/ Forside/ Teknologi / Hardware / Printer / Spørgsmål
10  Bille1948 1885
Én printer flere computere
Fra : mini_porno
Vist : 656 gange
50 point
Dato : 16-10-05 14:23

Er det muligt at bruge en printer på flere computere. Det er nemlig et problem når jeg f.eks. skal have printet noget ud og printeren står i et helt andet rum. Så ska jeg til at smide den over på en Det som ejg skal have printet over på en diskette.
Vi har en computer inde på mors kontor som er koblet til hendes computer. Og vi har alle vores computere koblet til et hoob. Kan man så gøre sådan at jeg kan trykke print fra min computer og så bliver den printet ud oppe hos hende?

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 14:41

Ja det kan man godt.
Der skal laves deling på computerne og man kan godt nøjes med at dele printeren ud.
Gå i hjælp og skriv "delte printere, lokale printere" >vis
Normalt skal der indstalleres en printerdriver på de maskiner som bruger denne delte printer.
I XP kan der oprettes et lille netværk.

Kommentar
Fra : D9N

Dato : 16-10-05 14:45

det kommer an på hvordan de er koblet op.

hvis du har ADSL fra f.eks. TDC og du har en switch/hub siddende til deres router, og så begge pc'ere i swtich/hub så kan du ikke.
hvis du har TDC's router tilsluttet din egen router og derefter en switch/hub så kan du share printeren, blot ved at højreklikke på den og sig del printer.

vh
D9N

Kommentar
Fra : severino

Dato : 16-10-05 16:28

En hoob dur ikke til det. Jeg tror du mener en hub, men det er så gammeldags at de faktisk ikke bruges mere, da de køre simplex, og kun med en bruger ad gangen.
Jeg gætter mig frem til, at I har en router, hvor alle PC'er er koblet op til. Denne router har normalt en 4 ports switch.
Printeren skal (som Eyvind skriver) deles med andre på netværket, og du skal have driveren til printeren lagt ind på din maskine, sat op til netværksbrug. - Din mor's maskine og printeren skal være tændt for at du kan udskrive på den.

Alternativet er at I får jer en printerserver, så printeren kobles direkte på en port i routeren, så skal kun printeren være tændt, og alle på netværket har adgang til den, når bare de har driveren lagt ind på hver af maskinerne.

Kommentar
Fra : ampere

Dato : 21-11-05 09:50

Jeg har selv stået med problemet. Jeg har en Brother HL-1450 med to udgange - en til USB og en til parallelstik. Efter flere fejlkøb, har jeg opdaget at man kan bruge begge stik så to computere kan deles om printeren uden problemer. Den ene computer anvender således USB og den anden computer anvender parallelstikket - jeg tror dog ikke at man kan printe ud samtidig fra de to computere, så man må lige sørge for at koordinere sine udskrifter med den anden bruger.

AMP

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-11-05 13:00

Det kan man godt "ampere" men ikke samtidig. Problemet er jo at den står et stykke fra hans maskine. Hvis han så har et netværk, er det nærliggende at udnytte den forbindelse, frem for at skulle købe et laaaaangt printerkabel. Men nu ved vi jo ikke om hans (mors) printer har to porte.

Den billigste løsning er i første omgang, at køre printerdeling på mors PC.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 21-11-05 13:02

Men nu er "mini-porno" nok i løbet af den sidste måned, blevet lidt slatten, siden han ikke har haft energi til at svare, så vi må nok se i øjnene, at spørgsmålet vil stå åbent på ubestemt tid, lige som så mange andre spørgsmål her på KANDU!

Kommentar
Fra : mini_porno

Dato : 21-11-05 15:52

I må meget undskylde jeg ikke har svaret. Har bare slet ikke været på på det sidste. Men som du snakkede om så kan man godt dele printeren på vores netværk. Problemet er bare at mors computer skal være tændt før vi kan printe (Mener jeg da)

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 50 point
Dato : 21-11-05 17:05

Ja det skal den, der som den er tilsluttet hendes maskine. - Men hvis du køber en printerserver, enten til USB eller LPT alt efter printerens tilslutningsmulighed, så kan den hægtes direkte på netværket, så kun printeren skal være tændt for at du har adgang til den.

Det er jo snart så kan du jo ønske dig en sådan dims!

Godkendelse af svar
Fra : mini_porno

Dato : 22-11-05 13:07

Smart Severino