/ Forside/ Interesser / Dyr / Katte / Spørgsmål
10  HelleBirg.. 1440
Av min pote :o(
Fra : nullerbullerpige
Vist : 4963 gange
200 point
Dato : 15-10-05 19:18

Hej!

Min kat har på en eller anden måde fået skåret sig i forpotens trædepude.
Da jeg ikke har mulighed for at komme til dyrlæge med den før mandag, ville jeg høre om der er nogle som har et godt råd, til hvordan jeg kan formindske dens smerte indtil da?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-05 19:20

ej altså, der er da dyrlægevagter, men hvis du ikke har mulighed for at komme afsted, ville jeg bruge noget aloe vera eller kopattesalve. god bedring til mis

Kommentar
Fra : Dirty_joker

Dato : 15-10-05 19:21

Bare nus den så glemmer den næsten alt om det!

Held og lykke med tigeren..

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-10-05 19:25

Vask den med vand og sæbe... Kopattesalve... Ja, men det vil være sklikket af inden du kan sige mijav... Tænk på hvad du gøre når du har fået en rift. Svære er det ikke.

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 15-10-05 19:25

Nordsted>> Jeg har ikke mulighed for at tage afsted. Selvfølgelig hvis det var værre skulle jeg nok finde en måde at komme afsted på, men jeg har vuderet at den godt kan vente. Du må ikke tro jeg er en dårlig "kattemor"

Dirty-Joker>> Ja den har fået ekstra ompærksomhed idag

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 15-10-05 19:28

nullerbullerpige.... det gør jeg så ikke , kopattesalve får det til at hele hurtigt, men som taliskoko siger, vil katten sikkert slikke det af igen, så med mindre du kunne forbinde det vil det ikke hjælpe, så mon ikke du bare skal lade det
være??

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 15-10-05 19:37

Som sagt vask, så gør du dit for at mindske infektion. Og ellers besøger du dyredoktoren på mandag og få måske en mild anti-biotika kur. Til Katten.!

Kommentar
Fra : hondazoomer

Dato : 15-10-05 19:42

jo lade det være
vores misser har haft sat sin pote på vores glaslåge til kakeloven den ømmede sig i 1 dag,
men man kunne se det selv 6 månder efter.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-05 19:59

Det kan ikke nytte at vente til mandag hvis det er et sår der evt. skal sys eller limes, nu skriver du ikke hvor dybt eller langt det er.

Og du må ikke smøre hverken Aloe Vera eller Kopattesalve i, når der er et åbent sår.

Hvis poten er ren, og det ikke er så alvorligt, at du bliver nødt til at finde en dyrlæge, er det bedste at lade det være.

Katten er selv den bedste til at holde det rent.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : miritdk

Modtaget 210 point
Dato : 15-10-05 20:04

har du lidt desinficerende i huset så brug det - for at forhindre infektion - for eks klorhexidin (mundskylle vand) - eller rodalon - ingen af delene kan katten lide så den slikker ikke vildt - men lad den slikke - det hjælper også hvis du ikke har noget.

ps... er du sikker på der ikke gemmer sig en glassplint ?????????

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 15-10-05 20:07

Rens såret med 3% brintoverilte, det fjerner eventuelle urenheder og svier ikke.
Er såret lukket i morgen og ser det ikke ud til at være inficeret, så gør du ikke mere.
Er det inficeret, så fortsæt med brintoverilte, det løfter såvel snavs som pus op af såret. Når det holder op med at skumme, er såret rent. Brug en dyppet vatpind, evt. flere.
Trøst med rejer eller andet "guf".

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-10-05 20:46

Jeg har altid brugt klorhexidrin.

Du skal holde det rent!! så heler det.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-10-05 20:47

NB husk at undersøge om der er glasskår i poten

Kommentar
Fra : 25

Dato : 15-10-05 20:47

NB husk at undersøge om der er glasskår i poten

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 15-10-05 21:09

Hvornår har missen skåret sig?
Hvis det lige er sket og det ikke bløder særlig meget mere, så er det helt i orden at vente til mandag med dyrlæge.

Og hvordan viser katten, at den har ondt? Jamrer den sig, eller vil den bare ikke støtte på forbenet?

Hvis katten jamrer af smerte, så skal der selvfølgelig gøres noget. Måske til dyrlæge, eller måske bare telefonisk kontakt til din dyrlæge så du kan høre, om det er i orden at give lidt smertestillende, -aspirin el. lign. ---og hvor meget.

Men hvis den kun halter, så må den bare holde sig i ro.

De allerfleste mindre potesår går over helt af sig selv.

Mens du venter kan du vaske poten i lidt sæbe, -allerhelst desinficerende shampoo, som det er godt at have i huset til dyr. Men en mild opløsning af sæbespåner eller brun sæbe kan også bruges. Eller en mild menneskeshampo...

Bagefter skyller du poten godt med lunkent vand. Og til sidst dypper du poten enten i brintoverilte eller klorhexidin eller måske noget tredje desinficerende til (menneske)sårbehandling. Hvad du nu har i huset.

Al vaskeriet og skylleriet vil sandsynligvis også fjerne hvad der kan være af fremmedlegemer og grus i såret. Så vil missen allerede have det bedre.
God bedring...

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-05 21:22

Citat
Hvis det lige er sket og det ikke bløder særlig meget mere, så er det helt i orden at vente til mandag med dyrlæge.

Jamen, helt ærligt......hvorfor så gå til dyrlægen på mandag, hvis det kun er en lille rift og ikke bløder?

hvis der i det hele taget er behov for dyrlægehjælp, hvilket noget tyder på når spørgeren nævner et besøg på mandag, kan det søreme ikke nytte at vente.

Dyrlægen kan/vil ikke sy i sådan et gammelt sår, det eneste han kan stille op på mandag, er at kigge på det og evt. rense hvis der er behov....og det kan man ligeså godt selv gøre

mvh dova

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 16-10-05 00:03

Bemærk venligst at katte ikke kan nedbryde salicyl (Aspirin ol.) dvs at det virker som en forgiftning. Klorhexidin forsinker sårheling. Kattespyt er oftest et glimrende rensemiddel. Antibiotica bør undgås med mindre der udvikler sig en alvorlig infektion.

En vigtig vurdering er: Støtter missen på poten eller går den rundt på 3 ben. Sidstnævnte indikerer, at det er alvorligt.

Men derudover vil jeg tro, at missen ligger i sin sødeste søvn, og er lykkelig uvidende
om alt det der er foreslået her. Lad den endelig sove.

God nat misser --- og
godnat fra Innocent.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 16-10-05 09:43

Så nu er det søndag og kun en dag igen til katten skal til dyrlægen..............Du gør ingenting !!!! Lad katten have fred og ro idag og ikke lad nogen stresse den.....Lad den ligge som den ville gjort i den vilde natur..........Det at den er inde ved dig er at den føler det er det tryggeste sted for den akkurat nu....Hvis du begynder at hærge med den og vasker eller andet så vil den føle sig utryg..
Vi har en rigtig slagsbror af en kat som er ved dyrlægen jævnt .........Sidst var i tirsdags efter et slagsmål...Det sædvanlige skete -Kat i let narkose-undersøgelse -rensning af sår-og efter følgende antibiotica...Dagen efter var den som ny.......
Alle andre her har givet en masse fine forklaringer -men jeg vil lige komme med et godt tip til at give den antibiotica (hvis det er i flaske) vores fik en 8 dagers kur...Fyld sprøjten med angivne mængde -hold katten bagfra-tag din højre hånd og pres på begge sider bagerst i mundvigerne til katten åbner munden og så tryk indholdet fra sprøjten ind i munden...Det ser brutalt ud men er den eneste mulighed og hurtigs for katten og dig ...Vi prøvede med at blande i foder-fløde osv men det gad den ikke -min kone prøvede med sprøjten ,med det reultat at katten blev fedtet ind i hele hovedet og gulvet med ...
Ønsker god bedring til katten og ejeren

mvh sverola

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 16-10-05 11:00

Hvis ikke alle danske kattebøger havde omkvædet "Gå til Dyrlæge", men gav reelle oplysninger om småproblemer, så slap danske katte for talrige af de "mishandlinger",
der er foreslået i denne tråd. Senest for at få pumpet væske ned i lungerne, som kan have dødelig udgang.

