/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Major Randel i Rensburg 1803
Fra : larshau
Vist : 2022 gange
100 point
Dato : 13-10-05 20:23

I henhold til DDD Folketælling Holsten 1803 boede Carl von Randel, 58, Witver, Hausvater, Dimittirter Major i Rendsburg købstad.
Han boede sammen med sin husholderske Anna Margarethe Gimpel, 24. Sammen havde de Caroline Petrine von Randel på 2 år samt Carl Peter von Randel på 1 år.

Endvidere kan man i DDD folketælling for Schleswig 1803 finde følgende om Gerhardine Christine Müller, 45 , Verheir., Miethsfrau, wird von ihrem in Rendsburg sich befindenden Manne, dem Major v. Randel unterhalten. Gehardine boede sammen med sin datter: Lucie Pauline Christine Carol: Randel, 15.

Jeg har 29. marts 2005 søgt via DIS og fik dengang oplysninger om sønnen Carl Peter von Randel samt dennes efterkommere. Det ser umiddelbart ud til, at major Randels kone befandt sig i Schleswig samtidig med at han selv boede i Rendsburg sammen med sin husholderske og deres børn.

Nu søger jeg forslag til, hvordan man finder flere detaljer om Major Carl von Randel og hans ægtefælle/r.

Accepteret svar
Fra : jakjoe

Modtaget 100 point
Dato : 14-10-05 00:39

Se nummer 572:
http://www.akvz.de/D/dwl/VZ1803Rendsburg.pdf
572: Rosenstraße 457
1 Randel,von, Carl Hausvater/-mutter 58 x Dimittierter Major, genießt
Pension
2 Gimpel, Anna Margarethe Haushälterin 24 r
3 Randel,von, Caroline Petrine (un)ehel. Dienstbotenkind 2 u [offensichtlich eheliches Kind
von 1 und 2]
4 Randel,von, Carl Peter (un)ehel. Dienstbotenkind 1 u [offensichtlich eheliches Kind
von 1 und 2]

Det her må da være Gerhardine og hendes forældre, selvom alderen ikke helt stemmer.
Her står hun er født i 1753.

http://home.no.net/mikegl/fam02182.htm
http://amatore.dyndns.org/ghtout/gp7765.htm

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-05 20:53

Jeg er imponeret over jakjoe' s fine fund/anvisninger...
Som et kuriosum fandt jeg ham her:
"
RANDELSEN SYLT, Carl Andreas   Christening
   Gender:   Male
   Birth Date:   15 Sep 1845
   Christening Date:   9 Oct 1845   Recorded in:   Augustenborg, Sonderborg, Denmark
         Collection:   Augustenborg; Den Danske Folkekirke
   Father:   Randel SYLT
   Mother:   Auguste Emilie BESSER
"
Kan han være beslægtet?
(ikke en søn med mor Besser, Gimpel ist besser...).
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-05 22:33

Måske lidt bedre:

Johann Wilhelm Carl von Randel (M) Birth:27 May 1797 Death:
Father:Carl von Randel
Mother:Anna Margaretha Giebeln

Occupation:   Zollassistent in Burg und später Zollverwalter in Itzehoe

Children from Family 2:
1Wilhelmine Amalia RandelAbt 1837
2Kuno Matthäus Randel27 Jan 1839
3Olga RandelAbt 1840
4Andrea RandelAbt 184

fundet her:
http://66.249.93.104/search?q=cache:Jxf0JWMUbQEJ:fehmarn-genealogy.com/members/family_pdf.php%3Findiv%3DI021651+%22Carl+von+Randel%22&hl=da
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-05 22:42

Samme lidt tydeligere:
"
Anna married Jacob Matthäus Mackeprang on 22 Apr 1824 in Burg, Fehmarn.

(Jacob was born on 21 Nov 1789 in Meeschendorf, Fehmarn and died on 18 Sep 1830 in Staberhof, Fehmarn.
Noted events in his life were:
Occupation: Hausmann auf Staberhof

Children from this family were:
17. Caroline Dorothea Catharina Mackeprang was born on 8 Nov 1824 in Staberhof, Fehmarn and died in Itzehoe.
18. Nicolaus Hieronymus Mackeprang was born on 2 Jul 1826 in Staberhof, Fehmarn and died on 23 Jan 1875 in Itzehoe.
19. Emerentia Justine Louise Mackeprang was born on 5 Mar 1829 in Staberhof, Fehmarn and died on 23 Jan 1924 in Berlin.)

Anna married Johann Wilhelm Carl von Randel on 27 May 1837 in Burg, Fehmarn. Johann was born on 27 May 1797.
Noted events in his life were:
Occupation: Zollassistent in Burg und später Zollverwalter in Itzehoe

Children from this family were:
20. Wilhelmine Amalia Randel was born on Abt 1837 in Burg, Fehmarn.
21. Kuno Matthäus Randel was born on 27 Jan 1839 in Burg, Fehmarn.
22. Olga Randel was born on Abt 1840 in Burg, Fehmarn.
23. Andrea Randel was born on Abt 1842 in Burg, Fehmarn.
"
fundet her:
http://fehmarn-genealogy.com/members/descendants.php?indiv=I021672
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-10-05 23:12

Det med underhold er jo klart nok:
"
sydslesvig, , Schleswig Domsogn, 8.Quartier, , 86, 1085 Militär, FT-1803
Gerhardine Christine Müller, 45 , Verheir., Miethsfrau, wird von ihrem in Rendsburg sich befindenden Manne, dem Major v. Randel unterhalten,
Lucie Pauline Christine Carol: Randel, 15 , Unverheir., ihre Tochter,
"
og sønnen Carl Peter i to omgange:
"
sydslesvig, , Keitum (Slesvigsk), Keitum, , Dorf Keitum, 49, Vz-1840
Carl Peter Randel, 38 , Verheir., , Zollbeamter,
Adriane Andersen, 31 , Verheir., , dessen Ehefrau,
Carl Bülenz? Randel, 2 , Unverheir., , deren Sohn,
"
sydslesvig, , Keitum (Slesvigsk), Keitum, , Keitum, 52, Vz-1845
Carl Peter Randel (Fremder), 42 , Witwe, , Zollbeamter, Rendsburg
Carl .... Randel, 6 , Unverheir., , , Keitum
Maria Randel, 5 , Unverheir., , , Keitum
Uwe Randel, 3 , Unverheir., , , Keitum
Muchel Claas Nielsen, 19 , Unverheir., , Gevollmächtigter, Keitum
"
Men hvem er så Johann Wilhelm Carl von Randel fundet ovenfor?
med: >Father:Carl von Randel og >Mother:Anna Margaretha Giebeln
For Giebeln er vel Gimpel?? Svend

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 15-10-05 00:12

Stor tak til jakjoe og svendgiversen. Det er fantastisk flot, at I har kunnet finde så mange oplysninger på så kort tid. Majoren er min 3.tip-oldefar, som et resultat af det tætte bekendtskab med husholderske Gimpel. Tidligere har jeg fundet 2 børn efter majoren og Gimpel. Sønnen Carl Peter, født omkr 1803, blev senere Krigsråd og toldforvalter før han døde i Tønder 49 år gammel.
Det er den gren, der interesserer mig mest. Derfor fortsættes jagten på aner mv til majoren. Hvor finder man mon noget om en dansk major? (Husholdersken har jakjoe skabt mere hold på.)

Til Svend: Johann Wilhelm Carl von Randel kunne jo være et barn nr 3. Men det er sært, at han ikke er nævnt i DDD folketælling 1803, hvor han skulle være 5 år. Heller ikke jakjoe's flotte referencer viser hen til den lille knøs. Majoren hed faktisk Johan Carl von Randel. Jeg vil undersøge denne gren nærmere.

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 15-10-05 00:54

Undskyld jakjoe, at jeg refererer til dine undersøgelser vedr husholdersken. Jeg opdager nu, at dine oplysninger går på den ægteviede hustru til majoren.
Så husholderskens aner er derfor stadig ukendte.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 15-10-05 06:06

Slægten Spangsberg har også nogle oplysninger.

http://www.kajj.dk/pages/person.php?person=16584

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 15-10-05 08:30

Tak for linket, men slægten Spangsberg har jeg haft kontakt til tidligere.

Godkendelse af svar
Fra : larshau

Dato : 17-10-05 16:54

Tak for svaret jakjoe. Det var imponerende, at du kunne finde disse nyttige oplysninger. Jeg har selv søgt i over et år uden nævneværdigt resultat!
Også tak til Svend for oplysningerne. Dem arbejder jeg også videre med.
mvh
larshau, der nu også stammer fra en Dienstbotenkind

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 17-10-05 17:02

"Dienstbotenkind"...kært barn har mange navne.

Jeg har nok været heldig i søgningen.

Jeg siger tak.

mvh
jakjoe