/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Landrover
Fra : oz1eqp
Vist : 1054 gange
100 point
Dato : 16-10-05 13:14

En af mine bekendte har en Landrover 110 med 2500cc Turbo Diesel motor.Han spurgte mig,om det var muligt at finde
en BMW benzinmotor,som kunne bruges i hans Landrover.Da jeg ikke kender noget til det,retter jeg spørgsmålet til
Eksperterne.Håber een eller anden kan svare på det.

oz1eqp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-05 15:06

Nej, det skal du ikke regne med.

Det første problem vil være, at få motor og gearkasse, diverse motorophæng o.s.v. til at passe, og ledningsnettet skal laves om. Det andet problem vil være, at det vil blive meget svært at finde en BMW motor der ikke har alt for mange HK til at det kan gøres lovligt.
Jeg kan ikke lige huske hvor mange HK Landroveren har på den dieselmotor (jeg har ellers selv haft et par stykker) , men mener ikke det er særlig meget, og han må kun øge med max 20%, medmindre bilen skal afgiftsberigtiges ved Told & Skat.

Den eneste gang jeg har hørt om LR med anden motor bygget i, var en gammel 109er på benzin, hvor der efter et større arbejde med ændring af flanger v. koblingshus, motorophæng m.m. blev lagt en gammel Volvo B18 motor i.

mvh dova

Kommentar
Fra : oz1amh

Dato : 16-10-05 15:16

goddag jeg hedder jørgen oz1amh, det er mig der har landroveren. motoren larmer meget-- det gør den også fra ny- der er mange der sætter volvo. b20. motorer i samt flere andre mærker. det skal være bensin, da de støjer meget mindre ,og da vi kun kører 4000-- 5000 km om året, vil jeg gerne give det mere ,for at køre nogenlunde støjfrit.og så mit spørgsmål bmv motorer, er meget mindre men rimeligt stærke. hk. kan det lade sig gøre at lægge sådan en i?. at den er slidt gør ingenting, da jeg renoverer selv. venligst oz1amh.

Kommentar
Fra : oz1amh

Dato : 16-10-05 15:22

jeg stiller mig foreløbig tilfreds med svaret, der er visse ting jeg skal undersøge først , jeg kommer evt. tilbage senere. venligst. oz1amh

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 16-10-05 16:06

Vi lader lige spørgsmålet være åbent lidt endnu for mere respons
oz1eqp

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-05 17:06

Jeg har nu været rundt på nettet og søgt i både Tyskland og Sverige efter for tilfælde af det du vil gøre ved den Landrover ....Det eneste jeg kunne finde var et par stykker i Tyskland som havde brugt en motor fra en nyere model LR og monteret over i den gamle og der var en som havde bygget en Peugeot motor i...Der var en benzin motor til salg på E-Bay sammen med en gearkasse.
Men ville det ikke blive noget med godkendelse i synshallen hvis du bliver nødt til at ændre hele konstruktionen på bilen for at få ex en BMW motor + gearkasse til at passe??? der er jo så mange sære regler ang. biler og ændringer i forhold til originalen!!

mvh sverola

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-10-05 17:33

Gearkassen kan i hvert fald slet ikke bruges såfremt I skulle finde en egnet motor, den originale gearkasse skal blive der.

Og jo, bilen skal til syn og det skal godkendes som en "konstruktiv ændring".

Umiddelbart ville jeg råde dig til at bytte din bil med en der er født som benzinmodel.

Nu snakker du om larm, at det er hovedårsagen, men så skal du tænke på, at f.eks. en BMW motor ville jo heller ikke lyde som i en BMW.

Den lave gearing der er i Landroveren, ville nok nogenlunde svare til, at omdrejningerne på BMWmotoren ville komme op i nærheden af det samme for at køre 80 i Landroveren, som hvis du i BMWen kørte 110 i 3. gear

Har du prøvet at lydisolere.
Det gjorde jeg med rimelig godt resultat, ved at montere nogen isolerende skumplader i motorrum og under hjelmen.

De tager meget motor- og vibrations/resonnans-støj.

mvh dova

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-05 18:41

Det er den omvendte verden da de fleste hellere vil have en diesel.
Sælg 110'eren og køb en mere "civiliseret" bil. Med de krav du stiller til køretøjet vil du få meget mere glæde af en mindre rå bil. Omkostningerne ved at skifte bil vil være langt mindre end det du ellers tænker på.
Nu holdt jeg op med at arbejde med LR da 110'eren var ny på markedet, men alligevel tør jeg godt love dig at du hverken vil være den første eller sidste der har anskaffet en LR ud fra forkerte forudsætninger.
I dette spørgsmål er jeg enig med dova - lad være og byt i stedet.