Køb bogen " The Well Cat" på nettet. En uundværlig "Kattebibel", der er udkommet i talrige reviderede oplag gennem de sidste 30 år.

Generelt: Iagttag din kats normale adfærd, hav øje for forandringer, vurder graden af ændring, før du beslutter et dyrlægebesøg. Husk at alle tænkelige infektionssygdomme
passerer i dyrlægens venteværelse, og at antibiotica nedsætter kattens normalt glimrende immunforsvar.

Hilsen Innocent.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 16-10-05 11:15

Innocent......... vil du gøre mig den tjeneste at ringe til min dyrlæge her i Norge og fortælle hende at hun er en katte mishandler???????? Det var hende som gav mig recepten på at give katten medicin på den før beskrevne måde!!!!!!!
Det siger vel sig selv at du ikke putter hele sprøjten langt ned i halsen på dyret ( du har sikkert set for mange film) ????????

Dyrlægen hedder Vestsidens dyreklinik og ligger i Porsgrunn

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-10-05 11:28

Mon ikke dyrlæger ved hvad de gør, husk på de har en lang uddannelse!!!

Men det er korrekt at man godt kan bruge sæbespåner i varmt vand og lade poten være i blød så ryger som regel uønskede elementer ud af poten. Jeg har gjort det med min hund, men aldrig med min kat, det har nemlig ikke været nødvendigt på nogen af mine katte.

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 16-10-05 12:36

Svar:Dyrlægeuddannelsen i Danmark har kun Katte på programmet i ½ år. Vil de lære mere må de til udlandet, eller øve sig på din kat mod betaling.
I "gamle dage" lærte dyrlæger at diagnosticere, i dag giver de et skud antibiotica.
Det er vist kun et tøjdyr, der gider sidde med poten i sæbevand i det foreskrevne kvarter.Brun sæbe indeholder soda det svier. Det gør sæbespåner ikke.

Sverola: Du har sikkert ikke opfattet, at din dyrlæge sagde at medicinen skulle indgives i små portioner på tungen, så der var sikkerhed for at den gjorde synkebevægelser

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 16-10-05 13:55

Gudfaderbevares!!! Nu er det pludselig blevet en tråd om "kattemishandling" og for og imod!!

Og man skal åbenbart bruge mere tid på at forklare sig og forsvare sig end på reelt at svare på spørgsmålet!!

Dova: Vi må jo antage, at det netop IKKE er særlig akut siden nullerbullerpige ønsker at vente til mandag.

Og hvis det kun er et mindre snit, der ikke bløder og som kun generer, når misser træder på det, så skal det bare renses, og der vil så næppe være brug for dyrlæge mandag. Man render vel heller ikke selv på skadestuen bare fordi man snitter sig lidt i en finger eller træder på et glasskår... Hvis da ikke det bløder meget.

innocent: Fint med din bemærkning om aspirin. Det er jo derfor, at jeg skriver, at smertestillende kun skal gives i samråd med en dyrlæge. Evt. efter telefonisk kontakt. Jeg er klar over, at pamol kan give leverskader hos hunde og katte, men jeg vidste ikke, at katte heller ikke kan tåle aspirin (acetylsalicylsyre). Men altid: Hvis man indgiver sit dyr nogetsomhelst medicin, så skal det selvfølgelig være i samråd med dyrlægen.
Jeg har læst tråden igenigen..: Jeg kan ikke finde ud af, hvem det er, der foreslår at katten skal sidde med poten i sæbevand i et kvarter???
Når jeg siger "sæbespåner, brun sæbe eller mild menneskeshampo" så er det fordi det jo er væsentligst at få renset poten, og det kunne jo være, at nullermus ikke liiige har sæbespåner i huset. Det samme med brintoverilte contra klorhexidin. Når man har den slags problemer i week-enden og ikke kan komme til dyrlæge, så kan man som regel heller ikke komme på apoteket eller lignende. Og så må man bruge, hvad der er i huset.

