/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
Elektrisk støj på anlæg.
Fra : Dksmester
Vist : 2095 gange
50 point
Dato : 13-10-05 08:34

Jeg har lige købt mig et surround sæt z5500 fra logitech. Det er desværre meget følsomt overfor elektrisk støj, dvs. hver gang jeg tænder og slukker lyset giver det et højt pop fra højtalerne. Det samme sker når køleskabet og fryseren slå til og fra. Hvordan kan dette fjernes? Jeg har læst på nettet at man kan købe nogle ferrit ringe man kan monter på ledningerne, men jeg kan ikke rigtig blive klog på hvilke ledninger de skal monteres på og hvordan? Jeg fandt en sådan ferrit ring ved ledningen til mit digitale kamera, hvor den sad efter transformeren, altså ved jævnstrøm. Men da jeg monterede den på strømledningen til anlægget altså vekselstrøm hjalp dette ikke spor på pop lydene, virker det kun ved jævnstrøm? Hvis jeg fjerner signalkablet (coaxiel) til anlægget holder pop lydene op, men heller ik her hjælper det at monter ferrit ringen, er det fordi det her sendes digitalt? Eller kan det tænkes at min ferrit ring er for lille? Jeg har oz problemer med at subwoferen brummer uanset om signalkablet er tilsluttet eller ej, hvad kan jeg gøre ved det?
Til sidst er det anlægget der er noget lort eller er det strømnettet i min lejlighed der er for meget støj i, eller helt tredje er det mit 10m langt coaxialt kablet der er defekt?

MVH
Jacob

Kommentar
Fra : IPM

Dato : 13-10-05 08:49

Hej
Jeg har Sat en ledning fra min Pc til en Radiator og så forsvinder alt brummen.Den bliver nemlig jordet.
I hver ende har jeg monteret et krokodillenæb, så når jeg skal flytte min Pc trykke jeg bare på næbet og flytter Pc'eren
Nemt

IPM

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 13-10-05 08:49

Umiddelbart lyder det som et anlæg der burde returneres til butikken, med "duer ikke".

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-10-05 13:07

Hej "Mester"

lyder som om du mangler noget jord forbindelse på din el installation....
får du nogle støj striber/knas på dit TV når f.eks dit køleskab tænder og slukker ??

ell. lav evt. en jordforbindelse til din computer

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 13-10-05 14:35

Nej jeg har ingen striber/knas på fjernsynet. Jeg får oz pop lyde når anlægget kun er tilsluttet min DVD afspiller, så den skal oz tilsluttes til jord hvis PC skal, hvilket er en større operation som jeg ser det? Brummen fra sub'en er der uanset om anlægget er tilsluttet noget eller ej :(
Er der ikke nogen der har erfaring med ferrit ringe?

Kommentar
Fra : dk

Dato : 13-10-05 15:23

Er der ikke nogen der har erfaring med ferrit ringe?
ikke her desværre

dobbelt tjek at stik sidder korrekt, det kan give brummen hvis de ikke sidder korrekt.

i gamle dage hjap det at vende stikket i stikdåsen.

men jeg hælder mere til at der mangler noget jord forbindelse

sidder køleskab og surround anlæg på samme fase ??

Kommentar
Fra : Dksmester

Dato : 14-10-05 16:15

Ja det hele sidder sidder i samme fase, da det er en lille lejlighed på 55 m2, så det kan jeg desværre ikke lave om på :(

Kommentar
Fra : bsservice

Dato : 16-10-05 12:14

Det hele behøver absolut ikke at sidde i samme fase, da det er en lille lejlighed sandsynligvis med gamle installationer uden jord. Og du dermed kan vende stikkene til til køleskab, pc osv. som vil.
Nu skriver du at brummen fra sub'en er der uanset hvad! Det kan tyde på defekt audiokabel, et stik er ikke sat korrekt i. Det lyder for mig som om at strømforsynningen i dit surround anlæg (forstærker) ikke er godt støjdæmpet.
Ferrit ringe vil ikke hjælpe på lavfrekvent støj.

Kan du evt. prøve at sætte anlægget til hos en ven?