Kommentar
Fra : oz1amh

Dato : 16-10-05 19:02

ja det er meget godt med gode råd , men jeg har selv bygget min 110, motor gearkasse, alt har været skilt ad, renoveret, og samlet, da jeg mødte op til syn spurgte synsmanden am jeg havde købt en --ny mølposebil-- så flot og perfekt var den. men nu er jeg ældre og lidt gangbesværet. og så til lr- 110 , den kunne købes både med diesel og bensin 2284cc. så selvfølgelig vi taler kun om motoren, overgangsstykke tilpasning til gearkasse, kan bestilles i sverige til endda meget fornuftige priser under 1000 kr. venligst 0z1amh

Kommentar
Fra : oz1amh

Dato : 16-10-05 19:05

ps.. ledninger og andet sjov volder ingen problemer da jeg er uddanet med radar- electronic

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 19:26

Pussigt at du vil den vej.
Men jeg har set Volvo Amazon (opr. B20) med en Rovermotor (benzin v6) og han sagde at den var lige til at lægge i.
Så du burde kunne lægge en Volvo B20 i uden de større problemer.
http://www.volvoamazon.dk/
skriv evt. til:
Formand: Ole Callesen
Skovhusevej 7 6070 Christiansfeld
Tlf. 74 56 16 11
ole@volvoamazon.dk

Kommentar
Fra : oz1amh

Dato : 16-10-05 20:43

ja det er rigtigt , du kan lægge b18- b20 b19 - b29 uden de store problemer. en af mine venner har lagt en b20 i han købte mellemstykket for 750 kr. det er godt nok 5-6 år siden, men lr 110 er en bil med mange muligheder, den sælges godkendt med v8 motor-- 2284cc bensin 4cyl. og endelig som min 2500cc. turbo diesel. jeg kunne godt tænke mig rover motor 4cyl 2284cc med 5 hovedlejer. den er der virkelig muligheder i men ak den er svær at få fat på. hvis du har som min kone og jeg prøvet at køre på bjergveje, som næsten er skyllet væk og landeveje med kæmpe huller. når vi har været på humitær rejse i rumænien, vil du give mejet, for en bil der er stærk nok,bare den dog ikke larmede så meget. venligst oz1amh

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-05 20:49

V8 3500 er lydløs og råstærk

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 20:52

Når du går over til en anden motor - så tænk lige på kølingen på de "gammeldags motorer" som køler med rem og forventer lidt vind ind gennem køleren, men det får du ikke ved langsom kørsel.

Kommentar
Fra : oz1eqp

Dato : 17-10-05 08:31

oz1ahm
Nu er der jo kommet en del respons til spørgsmålet.
Hvilket svar mener du er det bedste,og skal have point.
oz1eqp

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-05 13:04

Jamen har du prøvet sådan en LR, hvor der er lagt en uoriginal benzinmotor i.........jeg tror ikke på den er mere lydsvag end din turbodiesel.
Det er selvfølgelig en "anderledes lyd" der kommer fra en benzinmotor, men efter min mening ikke mindre generende end en diesellyd, snarere tværtimod.

Og ved ikke om det betyder noget for dig, men en ting som brændstofudgiften.

Jeg har haft et par ældre LR på diesel (en 88'' og en 109''), og de gik da 10 km/l, hvorimod de af mine bekendte der havde benzinmodeller, som regel ret hurtigt skilte sig af med dem igen, da de ikke gik mere end 4-5 km/l (dog med original LR benzinmotor).

Og ja, de havde nogen flere HK på benzin, men når det kom til at arbejde i terrænet, kunne de slet ikke være med.
Det var sådan noget med med, at for rigtigt at arbejde og trække, skulle de have en hulens masse gas, hvilket resulterede i, at de spinner med hjulene og står stille, hvor du med dieselmodellen næsten kunne kravle igennem alt, med meget små omdrejninger på motoren.

Ja, det var bare nogen personlige betragtninger, for jeg forstår dig slet ikke........men det behøver jeg jo sådan set heller ikke

Men held og lykke med hvad du end finder på.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : oz1eqp

Dato : 17-10-05 17:22

Tak for svaret sverola.
Da du har været igang med at søge på E-Bay og kom med et forslag,så afslutter vi,og hvad der så sker videre hen
det ved jeg ikke.
Tak til alle andre deltagere for input.
oz1eqp

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 17-10-05 17:51

Ok og selv tak...............send en melding når/hvis du får det til at virke

mvh sverola