Tidligere blev der ikke lavet så meget dyrevenlig medicin, og bedste mulighed for at få medicin i en hund eller kat var altså at anbringe medicinen bagerst på tungen hvilket automatisk vil få dyret til at synke.. Selv en forholdsvis stor pille kan glide (den rigtige vej) ned på den måde.

Sverola, forudsætter din metode ikke, at man har 3 hænder?? Hvis jeg holder katten bagfra med venstre hånd og åbner munden ved at trykke i mundvigene med højre, -hvad holder man så sprøjten med?

innocent: Hvis man følger DIN opskrift er det da bare længerevarende ubehageligt for katten. For så skal den jo have flere ganske små portioner på tungen så den ikke spytter det ud igen. Og hvis den ikke har lyst til det, så er man jo under alle omstændigheder nødt til at holde den fast. Og også tvinge munden op.

Jeg har prøvet den form for "tvangsfodring" med min hund engang (en lidt større hund kan man holde mellem sine ben). Og jeg kan da slet ikke se, hvordan substansen skulle kunne ende i lungerne??

Kommentar
Fra : Innocent

Dato : 16-10-05 18:47

Havde det hjulpet på forståelsen, hvis der havde stået behandling af missen???????

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 16-10-05 19:51

Innocent> Synes nok du er på tyndt vand i dit indlæg om dyrlægers udd. i DK. Og for en godt ordens skyld... Den der med katte i et ½ år på dyrelægeudd. Den skal liiiiige helt på plads. Umidelbart har det ikke hold i virkeligheden.
Men nu må jeg nok anmelde min kone for dyremishandling... Hun er minsandten stud.med.vet.!!!! Og en dygtig en.!!!

Innocent skrev: "I "gamle dage" lærte dyrlæger at diagnosticere, i dag giver de et skud antibiotica."

Tak for kaffe en generalisering...... Puha dog... Synd uskyldige og dygtige dyrlæger skal lide under dit syn på dem. For det er ikke noget kønt syn du giver udtryk for i dine indlæg.

Nå, jeg er ude... Vil smutte ind til mine 7 katte. De skulle jo nødig have nys om den her debat.
Og pøj pøj med katten og dens ben. Jeg vil væde med mandag morgen er den frisk igen. Hold bare øje med det ikke hæver rødt op. Men igen brug din sunde fornuft, så går det.

Kommentar
Fra : 25

Dato : 16-10-05 21:10

hold jer nu til emnet! nu vil jeg smutte ind til mine 2 katte og 2 hunde

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-05 01:54

Citat
Jeg er klar over, at pamol kan give leverskader hos hunde og katte, men jeg vidste ikke, at katte heller ikke kan tåle aspirin (acetylsalicylsyre)

Ikke kun leverskader:
Selv en lille dosis Pamol, Panodil m.m. kan være dødelig for hund og kat.
Man skal derfor , som du også selv siger,Birgitta, ikke give dyr noget som helst menneskemedicin, medmindre dyrlægen har sagt god for det.

Og : "Og så må man bruge, hvad der er i huset. "

Der er foreslået meget forskelligt, men:

Aloe Vera : Må ikke bruges i åbne sår.
Kopattesalve: Må ikke bruges i åbne sår.
Rodalon: Hvordan kan man finde på at anbefale det .
Klorhexidin: Slet ikke så godt.
Brintoverilte: Må ikke kommes i friske sår der ikke er inficeret med betændelse.
Brun sæbe: Et stærkt alkalisk middel, man heller ikke bør bruge.
Sæbespåner: Tjaeeee,
Kattespyt: Endelig noget fornuftigt, medmindre der er tale om en alvorlig infektion og/eller en kat med svækket immunforsvar.

Citat
Dyrlægeuddannelsen i Danmark har kun Katte på programmet i ½ år. Vil de lære mere må de til udlandet, eller øve sig på din kat mod betaling.

