/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Erfaringer med elkartoffelskræller?
Fra : stig54
Vist : 7162 gange
50 point
Dato : 16-10-05 09:50

Jeg overvejer at anskaffe en elektrisk kartoffelskræller, dog bekymrer det mig at jeg ofte ser brugte kun brugt få gange til salg.
Er der nogen der har erfaringer gode eller dårlige med disse maskiner?

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-10-05 09:57

de er såmænd udemærkede - jeg har haft en - gav den væk ene og alene fordi jeg var for doven til at hive den frem

Kender flere der bruger den med fornøjelse - og flere der bruger den fordi kræfterne svigter og så er den faktisk rigtig god.

MEN...... kartofler med øjne skal du holde øje med trods alt !!!

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 16-10-05 09:59

OBH Nordica Elektrisk kartoffelskræller m/salatslynge er nok den bedste pt

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 16-10-05 10:00

Jeg vil gerne komme med en kommentar til dit spørgsmål.............Den eneste kartoffel skræller som egner sig til husholdning er den fra Raadvad til manuel brug ....altså en ganske alm. håndholdt skræller.
Hvis det er en husholdning på 4 pers tager det ikke mere end 5-7 min at skrælle til middagen...
De elektriske ting du får købt til husholdning er efter min mening ofte alt for små eller for svære at gøre rene. Du kan jo bare se de der brøbage maskiner som du kan købe ,,,,det er en typisk sidste spontane julegave ting....Jeg ved at der nu sidder nogle og tænker " han ved ikke hvad han snakker om" men min erfaring er at alle de fine OBH ting vi bliver bombarderet med er beregnet på at blive solgt i massevis for så at stå i et eller andet skab til de bliver sat til salg " brugt få gange"

mvh sverola

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-10-05 10:11

Spørgsmålet er jo så om det tager ligeså lang tid at gøre den ren som at skrælle katoflerne selv?
Omvendt er det jo ikke sjovt at skrælle kartofler og måske kunne man lave sovsen imens.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 10:28

Jeg vil give Stig ret. Hvor lang tid tager det egentlig at skrælle kartofler til 4 pers, ikke længere end de 5-7 min

Hvid det er fordi man har svage gigtplagede hænder kan jeg forstå det, men ellers ikke. Det er en typisk ting til folk der har alt i forvejen.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 16-10-05 10:34

Det er fordi jeg ikke gider at skrælle kartofler, men jeg gider ikke at bruge længere tid på at gøre den ren, det er erfaringer jeg efterlyser ikke holdninger

Kommentar
Fra : LA5

Dato : 16-10-05 11:44

Jeg har en OBH kartoffelskræller. Den er ok til nye kartofler - kan også bruges til "vinterkartofler", det tager dog længere tid. Jeg bruger den ikke så tit, dels af samme grund som andre har fortalt om: Den er besværlig at gøre ren og det affald (skræller) der bliver, kan ikke hældes i vasken uden at den stopper til. Men det værste er larmen, den støjer så meget, at man er nødt til at bruge høreværn, for ikke at få høreskader. Såee...

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 50 point
Dato : 16-10-05 11:54

Jeg/vi har også haft en kartoffel skræller. Den er røget ud da det skal alt for mange kartofler til.
Jeg vil meget hellere skrælle de kartofter selv, da det er det hurtigste når man tager rengøring med

Kommentar
Fra : vaxen

Dato : 16-10-05 11:54

Hej Stig! Det er pudsigt at du netop stiller spørgsmålet lige nu... jeg har en OBH kartoffelskræller med salatslynge. Jeg har netop taget den frem for at give den væk, for jeg får simpelthen ikke brugt den. Ikke på grund af rengøringen, for jeg skyller den bare og sætter delene i opvaskemaskinen - det er ikke så stort et problem.
Mere fordi, den fylder og det næsten er hurtigere at skrælle kartoflerne selv, end at hive den frem og tilbage.
Den er absolut bedst til forholdsvis nye kartofler, hvor skrællen er tynd. Det kan næsten ikke betale sig med "gamle" kartofler.
Er man mange i familien - og skal skrælle mange kartofler - skal man væbne sig med tålmodighed, da den ikke kan tage så mange kartofler ad gangen. Desuden skal man være opmærksom på kartoflernes form, hvis man ikke gider at gennemgå dem alle med en skrællekniv bagefter...

