dato : 16-10-05 22:56

Laksegade er vel bedst kendt for at være den gade, hvor Fanden huserede hin forårsdag i 1826 til beboernes forfærdelse - og med hyl og skrigen til følge. Andre siger, at der bare var tale om slemme drengestreger (Under alle omstændigheder stammer udtrykket "Så er Fanden løs i Laksegade" fra den gang). Det endte, som bekendt, som en henlagt politisag, men det siges, at Fanden stadig huserer i gaden.

Lidt diffust, men det er det eneste jeg umiddelbart kunne finde om ordsproget, Så er fanden løs i Laksegade. Altså en henlagt politisag fra 1826.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-05 23:46

Citat
Udtrykket har en meget præcis oprindelse:

I 1826 skete der mærkelige ting i Laksegade 15 i København, hvilket forårsagede stort postyr. Man hørte hyl, skældsord og rovdyrbrummen, det regnede med kartofler og husgeråd, og vinduer sprang i stykker. Altså typisk det, man nu kalder en 'poltergeist', lidt i stil med 'Køge huskors'.

Da politiet ikke kunne opklare disse mærkværdigheder, mente de overtroiske københavnere, at det var den onde selv, der huserede. Derfor var ' ****** løs i Laksegade'.

I det kvarter, hvor Laksegade ligger, var der i øvrigt tidligere også en Hummergade, hvorfor folkeviddet kaldte det 'mayonaisekvarteret'.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-05 23:56

Citat
Laksegade. Mayonnaisekvarteret: - / Hummergade. Oprindeligt hjemsted for flådens folk. Navngiet efter, hvad man mente søfolk kunne lide. I dette kvarter lå også tidligere en gade kaldet Hummergade. Området kaldes i københavner jargon for Mayonnaisekvarteret (man spiser mayonnaise til laks og hummer). Den krogede ende af Laksegade kaldtes også Reverensgade. Gadens knæk mindede om en persons ryg under en reverens, dvs. et ærbødigt buk for en rangsperson.

* Udtrykket: "Nu er fanden løs i Laksegade".

I 1826 skete der mærkelige ting i nr. 15, hvilket forårsagede stort postyr. Man hørte hyl, skældsord og rovdyrbrummen, det reg nede med kartofler og husgeråd, og vinduer sprang i stykker. Da politiet ikke kunne opklare disse mærkværdigheder, mente de overtroiske københavnere, at det var den onde selv, der huserede.

Undskyld Finn_Kyhn, det var uden for spørgsmålet.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 17-10-05 13:15

Kan det tænkes at den ældste søn i en Polsk familie, pakker sin værktøjskasse og drager nordpå, for til sidst at lande i København. Her finder han en sød pige og bliver gift og får børn. Det andet barn dør sammen med moderen, og faderen står alene med en søn på 2 år. 5 år senere dør faderen - hvad sker der så med sønnen. Vi er i 1797.
Kan det tænkes at der har været så meget kontakt med familien i Polen at de flere generationer senere bor til leje hos barnebarnet? og måske har den 7 årige dreng trådt sine ungdomssko hos polsk familie i Danmark?
Eller er det et sammentræf at der bor andre Kyhnere i Laxegade, på samme adresse i 1894, og at den forældreløse dreng i stedet har boet hos noget af sin mors familie?
Hvorfor kan han ikke findes i FT-1801?
Mange spørgsmål jeg ikke kan få rede på - er der hjælp at hente?

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-05 07:55

>handskemagere - V. C. Kyhn og C. Kyhn.

Med alle de Carl i familien vil jeg tro C. er Carl, men V. kan det ikke være W. ?
Maleren født 1819 hedder jo Peter Wilhelm Carl, mon ikke han opkaldt efter
den gamle onkel??

Som måske er indvandret fra Schlesien??? Så skal vi bare finde en Werner Carl i listen????
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-05 19:53

Det har jeg helt misforstået...
>>1894 bode på samme adresse to fhv. handskemagere - V. C. Kyhn og C. Kyhn.
>Maleren født 1819 hedder jo Peter Wilhelm Carl...

