/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Valg af bedste stålskorsten
Fra : egsmark
Vist : 6088 gange
100 point
Dato : 13-10-05 11:25

Hej i gruppen

Jeg skal pga. rust have udskiftet en ca. 10 år gl. Kavani stålskorsten i mit udlejningssommerhus. Alt for kort levetid siger skorstensfejeren og anbefaler nu en BM skorsten (ikke at forveksle med KM) som i modsætning til en ny Kavani skulle være mere modstandsdygtig i forh.t. rust på den udvendige del. Brændeovnen, Andersen4 konvektion fejler ikke noget og har fået mange roser, men det er både surt og dyrt, hvis man hvert 10. år skal ofre små 10.000 kr. på en ny 3,5 m skorsten. Er der nogen der kender skorstene fra BM (Bryrup Maskinfabrik) eller har god erfaring med andre mærker med en optimal rustbeskyttelse - også den udvendige del. Kavani har angiveligt først fra ca. 1993 anvendt rustfrit stål, og iflg. skorstensfejeren skulle Kavani stadigvæk have problemer med den udvendige del. Jeg har selvfølgelig "sonderet" i forskellige pejseforretninger. En ny afd. i Århusområdet af Nordjysk Brændeovnscenter kører med åbningstilbud, men mærkeligt nok kan man kun købe franskproducerede stålskorstene af mærket Poujoulat i deres forretninger. Alle skorstene lev. i dag med 10 års garanti for gennemtæring (sikkert med div. forbehold for korrekt brug af ovn og "rigtigt" træ osv.). Summa summarum: Jeg er parat til at betale prisen for den bedste skorsten mht. samlinger, robusthed overfor havgus osv., hvis bare jeg kan få nogle erfaringsbaserede anbefalinger fra økonomisk neutrale medlemmer i dette forum. På forhånd tak for ethvert bidrag.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 13-10-05 14:19

Hej egsmark
'Den bliver nok svær... da de fleste jo kun har en skorsten, og derfor ikke det store sammenligningsgrundlag. Det er nok værd at lytte til din skorstensfejer, da han til dagligt ser og arbejder på flere typer.
En lille Google-søgning på "test af stålskorsten" giver mange resultater... men hvor meget de er værd for dig, ved jeg ikke. Gør det selv har f.eks http://www.goerdetselv.dk/Shared/search.jsp?d=10&search=skorsten&newSeek=S%F8g men igen... lyt til din skorstensfejer, og ring / tilspørg evt. andre i området / landet, de har nok den største erfaring, uden at være alt for "farvet" af en enkelt forhandler.
Held og lykke med din nye skorsten
Søren (som ikke har skorsten)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-10-05 19:24

Når du kigger på rustfrit stål er der 2 typer.
Alm rustfrit 304 eller A2
Rustfri syrefast 316 eller A¤.
Der er meget forskel i kvalitet, men til dit brug vil det være en skam at få en i 304.
Måden du kan kende forskel på er at 304 er en smule magnetisk men 316 slet ikke er.
Der er derfor at man kan købe en rustfri kniv der kan hænge på en magnetskinne fordi den er lavet i 304

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-10-05 19:24

Når du kigger på rustfrit stål er der 2 typer.
Alm rustfrit 304 eller A2
Rustfri syrefast 316 eller A4.
Der er meget forskel i kvalitet, men til dit brug vil det være en skam at få en i 304.
Måden du kan kende forskel på er at 304 er en smule magnetisk men 316 slet ikke er.
Der er derfor at man kan købe en rustfri kniv der kan hænge på en magnetskinne fordi den er lavet i 304

Annuller spørgsmålet
Fra : egsmark

Dato : 26-07-06 23:47

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål