/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Reparation af Windows XP
Fra : bellawow
Vist : 1590 gange
100 point
Dato : 14-10-05 11:18

Jeg tror at min installation af win.xp er i uorden, nu sidder jeg med installations cd'en og har lyst til at køre den og få repareret min nuværende installation, men jeg er bange for at gøre det, er der noget jeg bør være opmærksom på ?
Jeg har Service Pack 2 installeret, jeg er bange for at jeg mister en hel masse hvis jeg putter cd'en i.
Hjælp

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 110 point
Dato : 14-10-05 11:23
Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 14-10-05 11:25

du mister kun noget hvis du siger JA til at formattere, eller er det " bare" at køre en installation... Hvis din CD ikke indeholder spervice pack 2, er der noget med at microsoft bytter den.... di kan ikke reparere med een uden...

men køre den og læs hvad der står, så sker der intet

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-10-05 11:35

også en komplet vejledning her:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4

Kommentar
Fra : bellawow

Dato : 14-10-05 13:55

Til molokyle
Jeg har set på¨.) http://www.wintip.dk/xp/guides/recover og prøvede at geninstallere og ville prøve "Vælg Reparer den eksisterende Windodows"
Jeg får at vide at installationsprogrammet ikke kan fortsætte, fordi den version af windows, du har på computeren. er nyere end den version, der er på cd'en.
Jeg kan ikke komme videre ? Kan det være p.g.a. at jeg har spervice pack 2, installeret ?

Kommentar
Fra : Tordenkalven

Dato : 14-10-05 14:06

præcis det jeg nævnte for dig kl 11,25 *SS*

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-10-05 14:06

ja, det er pga SP2.
Jeg ville selv vælge først at afinstallere SP2 (har den selvfølgeliggende klar på cd, så den kan installeres igen INDEN tilskutning til nettet igen)

Kommentar
Fra : popper

Dato : 14-10-05 16:34

4. Installering / Repair / Formatering
(før du går igang bør du lige læse fra punkt 11 og nedefter)
1: Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP cd. Husk at din bios skal stå til at være cd-rom som first bootdevice. (For at komme ind i BIOS, skal man typisk trykke på Del-tasten under opstart af PC'en. Se i manualen til dit bundkort eller her: http://www.kamputec.com/bios/setupkey.htm hvis du er i tvivl. Der er dog en lille fejl på siden ,hvor linket fører til. På Dell maskiner er det F2 for at komme i BIOS... Ældre (meget, meget gamle) er det CTRL+Enter.
Inde i Bios går du til "Advanced Setup Page". Der sætter du 1'st Boot Device til CDROM
Tryk F10 for at gemme indstillinger, Y/N ( tryk Y tasten for ja) (N tasten for nej)
Når det hele er overstået sættes 1'st Boot Device tilbage til det oprindelige.

Kan du ikke boote på din cdrom, eller vil du ikke pille inde i bios, kan du hente bootdisketter til xp (6 stk.) (se link her)
Sæt din WindowsXP - CD i CD-Rom-drevet og tænd for din PC. Efter nogle sekunder så skriver den tryk på en tast.
For at starte windows installationen så trykker du enter og så kører det hele derfra. (hvis du har et "USB-Tastatur" skal du lige huske at du skal på forhånd ind i BIOS og sætte USB-Keyboard til enable, da du jo ellers ikke har mulighed for at trykke på en tast)

2: Nu skal du trykke på I Agree/Godkende Licens' (F8)

3: Spring det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsæt din installation (nyinstallation)

4: Nu kan du så vælge, hvilket drev/partition din nye installation skal ligge på, og her er det gerne dit C drev, med mindre du kører dualboot.

5: Nu fortæller den dig, at der er et styresystem på dette drev/partition, og om du vil slette det (L = formatering)
eller om du vil lave en Repair (R)

6: Og hvis du har valgt R = Repair vil du se at den laver en helt ny installation, og du mister ikke dine data,
og du beholder alle dine indstillinger og dit skrivebord intakt, men nu har du sluppet for alle "dine" fejl og mangler.
Men du skal dog have lagt alle opdateringer ind igen, og desuden skal du have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.

7: PS: husk at have din CD-Key klar, da denne skal bruges da det jo er en "nyinstallation" og under installationen skal du sætte
det hele op igen, og her tænkes på netværk og tastatur + div.

8: Hvis du har valgt L = Formatering, vil du nu se at, den går i gang med at formatere dit drev/partition og bagefter starter den op med at lave en helt ny installation, hvor alt det gamle på drevet/partitionen bliver slettet.

9: Efter 40 minutter vil du igen være på nettet med en helt ny installation af WindowsXP , sørg lige for at lukke for DCom før du går på nettet (se punkt 11.)