...opkaldt efter den gamle onkel??
Sludder, handskemagerne er jo langt yngre.
Sorry Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 18-10-05 21:15

>Hvor boede Carl Gottlieb Kyhn i 1801, da han var 11 år og forældreløs?
ser vi på Kyhn i folketælingerne fra København 1801 (i komprimeret form):
"
Paulus Kyhn, 34 , Enkemand, , Corporal og Skoemager,
Christian[e] Kyhn, 30 , Gift, hans Kone,
Casper Kyhn, 70 , Gift, Huusbond, Skomager,
Christian Kyhn, 32 , Gift, Huusbond, Opsynsbetj.
Christiane Kyhn, 32 , Enke, , Enke af Walter,
Johan Kyhn, 28 , Ugift, , Musqueter,
Carl Kyhn, 47 , Gift, Logerende, Kommandant Færø,
Georg Andreas Kyhn, 12 , Ugift, -, Elev,
Jochum Friderich Kyhn, 50 , Gift, Huusbond, Nagelsm.Mester,
Marie Sophie [Kyhn], 39 , Gift, hans Kone, ,
Friderich [Kyhn], 17 , Ugift, deres Søn, ,
Christian [Kyhn], 11 , Ugift, deres Søn, ,
Christopher [Kyhn], 7 , Ugift, deres Søn, ,
Sophie Marie [Kyhn], 6 , Ugift, Deres Datter, ,
Pauline [Kyhn], 3 , Ugift, Deres Datter, ,
Cathrine [Kyhn], 3 , Ugift, Deres Datter, ,
Georg Andreas Kyhn, 50 , Gift, Huusbond, Grosser,
Cathrine Maria Kyhn, 10 , Ugift, hans Datter, ,
"
..er der ikke megen navnelighed med Carl Gottlieb Kyhn og hans far Johan(n) Gottlieb Kühn
Så mon ikke plejefamilien skal søges uden for hovedstaden?

>Huusbond, Skomager.. Kan skomager føre til hanskemager?
>Enke af Walter.. Hvem er Walter? (V.C ikke Wilhelm men Walter Carl??)

Kan nogen af de nævnte overhovedet relateres til Gottlieb Kyhn slægten???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-05 08:42

Carl Kyhn, 47 , Gift, Logerende, Kommandant Færø,
er denne

Samtlige personer i husstanden

faeroerne, Strømø, Tórshavn, Thorshavns Bye, , , 126de, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Carl Friederich Kyhn, 46 , Gift, Huusbonde, Comandant,
Maren Hans Datter, 46 , Enke, Huusholderske, ,
Maren Regina, 11 , Ugift, Hendes Datter, ,
Anne Joens Datter, 18 , Ugift, Tienestepige, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-05 08:44

kan være ham her
Carl Friederich Kyhn, 46 , Gift, Huusbonde, Comandant
Kilde: OE-1771
Mandens navn: Kyhn Mandens erhverv: Artillerist
Mandens alder: 24 Mandens civilstand: Gift
Mandens nr. ægteskab: 1 Mand død (ja/nej): Nej
Hustru død (ja(nej): Nej Hustrus alder: 30
Hustrus civilstand: Gift Hustrus nr. ægteskab: 2
Sogn: Christianshavn Kvarter Herred: København (Staden)
Amt: København Stednavn: 93c
Indtastningsnr: C6223 Løbenr.: 1441

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-05 14:59

I 1890 og 1880 er der (næsten) ingen Kyhn i folketællingerne for København, men i 1885 er der,
Her er 1 af dem: Kan Skomagermesterens søn Valdemar være handskemager 9 år senere? Svend

kbhv, København (Staden), Larslejsstræde, Nørre Kvarter, , Larslejstræde 1 Matr. ??149A3 Forhus Kælder th, 10N, FT-1885
Henrik Mathias Kyhn, 50 , Gift, Husfader, Skomagermester, Køge
Bodil Koch, 45 , Gift, Husmoder, , Vordingborg
Charles Johan Kyhn, 22 , Ugift, Søn, Skomagersvend, Præstø
Frederikke Kyhn, 18 , Ugift, Datter, Syjomfru, Præstø
Freda Kyhn, 11 , Ugift, Datter, , Præstø
Valdemar Kyhn, 9 , Ugift, Søn, , Præstø
Frederik Kyhn, 7 , Ugift, Søn, , Præstø
Henrik Kyhn, 5 , Ugift, Søn, , Præstø
Augusta Kyhn, 4 , Ugift, Søn, , Præstø
"

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 19-10-05 16:45

Valdemar Liverpool Peter Kyhn, født 3. februar 1875 i Præstø købstad, Bårse herred. Hvad der er sket med ham efter 1885 ved jeg ikke, men har desværre ikke noget mellemnavn med C.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-05 17:08

Nå igen et vildskud...
ærgeligt han ikke hed noget med C. (Carl?) som mellemnavn.