Ved så ikke noget om hvordan uddannelsen forløber, men hører ofte nok, at mange mennesker er utilfredse med deres "katte-dyrlæger" og prøver at finde en anden, da der netop ofte er tale om: "Nu må vi lige prøve det her middel i 14 dage, og hvis det ikke hjælper, kommer du bare tilbage, så prøver vi noget andet igen-igen-igen".

Jeg ved så ikke om det kan undskyldes med, at der tilsyneladende dukker flere og flere svært diagnosticerbare infektions-, allergi- og andre sygdomme op blandt katte.

Nullerbullerpige

Hvordan går det med katten

mvh dova

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-05 15:07

dova, den samme besked får man da hos lægen... Hvis dette her ikke virker så kom igen, så prøver vi noget andet...

Sådan ER det da bare... (dyr)læger er da ikke troldmænd..

Men altså... Hvis ens barn -eller man selv har trådt på et glasskår, så starter man da også med at rense og skylle og bare holde øje med såret, -lukker det af sig selv? kommer der infektion? ---Man starter da ikke med at suse på skadestuen.. --Det ville jeg da i hvert fald næppe gøre..

En gang imellem synes jeg, at vi er gået over gevind m.h.t. behandling og pleje. Det er lige før vi ikke kan klippe en negl eller rense et sår uden at (dyr)læger skal involveres. Og så kræver vi at (dyr)lægen skal fjerne dårligdommen nærmest ved trylleri.

Men en anden ting er: Hvorfor har I ikke alle jeres hunde/katte inde hos jer når I sidder ved computeren?? Er der noget jeg gør galt der??

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-05 20:19

Birgitta

Jeg tror nu ikke der har været nævnt noget om et glasskår som årsag til skaden på nullerbullerpiges kat.

Men hun er her tilsyneladende ikke

Og m.h.t. at have kattene hos sig....det er da ikke altid mine katte gider det, de vil da hellere være ude og kommer kun ind hvis de synes de trænger til lidt opmærksomhed eller mad.

mvh dova

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-10-05 12:45

Hej alle sammen!
Jeg siger tak for de mange svar til denne tråd. Nu har Sebastian været til dyrlæge. Flængen var rent faktisk dybere end den så ud til at være. Men nu skulle han være i bedring.

Godkendelse af svar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-10-05 12:49

Ja det var jo lidt svært at vælge mellem alle se svar, men jeg prøvede med klorhexdin. Dryppede lidt på poten mens den sov. Men tak for svaret

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 18-10-05 13:03

Godt du kom afsted, fortsat god bedring til Sebastian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-10-05 13:55

Hvad gjorde dyrlægen??? Blev Sebastian syet? Fik han antibiotika?

Nå, men god bedring med fyren...

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-10-05 14:07

Han fik en form for penicillian som indsprøjtning. Han rensede såret men syede det ikke fordi så ville der komme en byld, sagde han. Og så skal jeg give katten nogle piller i 5 dage(clavubactin)

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-10-05 14:08

Han fik en form for penicillian som indsprøjtning. Han rensede såret men syede det ikke fordi så ville der komme en byld, sagde han. Og så skal jeg give katten nogle piller i 5 dage(clavubactin)

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 18-10-05 14:13

Nårh, det lille skind... Så håber jeg, at du finder en måde at få pillerne i ham... Du skal jo være HELT sikker på, at han ikke spytter dem ud igen.. Den med at lægge pillen bagerst på tungen kan være god... Men der ER jo mange skarpe hjørner på sådan en mitter..

Kommentar
Fra : nullerbullerpige

Dato : 18-10-05 23:56

Det tror jeg nu ikke at det bliver et problem med pillerne. Han elsker leverpostej, når næsten ikke at tygge det før han har slugt det. Så prøver at pakke en pille ind i leverpostej

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 19-10-05 13:02

Nåmen så er appetitten da i orden... Så kan han ikke have nogen alvorlig infektion.
Det er jo især hvis appetitten er røget, at man kan blive nødt til at bruge tvang.