/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Nyt TV (fladskærm)
Fra : me67
Vist : 803 gange
500 point
Dato : 14-10-05 21:31

Jeg står for at skulle ha mig et nyt TV og er fast besluttet på at det selvfølgelig skal være et af de flade.

Jeg har kigget på to modeller af slagsen:

Samsung: LE-32M61B http://www.samsung.com/dk/products/tv/lcdtv/le32m61b.asp
JVC: LT-37S60B http://www.jvc.dk/product.php?id=LT-37S60BU&catid=100089

Hvis man nu så bort fra prisen og størelsen hvilken en ville i så anbefale og hvorfor ?

God weekend

Me67

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 14-10-05 22:13

Se efter HDTV, så er du forberedt på næste generations tv-udsendelser.

http://www.sattv.dk/artikler/satellit/hdtv.aspx

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : severino

Dato : 14-10-05 22:20

Vælg LCD frem for Plasma. På længere sigt taber plasmaen farverne, og LCD'en er noget skarpere i billedet.
Se dog også efter om skærmen opfylder de liniestandarder der er i danmark = 625 linier.
Det er ikke alle der gør det, med det resultat at der klippes noget af billedet, men som man har justeret på, for at få hele billedhøjden med, med det resultat at billedet bliver mere grumset, når man skal se 625 linier på langt færre reelle linier (i højden).

Dette problem har været fremme i dagspressen op til flere gange.

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-10-05 23:32

Til me67

Jeg er 100% enig med jakjoe's svar. Min kone og jeg har været ude og "ose", i mange forretninger indenfor de sidste 14 dage. 90% af forretningerne, anbefalede, at vi købte et Phillips eller Sony. Efter vores mening, havde de absolut også de bedste billeder, uden for meget forvrængning og de bedste/naturlige farver. De er nok også en anelse dyrere, men da det er en langtidsinvestering, er de flere kroner nok givet godt ud. Men du skal absolut købe et TV med HD.

Vi køber nok et Phillips her i efterårsferien. 32"

Med venlig hilsen
Franksp

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 15-10-05 08:04

Jeg er ikke enig i at LCD er skarpere... jo, hvis grumset er lig med skarpere...
42" plasma til 15K vs. 37" LCD til 30K der er kvaliteten nær det samme, men prisen dobbelt.
Så er det jo op til pengepungen, hvad man vælger...

Jeg var også ude at ose i går... og fik desuden lige en snak med en "fagmand"
Jeg har altid været af den opfattelse at LCD var bedre end plasma, det er det også på nogle områder...
LCD bruger mindre strøm end plasma og brænder ikke ud med tiden som plasma KAN gøre.
Men billedmæssigt synes jeg at LCD er meget mere grumset at kigge på end plasma.
Det eneste som kan måle sig med de plasmaskærme jeg så, var et Philips, som kostede over 30K
Til gengæld så jeg billedkvaliteten på et Philips plasma 42PF5520D. Det koster 14.999.- ved elgiganten.
Det kommer med fragtmand på torsdag

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-05 10:17

Ja ja Carsten, en gang imellem er man vel nød til at gå på kompromis

Et 32" 9x16 er vel nok det mindste man skal vælge, hvis man i forvejen har haft et 28" 3x4. Ellers ville det være som at se på bannerreklamer på internettet.
Der er jo ikke meget ved at skulle se en god film på en "strimmel", der må godt være lidt højde på skærmen, så man ikke skal sidde med lup, for at følge med.
Men jeg vil stadig forslå en LCD skærm.

Flere og flere producenter går mere og mere over til LCD, så det er vel kun et spørgsmål om tid, før priserne kommer ned på niveau med plasma.

Kommentar
Fra : CarstenGP

Dato : 15-10-05 11:19

severino...
Priserne på LCD er rimelig langt nede...
kvaliteten er bare lige så langt nede... desværre!

Kommentar
Fra : me67

Dato : 15-10-05 12:26

Godmiddag.

jakjoe: Begge de tv som jeg har kigget på er forberedt til HDTV så no problemo der.

severino: Begge modeller som jeg har linket til er LCD-TV - og det er jeg fast besluttet for at det også skal være da det vist kun er de større modeller der fåes som plasmaskærme.

Franksp: Phillips eller Sony kunne måske komme på tale hvis ikke de er herre-dyre.

CarstenGP: Er fast besluttet på at der skal LCD inden for hjemmets 4 vægge. Og 42" syntes vi også lige i overkanten af størelsen.

Syntes ikke lige jeg har fået svar på mit indlæg så vil endnu engang spørge om jeres holdning til det ene eller det andet tv jeg har fundet frem og linket til.

Venligst Me67

Kommentar
Fra : severino

Dato : 15-10-05 16:44

Da jeg ikke selv har nogen af de to mærker, eller i det hele taget en fladskærms TV, så er det nok svært at give et direkte råd.
Det hele kommer nok også an på, om du kan lide udseendet, og det har de nødvendige tilslutninger og funktioner der svarer til dit behov.
Nu er det sådan, at der findes utrolig mange mærker af bl.a. TV på markedet. - Men der findes dog ikke nær så mange der producere TV, og endnu færre der laver de enkelte grundkomponenter, så kvalitets forskellen kan ikke være så stor endda.
Jeg ville dog stille det krav, at jeg ville se de to modeller i funktion, og i ro og mag, studere begge, både lyd og billedmessigt.
Hvis du ikke kan få lov til det, så er der andre der gerne vil sælge på de vilkår.

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 500 point
Dato : 19-10-05 18:21

Samsung er jo verdens førende LCD producent, men det skulle ikke undre mig at der sidder samsung komponenter i JVC tv'et! Specificationerne er osse rimelige ens bortset fra størrelsen! Tror I på længere sigt vil blive mest tilfreds med JVC'et da det har en større skærm og derfor vil give bedre udbytte når der engang kommer HD tv i danmark, men osse som det er nu da 4/3 billedet vil være større! Til film vil det osse give en bedre biograf oplevelse!

Kommentar
Fra : me67

Dato : 22-10-05 15:43

Hej tedd.

Åbenbart ingen som vil byde ind på mit spørgsmål - så vil jeg selv ud og se hvad som falder i min smag
og så ellers bare håbe på at det bliver det rigtige valg.

Takl for svaret og god weekend.

me67.

Godkendelse af svar
Fra : me67

Dato : 22-10-05 15:44

Tak for svaret tedd.