Det kan jo ikke være V(on) C. Kyhn, så ville man vel sige Carl von Kyhn,
Svend

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 19-10-05 21:24

Der er en Carl Frederik Kyhn, sergent, der bliver gift 12. marts 1779 i Frederiks Tyske kirke, København med Anne Marie Petersen. Men hvis han var comandant i 1771 lyder det utænkeligt at han er sergent i 1779.

Christian Kyhn, snedkermester, døbt 28. juni 1721 i Trinitatis kirke, København, død 1781. Gift 10. oktober 1742 i Skt. Petri Tyske kirke, København med Birthe Christina NN.

Carl Frederik Kyhn, kommandant på Færøerne, født 1753 i Preussen, Tyskland, død 1809 på Gyllingnæs, Gylling sogn, Hads herred. Gift, men konen var fraværende ved FT 1801.
Olai Ovenstad skriver i Militærbiografier. Den Norske hærs officerer. "Kyhn, Friderich – Kpt. Av inf. og kom.dant på Færø skanse fra 1797 til 1802"

L. H. Kyhn. 1894 bosat Boldhusgade 6 detailhandler. 1897 bosat Løngangsstræde 17 detailhandler. 1901-03 bosat Fiolstræde 26 detailhandler. 1905-13 bosat Laxegade 25 detailhandler. 1914 bosat Laxegade 25 frugt- og grønthandler.

C. Kyhn, handskemager. 1894-1904 bosat H.C. Ørstedsvej 60.

Carl Kyhn. Gift 22. oktober 1784 i Holmens kirke, København med Dorthea Jensdatter.

Kan ikke rigtig få nogle af dem til at passe ind i slægten.

Kommentar
Fra : Finn_Kyhn

Dato : 19-10-05 21:26

Der er en Carl Frederik Kyhn, sergent, der bliver gift 12. marts 1779 i Frederiks Tyske kirke, København med Anne Marie Petersen. Men hvis han var comandant i 1771 lyder det utænkeligt at han er sergent i 1779.

Christian Kyhn, snedkermester, døbt 28. juni 1721 i Trinitatis kirke, København, død 1781. Gift 10. oktober 1742 i Skt. Petri Tyske kirke, København med Birthe Christina NN.

Carl Frederik Kyhn, kommandant på Færøerne, født 1753 i Preussen, Tyskland, død 1809 på Gyllingnæs, Gylling sogn, Hads herred. Gift, men konen var fraværende ved FT 1801.
Olai Ovenstad skriver i Militærbiografier. Den Norske hærs officerer. "Kyhn, Friderich – Kpt. Av inf. og kom.dant på Færø skanse fra 1797 til 1802"

L. H. Kyhn. 1894 bosat Boldhusgade 6 detailhandler. 1897 bosat Løngangsstræde 17 detailhandler. 1901-03 bosat Fiolstræde 26 detailhandler. 1905-13 bosat Laxegade 25 detailhandler. 1914 bosat Laxegade 25 frugt- og grønthandler.

C. Kyhn, handskemager. 1894-1904 bosat H.C. Ørstedsvej 60.

Carl Kyhn. Gift 22. oktober 1784 i Holmens kirke, København med Dorthea Jensdatter.

