/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilken kompressor til sprøjtemaling?
Fra : solling
Vist : 7410 gange
100 point
Dato : 15-10-05 10:22

så har min mand fødselsdag og han ønsker sig en kompressor da han skal sprøjtemale alle dørene i vores hus. Han havde lånt en kompressor som han brokkede sig gevaldigt over da der "ikke var nok tryk på"... ? Hvad ved kvinder om den slags..... han sagde at der næsten ikke kom noget maling ud så det tog en krig at male med den.....
jeg søger altså en kraftig model og er villig til at kaste 1500- 2000 efter den.....

- Kan det ikke bedre betale sig at købe en brugt ?
- Hvor mange hk og liter skal den mindst være på ? (er der andet jeg skal kigge efter?)
- Hvilke mærker er bedst ?
- Er der nogen der kender internetbutikker hvor man kan købe dem billigt.....

håber der er nogen der kan hjælpe da han har fødselsdag i næste uge
på forhånd tak

Accepteret svar
Fra : sverola

Modtaget 110 point
Dato : 15-10-05 10:31

Det du må se efter er tankstørrelsen ..........jo større tank jo mere luft.Der bliver brugt utrolig meget luft til maling----Du maler med et tryk på ca 4 bar og det kan enhver kompressor give -selv en lille køleskabs kompressor -Så mit bud er en god fin 2 cylindret kompressor med en god størrelse tank-
Men hvis ikke han skal male døre jævnligt eller bruge andet luftværktøj er det billigere at leje en ved eks Delphin til netop denne job .
At du får noget til 1500-2000 som han er tilfreds med tvivler jeg stærkt på...

Sverola

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 15-10-05 10:44

hej
prøv ved harald nyborg spørg en medarbejder hvad de har
mvh
ole

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 15-10-05 10:49

Hvis det var mig ville jeg gå efter en Stehøj med en god tank det er ikke nødvendig med flerer tusinde liter i tanken barer at der er bar nok til at fylde med
http://www.stenhoj.dk/Ny%20Service%20hjemmeside/menu/lift.htm
KA3F 90l
KA3F 150l
KA3G 50l
KA3G 90l
KA3G 150l
men du skal nok købe brugt

Zita

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-10-05 10:53

Der skal ikke særligt stort tryk på for at sprøjtemale, en alm. husholdningskompressor som min til 600,- skal skrues ned i tryk når jeg sprøjtemaler. Som rigtig skrevet ovenfor er det tank størrelsen og evnen til at fylde tanken der er afgørende hvis man ikke har tid til at vente.
Jeg sprøjtemaler sjældent og nøjes med min lille. Sprøjtemale er ikke bare at hælde maling i pistolen og trykke den af. Malingen skal have den rette tykkelse(viskositet) for at kunne forstøve ordenligt, luftblandeskruen på pistolen skal justers korrekt således at der ikke kommer for meget maling og modsat at den ikke bliver alt for tåget.

Kommentar
Fra : sverola

Dato : 15-10-05 10:57

Nu mente jeg jo heller ikke at der skulle bygges til huset for at få plads til tanken
Men en 24 liters tank er jo ikke noget at begynde med -en kompressor som giver 250-300 liter i min og som går op til 10 bar er et minimum hvis du skal blive tilfreds i længden.............Man kan lige gerne købe noget som varer "livet ud" når man skal købe sådan noget. Har man først en kompressor som kan arbejde udvider man som regel brugs området derefter---At en stenhøj er et godt valg er der ingen tvivl om --godt gammelt mærke med mulighed for at få dele til fremover....ikke noget fra Jem Og Fix eller andre partivare forhandlere

sverola

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 15-10-05 11:01

Jeg har selv fra harald n med tilbehør pistol og malerpistol e den pakke man kan købe til ca 199,- og komp til 600,- 800,-

Den har jeg malet alle paneler i hele huset med samt døre i huset

ok
Zita

Kommentar
Fra : olskar

Dato : 15-10-05 11:33

Køb en malerpistol til el, larmer ikke og kan male med alle slags maling og koster ca. 1000kr for en prof model, den er meget mere flesibel, har selv malet loft i stuen med en, den vejer ikke så meget og er lettere at indstille og rengøre.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-05 13:50

Ja, olskar er inde på noget af det rigtige der.

hvis det kun er til lidt malerarbejde, kan det aldrig betale sig at anskaffe en kompressor.

Men m.h.t. den kompressor din mand havde lånt, tror jeg der har været noget med, at malingen har været for tyk.
Der skal ikke særlig meget tryk til at sprøjtemale.

og der skal netop ikke komme meget maling ud....det skal komme som en "tågesky" af små partikler, og skal påføres i flere lag, da der ellers sker det, at malingen løber uhæmmet.

mvh dova

Kommentar
Fra : zita30

Dato : 15-10-05 14:24

NEJ NEJ ikke el ikke el
det må du ikke
det vil du fortryde jeg kender en der gjorde det han fortrød det han gav 1249,- for lor-ed nej
aældrig
ZITA

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 15-10-05 18:11

Køb ikke el de holder ikke længe og er ikke til at rense.
Man kan sagtens male med an alm. hjemmekompressor, som jeg skrev tidligere er det tykkelsen på malingen der er afgørende for et godt resultat og den skal være meget tyndere end man tror, mange byggemarkeder eller farvehandlere har en viskositets måler, (den koster næsten ingenting).
Jeg købte en elmalepistol, der fulgte en viskositets måler med. Det er det eneste gode jeg kan sige om elmalepistolen. (l...)

Godkendelse af svar
Fra : solling

Dato : 01-04-06 15:07

Tak for svaret sverola.