Vaxen

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 16-10-05 12:47

vi har også en
hvad den hedder ved jeg ikke
bruger den fortrisvis til nye katofler
men har vi en masse lille kartoler syntes jeg
det er en herlig maskine
så sætter jeg den på bordet i baggang
oglaver noget andet imens den skræller
da den larmer en del
men forære de væk aldrig i livet

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 16-10-05 13:40

HVAD MED AT SÆTTE KARTOFLERNE PÅ BORDET MED SKRÆL PÅ.
DET HAR VI BRUGT I MANGE ÅR, OG DET FUNGERE GANSKE UDMÆRKET, TAGER KUN ET PAR MIN. FOR HVER ISÆR AT PILLE SINE KARTOFLER.

DET ER ALTID SJOVT NÅR NOGEN ER PÅ BESØG OG FØRST SKAL LÆRE DET.

DESUDEN ER DET MEGET SUNDERE.

NÅR DU KOGER SKRÆLLEDE KARTOFLER, KOGER DU MANGE AF VITAMINERNE UD I VANDET, OG MED SKRÆLDEN SMIDER DU MANGE VITAMINER UD, DA DE FLESTE VITAMINER SIDDER LIGE UNDER DEN TYNDE SKRALD DER ER PÅ KARTOFLEREN, OG SÅ TYND KAN DU SLET IKKE SKRÆLDE KARTOFLER.

Kommentar
Fra : txn

Dato : 16-10-05 14:23

Vi har selv haft en elkartoffelskræller men gav den til folkekirkens nødhjælp. Dels kræver den helt jævne kartofler for et ordentligt resultat, dels er der besværet med rengøringen-så man sparer ingen tid ved anvendelsen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 14:26

Det tager tid at rengøre en kartoffelskrællermaskine.
Min kone vil hellere skrælle selv - så den jeg glædesstrålende kom hjem med, røg ud af huset efter få ganges brug. Den virkede perfekt.................men skal rengøres bagefter.

Kommentar
Fra : Bibimas

Dato : 16-10-05 16:36

En OBH el-skræller er fin til både nye og gamle kartofler. Jeg er MEGET glad for min som jeg har arvet! jeg troege nemli' også den var "Dum" indtil jeg prøvede.
Jeg er plaget af slid i mine led og det gør ONDT at skrælle kartofler, det er ikke altid bare DOVENSKAB når man har maskiner til hjælp!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-10-05 16:51

Ja Bibimas - alting er jo relativt............for dig er rengøring så en mindre ting.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 17:18

Hvad så Stig. Der er mange input så nu er det vel ikke blevet nemmere at vælge

Godkendelse af svar
Fra : stig54

Dato : 16-10-05 17:27

Tak for svaret Fijala.
Jeg skræller sgu mine kartofler selv, da de er hjemmeavlede og ikke fine jævne og så laver jeg pasta de dage jeg ikke gider.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-10-05 18:57

Sådan Stig. Det lyder som den fornuftigste løsning. Der er alt for mange ugrugelige dimser til køkkenet som man får indkøbt og næsten aldrig bruger

Kommentar
Fra : Bibimas

Dato : 16-10-05 19:39

Til Eyvinds orietering.
Jeg kan sige dig at alt der skal led bevægelser til Gør ondt men jeg sætter en ære i at passe mit hjem og rengøring er en nødvendig ting der ikke er nedprioriteret, og jeg har ikke hjælp til noget!
.