10: Når Formatteringen/Installeringen/Reparationen er fuldført skal man lige huske at sætte BIOS'en tilbage igen.

11: luk Dcom http://grc.com/files/DCOMbob.exe FØR DU GÅ PÅ NETTET!!
Kør det, tryk på fanebladet "DCOMbobulate me" tryk på "Disable DCOM" og genstart
læs mere om dcom her : http://www.spywarefri.dk/tipsogtricks.htm#DCom

12: Sørg for at have hentet så mange updates som muligt, før du går på nettet igen (links står et par linier nede)

13: Og så som det sidste: Ind og checke for Windows Updates, som skal installeres påny, og desuden skal du have geninstalleret de drivere du selv har lagt ind.

Eller endnu bedre:
Allerede før formatering/install/repair af Windows XP er det en god ide at have downloaded SP2 og have den liggende på et andet drev eller på CD, så den kan blive kørt ind før tilslutning til internettet (kun hvis din WindowsXP-CD ikke allerede er incl. SP2)

SP2 kan fåes separat her:
http://www.microsoft.com/danmark/products/windows/windowsxp/SP2_Default_sp2.asp
eller her:
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/

Dato: 21.nov.2004: Så har jeg endelig fået taget mig sammen til at installere SP2, og det gik uden problemer.
Jeg gjorde følgende:
1: scannede for spyware med Ad-Aware.
2: lavede en diskoprydning (Start -> Programmer -> Tilbehør -> Systemværktøjer -> Diskoprydning)
3: Downloadede en patch fra MS som kunne genskabe min LAN-forbindelse til internettet, hvis den røg.
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=17d997d2-5034-4bbb-b74d-ad8430a1f7c8
4: Gik ind på Windows Update og så gik det ellers derudaf uden problemer (bortset fra at jeg sommetider troede at processen var gået i stå - uden grund )

og læste selvfølgelig nedennævnte:
http://www.spywarefri.dk/artikler2.htm#SP2
http://www.eksperten.dk/artikler/459
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=842242
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=884130
http://www3.telus.net/dandemar/xpsp2.htm
og så lidt fra google
http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&q=service+pack+2+%2Bknown+issues&btnG=Search

Hvis SP2 alligevel har "ødelagt" systemet, kan man fjerne den igen:
http://support.microsoft.com/default.aspx?kbid=875350
eller forsøg med systemgendannelse til en dato før installation af SP2

Microsoft har lavet et tool til at fjerne Sasser, men det kræver at følgende patch/update er installeret: KB835732 Kan downloades her:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?displaylang=da&FamilyID=3549ea9e-da3f-43b9-a4f1-af243b6168f3

Du kan bruge nedenstående removal-tool for at søge og fjerne Sasser ormen på din harddisk.

Vigtigt! For at bruge dette tool, skal du køre Windows XP eller Windows 2000, og sikkerhedsbulletin MS04-11 skal være installeret. = KB835732 Download toolet direkte fra Microsoft.com Download Center her
(Du kan læse lidt mere and Blaster/Sasser ormene her: BLASTER/SASSER ORMENE

Stadig er det nødvendigt efterfølgende at checke om der er kommet nye updates (Windows Updated)

PS: Når installationen er færdiggjort vil punktet "winxp setup" pr. automatik blive ændret til "Microsoft XP home/Pro"

Læs også lige dette før du går videre: KLIK HER

ELLER REPAIR WINDOWS-XP UDEN CD:
(har ikke prøvet det selv, men skulle virke)

Kræver at mappen i386 er kopieret/lagt over i din PC, da den normalt kun findes på Installations-cd'en

Find winnt32.exe på din PC. Tryk på den og så får du nu mulighed for at opgradere eller installere.
Vælg Opgrader (produktnøgle skal bruges)
Så kører det, og det bedste: der skal ikke bruges CD (det er åbenbart formålet med at installationen laver back-up filer)
Du bliver også tilbudt at hente alle opdateringer inden du begynder at opgradere.
Til slut skal man re-aktiveres/re-registreres hos Microsoft.

Hvis du kun vil have formateret harddisken/partitionen er det nok lidt lettere at gøre følgende:

Boot op på din XP-skive -> vælg "reparer fra genoprettelseskonsol" -> log ind -> skriv -> format c: -> klik enter (og så er hd'en / partitionen tom

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-10-05 16:47

påpper >> godt klippet fra mit link/side

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-10-05 16:47

popper >> godt klippet fra mit link/side

Kommentar
Fra : popper

Dato : 14-10-05 17:05

ja jeg har selv udførdt operationen

Kommentar
Fra : popper

Dato : 14-10-05 17:06

og det virker

Godkendelse af svar
Fra : bellawow

Dato : 14-10-05 19:47

Tak for svaret molokyle.