Kan ikke rigtig få nogle af dem til at passe ind i slægten.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-05 22:46

"comandant i 1771 lyder det utænkeligt at han er sergent i 1779."

jeg tror det er en og samme person,
folketællingen fra 1771 vil jeg tage med et gran salt, skrive fejl

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-05 22:48

Samtlige personer i husstanden

Carl Friederich Kyhn, er i 1801 46 , Gift, Huusbonde, Comandant,
faeroerne, Strømø, Tórshavn, Thorshavns Bye, , , 126de, FT-1801
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

Carl Friederich Kyhn, 46 , Gift, Huusbonde, Comandant,
Maren Hans Datter, 46 , Enke, Huusholderske, ,
Maren Regina, 11 , Ugift, Hendes Datter, ,
Anne Joens Datter, 18 , Ugift, Tienestepige, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 19-10-05 23:14

Nu kører vi vist i ring...
Og hvorfor Carl Friederich?

Vi leder vel efter Kyhn med fornavne som:
Johann, Carl, Gottlieb, Peter, Wilhelm, Julius, Emiel, Ludvig, Adolph og V.C.
Ingen Friderich, ingen der begynder med F, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 19-10-05 23:19

det kanevt. kan være familie til anerne der efterlyses

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-05 14:25

men en sandhed bliver vel ikke mere rigtig af at blive gentaget...
Her er et par Frederik/Friderich:
"
Frederik Kyhn
født ca 1777 i Meklenborg død 1846 i Gylling
viet 1807 i Gylling til
Kirsten Jespersdatter
http://www.sitecenter.dk/kkermit

Efternavn: Kühn Fornavn: Carl Friedrich
Erhverv: Pensionist Fødelokalitet: Altenburg
Føderegion: Sachsen-Altenburg Fødeland: Tyskland
Fødselsår: 1817 I DK fra: 1847
Bopæl, lokalitet: Frederiksberg Amt, region: København og Frederiksberg
Lov af: 23 04 1897 Tillæg: A
Løbenr: 123
Bemærkninger: fhv. Handskemagermester
http://ddd.dda.dk/immibas/immibas2.asp
"
Bemærk !!! fhv. Handskemagermester !!!

Navnemæssigt er ham her meget tættere på:
"
Efternavn: Kühn Fornavn: Adolf Wilhelm Felix
Erhverv: Glasmagersvend Fødelokalitet: Penzig
Føderegion: Preussen Fødeland: Tyskland
Fødselsår: 1879 I DK fra: 1897
Bopæl, lokalitet: Odense Amt, region: Odense Amt
Lov af: 03 03 1914 Tillæg: A
Løbenr: 538
http://ddd.dda.dk/immibas/immibas2_soeg.asp?efternavn=k%FChn&fornavne=&bop%E6l_lokalitet=&erhverv=&f%F8delokalitet=&f%F8deland
"
Mon Penzig er i Schlesien? Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-05 14:40

Mon ikke det er C Kyhn fra Laksegade som ung?
"
kbhv, Sokkelund, Frederiksberg, Frederiksberg, , Et huus, 88, FT-1845
Louis Schart, 42 , Ugift, , Handskemager, Magdeburg
Christian Blegvad, 17 , Ugift, , Lærling, Varde
Wilhelm Bauer, 36 , Ugift, , Handskefabrikant, Magdeburg
Carl Kühn, 28 , Ugift, , Fransk handskemager, Altenburg
Gustav Güntz, 26 , Ugift, , Fransk handskemager, Magdeburg
Franz Münsch, 21 , Ugift, , Fransk handskemager, Pragh
Wenzel Enders, 19 , Ugift, , Fransk handskemager, Pragh
Søren Jensen, 25 , Ugift, , Tjenestekarl, Hundslund, Aarhus Amt
"
Ham i midten, fra Altenburg, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 20-10-05 16:03

Altenburg ligger vest for Dresden, ehemalige DDR ikke Schlesien,
men Penzig ligger i Syd Schlesien...
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 05-11-05 21:29

Beklager Finn...
men jeg (og måske også andre) har totalt glemt/mistet overblikket,
i såvel dette? som i dit andet spørgsmål??

Jeg ved godt at jeg er er medskyldig...
ved at tilføre for mange/for uvedkommende/for ustruktuerede Kyhn slægtsdata...

Måske kunne det ene spørgsmål omdøbes til at omfatte handlingsforløbet i hovedstaden?
(ham der blev væk som 11 årig, etc.).

Og det andet dine rødder i Polen (Schlesien, Tyskland)??
Svend